Bostadspris tråden ( spinnoff lyxfällan )

Som många varit inne på har vi en dopad fastighetsmarknad just nu på många håll och kanter runt om i landet. Den främsta anledningen är bostadsbrist och låg ränta.

Bostadsmarknaden i Stockholm har i alla tider varit väldigt problematisk. Det var mina föräldrar varse om för mer än 40 år sedan. Själv upptäckte jag det i början på 2000 talet. En etta kostade ungefär 900- 1100 tkr i innerstan. Samma etta fast hyresrätt, dvs ett så kallat svartkontrakt fick man betala 150- 200 tkr. Av princip är jag emot sådant, men samtidigt är marknadsreglerna satta ur spel i städer som Stockholm. Många har nog inget val. I förhållande till efterfrågan är hyrorna för billiga. Man borde haft mer marknads anpassade hyror för länge sedan. Då hade en hel del problem varit ur världen. Idag kan man få ca 1000 tkr för en hyresrätt med fyra ROK i innerstan. Det är sjukt. Svartmäklare och fastighetsägare tar en del av kakan för att arrangera affärerna så att de blir "lagliga".

De dopade priserna kommer att råda till räntorna sticker iväg någon gång i framtiden. Så länge folk har en lön som räcker att hålla sig flytande kommer detta att fortgå. Inkomsterna har generellt sätt inte hängt med prisutvecklingen på bostäder.

Frågan är om regeringar och riksbanker runt om i välden vågar höja räntorna? Inte bara för att rädda alla de stackare som belånat sig för att köpa bostäder till dopade priser utan säkert även sig själva som inte varit sena att hänga på.

Jag tror man kommer att lösa problemen med högre inflation framöver. Precis som man gjorde på 70- 80 talet. Om ett par år är vi inne i en ny karusell med prisökningar och folk kommer att fråga sig om slutet är nära.

Jag var tillräckligt gammal för att se några av konsekvenserna av förra fastighetskrisen. Det var många som aldrig återhämtade sig från den. Det är väldigt lätt att bli fartblind när man ser börsen gå upp och priserna på hus och så vidare sticker upp i skyarna. Grannarna köper nya bilar och båtar och annat som märks utåt. Någon dag måste man betala för kalaset. Finns inget som heter gratis pengar vilket många länge verkat tro. Själv har jag inget emot att köpa spillrorna och vänta på nästa högkonjunktur. Den dopade marknaden verkar hålla i sig ytterligare ett tag.

Marknadsanpassade hyror is the shit. Förstår inte varför det är så mycket gnäll om detta. Folk får väl betala vad de kostar om de vill bo flott? Annars får de bo nånannanstans.

Nej fan, nu kom jag helt upp i varv. Bäst jag slutar skriva här.

Det är många som har glömt prisraset på bostäder i början av 90-talet. Och räntechocken.

"Bostäderna går stadigt uppåt.." Min fru tänker likadant. Jag vägrar överlåna mig i en galen köphysteri.

Förr eller senare kommer även den nya bostadsbubblan spricka... och många, MÅNGA kommer ha svårt att klara sig utanför "Lyxfällan"... :fakta

Men så länge vi bara handlar på med pengar vi egentligen inte har råd med så kan priserna skena, för det är väl helt allvarligt det som dom har gjort länge nu? En glugg i en vägg i stockholm har inget som helst reellt värde, bara spekulerat!

/ Jens

Där har du faktiskt fel jens.
Gluggen i väggen centralt i stockholm har ett värde på ca 1-2 timmars resväg till och från jobbet. 2 tim * 150kr/tim (efter skatt) = 300kr om dagen. 300kr om dagen * 220 dagar = 66000kr. 66k om året motsvarar 3% ränta på 2miljoner i lån. Alltså kan man räkna hem en 2an som ligger centralt som kostar 2,500,000kr. I stället för 2an i förorten med en timmes restid åt båda hållen. Som bara kostar 750- 1milj.

Den bubbla som måste spricka handlar inte om ekonomi. Om arbetsbubblan spricker. Den som gör att många högre avlönade jobb ligger centralt i stan.
Om den spricker och alla företag flyttar ut till förorterna. Så kan prisbilden ändras på boende centralt i Storstäderna.

Och bortser man från det värdet, så finns det inget förutom mat som har ett värde. Vad är din bil värd om bensinen tar slut? Eller vad är tv´n värd om elen tar slut? mm mm.

