SvenneC
Medlem
Swedecat skrev:2546997För att krångla till det ytterligare:
Hur skulle det se ut om man tog en MC med ABS direkt ut ur affären och jämförde med en bil med ABS direkt från affären.
Båda är så standard de kan bli. T.ex. Volvo S60 2.4T mot Honda VFR 800.
Man åker ut på din fina tomma motorvägen och accar upp i 200 km/h och bromsar allt vad det går. Vem stannar först och har kortast bromssträcka?
De bromsar samtidigt och är innan inbromsningen jämnsides med varandra.
SMC Stockholm brukar ha med detta test som ett uppvisningsmoment på både grundkurser och kurser på bana. Hojen åker oftast på råpisk i bromsningen oavsett vilka bilar som används, bara dom har ABS. (Jag har sett en Citroen C8 bli förbibromsad av en Supersporttrimmad R6'a med riktigt duktig förare)
En riktigt bra hoj med en förare som är riktigt bra på att bromsa, som dessutom har varma däck brukar kunna bromsa jämnt med bilen och då snackar vi vanlig Volvo V70...
Rent generellt så funkar numera ABS på hojar så pass bra att det i stort sett bara är vid riktigt hård bankörning eller vid ordentligt uppskruvat tempo på grusväg som man har fördel av att köra utan.
Men nu var det väl inte ABS vara eller icke vara som var grundfrågan i tråden. Ledsen att jag lämnade ämnet något...

/S.