Broms-meck Klx650r..

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Snart dags för besiktning men jag får fan ingen ordning på frambromsen..

Den var ganska svampig när jag köpte den, dock nöp den hyffsat så jag tänkte att den bara behövde lite kärlek..

Nu har jag renoverat bromscylindern, plockat ur kolvarna ur oket och smörjt upp allt, bytt bromsslang till en stålomspunnen..

Jag vet inte hur många gånger jag har luftat.. Men det blir inte bra, det är sämre nu än innan..
Inga problem att trycka ner handtaget i bott..

Har testat att trycka vätska m.h.a. spruta nerifrån, luftat via nippel, luftat vid banjobultarna, luftat m.h.a. tryckluftsluftare, låtit moppen stå över natten med intryckt handtag..

Jag har slut på idéer..

Någon annan?
 
Renoverat huvud eller slavcylinder?
Bara gjort rent eller bytt något?
 
Jag bytte huvudbromscylinder (renoveringssats) och tätningar, smorde upp med medföljande fett..
Kolvarna i oket plockade jag ur och rengjorde samt smorde upp med bromsoksfett..

Edit: Cylindern bytte jag ju givetvis inte, utan kolven..
 
Last edited:
Hade samma problem..
Slutade med att jag bytte hela (broms)handtaget mot ett sprillans nytt..(fr US SEK 800:- inkl frakt)
Fast det var nog inte det svaret du ville ha?...:D
Inte varit för frikostig med fettet i huvudcylindern (handtaget)?
Använder minimal med sånt..
 
Hade samma problem..
Slutade med att jag bytte hela (broms)handtaget mot ett sprillans nytt..(fr US SEK 800:- inkl frakt)
Fast det var nog inte det svaret du ville ha?...:D
Tanken har slagit mig, men gråter blod om det fortfarande inte fungerar (Iofs finns bara en felkälla kvar efteråt.)

Inte varit för frikostig med fettet i huvudcylindern (handtaget)?
Använder minimal med sånt..
Inte helt omöjligt, kanske får riva isär igen och rengöra cylindern..
 
Inte helt omöjligt, kanske får riva isär igen och rengöra cylindern..
Gjorde det innan jag mont det nya handtaget.. Om det blev bättre. Absolut, faktiskt nästan bra!
Men när jag nu hade ett nytt handtag så åkte det på..
Alltid kul att kunna bromsa säkert..:tummenupp

Minns inte allt exakt, det var ett tag sen...
 
Gjorde det innan jag mont det nya handtaget.. Om det blev bättre. Absolut, faktiskt nästan bra!
Men när jag nu hade ett nytt handtag så åkte det på..
Alltid kul att kunna bromsa säkert..:tummenupp

Minns inte allt exakt, det var ett tag sen...
Får testa imorrn! :D
 
Last edited:
Lufta mer och som en kolibris vingar. har haft ett par KLX 650 och upplevt samma sak.
Olika vinkel på styret och genom luftnippeln. Gäller att få lite fart på bromsvätskan gm systemet.
 
Är detta specifikt för just klx650? Känns ju märkligt isf.. Är ju samma grejer som på andra hojar..

Men som sagt, ska riva bromscylindern igen, sen är det bara att börja om från början..
 
Det är inte så enkelt att skruven i handtaget som åkt in? den brukar vibrera in på min tills jag löste det med lite locktight
 
Det är inte så enkelt att skruven i handtaget som åkt in? den brukar vibrera in på min tills jag löste det med lite locktight

Tyvärr inte..

Verkar som jag får köra obesiktigat och utan frambroms den här säsongen.. :)
Får fan ingen ordning på det..

Hade isär allt idag igen, men handtaget går i bott..
Frågan är om man ska beställa en bromspump och hoppas på gudskelov, eller om man ska köra ner hojen i ruinen..
 
Gåt det att plocka loss ok och pump när det fortfarande sitter ihop med slangen på hojjen? Bytte bromssystem på e atv som jag luftade i flera dagar men fick tillslut hänga upp pumpen i taket och ha oken liggandes så att luften skulle åka bort. .är ju väldans känsligt..
 
Gåt det att plocka loss ok och pump när det fortfarande sitter ihop med slangen på hojjen? Bytte bromssystem på e atv som jag luftade i flera dagar men fick tillslut hänga upp pumpen i taket och ha oken liggandes så att luften skulle åka bort. .är ju väldans känsligt..

Jo, det skulle nog gå..
Kom på inatt att jag har en pump liggandes som hör till min CM400 som jag kan testa med, dock tror jag den är 14mm istället för Kawans 11mm, men det borde fungera för felsökning iaf..
 
Vill du se om det är pumpen som felar så kan du plugga där banjon ska sitta, lufta och se om det ändå flexar.
 
Pumpen var det inget fel på, behövde knappt lufta, vart nästan stumt direkt..

Luftade som en galning förut, fick upp lite tryck dock inte tillräckligt, hängde upp pumpen ovanför styret innan jag åkte hem.
Får kolla imorrn om det hjälpte..

Vad kan annars vara fel?
Hade isär bromsoket idag igen och rengjorde och smorde upp ytterligare en gång, kolvarna rör sig fint..
 
tycker själv att är lättare om man klämmer fast kolven med en tving el. Liknande så att inte kolven kan röra sig men kanske du redan gjort?
 
Jag brukar lufta ordentligt och sedan trycka in alla kolvar samtidigt så fort som möjligt. Vätskan som rusar upp till behållaren tar med sig små luftbubblor. Sen är det bara att pumpa ut kolvarna så långt man vågar och repetera några ggr.
Se till att locket sitter på först, annars skvätter det rätt bra.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top