Broms STD bil mot RR-hoj.

Swedecat skrev:
2546997 För att krångla till det ytterligare:

Hur skulle det se ut om man tog en MC med ABS direkt ut ur affären och jämförde med en bil med ABS direkt från affären.

Båda är så standard de kan bli. T.ex. Volvo S60 2.4T mot Honda VFR 800.
Man åker ut på din fina tomma motorvägen och accar upp i 200 km/h och bromsar allt vad det går. Vem stannar först och har kortast bromssträcka?
De bromsar samtidigt och är innan inbromsningen jämnsides med varandra.

SMC Stockholm brukar ha med detta test som ett uppvisningsmoment på både grundkurser och kurser på bana. Hojen åker oftast på råpisk i bromsningen oavsett vilka bilar som används, bara dom har ABS. (Jag har sett en Citroen C8 bli förbibromsad av en Supersporttrimmad R6'a med riktigt duktig förare)

En riktigt bra hoj med en förare som är riktigt bra på att bromsa, som dessutom har varma däck brukar kunna bromsa jämnt med bilen och då snackar vi vanlig Volvo V70...

Rent generellt så funkar numera ABS på hojar så pass bra att det i stort sett bara är vid riktigt hård bankörning eller vid ordentligt uppskruvat tempo på grusväg som man har fördel av att köra utan.

Men nu var det väl inte ABS vara eller icke vara som var grundfrågan i tråden. Ledsen att jag lämnade ämnet något... :rolleyes:

/S.

Eftersom både hojen och bilen har bromskapacitet att låsa däcken i alla farter kommer det här att dels handla om friktionskoefficienten och dels hur långt in i kurvan fordonen kan bromsa.

Friktionskoefficientet beror på däckblandningen, kontaktytan och belastningen. Jag tror att den blir ungefär samma för båda fordonen, möjligtvis något bättre för hojen eftersom den hade bättre däck. Dom kan alltså minska hastigheten ungefär lika bra.

Jag tror inte båda kan bromsa lika hårt ända in till apex. Tror hojen måste släppa av lite tidigare eftersom ett släpp på framhjulet vid full nerlägg antagligen betyder krash. Bilen är inte lika känslig för det eftersom föraren kan parera ett släpp genom att släppa av lite på bromsen och fortsätta.

Fast jag är osäker i och med att bilen har sämre däck.

Paxel skrev:
2547612 Jag håller helt och hållet med. Jag hade en kompis som sa att en hoj stannar på halva sträckan av en bil. Jag blev rädd när jag hörde det. Med dagens ABS så stannar en stor och tung V70 snabbare än vilken hoj som helst (med gatudäck), även med en mycket god förare på hojen. Möjligtvis att man kan stanna på samma sträcka om det är bra grepp och en förare som kan hantera bromsarna väl.

Ja det är många som har kompisar som sagt något, lättare är ju iofs att leta reda på fakta. Men bespara dej besväret:

Volvo V70 D5

Goding från Göteborg
Volvo V70 har redan vunnit anseende som en av de bästa kombibilarna, nu har den även en av de bästa dieslarna under huven. Synd att den ännu inte finns med automatlåda, men det kommer.

Av Dag E Hogsten, Teknikens Världs testlag
Foto Linus Pröjtz

Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
149 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
51 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
9,5 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
41 m
Förbrukning (blandad körning):
0,70 l/mil

http://www.privataaffarer.se/bil/testdrive.asp?id=1382

Jag är inte överdrivet imponerad av ABS

Bearing skrev:
2547671 Eftersom både hojen och bilen har bromskapacitet att låsa däcken i alla farter kommer det här att dels handla om friktionskoefficienten och dels hur långt in i kurvan fordonen kan bromsa.

Friktionskoefficientet beror på däckblandningen, kontaktytan och belastningen. Jag tror att den blir ungefär samma för båda fordonen, möjligtvis något bättre för hojen eftersom den hade bättre däck. Dom kan alltså minska hastigheten ungefär lika bra.

Jag tror inte båda kan bromsa lika hårt ända in till apex. Tror hojen måste släppa av lite tidigare eftersom ett släpp på framhjulet vid full nerlägg antagligen betyder krash. Bilen är inte lika känslig för det eftersom föraren kan parera ett släpp genom att släppa av lite på bromsen och fortsätta.

Fast jag är osäker i och med att bilen har sämre däck.

Du har delvis rätt men rörelseenergin spelar roll. Annars kan man blåsa på med en fulllastad lastbil á 60 ton. Tror folk fortfarande att den kan stanna lika snabbt som hojen? Lastbilen har kapacitet att låsa bromsarna och ABS kan vi utgå ifrån.

Last edited:
Snackas mycke anläggningsyta osv men varesig man hade haft tre kakburkars anläggningsyta fram på hojjen så skulle det inte hjälpa till att bromsa nå senare, varför? Jo för att den ställer sig på kant... Det är där begränsningen sitter på hojjen idag. (ifall vi snackar hojjar som går 250km/h)

Längden å viktfördelningen tycker jag ni glömt ;)

Blip skrev:
Du har delvis rätt men rörelseenergin spelar roll. Annars kan man blåsa på med en fulllastad lastbil á 60 ton. Tror folk fortfarande att den kan stanna lika snabbt som hojen? Lastbilen har kapacitet att låsa bromsarna och ABS kan vi utgå ifrån.
Lastbilen har förmodligen högre belastning per ytenhet på däcken. Dessutom tror jag lastbilsdäcken är ganska hårda och har inte något stabilt mönster. Så friktionskoefficientet blir lite lägre.

Hade friktionen varit lika hög som på de andra fordonen hade lastbilen kunnat minska hastigheten lika fort - om den hade haft bromskapaciteten. Fast jag tror inte den har det. ABS:e jobbar antagligen långsamare och bromsarna har inte kapaciteten att producera tillräcklig bromseffekt i högre farter.

Tillägg: Sen har ju fjädringen en viktig funktionen också, där har nog inte lastbilen ett övertag.

Last edited:
Blip skrev:
2547773 Ja det är många som har kompisar som sagt något, lättare är ju iofs att leta reda på fakta. Men bespara dej besväret:

Skulle det där vara ironiskt menat eller?? Din fakta som du har letat rätt på tycker inte jag säger så mycket. Du har ju inget att jämföra med. ABS gör att du kan bromsa effektivt varje gång du bromsar.

Det SvenneC säger är ju väsentliga jämförelser. Det är fakta. Att visa en siffra säger ingenting. Det står ju inget om omständigheterna och även om det gjorde det hade man ju behövt göra ett test med en hoj på samma ställe vid samma tillfälle, för att ha något att jämföra.

Olof Eriksson skrev:
2547827 Snackas mycke anläggningsyta osv men varesig man hade haft tre kakburkars anläggningsyta fram på hojjen så skulle det inte hjälpa till att bromsa nå senare, varför? Jo för att den ställer sig på kant... Det är där begränsningen sitter på hojjen idag. (ifall vi snackar hojjar som går 250km/h)

Längden å viktfördelningen tycker jag ni glömt ;)

Sant, har båda samma friktionskoefficient och förmågan att låsa sina bromsar så kommer bilen stanna tidigare. Varför? Jo bågen tyngdpunkt är så mycket högre placerad och kommer göra så att hojen tippar över till slut. Det är ju som bekannt ganska svårt att göra en "stoppie" med bil. Den kraften fter som framhjulet generarar mot asfalten skapar ett moment runt anläggningsytan vilket helt sonika gör att hojen lyfter bakänden.

Detta resonemang förutsätter som sagt att friktionskoeffiicienten är lika för båda samt att det finns hur mycket bromskraft som helst för båda fordonen.

Är en standarbil kapabel att låsa hjueln i 250? Antingen så har jag inte kört så vassa bilar men stampar man på bromsen på en 95 i 200 så går inte ABS i direkt vill jag nog tro? Men men det kanske den gör ?

/Urban

Bearing skrev:
2547837 Lastbilen har förmodligen högre belastning per ytenhet på däcken. Dessutom tror jag lastbilsdäcken är ganska hårda och har inte något stabilt mönster. Så friktionskoefficientet blir lite lägre.

