Bromsbelägg Biltema

Till enduron (DRZ400) är jag nöjd med biltemas. Fint bett, inget skrik.
Har monterat biltemabelägg på min tolva, ska bli kul och se hur bettet blir. Har monterat skrikplatta. Är nog inte mer skit än att jag får stopp på den och kan byta.

Kan säkert stämma om det är så att biltemas belägg gnisslar. Köpte ett par goldfren till kle när det inte fanns orginal hemma o dom gnissla o repa skivan så det va bara o åka o be dom beställa hem orginalbelägg o ställa sej o byta igen..Fick man återigen bekräftat att gäller det bromsbelägg ska man köpa orginal..

Lite OT men jag tycker att mina belägg från Addemoto (supersinter kallas de där) gör att det blir en del repor i skivorna som det inte blev med de förra beläggen (som inte jag satt dit så jag vet inte om det var original eller några andra). Fler som har erfarenheter av repor i skivorna? Är det "farligt" eller normalt med sintrade belägg?

nått nytt från testpiloterna? Frågade p åbiltema idag om ev. tester.. de sa att beläggen klarat testet.. men inte vad det var för test, skulle vara samma som orginaltestet. Enligt en av försäljarna på biltema (en väldigt duktig och seriös när det gäller bildelar) var killen som köper in mc-sortimentet raceåkare. Man kan tycka att han borde veta mer, ska försöka få fram mer info..

/A

monterade biltema belägg fram på hojen idag.
är rätt skeptisk men vi får se hur det går med dem.

Kör biltema belägg nu sen det blev kris under race i helgen tar grymt bra (iaf jämnfört med mina som var slut) sen kanske det skiljer på större hojar men funkar kanon till min, få se hur länge de orkar med nu bara

Köpte offroadbeläggen timm min ktm, men dom tog inte alls lika bra som brembobeläggen som jag bytte tillbaka till sen. Sen lät dom ju som fasiken när man bromsade.

Har kört en bit med mina belägg nu, bland annat 3 bandagar.
De är som jag väntade mig dom, -De gör sitt jobb utan att imponera.
Jag kan inte jämföra mot andra belägg på denna hoj, men min FD Hayabusa hade ungefär samma känsla i bromsen som jag har nu. På den bytte jag till Carbone Lorraines billigaste belägg och det vart suverän skillnad.
Om jag behåller min tolva så länge att jag hinner byta belägg igen köper jag carbone lorraine, tror de är betydligt bättre.

Måste bara lyfta min egen tråd lite.

Slängde på biltemas belägg idag och de funkar hur bra som helst. Inget gnissel eller skrap att tala om. Kletate på ett lager kopparpasta (tack Jörgen Karlsson..) och flyttade över plattorna från de gamla beläggen (skrikplattor?).

Bara att åka och handla enligt mig.

nått nytt från testpiloterna? Frågade p åbiltema idag om ev. tester.. de sa att beläggen klarat testet.. men inte vad det var för test, skulle vara samma som orginaltestet. Enligt en av försäljarna på biltema (en väldigt duktig och seriös när det gäller bildelar) var killen som köper in mc-sortimentet raceåkare. Man kan tycka att han borde veta mer, ska försöka få fram mer info..

/A

Har monterat Biltemas belägg på tjejens gs 500. Dåliga bromsar har den ju men dom blev sämre nu upplever både jag och tjejen.

lite svårt att jämföra bromsar som är inslitna mot skivan och helt nya som bara tar på topparna av den ojämna ytan (jo lite ojämn är den hur jämn den än ser ut).
När bettet kommer tillbaka gradvis uppfattas det inte.
Visst kanske carbon super duper deluxe kanske är lite vassare men oxå dyrare men det var ju inte det tråden gällde.... enbart en jämförelse mot orginal eller?
Har testat carbon pads både på bil o mc men tycker inte det impar så mycket, håller mig till så orginalliknande som möjligt.

Har med jobbat på ett företag där vi gjorde saker till biltema o till en rörfirma, det enda som skiljde var förpackningen (och förmodligen priset).. råvaran kom ur samma låda.
Är nog likadant med mycket av prylarna dom säljer.

Biltemas belägg är i av min erfarenhet hårdsintrat skit som det låter fan om och känns som dom ska äta upp skivorna.
Bettet är det inget fel på, men det låter inte friskt om bromsarna.

Jag har kört med dom nu i en månad ungefär.
Jag känner att det inte alls biter lika bra som orginalarna, men jag köpte dom för att köra tillfälligt med tills jag köper nya skivor.
Dom väsnas lite när man ska stanna, sista 5-10cm på skivan till stopp gnekar det till.

Då blir det "riktiga" belägg.

Mina funkar bra, bettet är kanon och ligger inte o äter skivan. Dock tjuter dom som fan sista två metrarna när man ska stanna vilket är jobbigt... har lite olika ideer för mig som jag ska testa på dom. Dom kostade ju bara 99 kr =)

har haft orginalbelägg på bilen som exploderat när jag bromsat hårt, körde iofs på bana :tungan , shit happens,. men så fort nåt händer med biltemas prylar skriker folk som fasen, men om dom betalat 1000 spänn mer för orginal o nåt går sönder hör man inte ett pip trots att det händer... konstigt va?

Dom kör ju säkert samma blandning i alla beläggen dom säljer men orginalbeläggen finns säkert i olika mixar till olika modeller beroende på vikt osv vilket kanske gör att dom upplevs som likvärdiga/bättre/mindre bra än orginal beroende på vilken hoj dom hamnar på.

finns ju reklamationsrätt om man inte är nöjd.

Det finns så mycket prylar på hojen man kan spara in stålar på genom icke-original.

Bromsdetaljer är ett område jag aldrig kommer snåla på, där ska allt vara original eller ha väldokumenterat bättre egenskaper än original.

Så Biltema får vänta ännu ett tag...

har haft orginalbelägg på bilen som exploderat när jag bromsat hårt, körde iofs på bana :tungan , shit happens,. men så fort nåt händer med biltemas prylar skriker folk som fasen, men om dom betalat 1000 spänn mer för orginal o nåt går sönder hör man inte ett pip trots att det händer... konstigt va?

Dom kör ju säkert samma blandning i alla beläggen dom säljer men orginalbeläggen finns säkert i olika mixar till olika modeller beroende på vikt osv vilket kanske gör att dom upplevs som likvärdiga/bättre/mindre bra än orginal beroende på vilken hoj dom hamnar på.

finns ju reklamationsrätt om man inte är nöjd.

Om orginalbelägg havererar så blir det en jävla fart på biltillverkaren och hittar dom nåt fel så återkallar dom ett par hundra tusen bilar.

Om Biltemabeläggen inte gjorde sitt jobb så kan du alltid rulla in i din rullstol efter olyckan och få nya belägg.

Back