Bredare däck till 3.50-18 fälg?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hojen är ombyggd åt scramblerhållet och jag vill verkligen ha ett äventyrsdäck. Hittar bara Pirelli MT60 110/80-18 och undrar om de passar bra på 3.50-18 (8.89 cm bred) som tydligen är framfälgens storlek. Edit: nej, det är gammalt däckmått.
Det sitter ett 100/90-18 däck på som jag tror är standard, vissa säger dock att 90 är standard. Vad säger ni?

Lite tveksam då jag läst att man absolut ska hålla sig till rekommenderad storlek. Många är heller inte så positiva till bredare däck.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja har du nu skramblat den så är ju det beviset att original är skit samma. Ja det funkar du vill ändå inte köra fortare än stax över 100
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett 110-däck kan vara mycket bredare än ett 100-däck, eller smalare beroende på fabrikat och typ av däck.
Du har ju duktiga däckfirmor i Stockholm, kolla med dem.
Och mät måtten mellan benen så det får plats med lite marginal om du hittar något som passar på fälgen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vad menar du?
Att det utseendemässigt nu är en scrambler har ju inget med däckens säkerheten att göra.
Vissa menar att 90 är orginal och inte 100. En gammal hojkännare (Honda CM400T) skrev att 110 är för bred och kan vara farligt men jag tycker de har en tendens att överdriva ibland men kanske har han rätt.


@gundj Ja, det har jag fått erfara. Köpte ett 130 till min TR1 som var mycket smalare än det gamla :confused: För övrigt finns väldigt mycket utrymme mellan gaffelbenen.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är ingen expert på däck och chassiegeometri, så det finns säkert någon som tänker skriva att jag har fel. :)

Min Thruxton skall ha 100-däck fram. Jag har kört på 110-däck sedan 2009. Primärt för att de däck jag ville ha inte fanns i 100-bredd. Utan att ha upplevt några som helst problem.

Det kanske inte skall tas till intäkt för att det alltid kommer att vara prima att byta dimension, men det är i vilket fall min upplevelse. 2022 kommer jag att gå ned i dimension igen, har hittat de nyligen lanserade Michelin Road Classic i "rätt" dimension. Fråga mig i sommar vad jag tyckte om dem! :)
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@TMax500 det går nog för de mesta bra att gå upp en storlek men ett däck på en för smal fälg får ju en annorlunda profil som påverkar egenskaperna. Kan det även krängas av?
I mitt fall kanske det är två steg upp från orginal med ett 110-däck. Vet inte vem som har rätt, dock vet jag att fälgens bredd är 3.5" vilket är 8.89 cm.
Hojen körs heller inte jättefort, inte mycket mer än 100km/h som sagt men 100 i en kurva kan förmodligen ge ordentlig påfrestning.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har 2,5" fälg fram och har använt 110 i stället för 100. Ser inga skillnader när det gäller slitage och har inte haft några väghållningsproblem. Har dock inte kört bana, men har för övrigt rullat runt 5500 mil på "fel" däck.

Baktill har jag 3,5"-fälg och har omväxlade kört på 140 och 150-däck, i stället för de rekommenderade 130-däcken. Även det i 5500 mil. Lite rundare profil blir det ju. Så ev. blir det ett något annorlunda slitage mitt på i och med den rundare profilen. Kanske. Om man kör så att man får touringplatta, menar jag.

Mitt framdäck är slut så jag skall byta nu i vår till original (100). Bak har jag en del kvar på mitt 140-däck så det får leva ett tag till innan jag drar på 130. Så snart (2023?) kommer jag att ha en uppfattning om vad som verkade bäst. Den som lever får se! :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@TMax500 Hittade precis inlägg där folk körde 110-däck på relativt smala offroadfälgar. Sedan vet jag inte om min gamla fälg skiljer sig då slanglösa däck inte användes.

Lutar åt att det funkar bra med 110-däck,
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kör 110. Det sitter original fram på TDM850 . Kommer inte ihåg fälgen men inte större än 3,5"
Snarare mindre...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, som sagt så är jag inget proffs på detta så jag kan inte garantera att den erfarenheten går direkt att överföra till andra modeller. Men har testat på min hoj.

Samtidigt så vet jag också att många, många andra som kör Thruxton 900 har gjort samma sak och kör på "fel" dimension. Det har varit en snackis i Thruxton-tråden här på SH många gånger under åren. (Våra gamla 900-or är ju lite till åren numera, de äldsta fyller 18 i år! Min är dock bara 14 år. Rätt så ny alltså. ?)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hojen är ombyggd åt scramblerhållet och jag vill verkligen ha ett äventyrsdäck. Hittar bara Pirelli MT60 110/80-18 och undrar om de passar bra på 3.50-18 (8.89 cm bred) som tydligen är framfälgens storlek.
Det sitter ett 100/90-18 däck på som jag tror är standard, vissa säger dock att 90 är standard. Vad säger ni?

Lite tveksam då jag läst att man absolut ska hålla sig till rekommenderad storlek. Många är heller inte så positiva till bredare däck.


Du har inte 3.50” fälgbredd fram på din hoj. Det är däckdimensionen 3,50 x 18 i gamla diagonaldäck.
Motsvaras ungefär av 110/90 dagens däck.