Hade friktionen varit lika hög som på de andra fordonen hade lastbilen kunnat minska hastigheten lika fort - om den hade haft bromskapaciteten. Fast jag tror inte den har det. ABS:e jobbar antagligen långsamare och bromsarna har inte kapaciteten att producera tillräcklig bromseffekt i högre farter.

Tillägg: Sen har ju fjädringen en viktig funktionen också, där har nog inte lastbilen ett övertag.

Du glömmer fortfarande rörelseenergin.

Paxel skrev:
2547864 Skulle det där vara ironiskt menat eller?? Din fakta som du har letat rätt på tycker inte jag säger så mycket. Du har ju inget att jämföra med. ABS gör att du kan bromsa effektivt varje gång du bromsar.

Det SvenneC säger är ju väsentliga jämförelser. Det är fakta. Att visa en siffra säger ingenting. Det står ju inget om omständigheterna och även om det gjorde det hade man ju behövt göra ett test med en hoj på samma ställe vid samma tillfälle, för att ha något att jämföra.

Mina fakta säger inte så mycket, men de säger något mer än dina obefintliga fakta. 41 m är helt ok bromssträcka men långtifrån suveränt. Vad tror du teknikens värld testar bromssträcka på? Is?

Ta fram en fysikbok och läs på om rörelseenergi.

Last edited:
Men ialf så en R1a ifrån 98 bromsar så här(fyll gärna i om ni hittar bromssträcka med bilar)

Bromssträcka
150 km/h till stopp 88 m/4,14 sek
120 km/h till stopp 54 m/3,33 sek
100 km/h till stopp 38 m/2,72 sek

Blip skrev:
2547938
Mina fakta säger inte så mycket, men de säger något mer än dina obefintliga fakta. 41 m är helt ok bromssträcka men långtifrån suveränt. Vad tror du teknikens värld testar bromssträcka på? Is?

Ta fram en fysikbok och läs på om rörelseenergi.

Det är ju skillnad på asfalt och asfalt. 41 m är ganska mycket och jag tror att man kan få en V70 att stanna på kortare sträcka. Tyvärr orkar jag inte leta rätt på någon provkörning där de fått den att stanna fortare, eftersom jag tycker att det skulle tillföra lika mycket som din "fakta", d.v.s. ingenting.
Det finns ju som sagt andra som har lagt fram fakta om att en bil kan stanna fortare än en hoj.

Jag kan tillräckligt om rörelseenergi, men detta handlar ju om mer än bara rörelseenergin.

Blip skrev:
2547938 Du glömmer fortfarande rörelseenergin.
Om fordonen har bromskapacitet att ligga på däckens greppgräns har inte rörelseenergin någon betydelse, bara friktionskoefficienten. (Om vi kan bortse från fjädring, luftmotstånd o.s.v.)

I samma hastighet är rörelseenergin proportionell mot massan. Friktionskraften är också proportionell mot massan. Alltså spelar massan ingen roll (om friktionskoefficienten är samma.)

I praktiken har den dock viss påverkan av flera orsaker, men det handlar inte om stora skillnader i bromssträcka mellan bil och MC, max 10% skulle jag vilja säga.

Orka läsa hela tråden.... Jag tänker mig ändå att vikten måste spela en grymt stor roll. En bil på 1000kg måste ju ha en bra mycket större rörelsemassa än en hoj och det undrar jag om bromsarna och greppen väger upp emot. :confused:

Bearing skrev:
2547999 Om fordonen har bromskapacitet att ligga på däckens greppgräns har inte rörelseenergin någon betydelse, bara friktionskoefficienten. (Om vi kan bortse från fjädring, luftmotstånd o.s.v.)

I samma hastighet är rörelseenergin proportionell mot massan. Friktionskraften är också proportionell mot massan. Alltså spelar massan ingen roll (om friktionskoefficienten är samma.)

I praktiken har den dock viss påverkan av flera orsaker, men det handlar inte om stora skillnader i bromssträcka mellan bil och MC, max 10% skulle jag vilja säga.

