Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jädrar anamma, här vimmlar det av riktiga bromsorakel.
Nykläckta från körskolan fullproppade och fullärda med alla de senaste
rönen inom bromsteknik (men utan hojar).
Jag blir så avis. En del lär sig så jävla fort. Mig har det tagit åratal av träning på olika hojar, på bana och gata.
Trots det känner jag mig långt ifrån fullärd och lyssnar gärna på input från
alla möjliga håll för att bli bättre.
Men som sagt; En del har det så jävla lätt....orättvist![]()
Chiiilllla grabben/tjejenNej det är sant, skall genast glömma allt jag lärt mig och ut och öva stoppies istället... för det är ju så jädra coooolt.![]()
Vad sägs om att du o allsmäktige kan lära oss humbla "nyblivna" förare som inget kan... som gud förbjuder faktiskt använder bakbromsen.
Gjorde det senast igår med handlarns cykel, undrar om han blir stjur på mig nu när jag slitit på hans (förmodligen) aldrig använda bakbroms???
Syrligt, nejdå... inte alls. Men det är jävligt lätt att spela allan men tydligen jävligt svårt att dela med sig med hur man skall göra.![]()
Ja tänk, va grymt de skulle va.De kanske kan hålla en kurs nästa säsong? Vad säger du, på Gotland Ring kanske?
Men jösses!Tror nog snarare att det är vi nybörjare som vill se ljuset... det gör man genom att klargöra vad man lärt sig och då bli rättad av de som kan det bättre.
Att då bli hånad av någon som tycker sig kunna det bättre utan att få vetskap om hur man skall göra är bara larvigt.
Men det är lugnt, fortsätt på den banan du så hittar jag en annan väg att lära mig på.
Tillhör du den där generationen som fick lappen på köpet när de tog bilkörkort eller?!![]()
Vi andra yngre och smaratre lärde oss att bromsa säkert redan i körskolan! Att behärska hårda inbromsningar ska sitta i ryggmärgen!![]()
Om man nu inte ens behärskar att få stopp på sin hoj på ett säkert sätt med minsta möjliga bromssträcka ska man inte ha kortet överhuvudtaget!![]()
Men kör du gubben som du brukar, så kör jag på mitt sätt![]()
![]()
Bakbromsen är rätt bra att ha när man håller på att slå över på bakhjulet![]()
pbas: Hmm, har nu läst om hela tråden och försökt hitta var jag visar på en jäkla attityd innan ditt påhopp om att jag/vi nykläckta mc-förare skall hålla bromskurs på bana... men tyvärr, jag kan inte hitta det.
Men men, nog om det. Jag orkar inte leka tangentbordsrodeo.
Många här pratar om att bakhjulet ändå inte har något grepp när man bromsar, en fråga då, är det så att man hela tiden måste bromsa på gränsen till stoppies eller finns det inte mellanting då faktiskt bakbromsen kan göra lite nytta... t.ex. få ned farten inför en kurva eller dylikt?
Att säga att bakbromsen är totalt onödig och bara ivägen tror jag själv är klart överdrivet, men visst, vid panikbroms så har den nog föga nytta då precis som ni säger så ligger mestadels av energin och bromskraften framåt.
Men sen skiljer det självklart på hur man använder broms och gas på bana och gata, trodde tråden handlade om hur man använder den vid gatkörning, bankörning är ju en helt annan femma.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |