Bra områden i Göteborg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag satt och kollade lite på hyresrätter i Göteborg.
Vilka områden är "bra" områden och vilka är mindre bra.

Är eventuellt ute efter ett lungt, centralt och ett inte allför stökigt område.

Någon som förresten har några bra sidor att kolla/byta hyresrätter ?

Tyvärr så kan man inte välja och vraka bland hyresrätter i Gbg.. Det finns knappt nån att få tag på alls så ta det du kommer över och försök sen byta den mot nån annan genom att lägga stålar mellan.... Eller köp en bostadsrätt direkt.

JN skrev:
Tyvärr så kan man inte välja och vraka bland hyresrätter i Gbg.. Det finns knappt nån att få tag på alls så ta det du kommer över och försök sen byta den mot nån annan genom att lägga stålar mellan.... Eller köp en bostadsrätt direkt.
www.boplatsgbg.se

Som ovanstående sa, det är i princip omöjligt att varesig skaffa eller byta hyresrätter i Gbg. Köp om du vill till centrum.

gladh

Vill du bo i ett lugnt men centralt område så är Johanneberg stadsdelen för dig, men här är det dyrt att köpa. Hyresrätter finns inte, i alla fall inte på den öpnna marknaden.
Det finns en del rika kärringar och en del som tycker det är väldigt " fiiint " att bo i denna stadsdel, men som sagt ett bra ställe att bo på.

Majorna i väster är ochså trevligt, men inte så centralt om man definierar Avenyn som centrum.

Jag kom ochså som inflyttad till Gbg och bodde där i 10 år i andrahandskontrakt i stort sett hela stan, på både trevliga och otrevliga ställen.

Som det är nu så är det dock nästan omöjligt att få tag i en hygglig bostad i en bra stadsdel, det är antingen bostadsrätt eller informella kontakter och pengar under bordet som gäller. Tyvärr.

Det finns någon sorts bok med förteckning på ALLA hyresvärdar i Gbg att köpa. Du kan få tag i ett ex genom att kontakta boplatsgbg.se som är länkat till lite högre upp i tråden. Med denna i handen så är det bara att ringa runt och tjata.

Som även tidigare har nämnts så är det smått omöjligt att hitta en hyresrätt i gbg idag. Som Sthlm eller ännu svårare.

Fyller i listan lite:

Guldheden, ligger nästgårds med Johanneberg. Helt ok.
Västra Frölunda, I södra delen av Gbg. Lite "off" och betongigt men vaför inte?

Bergsjön, En kvinna på polisen påstog att denna stadsdel står själv för 11% av sveriges brottslighet. Låter otroligt men oavsett sanningshalten i uttalandet så är det inget vidare skoj ställe.
Angered, "Persiska viken" ungefär.

Gamlestaden, helt ok. Bodde där ett par år och trivdes väldigt bra.
Kortedala. Inte direkt centralt men det är visst helt ok.

Kvillebäcken, Ligger på Hisingen men bara ett par minuter från centrum med vagnen.

Långa farbron skrev:
Slår naturligtvis ett slag för stadsdelen Härlanda :banana

P.g.a det nerlagda fängelset eller närheten till Halta Lotta's?

:lol

Jag vill bo i Lunden, Björkekärrr, Olskroken eller därikring. Fast det är la sådär lätt...

Hej. Det är mycket svårt att få tag i lägenheter i Göteborg.
När jag fick mitt arbete där (bor i Skövde) tänkte jag "det löser sig säkert". Nu har jag dagl pendlat Skövde-Göteborg i fyra år. Pappa ringe på en 2: a ganska centralt men den skulle man ha 850 000 för, ett studentrum på 7 !!kvadratmeter kostar 2000kr/månaden så jag fortsätter att pendla.

Tofast4Hjo skrev:
Hej. Det är mycket svårt att få tag i lägenheter i Göteborg.
När jag fick mitt arbete där (bor i Skövde) tänkte jag "det löser sig säkert". Nu har jag dagl pendlat Skövde-Göteborg i fyra år. Pappa ringe på en 2: a ganska centralt men den skulle man ha 850 000 för, ett studentrum på 7 !!kvadratmeter kostar 2000kr/månaden så jag fortsätter att pendla.
Kontakter, röta eller pengar är det som gäller...

Polaren flyttade in i en KALASBRA lägenhet på Hedåsgatan, tvärgata till Södra Vägen och Skånegatan. Ligger helt kalasbra. En 2:a på 55 kvadratmeter med ca 5000 i hyra, men visst. Det var rejält flyt... Rörde sig iochförsig om ett byte, men ändå...

hållundan skrev:
P.g.a det nerlagda fängelset eller närheten till Halta Lotta's?

:lol

Jag vill bo i Lunden, Björkekärrr, Olskroken eller därikring. Fast det är la sådär lätt...

Fängelset så klart...vill ju inte flytta för långt hemmifrån :3freak
Sen har vi ju östra begravningsplatsen och några kyrkor som drar med :näsblod (speciellt vid 11 snåret på söndagar när kyrklockorna ringer och man är bakfull)
Hur går det med bromsarna? :7peta

Last edited:
Långa farbron skrev:
Fängelset så klart...vill ju inte flytta för långt hemmifrån :)
Hur går det med bromsarna?
Hahahah, bromsarna är la ogay. Funkar, är inte helt hundra. Ska ta tag i det lite mer snart. ORKA... Byta slangar, som inte kommit än och göra mer rent...

NU är det bakdäck som är prio. Hur går det med Fuzzhatten?

Bostadsrätt är kanske ett alternativ men o andra sidan sitter jag på ett väldigt bra bytesobjekt här i Sigtuna. Fast det är klart att det gäller hitta någon som vill hit till Sthlms trakten..

Tackar för förslagen. :Bugar

hållundan skrev:
Hahahah, bromsarna är la ogay. Funkar, är inte helt hundra. Ska ta tag i det lite mer snart. ORKA... Byta slangar, som inte kommit än och göra mer rent...

NU är det bakdäck som är prio. Hur går det med Fuzzhatten?

På gång in ,väntar otåligt på att få dra igång Fuzzhat-friday thru the tingsstadstunnel racet.

Grymt gayigt med bromsar ,alla riktiga män bromsar med fötterna :yoparty

Jonas Magnusson skrev:
Vill du bo i ett lugnt men centralt område så är Johanneberg stadsdelen för dig, men här är det dyrt att köpa. Hyresrätter finns inte, i alla fall inte på den öpnna marknaden.
Det finns en del rika kärringar och en del som tycker det är väldigt " fiiint " att bo i denna stadsdel, men som sagt ett bra ställe att bo på.

Där bor jag. :yoparty .. :banana

///M

Långa farbron skrev:
Yoh... vad hände med södra vägen blev det något?
Vet inte än, har skickat in pappret. men vi måste ha2/3 majoritet för att bilda bostadsrätter...får se om folk vill hoppa på det.
Snackade med svensk fastighetsförmedling om man skulle köpa eller köpa en annan bostadsrätt, killen där sa att jag var dum om jag inte köpte. Han menade att jag skulle få en bra grundplåt sedan när jag säljer....det låter bra. Kanske man kan gör nån hundring i vinst.

///M

*/ ?>
Back