Broms STD bil mot RR-hoj.

Ljunghusen skrev:
2548450 Bilen bromsar sist! Den mkt mkt högre friktionen vinner över hojen låga vikt
Varför skulle bilens däck ge "mkt mkt högre" högre friktion än motorcykelns?

Frågan är omöjlig att på något sätt räkna sig fram till, går bara att svara på med praktiska test. Förmodligen kommer det inte skilja många procent mellan bromssträckorna 250-100. Men som frågan är ställd skulle det räcka med att det ena fordonen bromsar 1 cm efter det andra för att vinna.

Jag ser det som oroande att så många tror att det skulle vara stora skillnader i bromssträcka mellan MC och bil.

Det har visats i praktiska tester att det är små skillnader, vilket även teorin säger.

Bearing skrev:
2548554
Det har visats i praktiska tester att det är små skillnader, vilket även teorin säger.

Det tror jag är sant, men jag tror även att det är under kontrollerade former.

Ganska lustig diskussion eftersom i princip inget är definierat... :)

Kom bara ihåg...

I trafiken bromsar hojen sämre!

Mort skrev:
2548396 Mnja, det beror allt på hur tätt inpå man ska göra det många gånger. Bromsarna på en standardbil mattas *väldigt* fort.

Självklart är det så.... Har själv provat många gånger och det ör inte många bilar som klarar mer än en bromsning från över 200, men bilen i testet måste väl iaf ha lite hyfsade bromsar om den ska ta sig upp i 250 på rakan på sviestad. En inbromsning från 250 till 70 eller liknande klarar vilken volvo eller saab av sportigare modell av.. iaf när dom är nya!

björn.e skrev:
2545924 Då jag och Kobbe druckit några öl ......Kobbes teori är att det är en jävla massa masa som man ska få stopp på jag tror på 4x 300mm bromsskivor.

björn o Kobbe

Ni har ganska många såna här diskussioner va??

Nåka, nu har jag läst hela tråden och tror mig ha svaret klockrent klart för mig.

På Sviestad tror jag att bilen måste bromsa tidigare pga knicken. På en hoj kan vi räta kurvorna betydligt mer än i en 2 meter bred bil.

Däremot är jag lutar jag åt att på en riktig raksträcka, som Atorp, så får hojen pisk dvs måste bromsa först...

jag tror att det är väldigt jämt.
därmot tror jag att de flesta får mycket kortare bromssträcka med en bil med abs för det är ju inte direkt svårt att göra en 100% optimal inbromsning med en sån bil.
sen om vi snackar att man är ute i trafiken och måste tvärbromsa i en paniksituation så tror jag bilen dominerar totalt. där verkar minst hälften av alla mcförare bromsa omkull hojarna tycker jag

Engelska tidningen Auotcar som testade en massa bilar och en ny GSX-R 1000 på 0 - 100mph - 0 i nummret den 28 juli -06.
Den långsammaste bilen i bromsningen från dryga 150km/h gjorde det på 4.65 sekunder och det var en Mazda 6MPS.
Hojen kördes av Jamie Whitham och han fick ner bromstiden som bäst till 5.10
Andra bilar som var med var en Aston Martin V8 och en BMW M5 som båda väger hur mycket som helst och de bromsade på 4.1 resp. 4.3
Nu vet jag att tid av avstånd inte är samma sak men det ger ju en fingervisning åt er som tror att en MC bromsar lika bra eller bättre. Resonemanget med tre stycken bromsskivor är ju skitfånigt, det kan man ju räkna ut med röven att det inte stämmer.
Och Chrille, brukar du börja bromsa innan knicken? Vad körde du för hoj då egentligen?

När jag gick och pluggade MC-Teori för 4år sedan fick jag lära mig att det var viktigt att känna till skillnader i bromssträcka mellan MC och bil då risken var stor att man kunde bli påkörd bakifrån då en MC har mycket kortare bromssträcka än en bil... :va. Vi fick även se en film från VV där detta påpekades.

Frågan är dock på hur gammal data VV och STR grundar sina rekomendationer på? Har ju hänt en del sedan Volvo 245 vs V70 med ABS. visst har det sket utveckling på hojsidan med, men inte lika mycket vad det gäller bromsar, eller :confused: ?

Typisk myt.

En bra båge är ett spjutspets fordon men bara om rätt förhållanden råder.
De gör det inte så ofta - jo när man ghostraidar eller kör bana så man är påslagen och redo.

Ligger man såsar i 70 en regnig dag o tänker på nån pudding lär man knappt slå en gammal 140 i bromssträcka i en extrem panik situation.

Detta med nedsatt bromsförmåga i nödlägen finns väl infört i vissa bilar som "brake assistant"
Datorn känner av ett typiskt misslyckat bromsförsök och låter abs tvärnita bilen automatiskt.

Med mc har du inte detta.

Chrille skrev:
2549316 Ni har ganska många såna här diskussioner va??

Haha! Du skulle bara höra dom efter ett par öl en sen natt mitt ute i obygden! Öl kan man aldrig få för mycket av! :D

Bearing skrev:
2548554 Varför skulle bilens däck ge "mkt mkt högre" högre friktion än motorcykelns?

Frågan är omöjlig att på något sätt räkna sig fram till, går bara att svara på med praktiska test. Förmodligen kommer det inte skilja många procent mellan bromssträckorna 250-100. Men som frågan är ställd skulle det räcka med att det ena fordonen bromsar 1 cm efter det andra för att vinna.

Jag ser det som oroande att så många tror att det skulle vara stora skillnader i bromssträcka mellan MC och bil.

Bilen har ju mycket mer gummi i backen, högre friktion

Victor skrev:
2550766 ...
Och Chrille, brukar du börja bromsa innan knicken? Vad körde du för hoj då egentligen?

Nope, men jag undrar om en bil med samma hastighet, ...... skulle klara samma hastighet genom knicken och sen bromsa, eller om bilen skulle vara tvungen att släppa av tidigare?:va Jag vet inte, jag bara spekulerar.

Ljunghusen skrev:
2551950 Bilen har ju mycket mer gummi i backen, högre friktion
Dubbelt så mycket gummi i backen betyder inte dubbelt så bra friktion. Det handlar om några procents skillnad. Annan gummiblandning kan göra större skillnad.

Jag VET, har provat mot en Saab Aero på Knutstorp vid start och mål. I bilen satt en Polis, som jag anser är ganska rutinerad och duktig bilförare. Bilföraren bromsade först vid upprepade tillfälle..Bilen hade std däck, jag hade varma slicks.. SLUT

Hmm, detta med gummi i backen har ju största betydelse.
Såg nån film där dom bromsar ner en M1 Abrams från fullfart till noll. Där snackar vi trots allt 60 ton stridsvagn men det tog inte många meter innan den stod still. Orsaken står givetvis att finna i långa breda larvband klädda med gummi för gatåka.

Alltså bromsar bilen sist.

Klockringaren skrev:
2551865 Typisk myt.

En bra båge är ett spjutspets fordon men bara om rätt förhållanden råder.
De gör det inte så ofta - jo när man ghostraidar eller kör bana så man är påslagen och redo.

Ligger man såsar i 70 en regnig dag o tänker på nån pudding lär man knappt slå en gammal 140 i bromssträcka i en extrem panik situation.

Detta med nedsatt bromsförmåga i nödlägen finns väl infört i vissa bilar som "brake assistant"
Datorn känner av ett typiskt misslyckat bromsförsök och låter abs tvärnita bilen automatiskt.

Med mc har du inte detta.

Jo då en 140 slår du lätt. Bubbla oxå såvidare du inte har delux paketet för panik situasion. Ankare o kätting.
Hadde ens 140 broms servo? vet att dom var först (Eler tidiga) med tvåkrets system

Men inte snart - snart e de snö o jävelskap o jag brukar slänga på endurosulor utan dubb på negern.

Då går bromsning till på följande sätt:
1 - Dra in kopplingen
2 - Fäll ut klaffarna - alltså res dig upp så luftmotståndet sjunker
3 - Vänta tills det stannar

Kul tråd, för att göra det mer invecklat kan jag berätta om när vi gjorde bromsprov med våra sisuvagnar innan vi skulle ner till kosovo. 70 knyck och sen pallnita på torr asfalt, vagnen väger runt 14 ton och stannade på lite mer än en vagnlängd kanske två. 6 hjul i backen som samtliga låser upp ger väl inte optimal inbromsning men det räckte. Vi blev instruerade att spänna armarna när vi höll i ratten men inte ha dom raka för då riskerade vi att bryta dom. Befälen snackade säkert skit ioförsig.
Jag vet då att jag aldrig blivit så fysisk illamående av en inbromsning i en bil som jag blev i sisun och då har jag testat många gånger att stanna från 100 och 120. Jag tror aldrig jag skulle kunna stanna en hoj så fort och fortfarande sitta kvar.

Det här är ju ingen standarbil direkt men ändå ger det ett hum om att går att stanna snabbt med bil:
http://www.youtube.com/watch?v=e-wKe_cbMlk

200->0 på under 80 m (240 fot).

Last edited:
men i stort sett har väl alla ABS bromsar åxå ,, men inte hojjen ,, att reflektera över.

gixxermf skrev:
2545952 En standardbil har pissiga bromsar det har inte en hoj... ett par gatdäck släpper ganksa lätt i en hård inbromsning i dom hastigheterna... vilket ett par slicks inte gör = kan bromsa hårdare och senare!

En bil väger så mycket mer och behöver därför bromsa tidigare!

börjar vi däremot snacka racebil med downforce och grejor så bromsar bilen senare!

Jag tycker inte man kan jämföra en R-hoj med vanlig bil för det första.

En R-hoj är en liten del av alla motorcyklar som finns, precis som det finns olika bilar. De flesta här åker R1, Gsx-r, ninja eller cbr. Men det finns ju hur mkt andra modeller som helst.

En vanlig bil, säg volvo V70 .. kanske motsvarar Hornet 600, en vanlig svenson hoj.

Isf borde man jämföra en R-hoj med värre bil ...DÅ bromsar bilen garrat senare.

Och ang LMS så skulle jag lika mycket garrat som ovan, hänga av mig själv med många andra hojåkare, med amg'n.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back