Bråk med Radiotjänst.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Ort
taskigt läge :(
Hoj
ooo
Det finns lagstöd för att du får inneha en tv-mottagare i 15 dagar utan att erlägga tv-licens, du kan ju skriftligen hävda att så var fallet då du bestrider deras fordran på dig, tror inte du kan prestera genom deposition, tror det endast gäller om borgenär vägrar eller om två olika vill ha betalt för samma fordran, samt om du inte vet vem som är borgenär eller om han/hon e sjuk, försvunnen...om det går så sker det hos länsstyrelsen.
 

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Linköping
Hoj
Vfr 800 -99
Betala och bestrid via anmälan.

Be att få ut det protokoll eller andra dokument som har tillförts ditt ärende så att du vet vad du har att slåss mot. Är du 100% säker på att det inte står någon tv hos dig så tycker jag att du ska dra det till tinget...

//F
 

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Ort
taskigt läge :(
Hoj
ooo
Ja, undrar hur de ska bevisa att innehaft tv mer än 15 dagar, filmbevis?, Men om det är så enkelt som att erkänna tv-innehav, för att 2 dagar senare avanmäla och få tillbaka de mesta (dock inte om det är under 150 kr) som du förlorar, så borde det vara smidigast, om du inte har massor av tid över, då kan du ju överklaga, tror inte det går till tinget i vilket fall som helst, måste finnas andra avgöranden samt att det inte är försvarbart att driva en så liten fordran som denna via tingsrätt....där "staten" är motpart...Lycka till!:)

Sorry, tror det är förvaltningsdomstol inte ting..länsrätten blir det då att överklaga till..
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Skriv ett brev och bestrid fakturan.
Om dom då skickar fakturan till inkasso så skickar du även brevet till dom att du bestrider fakturan.

Då stannar fakturaärendet och det blir upp till Tingsrätten att besluta om du ska betala eller inte.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
"så jag ringde upp dom och sa som det var, då jag får till svar att det står i deras loggsystem dom har, att dom har sett att jag har haft en tv påslagen, detta har dom sett genom mitt fönster."


ang. avgiftskontroll:

"Under hela året besöker våra kontrollanter privatpersoner och företag som inte betalar tv-avgift. Besöken är ett bra tillfälle att berätta om tv-avgiften och public service.

Kontrollanterna använder listor över tv-avgiftsbetalare och de som inte finns med på listan får helt enkelt ett besök. Våra kontrollanter visar alltid ID-kort och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom några veckor.

I pejlingsfilmer i SVT och radiotrailrar i SR får du veta var vi har den så kallade skärpta avgiftskontrollen. Det brukar vara 3-5 olika orter varje vecka som är aktuella. Men våra kontrollanter jobbar hela tiden och inte bara i de områden där vi har skärpt avgiftskontroll.

Pejlingsinstrumentet? Ja, det finns faktiskt, men används väldigt sparsamt och bara då vi har skärpt avgiftskontroll. Vi tycker att det fungerar bättre att prata med de vi besöker."


http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Avgiftskontroll/

såsom jag ser det, ska de ringa på och prata med personen ifråga och inte kika in genom fönstret. är du inte hemma, får de ringa på tills du öppnar och de pratar med dig.

det skriver de på sin egen hemsida och jag kan inte tolka det på något annat sätt. då skulle tex möjligheten finnas för dem, att använda sig av tex kikare för att kika in hos diverse människor. eller varför inte spågubbar?




ang. hur tv-avgiftskontrollen går till:

"Tv-avgiftskontrollen görs med hjälp av telefonsamtal, kontrollantbesök eller med brev från Radiotjänst.

Med jämna mellanrum gör Radiotjänst tv-avgiftskontroller i olika områden över hela Sverige. Kontrollanterna använder listor över tv-avgiftsbetalare och de som inte finns med på listan får helt enkelt ett besök.

Det kan hända att hushåll som redan är kund får ett besök av en kontrollant och/eller får brev från oss. Det kan ske om man nyligen bytt adress, postnummer, om tv-innehavet nyligen anmälts eller om det är ett sambohushåll. När det gäller sambohushåll har Radiotjänst endast en partners namn och personuppgift i sitt kundregister."


http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Avgiftskontroll/Vanliga-fragor-om-avgiftskontroll/




att kolla in genom fönstret är inte att få ett besök från radiotjänst.

ring de igen och säg att du inte fått hembesök och att det står så på deras hemsida.
 
Last edited:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
jag ska göra ett sista försök, bad om att få tala med en chef på deras bygge, då jag ska hävda detta:

http://sydsvenskan.se/malmo/article590011/JO-gav-Malmokvinna-ratt-mot-Radiotjanst.html
Nu har JO utrett ärendet. JO beslut: Radiotjänst gjorde fel. Malmökvinnan skulle ha fått möjlighet att yttra sig över pejlarens rapport innan beslutet fattades och räkningen skickades.

och jag har inte fått chansen att yttra mig..

väntar på att deras juridiska avdelning ska ringa upp mig.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tack för påminnelsen!

Berättade precis för Radiotjänst att min tv gått sönder.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
så de är ok o kika genom fönster? ska bli föntergluttare på heltid isf.. de tyckte jag va skitkul när jag var liten iaf.. tills man fick "jagis" :D

nee jag tror knappast dom får kika genom fönster om de inte bara är rakt öppet och teven toksyns.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
så de är ok o kika genom fönster? ska bli föntergluttare på heltid isf.. de tyckte jag va skitkul när jag var liten iaf.. tills man fick "jagis" :D

nee jag tror knappast dom får kika genom fönster om de inte bara är rakt öppet och teven toksyns.

Tror det är så att om man ser in när man går förbi så får man titta, men man får inte gå in på gården och ställa sig och pressa mot rutan.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
suck, jag har tydligen en tv, som jag ej vet om att jag har... orkar inte mer.
jävla fucko-verksamhet dom har, dom där tattartjänst..

jag får Damp x 1000 :huvet:huvet
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
men även om jag nu skulle ha en tv, så har jag mina persienner nerdragna och stängda, så man ser ej in i min lägenhet..
så har tvpejlaren kolla in genom mitt fönster, då måste han ha kollat genom dom där små hålen där trådarna sitter till persiennerna.. "stavning"
och då har han verkligen fönster-tittat på hög nivå..

så jag ringde upp dom och sa som det var, då jag får till svar att det står i deras loggsystem dom har, att dom har sett att jag har haft en tv påslagen, detta har dom sett genom mitt fönster.

och i svensk lag så är det väll olagligt att kolla in i andras fönster?

en jag polis jag talade med sa att polisen får inte spana in genom fönstren för att se om någon är hemma när de ringer på hos folk, tv-pejlare har tydligen större befogenheter....
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
men dom har ju ett logg system där dom Loggar samtalen, varje arbetare har ett program där dom skriver hur samtalet har varit, vad som har sagts osv..

och jag har ju bråkat och pratat med femtioelva olika personer, och dom har nog skrivit ganska så flitigt i det loggsystemet, och då om jag helt plötsligt ringer och säger att jag har sålt tvn när jag har bråkat som ett as att jag aldrig haft någon..

blir inte det lite skumt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju djävligt konstigt om man ska tvingas ljuga för att slippa radiotjänst.

Sist dom ringde mig och frågade om licens sa jag att jag inte hade tv.
Och vad får man för fråga sen då? :
- Hur ser du på film då?

Vem f-n har sagt att jag ser film?

Gången där före blev jag uppläxad i 3 minuter om att man minsann måste betala tv-licens trots att jag precis förklarat att jag inte har tv.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Det som stör mig så satans mycket, det är att den där Tv pejlaren som varit här, LJUGER!!!

BLIR TOKIG!!
skulle jag träffa på den där satans jävla tattaren så skulle jag knyllla han i :arsle hålan..
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top