Dessutom är det många som tjänar pengar på sitt boende i storstäderna.
Min månadskostnad senaste 10 åren för mitt boende ligger på runt 5000kr/månaden. Lite mera med höga räntor och mindre när räntan är låg.
På 10 år blir det ca 600.000kr i boende kostnad. Jag köpte min första lägenhet för 560.000kr vid en ombildning (marknadsvärde va då ca 900k), sålde den för 1.8 milj. Köpte ny lägenhet för 1,4 milj och den är nu värd 1.7 - 2 milj. Jag ligger alltså 1.6 - 1.9 milj plus. Sen drar vi av dom 600.000 jag betalat i räntor och avgifter. Så Runt 1 - 1.3 miljoner eller 100k/år har jag tjänat på att bo där jag bor. Inte många på landet som gör det eller hur.
Då och då så kashar jag in lite av pengarna och köper ny hoj eller reser någon stans. Men jag kan inte ta allt på en gång för då har jag inte råd att vara med i karusellen. Det krävs pengar för att tjäna pengar. Men hitils har jag kaschat in runt 300-400.000kr under resans gång.

I övrigt har jag sett siffror som visar att Stockholm ökar med 30.000 invånare /år. Och det skapas ca 2000 nya boenden varje år. Det finns alltså en stor efterfrågan som styr priset.

. Jag köpte min första lägenhet för 560.000kr vid en ombildning (marknadsvärde va då ca 900k), sålde den för 1.8 milj. Köpte ny lägenhet för 1,4 milj och den är nu värd 1.7 - 2 milj. Jag ligger alltså 1.6 - 1.9 milj plus. Sen drar vi av dom 600.000 jag betalat i räntor och avgifter. Så Runt 1 - 1.3 miljoner eller 100k/år har jag tjänat på att bo där jag bor. Inte många på landet som gör det eller hur.
Då och då så kashar jag in lite av pengarna och köper ny hoj eller reser någon stans. Men jag kan inte ta allt på en gång för då har jag inte råd att vara med i karusellen. Det krävs pengar för att tjäna pengar. Men hitils har jag kaschat in runt 300-400.000kr under resans gång.
.

Hur stora har lägenheterna varit på?
2:a säger ju inte så mycket...själv har jag "bara" en 3:a...dock är den på 115 kvadrat.

En fråga till er alla som jag quotat här ovan, tror ni verkligen att vi har samma förutsättningar nu som då? För tror ni det så är ni inte ens hälften så pålästa som ni vill påskina.

Vi har i Sverige sedan krisen 1990 fått flytande krona och en helt annat räntepolitik och ränteräknande just för att räntan INTE skall kunna sticka iväg till 500% som den gjorde sist (fast det var det ingen som behövde betala utan det var som mest 26% för låntagarna).

Fast nej, vi kan ju fortsätta och titta enbart på efterfrågan och tro att det är den största faktorn på prisläget. :huvet

Hej och nej.

Självklart har olika parametrar ändrats, men det ändrar inte faktum. Förr eller senare kommer en krasch som kommer höja räntan till höjder som är mycket, mycket högre än idag. Spekulationshandeln med den svenska valutan kommer självklart inte komma tillbaka eftersom vi numera har en flytande valuta, som du poängterar. Så det scenariot kommer inte komma tillbaka. Det scenariot som var gången före nittiotalskrisen kommer inte heller tillbaka, det lagstiftar och bygger man bort i systemet.

MEN! Ekonomin hittar hela tiden nya sätt att växa och samtidigt förbereder vi oss inför nästa kollaps. När kollapsen är ett faktum kan det gå på flera sätt. Denna gången har vi kommit väldigt billigt undan, men nästa gång kanske det går värre. Ett scenario som jag ser kommer kunna ställa världsordningen på sin spets är när/om någon av våra slutna stater bestämmer sig för att anfalla en stor västmakt. Ingen, inte ens du vet vad som händer med räntor, världsekonomi eller något annat då.