Din fälgbredd är 2.15” och det kan du hitta instansat i fälgbanan.


Bredare däck än 110 ändrar utseendet, och försämrar köregenskaperna.

I bästa fall så den blir tråkigare att köra, i värsta fall blir den farlig.
I vart fall just i ögonblicken du behöver ha marginalerna på din sida.

En gammal hojkännare (Honda CM400T) skrev att 110 är för bred och kan vara farligt men jag tycker de har en tendens att överdriva ibland

Famous last words.

Man dör inte av 10 mm bredare däck. Men man gör den sämre i 99 fall av 100.

Värt?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@notrightrider tack!

Det blir inte bredare än 110 men det är det smalaste offroaddäcket som jag hittat. Jag byggde hojen för att delvis köra grusvägar men det är ju inte omöjligt att köra med gatudäck på grus.

Jag vet inte vad sämre innebär men om det inte är livsfarligt kan jag leva med något sämre köregenskaper fast vad är det som händer egentligen?
Ett bredare däck får väl lite smalare kontaktyta mitt på däcket eftersom fälgen är smal men kompenserar kanske den extra bredden mot ett 90-däck, same same?
Kontaktytan i kurvor borde inte blir sämre men däcket blir tyngre. Om ingen påpekar något annat känner jag att det är skitsamma om det är 100 eller 110 fram på denna lilla hoj.

Sedan har vi det här med däckstorlek. Som nämdes i tråden kan 110 vara närmre 100 eller 120 beroende på modell. Jag måste ta reda på om Pirelli MT 60 är ovanligt breda eller ej.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
MT 60 är ett urgammalt däck så om du även vill kolla på andra märken så kan jag rekommendera Dunlops Mutant. Det var ett bra däck redan förut men har nu en ny modell som får lovord världen över. Ett poppis däck för t ex motard eftersom man ofta kör omväxlande torrt, vått och grus flera gånger per varv på banan :)

 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Niklasinorr tack, problemet är att hitta ett offroaddäck som passar. 100 bredd fram i 18" verkar inte finnas och 16" bak ställer till det också. Vad jag kan se är MT60 det enda alternativet om jag ska ha ett offroaddäck och då är det inte ens optimalt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
@Niklasinorr tack, problemet är att hitta ett offroaddäck som passar. 100 bredd fram i 18" verkar inte finnas och 16" bak ställer till det också. Vad jag kan se är MT60 det enda alternativet om jag ska ha ett offroaddäck och då är det inte ens optimalt.
Ah såklart, tänkte inte på dina fälgstorlekar.
Det är ungefär som att hitta sportdäck till en gammal Fireblade med 16" fram... ;)

Mutant finns i 110 bredd iallafall...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är knappast ont om offroadiga framdäck i 3,5-18, 100/90-18 eller 110/80-18. Vad har du för fälgstorlek bak?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Josef
Det var fel att säga att det inte finns..
Har hittat en modell på Dexon tex, scorpion trail men tycker den har mönster som ett gatudäck. https://www.dexon.se/offroad/offroad-landsvag?pti_key-11=100&pti_key-12=90&pti_key-13=18

Hittade också ett däck med för grovt mönster som mer är för offroad än väg. 40/60 väg/offroad. Finns även 50/50 men är det bättre än ett 110 MT60 som ska ha utmärkt grepp på väg samtidigt som det har schysst offroadmönster?

16" bak. 120-130 bred. MT60 är det enda jag hittat men tar gärna emot förslag.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
@Josef
Det var fel att säga att det inte finns..
Har hittat en modell på Dexon tex, scorpion trail men tycker den har mönster som ett gatudäck. https://www.dexon.se/offroad/offroad-landsvag?pti_key-11=100&pti_key-12=90&pti_key-13=18

Hittade också ett däck med för grovt mönster som mer är för offroad än väg. 40/60 väg/offroad. Finns även 50/50 men är det bättre än ett 110 MT60 som ska ha utmärkt grepp på väg samtidigt som det har schysst offroadmönster?

16" bak. 120-130 bred. MT60 är det enda jag hittat.
16" är svårt. Info om fälgbredd behövs om man ska vara kreativ i letandet.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Josef tack men jag kör nog på MT60 som passar bak. 110 fram... äsch, skitsamma på denna hoj med den kunskap jag har efter tråden skapades om nu inget annat påpekande dyker upp. Däcket har precis de egenskapar jag letar efter när det gäller balans mellan väg och offroad.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Man dör inte av 10 mm bredare däck. Men man gör den sämre i 99 fall av 100.

Värt?
I teorin har du en poäng. Fast i 99 fall av 100 så märker man kanske inte det? 10 mm är inte jättemycket. Jag måttar mellan tummen och pekfingret och kan inte se att hojen blir tråkigare eller farligare av en så liten, liten förändring.

Stora ändringar, jättebreda sulor? Jo, det är en annan sak. Men 10 mm?

Värt det? Ja, om originaldimensionerna hänvisar dig till däck av äldre typ, som verkligen inte presterar på topp. Och om då 10 mm extra öppnar för att köpa nya, testvinnande däck? Absolut värt säger jag! (Som sladdat runt i väta på originaldäck innan jag köpte bättre grejor.)

Däck.... The never ending story! ;)

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top