Broms-meck Klx650r..

tycker själv att är lättare om man klämmer fast kolven med en tving el. Liknande så att inte kolven kan röra sig men kanske du redan gjort?

Jag brukar lufta ordentligt och sedan trycka in alla kolvar samtidigt så fort som möjligt. Vätskan som rusar upp till behållaren tar med sig små luftbubblor. Sen är det bara att pumpa ut kolvarna så långt man vågar och repetera några ggr.
Se till att locket sitter på först, annars skvätter det rätt bra.

Testade båda era förslag utan framgång..

Nu är jag nog helt säker på att det inte finns luft kvar, upprepade Josefs förslag ca. 12-15ggr tills jag inte kunde se mer luft..
Dock märkte jag att ena kolven inte rörde sig lika lätt som den andra, dock kom den av sig självt när det blev lite tryck utifrån på den andra.

Lite bromsverkan finns, och pumpar man snabbt blir det lite tryck men försvinner igen..

Testa annat bromsok?

Skulle kunna vara att kolvtätningarna i oket kärvar/är monterade åt fel håll och drar tillbaka kolvarna lite varje gång trycket sjunker.
Alternativt kärvar ena kolven vid bromsning vilket trycker skivan i sidled och när du släpper bromsen trycker skivan tillbaka ena kolven igen.
Eller sitter oket snett monterat vilket ger samma problem som ovan.

Hur känns bromsen om oket hänger löst och du lägger något annat än skivan mellan klossarna för att hindra kolvarna att ploppa ut?

Skulle kunna vara att kolvtätningarna i oket kärvar/är monterade åt fel håll och drar tillbaka kolvarna lite varje gång trycket sjunker.
Alternativt kärvar ena kolven vid bromsning vilket trycker skivan i sidled och när du släpper bromsen trycker skivan tillbaka ena kolven igen.
Eller sitter oket snett monterat vilket ger samma problem som ovan.

Hur känns bromsen om oket hänger löst och du lägger något annat än skivan mellan klossarna för att hindra kolvarna att ploppa ut?
Testat både med oket monterat och löst, ingen skillnad, var likadant oavsett..

Har hittat ett OK från en hoj med låga timmar (ca.10h, klx400 -03) för ca 5-600 inkl frakt som ser ut att passa.
Handla nya tätningar och kolvar blir i stort sett samma pengar..

Edit: När jag kollar sprängskisser på oket så ser jag två tätningar på varje kolv, men jag kan bara minnas att jag sett en...
Det kan ju inte båda gott..

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul