Broms STD bil mot RR-hoj.

Willy_wheel skrev:
2546145 Räkna lite på energin, en hoj väger typ 200 med förare o bensin kanske 300kg hojen har 3 bromsskivor
en bil 1500kg 4 bromskivor
Bilen har en anslagsenergi på 4218750 J
Hojen har en anslagsenergi på 843750 J skillnaden i energi är 3375000 J

Bilen måste börja bromsa först pga den större massan och högre energi som ska stoppas.
Uträkningen är gjord vid 75m/s

Vad spelar det för roll hur många bromskivor dom har? Knappast det som är avgörande i bromsträcka. Dock kan det bli lättare att bromsa med fler/större skivor, men nu var inte diskussionen vad som var lätt eller inte...

ozto skrev:
2546212 Vad spelar det för roll hur många bromskivor dom har? Knappast det som är avgörande i bromsträcka. Dock kan det bli lättare att bromsa med fler/större skivor, men nu var inte diskussionen vad som var lätt eller inte...

Varför skulle det inte spela roll?

Fyra skivor är tre mer än en. Mera kraft till att få stopp på fordonet.

Men jag bara tror att motorcykeln kan bromsa mycket senare.

Har svårt att säga vilken som bromsar tidigast/senast,,,

Men vill förtydliga en sak....
Trådskaparen vill ha ett svar utifrån att både bilen och mc:n bromsar så bra det går helt enkelt. Strula inte till det med huur svårt det är att bromsa på gränsen med vardera fordon....

och det är en standard bil med standard bromsar, måste man lägga in spekulationen att en bil som gör 250 inte har "vanliga" svensson bromsar osv... det är en VOLVO S60 2,4T med STANDARD bromsar...
svååååååårt :va

Jag tippar på att det är Jääääfligt jämt... :yoparty

Mr Helmut skrev:
2546229 Varför skulle det inte spela roll?

För att även med en skiva så skulle en sporthoj kunna stanna på ungefär samma sträcka som den gör nu med två... Anlednignen till att det är två är att det ska bli en annan utväxling, dvs föraran behöver inte trycka lika hårt på handtaget! Dock så blir det självklart svårare att dosera bromskraften och därav blir troligtvis bromssträckan längre. Även får man en större yta med två skivor, och därmed bättre avkylning och man slipper överhettade bromsar efter ett par varv!

Det som avgör inbromsningens längd är i bilens fall är väggreppet och för mc är det väggrepp och även hojens tyngdpungt, då det oftast inte är framhjulet som släpper utan bakhjulet som lyfter!
Det som avgör greppet på bil och mc är massor med olika faktorer, tex däck, fjädrar, stötdämpare,tyngdpunkt, chassi osv..
Dock har inte mängden bromskivor någon större betydelse så länge dom klarar att bromsa maximalt och det klarar alla bromsar på sporthojar och alla bilar som klarar av att komma upp i hastighet. Iaf bilar med ABS

Dom mätuppgifter jag har sett så ligger en sporthoj med en duktig förare på ungefär samma bromssträckor som med en normal standardbil.
Dock är det mycket lättare att göra samma sak många gånger med en bil som har ABS, det är ju bara att ställa sig på bromsen!

Mr Helmut skrev:
2546229 Varför skulle det inte spela roll?

Mer kraft ja, men behövs den? En bil modern stadardbil har TILLRÄCKLIGT bra bromsar för att bromsa så mycket greppet i däcken håller. Därför spelar knappast storlek på skivor eller antal skivor roll. Kör man däremot flera inbromsningar mattar man klart ut bromsarna på bilen men inte hojen med feta bromsdon.

Sedan det här med vikten, det verkar inte finnas grundläggande kunskap om friktion "i tråden"... I och för sig är bilen tyngre och därmed mer svårare att få stopp på, men man har lika mycket mer tryck mot marken vilket ger ett ett lika mycket bättre grepp. (Sedan är det inte riktigt så enkelt när det gäller gummi mot asfalt, men i princip). När man har testat det där i praktiken så har väl bromssträckorna varit ganska likvärdiga mellan bil och mc. Med uppvärmda slicks och en bra förare tror jag mc:n har kortare bromssträcka. Eller vad var frågan nu igen...

Men jag vet inte...

Jag tror hojen måste bromsa tidigare.

Har för mig att det gjordes något test som visat det , om det nu var bike eller bilsport som utförde testet.

Rörelseenergin , ja det stämmer att denna inverkar , men sedan måste friktionen mot marken räknas i förhållande till detta, tillsammans med max möjlig bromsverkan.

En hoj har en anläggningsyta mot marken ungefär så stor som en tändsticksask , bilen som 4 handflator.

Om bilen väger 10 ggr så mkt som hojen har den fortfarande nästan dubbelt så stor anläggningsyta i förhållande till vikten.

Dock , det är bara min teori.....
Har haft fel förut

Blip skrev:
2546204 Den begränsande faktorn är rörelseenergin.

Fyra däck i asfalten, ABS och omöjligt att schabbla sig, gentemot 1,2 däck i asfalten, ingen ABS och rätt troligt att föraren inte gör en 100% optimal inbromsning. Vad tror du själv?

Bilen har 5-6 ggr mer energi att överföra i form av friktion än vad hojjen har..
Jag tror hojjen bromsar sist.

För att krångla till det ytterligare:

Hur skulle det se ut om man tog en MC med ABS direkt ut ur affären och jämförde med en bil med ABS direkt från affären.

Båda är så standard de kan bli. T.ex. Volvo S60 2.4T mot Honda VFR 800.
Man åker ut på din fina tomma motorvägen och accar upp i 200 km/h och bromsar allt vad det går. Vem stannar först och har kortast bromssträcka?
De bromsar samtidigt och är innan inbromsningen jämnsides med varandra.

