Bromsbelägg Biltema

Kan säkert stämma om det är så att biltemas belägg gnisslar. Köpte ett par goldfren till kle när det inte fanns orginal hemma o dom gnissla o repa skivorna så det va bara o åka o be dom beställa hem orginalbelägg o ställa sej o byta igen..Fick man återigen bekräftat att gäller det bromsbelägg ska man köpa orginal..

På sinterbelägg (som tex biltemas) är det nog smart att använda kopparpasta på sidor och baksida om man vill ha det tyst. Det gör jag alltid på min sintrade sbs till ISR. Biltema har jag dock inte provat, de har inte belägg till ISR. JAg kan tro att det skriker utan kopparpasta, jag har aldrig montera bromsar utan.

Kan säkert stämma om det är så att biltemas belägg gnisslar. Köpte ett par goldfren till kle när det inte fanns orginal hemma o dom gnissla o repa skivorna så det va bara o åka o be dom beställa hem orginalbelägg o ställa sej o byta igen..Fick man återigen bekräftat att gäller det bromsbelägg ska man köpa orginal..

Vad kostar original på ett ungefär? Om man ska byta fram?

är goldfren som gör dom varken bättre eller sämre än goldfren,boris j:r här på sh eller borsiin som han kallar sig på soe sammanfattade så här:

borsiin

Har lessnat på denna tråd då den handlar om spekulationer och skitkastning mer än verkliga substansiella recensioner av produkterna....

Biltemas bromspads tillverkas av Goldfren och håller precis lika bra/dålig kvalité som deras egna pads (samt alla andra ownbrandmärken de säljer till). Lyckas man döda ett par pads på 3h åkning är något fel i bromsystemet, jag åker själv enduro på hög nivå och trots att jag är notorisk bromssläpare lyckas jag inte slita ut padsen så fort.

Vettiga recensioner och tips om förbättringar tar jag fortfarande gärna emot via PM.

På sinterbelägg (som tex biltemas) är det nog smart att använda kopparpasta på sidor och baksida om man vill ha det tyst. Det gör jag alltid på min sintrade sbs till ISR. Biltema har jag dock inte provat, de har inte belägg till ISR. JAg kan tro att det skriker utan kopparpasta, jag har aldrig montera bromsar utan.

Av ren nyfikenhet.
Vad är dom om dom inte är sintrade? Jag trodde alla var sintrade...

E det som e skumt, Undrar om inte orginal beläggen är sintrade med o dom har alldrig gett i från sej ett pip, inga skrikdämpare eller pasta monterat:va

E det som e skumt, Undrar om inte orginal beläggen är sintrade med o dom har alldrig gett i från sej ett pip, inga skrikdämpare eller pasta monterat:va

Håller med dig. Har haft olika belägg på min hoj. Inget gnissel, bara Biltemas belägg som låter när man bromsar.

Bromsar är det viktigaste man har på hojen. Glöm inte det. Personligen skulle jag aldrig snåla på bromsar!

Knappast sämre än något annat, kan vara tillverkat på samma fabrik, några läggs i vissa kartonger andra i biltema. Att de gnisslar kan bero på att de är felaktigt ditsatta, behöver inte betyda något annat..

Felaktigt ditsatta? Hur menar du då? :confused:

I mitt fall (och om jag förtår rätt andras fall också) är ju inte problemet att skivorna skriker som bromsar brukar göra utan att det skrapar. Låter ungefär som att hela beläggen är gjorda i metall.
Påminner väldigt mycket om min förra (tramp) cykel där beläggen (som går emot fälgen) var genomslitna så att det var aluminium mot stål.

Nu kör jag iofs motard. men jag bromsar ju iallafall hårt. o mina biltema belägg har funkat klockrent. rekommenderas varmt. Jag har dessutom kört 3 dagar på bana med dem.

Brukar inte originalbelägg ha en metallplatta (skrikdämpare?) på baksidan?

köppte biltemas tankväska......199kr .......ett par dagar senare var jag på mc-huset i malmö....och såg samma väska för 499kr kunde inte hitta något som skiljde dom åt.....jo på mc-husets stod det insytt silver på väskan .....och på biltema var deras logga insytt...löstes snabbt med svart märkpenna....

förstog inte var du la kopparpastan? på slitytan på klossarna?

förstog inte var du la kopparpastan? på slitytan på klossarna?

På baksidan och metallkanten runt, kopparpasta på slitytan är inte så bra, visserligen försvinner nog tjutet, men det ersätts av ditt eget tjut när du inser att du är utan bromsar...

Kopparpasta är bra, nästan överallt, men får man det på skivorna är det nästan omöjligt att tvätta rent sen.
Bräkleen och massor med rena trasor rekommenderas!

Last edited:
Jag såg att det inte hade beläggt till en sån hoj jag har gsxr 1000 -06. Är det någon som vet om belägg från någon annan hoj passar oken på min hoj?. Isf så ska jag pröva dessa belägg ordenkligt på bana och se vad de går för och skriva en riktig utvärderning:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman