Bra familjebil - hjälp!

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Tjena, ska sälja min Saab 95 från 2003 (nån som är intresserad?), och letar efter en ny familjebil och behöver lite hjälp och feedback på några bilar jag har kommit fram till. Jag räknar med att kunna lägga runt 60-95.000 kr, bilen måste vara nyare än 2005 och ha gått max 10.000 mil. Det viktig är inte prestanda, utan så bra kvalitet som möjligt och så få verkstad besök som möjligt. Efter att sökt på bytbil och blocket har jag kommit fram till följande kombi alternativ:

Opel Astra eller Vectra kombi (ca 2005 årsmodell)
Ford Mondeo (ca 2005-2006 årsmodell)
Peugeot 307 eller 407 (ca 2005 årsmodell)
VW Golf och Toyota corolla (kombi varianter)

Någon som har erfarenheter (bra/dåliga) om dessa? Visa säger Opel rostar lätt, liksom Ford Mondeo. Hur bra är Franska bilar numera?

(Tyvärr räcker pengarna inte till VW Passat, Toyota Avensis, BMW, Volvo V70, Audi och andra premium märken - med mina kritera om årsmodell/mil.

Har jag missat nån bra alternativ?

Tacksam för tips!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Octavia är en långt mer prisvärd bil än 307:an och är ju nästintill samma bil som Golf. Kika bilprovningens statistik så inser du att du där har väldigt mycket bil för pengarna. 1.8T är ju samma motor som suttit i Golf i många år så den är ju fri från barnsjukdomar.

Lastutrymmet på en Octavia är störst i klassen och sväljer allt.

För 1.5 år sedan köpte jag en Octavia 1.8T -04 (9500mil) med alla tillval för 58.000:-.

Om man inte gör långa resor regelbundet har jag svårt att se hur man skulle kunna få mer bil för pengarna.

Hade jag haft släkt och vänner över hela landet så långresor gjordes varje månad hade jag kanske valt en bil som kostat någon krona extra för den extra komforten.

Ett annat plus för Octavian är försäkringskostnaden...

Är du göteborgare med narcissistiska tendenser är bilen givetvis inte tänkbar då det är än penisförkortare snarare än förlängare men om du är välutrustad och har bra självkänsla är det kanske Mycket Bil För Pengarna du söker och inte enbart prestige.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag ställer mig frågan varför du måste rikta in dig på årsmodell. En ett år äldre Toyota är milsvida bättre än en ett år nyare Peugeot...

Mitt tips är: KÖP JAPANSKT! Se längre än inköpet. Reparationerna är det dyra i sammanhanget :fakta
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Subaru Outback funkar bra.

Men jag skulle kunna tänka mig en FolkVagn Passat nyare års senare i livet när jag får köpa egen :)

Kanske kostar lite mer än 95.000:-. Men åk och prova flera bilar och åk hem och tänk så kanske du kan köpa en bil och ha den tills den rasar :va
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Mazda 6 kombi är en sjukt hållbar bil. Den får du inom dina ramar.

9422913856.jpg


Den här avensisen är inom dina ramar:

2875820121.jpg

http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Avensis_1_8_30599398.htm?ca=14&w=3
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vet inte vad de ligger i pris just nu men kolla gärna in en Honda Accord, otroligt trevlig bil.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Den är ju snygg också!

Men hur är han innuti? Plastig eller?

Den är som en japanare i allmänhet. Lite plastig och opersonlig, men ser likadan ut och skramlar lika lite om 10 år som idag. Annat är det med VAG och andra europeiska märken, det är finfint på ytan, men bygga kvalitet är dom inte så heta på :fakta

Ser ut såhär inuti:

mazda6_int_large.jpg


Vet inte vad de ligger i pris just nu men kolla gärna in en Honda Accord, otroligt trevlig bil.

Halkar upp en bit, men mycket trevlig bil. Japans BMW kallas dom..

Denna är inom prisramen, men 15000 mil
8037831451.jpg

http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_Accord_2_0_Tourer_29727750.htm?ca=14&w=3
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Mazdan såg ut lite subaru aktig ut. Men det är nog som du säger. Det som är plastigt och ser ut som att ramla dän(det ramlar inte dän!) sitter nog kvar där efter 10 år.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Finns hur många japaner som helst. De bara går och går.
Vill du ha känsla och komfort är det väl snarare BMW.
Jag har kört ditt och datt, sen fastnade jag för BMW.

Sen har många snöat in sig på att fordonet skulle vara slut efter xx antal mil, det stämmer på gamla bilar, men nuförtiden går faktiskt bilarna längre än så.

Jag ryggar tillbaka när jag ser franska eller Italienska bilar dock.
Min syster har ägt många av dem och bara haft trubbel.

Är det inte så att Honda haft minst antal modellspecifika fel under nittitalet?
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Bra tips där Zeb_Macahan. Vill ha så mycket premium känsla som möjligt och då är Mazda 6, Honda och Toyota bra...

Anledningen till mina krav (nyare än 2005 / <15.000 mil) beror på att jag sett det som hög prio att ha nån form av försäkring kvar på motorn. Måste nämligen byta topplock på min Saab och det är ju ingen rolig historia direkt....

Har hört att Peugot och Ford skulle vara betydligt bättre idag än sedan början av 2000-talet och man får "myket bil för pengarna"... men med risk för att efter 5-6 år börjar alla möjliga problem uppstå..
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Köp ingen Citroän bara. Hela chassit rostar sönder före dragkroken.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Bra tips där Zeb_Macahan. Vill ha så mycket premium känsla som möjligt och då är Mazda 6, Honda och Toyota bra...