Delvis rätt! Den kinetiska energin blir dock betydligt större eftersom E = (m*^2)/2. Den energin ska bromsas bort och det behöver man inte ens räkna på för att inse att bromssträckan därmed blir längre förutsatt samma friktion.

philsson skrev:
2548018 Orka läsa hela tråden.... Jag tänker mig ändå att vikten måste spela en grymt stor roll. En bil på 1000kg måste ju ha en bra mycket större rörelsemassa än en hoj och det undrar jag om bromsarna och greppen väger upp emot. :confused:

Om du inte läser hela tråden så missar du också att en bil som väger
mera också får mera marktryck och kan bromsa hårdare innan det börjar släppa!
Ju mer tyngd ju mera tryck mot backen innan det börjar hasa!
Hittar inte filmen men såg en film med en BMW X5 mot en R1 tror det var 04'a.
Där x5'an vinner med marginal!

Och varför som någon snacka ABS överhuvud taget i denna tråd?
Slår abs'en in så gör man en dålig inbromsning där man tagit i för mycket!
Optimal bromssträcka får man utan att låsa hjulen!

Blip skrev:
2548096 Delvis rätt! Den kinetiska energin blir dock betydligt större eftersom E = (m*^2)/2. Den energin ska bromsas bort och det behöver man inte ens räkna på för att inse att bromssträckan därmed blir längre förutsatt samma friktion.
Det spelar ingen roll för bromssträckan att rörelseenergin får ett större belopp på för bilen. Det beror på att friktionskraftens arbete blir motsvarande större.

Man behöver inte ens dra in rörelseenergi i resonemanget. Rörelseenergin motsvarar den energin som överförs till värme i bromsarna. Om den värmen gör att bromsklotsarna överhettas så har den betydelse, men här hade vi ju ansett att bromsarna har tillräcklig kapacitet.

Jag vet inte hur jag ska förklara bättre utan att använda matematik. Fast det brukar inte vara så uppskattat, så det undviker jag helst.

ReDan skrev:
2548155Och varför som någon snacka ABS överhuvud taget i denna tråd?
Slår abs'en in så gör man en dålig inbromsning där man tagit i för mycket!
Optimal bromssträcka får man utan att låsa hjulen!
Det tror inte jag eftersom min erfarenhet säger att bromsbalansen gör att bakhjulens friktion inte används fullt ut då. Tror bromsbalansen är ställd så för att bakvagnen inte ska låsas före framvagnen vid broms i kurva.

Last edited:
Som det står så är det ju en RR hoj mot en STDbil... och en RR hoj är ju såklart en 250r.

Har någon sett hur sent Fredrik Watz bromsar på rakan på sviestad?
Jag skulle vilja se någon bromsa så sent med en STD bil...

Blip skrev:
2548096 Delvis rätt! Den kinetiska energin blir dock betydligt större eftersom E = (m*^2)/2. Den energin ska bromsas bort och det behöver man inte ens räkna på för att inse att bromssträckan därmed blir längre förutsatt samma friktion.

Syftar du på (m*V^2)/2?

Eller har jag förträngt allt mekanik?

/Urban

ozto skrev:
2546258Dom mätuppgifter jag har sett så ligger en sporthoj med en duktig förare på ungefär samma bromssträckor som med en normal standardbil.
Dock är det mycket lättare att göra samma sak många gånger med en bil som har ABS, det är ju bara att ställa sig på bromsen!
Mnja, det beror allt på hur tätt inpå man ska göra det många gånger. Bromsarna på en standardbil mattas *väldigt* fort.

Jag testade för ett par år sedan en lätt improviserad inbromsning från 250 till 120 med bil när en sopa (svensk givetvis) bestämde sig för att besöka vänsterfilen på autobahn utan att titta i backspegeln först. Jag fick ställa mig på bromsen för allt jag var värd och var väl så där fem meter bakom bilen när jag var nere i hans hastighet. Är tveksam till om det skulle gå att bromsa så kraftigt med hojen utan att slå kullerbytta.

Kan även meddela att säkerhetsbältet fungerar väldigt dåligt om man lutat ner sätet max för att sova. Polaren landade i en hög på golvet framför sätet, han kravlade dock upp igen och somnade om. :trött

Last edited:
aså om den bilen skulle ha nå feta stötdämpare o andra krängnings grejer kanske den kan ta kurvan i 120..då blir de helt annorlunda bullar. :rolleyes:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti