Bromsa med bakbromsen?

Bakbromsen är rätt bra att ha när man håller på att slå över på bakhjulet :näsblod

säg att bromsarna slutade fungera plödsligt... och du måste göra en Flinta broms.. skulle du sätta ner en eller två fötter backen då ?
Bromsar du så hårt att bakhjulet lyfter från backen har du förlorat en massa friktion och möjlighet att få stopp.

Hmm... Själv har jag inget val då jag har cbs på min hoj,dvs den bromsar aoutomatiskt på bakhjulet när framgaffeln kompromeras. Går smc´s bankurser när jag har råd och tid och har inte upplevt det som ett problem att bakhjulet bromsar,nu är jag väl rätt grön på bana ändå.

Dessutom låser framhjulet före baken blir lätt.

Vid hårda inbromsningar med sjkuts,är det helt kanon att använda båda bromsarna,krävs inte alls lika stor kraft på frambromsen,som med utan fotbromsen.
Visst har bakbromsen en mening. Rätt använd är den bra!

(Cbs bromsar inte med full kraft på bakhjulet)

Suzukilover goes undercover:banana

Jädrar anamma, här vimmlar det av riktiga bromsorakel.
Nykläckta från körskolan fullproppade och fullärda med alla de senaste
rönen inom bromsteknik (men utan hojar:va ).

Jag blir så avis. En del lär sig så jävla fort. Mig har det tagit åratal av träning på olika hojar, på bana och gata.
Trots det känner jag mig långt ifrån fullärd och lyssnar gärna på input från
alla möjliga håll för att bli bättre.

Men som sagt; En del har det så jävla lätt....orättvist:huvet

Nej det är sant, skall genast glömma allt jag lärt mig och ut och öva stoppies istället... för det är ju så jädra coooolt. :huvet

Vad sägs om att du o allsmäktige kan lära oss humbla "nyblivna" förare som inget kan... som gud förbjuder faktiskt använder bakbromsen.
Gjorde det senast igår med handlarns cykel, undrar om han blir stjur på mig nu när jag slitit på hans (förmodligen) aldrig använda bakbroms???

Syrligt, nejdå... inte alls. Men det är jävligt lätt att spela allan men tydligen jävligt svårt att dela med sig med hur man skall göra. :va

Nej det är sant, skall genast glömma allt jag lärt mig och ut och öva stoppies istället... för det är ju så jädra coooolt. :huvet

Vad sägs om att du o allsmäktige kan lära oss humbla "nyblivna" förare som inget kan... som gud förbjuder faktiskt använder bakbromsen.
Gjorde det senast igår med handlarns cykel, undrar om han blir stjur på mig nu när jag slitit på hans (förmodligen) aldrig använda bakbroms???

Syrligt, nejdå... inte alls. Men det är jävligt lätt att spela allan men tydligen jävligt svårt att dela med sig med hur man skall göra. :va
Chiiilllla grabben/tjejen :tummenupp
Jag e bara bitter av avund...inget att bry sig om.

Du kan väl följa the Stigs råd och hålla lite kurser för oss gamla päron.
Vi vill ju så gärna oxå komma till insikt. Snälla hjälp oss se ljuset:Bugar :Bugar

Tror nog snarare att det är vi nybörjare som vill se ljuset... det gör man genom att klargöra vad man lärt sig och då bli rättad av de som kan det bättre.
Att då bli hånad av någon som tycker sig kunna det bättre utan att få vetskap om hur man skall göra är bara larvigt.

Men det är lugnt, fortsätt på den banan du så hittar jag en annan väg att lära mig på.

Om man får självsvängningar i bågen av någon anledning är det bra att den sitter där. Ett litet tryck med foten och du ändrar frekvensen på bågen utan att behöva släppa på gasen.
Finns det puckon som manterar bort den?

Jag har ganska nytaget mc-körkort.
Jag fick lära mig av körskoleläraren att jag kan använda bakbromsen vid krypkörning och start i backe mm, om jag måste, men lärarens bästa tips var att helt enkelt glömma bort att jag har en bakbroms. Glöm den, sa han.
(Det har även instruktör på rörken sagt till mig, Glöm bakbromsen)
Mest bromsverkan ligger på framdäcket, och i en paniksituation är det absolut bästa att bara använda frambromsen så mycket det går. Använd inte bakbromsen. Greppet på bakdäcket är nära noll vid maximal broms, och om du då pillar på bakbromsen kommer du garanterat låsta upp bakdäcket och därmed har du noll grepp där. Noll grepp bak med låst däck är helt klart ett obra utgångsläge.
Jag tror att Körskoleläraren visste hur jag (och de flesta) kommer att reagera om jag måste bromsa oplanerat och hårt.
Jag använder alltså aldrig bakbromsen.

Han visste att jag inte skulle köra glidare, för då finns mer fog för att använda bakbromsen, sa han.

Eftersom jag är nybörjare så tror jag på ovan resonemang.

Last edited:
Tror nog snarare att det är vi nybörjare som vill se ljuset... det gör man genom att klargöra vad man lärt sig och då bli rättad av de som kan det bättre.
Att då bli hånad av någon som tycker sig kunna det bättre utan att få vetskap om hur man skall göra är bara larvigt.

Men det är lugnt, fortsätt på den banan du så hittar jag en annan väg att lära mig på.
Men jösses!
Om man vill lära sig av andra och få andra att förstå att man är villig att
lyssna kanske det är på sin plats men en liten skopa ödmjukhet...eller??.

Dina tidigare inlägg har fått vad dom förtjänar: hån.

Som nykläckt körkortsinnehavare har du säkert en del nyttig teori i huvvet
och förhoppningsvis de allra nödvändigaste praktiska färdigheterna.

Men det viktigaste är den ödmjuka insikten att du kan väldigt lite och gör klokt
i att lyssna på de som kan mer. Därmed menar jag inte att jag har så värst mycket att komma med.
Men det finns en hel del andra som är förbaskat duktiga och som du gör klokt i att lyssna på...utan attityd.

over 'n out

Lyssna på spårthoj.com å skippa bakbromsen, den är bara knasig, man trycker å jävlar nu drar baken iväg, jävla skitsak varför finns du, jag tänker aldrig använda dig igen :mad: :mad: :mad:

Tillhör du den där generationen som fick lappen på köpet när de tog bilkörkort eller?! :D
Vi andra yngre och smaratre lärde oss att bromsa säkert redan i körskolan! Att behärska hårda inbromsningar ska sitta i ryggmärgen!:mattias

Om man nu inte ens behärskar att få stopp på sin hoj på ett säkert sätt med minsta möjliga bromssträcka ska man inte ha kortet överhuvudtaget! :arsele
Men kör du gubben som du brukar, så kör jag på mitt sätt :pannkyss
:tungan

Då får du va nån skum mellan generation för jag är bane mig ännu yngre (:tungan ) o inser även jag att om jag bromsar mest med frambromsen så blir det för svårt och kräver för mycket koncentration att börja lira med bakbromsen. Visst när du bromsar väldigt lite med den hjälper den men så fort du låser hjulet kommer du antagligen att ha förlorat på att använda den.

(Låter dock bakbromsen sitta kvar, dels säger reglementet att den måste finnas och dels är det skönt att veta att det finns en reserv om nu nåt skulle göra att frambromsen lägger av)

Har provat några gånger att försöka fin lira med bakbromsen när jag kört lite lugnare men utan positivt resultat, tär bara på koncentrationen. Men kanske jag som inte har känsla nog i fotten.

EDIT: Har panik bromsat på riktigt en gång och då fanns det väldigt lite grepp bak, kanske lite men men.

Last edited:
pbas: Hmm, har nu läst om hela tråden och försökt hitta var jag visar på en jäkla attityd innan ditt påhopp om att jag/vi nykläckta mc-förare skall hålla bromskurs på bana... men tyvärr, jag kan inte hitta det.

Men men, nog om det. Jag orkar inte leka tangentbordsrodeo.

Många här pratar om att bakhjulet ändå inte har något grepp när man bromsar, en fråga då, är det så att man hela tiden måste bromsa på gränsen till stoppies eller finns det inte mellanting då faktiskt bakbromsen kan göra lite nytta... t.ex. få ned farten inför en kurva eller dylikt?
Att säga att bakbromsen är totalt onödig och bara ivägen tror jag själv är klart överdrivet, men visst, vid panikbroms så har den nog föga nytta då precis som ni säger så ligger mestadels av energin och bromskraften framåt.

Men sen skiljer det självklart på hur man använder broms och gas på bana och gata, trodde tråden handlade om hur man använder den vid gatkörning, bankörning är ju en helt annan femma.

pbas: Hmm, har nu läst om hela tråden och försökt hitta var jag visar på en jäkla attityd innan ditt påhopp om att jag/vi nykläckta mc-förare skall hålla bromskurs på bana... men tyvärr, jag kan inte hitta det.

Men men, nog om det. Jag orkar inte leka tangentbordsrodeo.

Många här pratar om att bakhjulet ändå inte har något grepp när man bromsar, en fråga då, är det så att man hela tiden måste bromsa på gränsen till stoppies eller finns det inte mellanting då faktiskt bakbromsen kan göra lite nytta... t.ex. få ned farten inför en kurva eller dylikt?
Att säga att bakbromsen är totalt onödig och bara ivägen tror jag själv är klart överdrivet, men visst, vid panikbroms så har den nog föga nytta då precis som ni säger så ligger mestadels av energin och bromskraften framåt.

Men sen skiljer det självklart på hur man använder broms och gas på bana och gata, trodde tråden handlade om hur man använder den vid gatkörning, bankörning är ju en helt annan femma.

Då får du nog läsa dina inlägg igen för du har haft en dryg besservisser attityd. Då är det lätt att få mothugg. Sitta här och proklamera körskoletips som om det skulle bara guds svar på MC-åkning känns rätt onödigt.

Bakbromsen kan vara bra/skön att ha vid lugn körning och halkigt underlag. Tyvärr ställer den till det en hel del vid hård inbromsning och främst vid panikinbromsning så det bärst (tycker jag) är att vänja sig av med bakbroms på gata. Den ställer som oftast till det.
Kör man motard är det däremot väldigt trevligt med bakbroms om man ska få någon kontroll på sladden in i kurvan, förslagsvis då på bana:tummenupp

hmmm är lite kluven angående bakbromsens relevans vid inbromsningar. brukar alltid stötta med bakbromsen vid hårda inbromsningar vilket jag tycker fungerar för mig. dock kan jag dra mig till minnes att jag ett par gånger låst bakhjulet vid panikinbromsningar från riktigt höga farter, vilket var mindre roligt. kroppen reagerar helt annorlunda vid nödsituationener än vid vanlig kontrollerad körning vilket kan ställa till det de gånger man "bromsar för livet" så att säga.

för övrigt har den här tråden idag varit den mest underhållande på länge, många "roliga" och irriterade påhopp hojåkare emellan haha:D keep it up:pannkyss

Jag brukar använda bakbromsen lite här och där. På gata för att det är smidigt och på lösa underlag för att det är nödvändigt. Dock reagerar jag inte rätt när det blir panik även fast jag åkt en del bana och tycker mig ha hyfsad koll på frambromsen. Av nån anledning brukar jag pumpa hårt på frambromsen så att framhjulet låser sig i småsnuttar... ungefär som en dålig ABS. :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT