Bromsbelägg Biltema

Bara för att inflika lite ang dessa bromsproblem, det är inget mysterium, det handlar om att nu för tiden har folk och tillverkare väldigt öppna fälgar som gör att vatten och snö kommer in på bromsarna och gör att det tar någon/några meter innan bromsarna tar igen. Skoda var uppe på tapeten sist ang detta problem och märk väl att det kan hända hojåkare också när vi kör i vatten. Men jag misstänker att en hojåkare märker inte alls av det på samma sätt då vi inte pallnitar för att testa våra bromsar när det regnar :)

känner till detta men hallå... fler bilar har öppna fälgar men inte samma problem.

Det är mycket "tror" och "låter som" här.
På mercan jag hade köpte jag några kevlarbelägg för att dom var lika dyra runt om som enbart orginal fram kostade, körde lite inspirerat och till slut började bromsarna typ glasa... fick bromsa jävligt hårt för att få stopp på eländet och två rökpelare kom från framhjulen. skivan var överhettad o krackelerad... men jovisst beläggen kom från en känd tillverkare som massor med folk kör med på bana men jag inbillade mig nog bara att dom inte var så bra för dom kom ju inte från biltema så då måste dom bara vara bra.

Det handlar inte om att gå in på biltema o få nya saker när man inte är nöjd, gå in o lägg fram argument o få pengarna!!
vad jag vet så har aldrig biltema varit särskilt knussliga med reklamationer.
Har köpt mycket där o deras skit krånglar inte mer än mekonomens eller nån annans.
Brukade dock inte köpa deras bromsarbelägg till bilen för jag tyckte orginal var bättre och kostade inte mer, det var evigheter sen jag provade så kanske skulle testa dom nästa gång igen.

by the way.. helt otroligt att en bromsskiva skulle kosta 4000kr, jobbade på ett företag som skar ut bromsskivor i lasern på nätterna utan bemanning, förvisso till cross men lika simpelt till alla hojar,, nästan kriminellt att gå o betala så mycket för en skiva så jag hoppas biltema börjar sälja skivor med :)

Har kört biltemas bromsbelägg på senaste på mitt motomaster-ok. Funkar tillräckligt bra på gata om man klarar av gnisslet dom senaste metrarna. Tar inte lika bra som originalbeläggen och tar ännu sämre efter dom blev glasade på bana. Efter dom blev glasade så började det gnissla typ dubbelt så högt så jag böt till ett par likadana igen fast nya. :tungan Verkar iaf näst intill outslitliga i jämförelse mot motomaster-beläggen. :)

Vad är ställningen nu mellan helt ok/jävla skit,50/50 eller?
Biltema måste ha en otrolig kvalitetsskillnad på sina belägg
eller kan det vara så enkelt att folk alltid åkt med originalbelägg
tidigare och blir förvånade när billiga piratbelägg(Biltema eller whatever)
inte har samma egenskaper som originalbelägg(som kostar 3-4 gånger mer)

Skulle diskussionen handla om någon annan pirattillverkare skulle
det nog låta likadant vare sig det står Biltema,Sbs eller något annat
på förpackningen!
Men det är ju alltid extra roligt när det står Biltema på förpackningen
för då dyker alla "bättre vetande" upp och förklarar för oss andra hur
det minsann ligger till:arsele

Själv stoppar jag helst i originalbelägg men fan vad dyrt det är:gnissla

De Funkr Fint!

Jag har kört på Ålandsbanan med min motard, beringerok och brembo radialpump, samt biltemapads. Inget skrik och garanterat möjligt att slåöver frammlänges...

Undrar om det är samma matrial som i deras bromsklossar till bil?
Jag har skivor och klossar från biltema på min saab 900, dom klarar av att låsa upp däcken i 100 km/h så ABS:en går in om jag ställer mig på bromsen i 120.
Då hänger jag i bältet och mår dåligt.

Har kört på sviesta med bilen och har inte märkt någon mattning av bromsarna alls och det går rätt hårt åt bromsarna på en tung bil på den banan.

Jag undrar om inte bromsarna på en hoj borde vara så kraftfulla att friktionen mellan klossar och skiva överstiger friktionen mellan framdäck och asfalt så däcket låses upp?

Vet inte om jag tänker rätt..

Skiter i vilket men vill ändå påpeka att ni som snålhandlar borde vara mer solidariska då det inte ramlar in lika mycket momspengar i statens tomma kassa.

Ni dricker antagligen inte sprit heller, brukar inte tobak och kör antagligen bränslesnåla fordon......jävla skattesmitare :mad:

Ps Konsumera mera Ds

nått nytt från testpiloterna? Frågade p åbiltema idag om ev. tester.. de sa att beläggen klarat testet.. men inte vad det var för test, skulle vara samma som orginaltestet. Enligt en av försäljarna på biltema (en väldigt duktig och seriös när det gäller bildelar) var killen som köper in mc-sortimentet raceåkare. Man kan tycka att han borde veta mer, ska försöka få fram mer info..

/A
Det ska stämma bra det men kommer inte ihåg vad han heter, vet att han drog upp sin egen hoj i bra över laglig hastighet, bromsade & roade sig med demoex innan de blev några inköp iaf.

skulle köpa nya bromsbelägg igår, orginalen fanns inte i lager....blev inspirerad av den här tråden....köpte goldfrens för 149 kronor....hade inga förväntningar som helst. men har bromsat en hel del på väg till jobbet idag....bra bett inga skrik. men men har kört bara 1,5 mil vi får se vad jag tycker i slutet av säsongen.:gnissla

Undrar om det är samma matrial som i deras bromsklossar till bil?
Jag har skivor och klossar från biltema på min saab 900, dom klarar av att låsa upp däcken i 100 km/h så ABS:en går in om jag ställer mig på bromsen i 120.
Då hänger jag i bältet och mår dåligt.

Har kört på sviesta med bilen och har inte märkt någon mattning av bromsarna alls och det går rätt hårt åt bromsarna på en tung bil på den banan.

Jag undrar om inte bromsarna på en hoj borde vara så kraftfulla att friktionen mellan klossar och skiva överstiger friktionen mellan framdäck och asfalt så däcket låses upp?

Vet inte om jag tänker rätt..
Alla pads kan låsa alla däck i alla hastigheter på alla bilar mer eller mindre, det är iaf min erfarenhet. Dock märker man på skitbromsar att det är kort mellan dålig bromsverkan och upplåst hjul. Pressar man lite lagom bromsar det dåligt och pressar man lite till så låser man...

Alla pads kan låsa alla däck i alla hastigheter på alla bilar mer eller mindre, det är iaf min erfarenhet. Dock märker man på skitbromsar att det är kort mellan dålig bromsverkan och upplåst hjul. Pressar man lite lagom bromsar det dåligt och pressar man lite till så låser man...

Ah, det är klart det borde jag tänkt på.

Back