Bränsleförbrukning på modern sportmotorcykel?

Vet inte om man kan kalla min TRX 850 för "modern sporthoj", men i motorvägsfart (ca 140 km/h) drar den alltid under 0,4 l/mil.
Linköping - Uppsala har jag kört med packning på 0,3 l/mil.

Bankörning = 0,7 l/mil
 
Min Trajja TT600 låg konstant mellan 0,6 - 0,7 oavsett hur man körde. Hann dock aldrig ta ut den på bana så där vet jag inte.
 
Har ett riktigt lok, ZZR 1100, tar runt halvlitern trots att den är tung och stark. Älskar dessutom accet vid omkörningar så det blir ju inte eco-driving precis.
 
Bensinkostnaden är den lilla ointressanta kostnaden när det gäller ägandet av en modern sporthoj, de kronorna milen soppan går på är bara småpengar om man sen beräknar in milkostnad på det övriga (läs. försäkring)
 
Jag tycker dessa siffror är konstiga..
Då jag trodde att en sporrthoj höll nära 0.8l/mil
Därför: Min gamla moppe (drac) drog 0.4l/mil blandad körning.

Självklart trodde jag den drog mycket för att den hade just förgasare..och
hade dragit mindre soppa om den hade insprut! Men att en 750 motor skulle motsvara en 50cc motor i bensin verkar ju helt barockt! :tungan

Men dom hojar jag ägt efter den ska vi inte tala om...ta min gamla YZ till exempel 3l/milen?
 
sir Urban skrev:
Om det stämmer så ska killen ha en eloge i "Eco-driving" eller vad trafikskolorna kallar det....

Varför då att ligga konstant och fisåka i 120 är väl ingen konst, han skulle nog snarare ha en eloge i tålamod för att han orkade cruisa i den snigelfarten?
 
  • Gilla
Reaktioner: O.M
e4jägaren skrev:
Om vi säger att jag åker landsväg i typ 130 km/h, hur mycket drar en sporthojj då? Skiljer det sig jättemycket mellan motorstorlekarna och modellerna?

Vem fan bryr sig?

kör o när lampan tänds tanka upprepa
 
Nej modernare hojar är faktiskt snåla om de körs lungt (där ligger problemet).
Det går inte att jämföra rakt av med en 2t eller en stånka tex, på stånkan kanske du ligger trekvarts maxvarv för att köra hundra.

0.5-0.6 (rad4) milen är rätt normalt på en litershoj även med förgasare.

En del V2or från Honda sägs sluka soppa så alla är ju inte snåla.

Min gamling drar 0.75 i motsvarande lugnkörning den är väldigt törstig, de ansåg väl inte att bensinförbrukningen var viktig på den tiden.
 
Någon sa att bensinförbrukningen är oviktig och den lägsta kostanden osv. FEL FEL FEL. Kör man en billig hoj med 2000kr försäkring/år så är bensinen det DYRASTE! Min 650 stånka drar runt 0.55 i lungt tempo, men så fort det kommer upp i hiskeliga 110 ( :näsblod ) så drar den över 0,8. Då ligger den på nästan 5½tusen varv och det röda går in vid 7 lr 8 tusen. Snacka om dålig pendlarhoj, jag hade ju lika gärna kunnat köra en supersport! :kocko
 
NEJ NEJ moderna hojar är inte bränslesnåla
det står direkt i relation till fyllnadsgraden (effektutaget)
en kanal utformad för höga effekter har väldigt dålig förmåga att blanda luft å bensin (preparation) högresta kanaler med väldigt lite kortradie
kräver en del varv innan den börjar fylla som den ska och med rätt stora spjäll
och stora kanaler så kan man inte få av båda världarna tyvär

Jag har alltid tidigare trodd att med bra portning så borde man få snåla motorer men det har jag fått lära om

Gammla flintamotorer med råfula kanaler kan va rejält snåla kolla bara på tidiga jappsbilar

att man kan komma ner på låga förbrukningar med moderna hojar har nog snarare med hur mycket pulver som går åt för att bibehålla låt säga 120 km/h

