Bra områden i Göteborg

Efter att ha kollat igenom GPs bosida med statistik så kom jag fram till följande listor. Det visar lite intressant statistik över områderna.
Jag vet att vissa av områderna inte är centrala men man kan ju ha dom i åtanke ändå.

Sorterade efter antalet socialbidragstagare:
1% Torslanda
1% Älvsborg
2% Askim
2% Styrsö
3% Örgryte
4% Centrum
4% Härlanda
4% Kärra-Rödbo
5% Linnéstaden
5% Tuva-Säve
6% Majorna
7% Högsbo
8% Backa
8% Tynnered
9% Lundby
12% Kortedala
13% Frölunda
18% Biskopsgården
32% Lärjedalen
33% Gunnared
38% Bergsjön

Sorterat efter antalet arbetslösa
1,9% Styrsö
1,9% Älvsborg
2,1% Askim
2,2% Torslanda
2,8% Kärra-Rödbo
3,0% Tynnered
3,1% Tuva-Säve
3,7% Örgryte
3,8% Härlanda
4,1% Högsbo
4,6% Backa
4,6% Centrum
4,6% Linnéstaden
5,6% Majorna
6,1% Lundby
6,2% Frölunda
6,2% Kortedala
6,6% Biskopsgården
6,7% Lärjedalen
7,8% Gunnared
10 % Bergsjön

Sorterat efter antalet högutbildade
34% Centrum
33% Linnéstaden
30% Älvsborg
29% Askim
29% Örgryte
27% Majorna
25% Härlanda
18% Styrsö
16% Högsbo
16% Tynnered
14% Lundby
14% Torslanda
12% Frölunda
12% Tuva-Säve
11% Kortedala
10% Backa
9% Bergsjön
8% Biskopsgården
8% Lärjedalen
7% Gunnared
7% Kärra-Rödbo

Mingves skrev:
Jag tycker du skall bo på "Bikestreet"

///M

I sisjön ? för på friggagatan finns ju bara Harley kvar.Sen skall hela den sidan av gatan rivas och byggas nytt.
Men det är klart att Chatten(stripklubb) lockar ju :tuttar

Wiseguy skrev:
Efter att ha kollat igenom GPs bosida med statistik så kom jag fram till följande listor. Det visar lite intressant statistik över områderna.
Jag vet att vissa av områderna inte är centrala men man kan ju ha dom i åtanke ändå.[/COLOR]

Jag är född och uppvuxen i Torslanda (bor ej där just nu). Nackdelen med Torslanda är att det ligger en bit från stan, i övrigt är det en lugn och trevlig stadsdel med havet alldeles inpå. Någon gång kommer jag förmodligen att flytta tillbaka dit. :tummenupp

Wiseguy skrev:
Jag kan väl sträcka mig till att ha max 5-10 minuters väg in till cetrala Gbg med något kollektivt färdmedel.

Vad är "Bikestreet" ?

Det är vad friggagatan brukade kallas då det flesta av Gbg mc-handlarna låg utmed denna. Nu har det flesta dock flyttat och det finns bara HD och en verkstad kvar.

Edit: glömde skriva att acces ligger på frigga också. Centralt värre!

Bikstreet, eller f.d är/har vart stans mest MACHO-gata... Hojaffärer, strippklubbar och framförallt, military shop...

:crash

Eriksberg där jag bor e rätt najs...
Finns tydligen många lediga lägenheter i dom nya finbyggda husen längs med älvstranden.. ingen som har råd att köpa/bo där...

Börja plugga så kan du hyra lägenhet på viktor rydbergs gata (precis bakom stora museet) för en spottstyver. :tummenupp

Wiseguy skrev:
Jag kan väl sträcka mig till att ha max 5-10 minuters väg in till cetrala Gbg med något kollektivt färdmedel.

Du, vi pratar om Göteborg. Här finns ingen T-bana. Spårvagnen gör väl 30km/t i nedförsbackarna med bra medvind, mesta tiden står den dock å väntar på trafikljus eller blockerande trafik.

Ska du ha 5-10 minuters väg in till centrala Gbg med kollektiva färdmedel får du nog bo centralt från första början.

Last edited:
VEGA skrev:
Eriksberg där jag bor e rätt najs...
Finns tydligen många lediga lägenheter i dom nya finbyggda husen längs med älvstranden.. ingen som har råd att köpa/bo där...

Först köpa lägenhet för runt miljonen och en hyra på 5000-6000 kr... :näsblod Konstigt att folk inte har råd att flytta dit... :va

Ska man verka i Göteborg så tycker jag att Stenungsund, Kode, Ljungkile, Kungsbacka, Lilla Edet osv är bra förslag. Snabba kollektiva anslutningar tar dig till centrum på 30-40 minuter :)

Och så är det lugnt

*/ ?>
Back