Anledningen till mina krav (nyare än 2005 / <15.000 mil) beror på att jag sett det som hög prio att ha nån form av försäkring kvar på motorn. Måste nämligen byta topplock på min Saab och det är ju ingen rolig historia direkt....

Har hört att Peugot och Ford skulle vara betydligt bättre idag än sedan början av 2000-talet och man får "myket bil för pengarna"... men med risk för att efter 5-6 år börjar alla möjliga problem uppstå..

En fransk bil med en massa "lyx" kommer att bita dig i arslet förr eller senare. Förmodligen förr.
De flesta franska bilar är byggda för att hålla i ett par år, typ.
Och det är inte alls roligt att fixa skiten.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Bra tips där Zeb_Macahan. Vill ha så mycket premium känsla som möjligt och då är Mazda 6, Honda och Toyota bra.....

Nu hängde jag inte med. Vill du ha premiumkänsla ska du INTE välja japsbilar. Det känns och är plastigt men håller.

Mazda 6 testade jag och köper man en sån får man lägga på några lappar för hörselskydd :gnissla
Avensisen är väl den som jag tycker har mest premiumkänsla av japsbilarna (har iofs ej testat Subba). Hade en Avensis -01 som det blev motorbyte på innan 10000 mil. Dock skötte Toyota det med bravur :tummenupp
Hondan var trevlig men dyr så jag hittade ingen i min prisklass.
Skoda är mycket bil för pengarna men lider av samma brister och fel som resterande VW-gruppsbilar.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Lite beroende på krav.
Är det mycket viktigt med så få verkstads besök som möjligt skulle jag säga
Nyare Opel (2005+)
Subaru (aldrig ens hört nått dåligt om standard bilarna)
Toyota (de ska ju ha erkännt bra hållbarhet senaste åren om ja kommer ihåg rätt)

Anlednigen till att jag säger nyare Opel är att morsan jobbar på en Saab/Opel verkstad som ekonomiansvarig. Hon säger att det är extremt få Opel bilar som gör annat den specade servicen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bra tips där Zeb_Macahan. Vill ha så mycket premium känsla som möjligt och då är Mazda 6, Honda och Toyota bra...

Anledningen till mina krav (nyare än 2005 / <15.000 mil) beror på att jag sett det som hög prio att ha nån form av försäkring kvar på motorn. Måste nämligen byta topplock på min Saab och det är ju ingen rolig historia direkt....

Har hört att Peugot och Ford skulle vara betydligt bättre idag än sedan början av 2000-talet och man får "myket bil för pengarna"... men med risk för att efter 5-6 år börjar alla möjliga problem uppstå..

Hur får du försäkring som täcker motorn när den passerat 10.000mil? De flesta försäkringar som täcker motorn gäller väl bara 5år/10.000mil vilket som nu kommer först... eller?

Anlednigen till att jag säger nyare Opel är att morsan jobbar på en Saab/Opel verkstad som ekonomiansvarig. Hon säger att det är extremt få Opel bilar som gör annat den specade servicen.

Yes, de går raka vägen till skroten istället... ;)

Nej, men Opel har tidigare varit rent jäkla crap, vet dock inte hur de är idag.

Honda Accorden hade vi till i somras då vi bytte till Civic då frugan tyckte att Accorden var lite för stor... komfort och ljud i kupén är vansinnigt bra i Accorden, lite mindre bra i Civicen men fortfarande bra.
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Hur får du försäkring som täcker motorn när den passerat 10.000mil? De flesta försäkringar som täcker motorn gäller väl bara 5år/10.000mil vilket som nu kommer först... eller?



Yes, de går raka vägen till skroten istället... ;)

Nej, men Opel har tidigare varit rent jäkla crap, vet dock inte hur de är idag.

Honda Accorden hade vi till i somras då vi bytte till Civic då frugan tyckte att Accorden var lite för stor... komfort och ljud i kupén är vansinnigt bra i Accorden, lite mindre bra i Civicen men fortfarande bra.

Om jag inte missminner mig så gäller maskinskadeförsäkringen i Toyota Bilförsäkring till 8 år eller 15000 mil.

Jag har personligen inte ägt vare sig Toyota Avensis, Honda Accord eller Subaru Legacy varför jag inte kan ge något omdöme om hur de är att äga. Men jag har däremot hört mycket positiva omdömen om dem från ägarna :)

Provkört har jag däremot gjort och Honda Accord är en riktigt trevlig bil i prisklassen. Den skulle jag rekommendera.
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Hur får du försäkring som täcker motorn när den passerat 10.000mil? De flesta försäkringar som täcker motorn gäller väl bara 5år/10.000mil vilket som nu kommer först... eller?

Det verkar variera mellan olika försäkringsbolag. Min Saab 95'a har 6 år eller 15.000 mil. Antagligen som du säger, det som kommer först.

Håller med andra, kanske svårt att påstå alla japanska bilar tillhör "premium klass". Men för mig, syfta jag på en bil som känns välbyggd och ger en kvalitetskänsla. Sen om det råkar vara plastig eller plommonträds-fanér i inredningen, spelar det ingen roll!

Viktigt är också att lätt kunna koppla ur airbag'en fram för barnstol (Saab 95 kostar närmare 9 tusen för detta!)

fler förslag?
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top