Bra områden i Göteborg

Wiseguy skrev:
Jag satt och kollade lite på hyresrätter i Göteborg.
Vilka områden är "bra" områden och vilka är mindre bra.

Är eventuellt ute efter ett lungt, centralt och ett inte allför stökigt område.

Någon som förresten har några bra sidor att kolla/byta hyresrätter ?

vad i helvete ska du dit ner å göra :va har hört att det är sveriges :arsele :tungan

Last edited:
:tummenupp : Backa, Kärra, Majorna, landala, delsjöområdet
:tummenner : Brunnsbo, angered, biskopsgården, Länsmansgården.

Men allt är ju relativt. Och som sagt, man kan ju knappast välja och vraka. Får man en lägenhet så passar det sig att gråta av lycka.

Svårt att få tag i hyreslägenhet? Beror nog mest på vem man är och hur mycket man kan tänkas pynta varje månad. Jag fick en schysst tvåa vid Masthugget genom www.boplatsgbg.se men det gäller att häcka på den sidan i några veckor i sträck. Bra lägenheter ligger inte ute länge.

Vad jag får betala?
Ja inte fan är det billigt men det är i alla fall inte Hissingen. :D
Och det är förstahandskontrakt. :rofl

Tyvärr har det gått så långt så att man får vara beredd på att pynta en hel del pengar t.o.m. för tidsbegränsade andrahandskontrakt. Deposition brukar de kalla det men när man väljer hyrestagare efter hur mycket denne lägger i "deposition" så tvivlar jag starkt på att man återser de pengarna.

Ooops... Glömde säga att jag fick plats för hojen också. :tummenupp

Last edited:
Chrille skrev:
Ska man verka i Göteborg så tycker jag att Stenungsund, Kode, Ljungkile, Kungsbacka, Lilla Edet osv är bra förslag. Snabba kollektiva anslutningar tar dig till centrum på 30-40 minuter :)

Och så är det lugnt

Herregud. Inget av dom ställerna ligger I göteborg, men du kanske var ironisk med tanke på bostadsbristen. Får hoppas det i alla fall för vem fan vill bo så långt bort från stan när man har hela hisingen att välja på.

yonsson skrev:
Herregud. Inget av dom ställerna ligger I göteborg, men du kanske var ironisk med tanke på bostadsbristen. Får hoppas det i alla fall för vem fan vill bo så långt bort från stan när man har hela hisingen att välja på.

Ironi/allvar - jovisst. Bor man i Ljungskile så är man i centrum på Gbg på ca 45 min. Stenungssund en halvtimme...

Att bosätta sig, till överpris, i något av alla bostadsliknande rövhål som finns i Gbg och ändå ha en halv timme till centrum?

Man kan ju försöka komma ihåg alternativen...

Hur står sig Gamlestaden i Gbg ? Är det ett bra område ?
DumDum sa att det var helt ok men ni andra...
Hur snabbt tar man sig in i centrum därifrån eller ligger det i centrum kanske ?
Vad betecknas förresten som centrala Gbg ?

Jag tänker inte ta 30-40 min färd in till centrum. Det är det jag har nu från Sigtuna till Sthlm. För lång tid och dåliga kommunikationer kvälls/natt-tid. Man vill kunna ta sig hem från krogen nattetid också :tungan

Många anser gamlestad som skit, tycker själv det är helt okej att vistas där. Visst har du nära till bergsjön men det du inte märker har du inte heller ont av. Tar inte alls långt in till centrum därifrån max 10min med vagnen.

Härligt med alla dessa grannar här ute i öster. Själv bor man i munkebäck..
Helt kanon. trivs som fisken i vattnet. Köra nån dag?? Skicka pm

Ok, Gamlestaden.
Jag bodde där i två år och trivdes väldigt bra (Harald stakegatan), låst innergård med lekplats, utemöbler, STOR grillplats. De enda som var lite jobbigt var småungarna som var intreserade av hojen men det är nog svårt att undvika små fingeravtryck oavsett vart man bor.

Det HAR VARIT en hel del busliv med skottlossning och handgranatkastning men detta är helt borta nu då polisen tog i med hårdhandskarna mot de gäng som stred inbördes. I samma veva så fick vi en securitasvakt som patrulerade under nätterna och hej vips var området hur lugnt som helst.

Det finns en knutpunkt för spårvagnarna vid gamlestaden så det går en spårvagn in till city var 3-4minut. Resan tar 7 minuter utmed snabbspåret och 15 minuter över redbergsplatsen, två av tre vagnar går över snabbspåret.

Anledningen till att jag flyttade var att min dåvarande flickvän/sambo drog åt helvete och lämnade mig ensam i en trea på 80kvadrad och inga möbler............... Skitkul. :rolleyes:

Jag letade faktiskt efter en mindre lägenhet i samma område men hittade ingen som ville byta med mig annars så hade jag blivigt kvar där.

Var det inte underdog som bodde där nu?

Edit: lite till, Det ligger inte inne i centrum utan hamnar lite off med en tågrangerbangård och E6/E20 mellan sig och de mer centrala delarna av staden. Inga problem då det är utmärkta kommunikationer och det finns ett eget litet torg med affärer, bank,post och sådant där.

Last edited:
Chrille skrev:
Ironi/allvar - jovisst. Bor man i Ljungskile så är man i centrum på Gbg på ca 45 min. Stenungssund en halvtimme...

Att bosätta sig, till överpris, i något av alla bostadsliknande rövhål som finns i Gbg och ändå ha en halv timme till centrum?

Man kan ju försöka komma ihåg alternativen...
Till stockholm tar det bara 45 min med flyg från gbg....
Asså så kan man ju inte säga Chrille, man får ju tänka på hur långt man behöver åka för att komma till GBG om man bor i ljunskile...det är ju säkert 7-8 mil lite skillnad i pengar om man skall åka 1,5mil på 45min mot7-8mil....

*/ ?>
Back