Karossutformning likaså (hur hal en hoj är)

Yamaha R1an har ju vacumstyrda trottlar vilket kan hjälpa till en hel del
att hålla upp gashastigheten mm (insprutarmodellen)
 
andersson turbo skrev:
Yamaha R1an har ju vacumstyrda trottlar vilket kan hjälpa till en hel del
att hålla upp gashastigheten mm (insprutarmodellen)

Har inte alla moderna insprutade hojar nån form av "Andraspjäll" för att styra gashastigheten med?
 
soppa?

jag kör på över en liter milen....... :banana
det är väl inte riktigt bränsleförbrukningen som är det avgörande,eller?
fullt ös medvetslös/ :3freak
 
Min Bandit 1200 drar 0,7 vid blandad körning.
En Hornet 900 drar 0,6 vid samma typ av körning.
En XT660X drar 0,4 vid samma typ av körning.
 
Last edited:
Min (Suzuki GSX-R 750 ala -98) ville ha knappt 0,6 när jag var fram å tebax till sverige i rask takt en dag... å det är med helrör, kn-filter å pcII yada yada...

Kompisen som var med hade en -03 600RR (orginal förutom slip-on) å den drog mer, lite över 0,6 om jag minns rätt...

Iofs kan man argumentera att min e mer kubik å därför går lättare (årkar mer), men å andra sidan e hans nyare å har mindre maskin osv osv...
Who gives a shit, e hur om helst så små tankar så det kostar inget å sätta fullt... :tummenupp

Dessutom, om man alltid tankar för bara typ 150kronor spelar det ju ingen roll hur mycket den tar eller vad bensinpriset är, eller... !? :confused: :va :3freak :lol
 
Nexor skrev:
Någon sa att bensinförbrukningen är oviktig och den lägsta kostanden osv. FEL FEL FEL. Kör man en billig hoj med 2000kr försäkring/år så är bensinen det DYRASTE! Min 650 stånka drar runt 0.55 i lungt tempo, men så fort det kommer upp i hiskeliga 110 ( :näsblod ) så drar den över 0,8. Då ligger den på nästan 5½tusen varv och det röda går in vid 7 lr 8 tusen. Snacka om dålig pendlarhoj, jag hade ju lika gärna kunnat köra en supersport! :kocko
Du får väl prova att dreva om för att sänka varvet, beror ju iofs på om den orkar nåt då.
 
Victor skrev:
Har inte alla moderna insprutade hojar nån form av "Andraspjäll" för att styra gashastigheten med?


Jo dom allra nyaste och som jag tidigare skrivit också lambdareglering viket ger STOR skillnad

Det märkliga med bränslekonsumtionsdiskussioner (oj långt ord)
är att det råder nån sorts prestige att säga så låga siffror som möjligt

Varför det enda rätta är att jämföra miltal på mätaren med det man har tankat svårare än så är det inte

lika så har ja svårt att fatta varför många väljer prestandafordon
bil eller hoj å sen inte gör nåt annat än jaga förbrukning :va :va
 
:squid Har kört min älskade NINJA zx9r ganska styggt hela förra säsongen och aldrig lyckats få den att ta över 0,7l/mil bryr mig iofs inte så mycket om förbrukningen då jag tycker känslan på hojen är väl värd denna utgift :tummenupp

:cdevil //Ninja man
 
e4jägaren skrev:
Om vi säger att jag åker landsväg i typ 130 km/h, hur mycket drar en sporthojj då? Skiljer det sig jättemycket mellan motorstorlekarna och modellerna?

Min Fz6 har aldrig dragit mer än 0,6 blandad körning. Nu blir det ju inte så mkt bakslang men man åker ju inte hoj för att åka i "jämn motorvägsfart".... :D
 
Min ZX9R drar ca 0,55 när jag långkör i lugnt och jämt tempo (ca 130).
På bankörning brukar den dra lite drygt en liter/mil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top