Swedecat skrev:
2546997 För att krångla till det ytterligare:

Hur skulle det se ut om man tog en MC med ABS direkt ut ur affären och jämförde med en bil med ABS direkt från affären.

Båda är så standard de kan bli. T.ex. Volvo S60 2.4T mot Honda VFR 800.
Man åker ut på din fina tomma motorvägen och accar upp i 200 km/h och bromsar allt vad det går. Vem stannar först och har kortast bromssträcka?
De bromsar samtidigt och är innan inbromsningen jämnsides med varandra.

Testa..

Allt snack om att rörelseenergin är begränsande stämmer inte. Bilen har mycket högre rörelseenergi, men samtidigt har den mycket mer gummi i asfalten. Resultatet blir att en bil kan stanna fortare om man jämför både bil och hoj med standarddäck. Nu gällde detta med slicks på hojen och då har den ett litet övertag, som jag tror gör det väldigt jämt. Dock tror jag faktiskt på att bilen kan bromsa någon meter senare.

Normalt sett på bana om man jämför hoj och bil (vilket jag tycker är en helt ointressant jämförelse) har hojen högre hastighet på rakan och lägre i kurvan, vilket gör att den måste bromsa långt tidigare än bilen. Här skulle ju dock båda bromsas lika mycket.

Jag TROR att Mc:n bromsar sist.

Det kan inte ha med något annat än friktion att göra då en stdbil och sporthoj faktiskt har kraft (oavsett skivbromsantal, rörelseenergi osv) att låsa hjulen vid hård inbromsning i hög hastighet.

Om du tycker jag har fel, motivera gärna varför så jag kan lära mig:tummenupp

R1 wannabe skrev:
2547066 Jag TROR att Mc:n bromsar sist.

Det kan inte ha med något annat än friktion att göra då en stdbil och sporthoj faktiskt har kraft (oavsett skivbromsantal, rörelseenergi osv) att låsa hjulen vid hård inbromsning i hög hastighet.

Om du tycker jag har fel, motivera gärna varför så jag kan lära mig:tummenupp
Bilen har mer gummi i backen men samtidigt mer energi att få ner i backen så att friktionen spelar roll.. Friktionen är större från ett låst bildäck än ett låst mc-däck pga ytan är större på ett bildäck.

Det är skrämmande hur många som tror att en MC har kortare bromssträcka än en bil.

För er skull hoppas jag ni tänker om innan ni råkar befinna er bakom en tvärnitande bil i trafiken.

xyx skrev:
2547151 För er skull hoppas jag ni tänker om innan ni råkar befinna er bakom en tvärnitande bil i trafiken.
Det beror väl i och för sig mest på för kort avstånd och lång reaktionstid. Själva bromssträckan blir ofta helt omöjlig i en sådan situation.

Så det är helt åt skogen att tro att generellt sett så har sporthojar kortare bromssträcka än bilar?

Oftast tvärtom?

jP skrev:
2546959 Fyra däck i asfalten, ABS och omöjligt att schabbla sig, gentemot 1,2 däck i asfalten, ingen ABS och rätt troligt att föraren inte gör en 100% optimal inbromsning. Vad tror du själv?

Jag tror på naturlagarna och där bromsar bilen först, hurså?

Lunnajs skrev:
2547085 Bilen har mer gummi i backen men samtidigt mer energi att få ner i backen så att friktionen spelar roll.. Friktionen är större från ett låst bildäck än ett låst mc-däck pga ytan är större på ett bildäck.

Friktionen är konstant oavsett yta.

Last edited:
xyx skrev:
2547151 Det är skrämmande hur många som tror att en MC har kortare bromssträcka än en bil.

Jag håller helt och hållet med. Jag hade en kompis som sa att en hoj stannar på halva sträckan av en bil. Jag blev rädd när jag hörde det. Med dagens ABS så stannar en stor och tung V70 snabbare än vilken hoj som helst (med gatudäck), även med en mycket god förare på hojen. Möjligtvis att man kan stanna på samma sträcka om det är bra grepp och en förare som kan hantera bromsarna väl.

R1 wannabe skrev:

Det du kallar kraft är rörelseenergi. En bil som rör sig har en rörelseenergi och när man bromsar vill man bli av med denna energi. Normalt blir den energin värme i bromsarna. En del värme blir även i däcket, men om man inte låser vilket inte är önskvärt, blir i stort sett all värme i bromsarna. För att kunna bromsa måste man ha gott grepp i asfalten och det får man med mycket gummi. Sen måste man ha tillräcklig friktion mellan bromsbeläggen och bromsskivorna, men alla moderna bilar och hojar har tillräckligt bra bromsar för att kunna låsa hjulen, så det är inget som begränsar.

lorkan skrev:
2547588 Så det är helt åt skogen att tro att generellt sett så har sporthojar kortare bromssträcka än bilar?

Oftast tvärtom?

Svar: Ja.

En modern bil stannar ofta på 38 m (100 km/h -> 0). Om du tittar i tidningar med provkörningar ser du att hojar ligger mellan 38-40 m, så det går att bromsa på ungefär samma sträcka, men dessa siffror i tidningarna är med flera försök. I trafiken tror jag ingen lyckas stanna en hoj på 40 m. Är greppet lite sämre så blir skillnaden större och större.

Last edited:
Neutral skrev:
2547372 Det beror väl i och för sig mest på för kort avstånd och lång reaktionstid. Själva bromssträckan blir ofta helt omöjlig i en sådan situation.

Definitivt. Men det jag menar är att om man har fått för sig att man kan bromsa snabbare än bilar så kanske man tör större risker.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back