Men en sak är säker. 9% ränta är ingen omöjlighet. 3,500,000 kr blir då 26250kr/mån i ränta. Det klarar vi säkert allihopa.. :näsblod

/ Jens

Där har du faktiskt fel jens.
Gluggen i väggen centralt i stockholm har ett värde på ca 1-2 timmars resväg till och från jobbet. 2 tim * 150kr/tim (efter skatt) = 300kr om dagen. 300kr om dagen * 220 dagar = 66000kr. 66k om året motsvarar 3% ränta på 2miljoner i lån. Alltså kan man räkna hem en 2an som ligger centralt som kostar 2,500,000kr. I stället för 2an i förorten med en timmes restid åt båda hållen. Som bara kostar 750- 1milj.

Den bubbla som måste spricka handlar inte om ekonomi. Om arbetsbubblan spricker. Den som gör att många högre avlönade jobb ligger centralt i stan.
Om den spricker och alla företag flyttar ut till förorterna. Så kan prisbilden ändras på boende centralt i Storstäderna.

Och bortser man från det värdet, så finns det inget förutom mat som har ett värde. Vad är din bil värd om bensinen tar slut? Eller vad är tv´n värd om elen tar slut? mm mm.

Dessutom är det många som tjänar pengar på sitt boende i storstäderna.
Min månadskostnad senaste 10 åren för mitt boende ligger på runt 5000kr/månaden. Lite mera med höga räntor och mindre när räntan är låg.
På 10 år blir det ca 600.000kr i boende kostnad. Jag köpte min första lägenhet för 560.000kr vid en ombildning (marknadsvärde va då ca 900k), sålde den för 1.8 milj. Köpte ny lägenhet för 1,4 milj och den är nu värd 1.7 - 2 milj. Jag ligger alltså 1.6 - 1.9 milj plus. Sen drar vi av dom 600.000 jag betalat i räntor och avgifter. Så Runt 1 - 1.3 miljoner eller 100k/år har jag tjänat på att bo där jag bor. Inte många på landet som gör det eller hur.

I övrigt har jag sett siffror som visar att Stockholm ökar med 30.000 invånare /år. Och det skapas ca 2000 nya boenden varje år. Det finns alltså en stor efterfrågan som styr priset.

Anders, du har många bra poänger i detta. I en högkonjunktur eller en situation med låg ränta. Helst bådadera.

Problemet kommer om/när räntan höjs av någon anledning. Då har man inte råd att betala räntan vare sig man har flashiga jobb i stan eller inte. Vare sig om man sparar 66000 om året i pendlingskostnad. Där är kruxet.

Jag råder dig att läsa inlägget om östermalmslyan som på 8 år sjönk från 495 till 430 (eller va det 420) tusen kronor.

Du har gjort affärerna i en uppgångsspiral, den spiralen kommer förr, eller senare, smällas till bitar och börja om igen.

/ Jens

Last edited:
Du har gjort affärerna i en uppgångsspiral, den spiralen kommer förr, eller senare, smällas till bitar och börja om igen.

/ Jens

Precis för faktum kvarstår att vi lägger mer och mer av vår inkomst på boende...

Sedan 1981 har bostadspriserna i riket gått upp med 60% justerat för inflation och genomsnittlig löneutveckling. Hur mycket mer pengar är vi intresserad av att lägga på boende även om räntorna förblir låga?

Precis för faktum kvarstår att vi lägger mer och mer av vår inkomst på boende...

Sedan 1981 har bostadspriserna i riket gått upp med 60% justerat för inflation och genomsnittlig löneutveckling. Hur mycket mer pengar är vi intresserad av att lägga på boende även om räntorna förblir låga?

Så länge räntorna förblir låga finns det nog ingen direkt gräns, det är det som är så otroligt läskigt. Nästan ALLA har glömt hur fel det kommer bli för så otroligt många om/när räntan går upp igen! Man kan ju liksom inte använda de "jag har tjänat 3.6675 miljarder på min lägenhet" att betala ränta med förräns den är såld. Och är räntan hög vill ingen betala 3,667 miljarder för lyan....

Moment 22 blir det förr eller senare. Och tills dess är det bara att vara med eller stå utanför marknaden. Tyvärr.

Samtalade med min svärfar som är bankchef, han ser inte fram emot den dagen det smäller till...

/ Jens

På vissa platser har bopriserna gått ner.

Så länge räntorna förblir låga finns det nog ingen direkt gräns, det är det som är så otroligt läskigt. Nästan ALLA har glömt hur fel det kommer bli för så otroligt många om/när räntan går upp igen! Man kan ju liksom inte använda de "jag har tjänat 3.6675 miljarder på min lägenhet" att betala ränta med förräns den är såld. Och är räntan hög vill ingen betala 3,667 miljarder för lyan....

Moment 22 blir det förr eller senare. Och tills dess är det bara att vara med eller stå utanför marknaden. Tyvärr.

Samtalade med min svärfar som är bankchef, han ser inte fram emot den dagen det smäller till...

/ Jens

Jag som obelånad är i köpartagen väntar hungrigt på att räntan ska gå upp. Inte för att jag njuter jättemycket av att se människors ekonomi braka samman men folk är väl myndiga och röstberättigade så något ansvar får de väl ta.

Tror helt klart att priserna kommer sjunka om/när räntan höjs, om inte så i alla fall stabiliseras över en längre period. Men att det skulle braka sammat totalt är jag inte övertygad om.

Last edited:
Hur stora har lägenheterna varit på?
2:a säger ju inte så mycket...själv har jag "bara" en 3:a...dock är den på 115 kvadrat.

Spelar inte så stor roll. men min första lägenhet va en 1a på 32kvm. Den jag bor i nu är en 2a på 48kvm.

Och jag och tjejen letar just nu efter en 3-4 på 80 - 110kvm.
Dock tittar vi numera lite utanför tullarna.
Vi har inte behovet av att bo inne i stan längre. Så vi väljer ett område där priset inte gått upp så mycket ännu. Men då stan växer så kommer det uppslukas och priserna stiger även där.

Last edited:
På vissa platser har bopriserna gått ner.

Jag som obelånad är i köpartagen väntar hungrigt på att räntan ska gå upp. Inte för att jag njuter jättemycket av att se människors ekonomi braka samman men folk är väl myndiga och röstberättigade så något ansvar får de väl ta.

Tror helt klart att priserna kommer sjunka om/när räntan höjs, om inte så i alla fall stabiliseras över en längre period. Men att det skulle braka sammat totalt är jag inte övertygad om.

Du har rätt i att det kommer inte braka samman av att räntan höjs. Det kommer braka samman när fler faktorer spelar in. Ränta, arbetslöshet, oro i världsekonomin (stort krig, terrorism, take a pick..). Kommer de 3 tillsammans, då kommer det kollapsa!

/ Jens

Hej och nej.

Självklart har olika parametrar ändrats, men det ändrar inte faktum. Förr eller senare kommer en krasch som kommer höja räntan till höjder som är mycket, mycket högre än idag. Spekulationshandeln med den svenska valutan kommer självklart inte komma tillbaka eftersom vi numera har en flytande valuta, som du poängterar. Så det scenariot kommer inte komma tillbaka. Det scenariot som var gången före nittiotalskrisen kommer inte heller tillbaka, det lagstiftar och bygger man bort i systemet.

MEN! Ekonomin hittar hela tiden nya sätt att växa och samtidigt förbereder vi oss inför nästa kollaps. När kollapsen är ett faktum kan det gå på flera sätt. Denna gången har vi kommit väldigt billigt undan, men nästa gång kanske det går värre. Ett scenario som jag ser kommer kunna ställa världsordningen på sin spets är när/om någon av våra slutna stater bestämmer sig för att anfalla en stor västmakt. Ingen, inte ens du vet vad som händer med räntor, världsekonomi eller något annat då.

Men en sak är säker. 9% ränta är ingen omöjlighet. 3,500,000 kr blir då 26250kr/mån i ränta. Det klarar vi säkert allihopa.. :näsblod

/ Jens

Anders, du har många bra poänger i detta. I en högkonjunktur eller en situation med låg ränta. Helst bådadera.

Problemet kommer om/när räntan höjs av någon anledning. Då har man inte råd att betala räntan vare sig man har flashiga jobb i stan eller inte. Vare sig om man sparar 66000 om året i pendlingskostnad. Där är kruxet.

Jag råder dig att läsa inlägget om östermalmslyan som på 8 år sjönk från 495 till 430 (eller va det 420) tusen kronor.

/ Jens

Skulle dommedagen dyka upp, och alla bostäder blir värdelösa, alla företag går i konken och folk springer runt med vapen för att skydda sig.
Så kommer nog banken få sig sig om i helvetet för att försöka lösa in sina lån också. Dvs deras lånedokument blir lika värdelösa som dom sönderbombade bostäderna.

Våra kreditkort kommer då bli värdelösa, även våra pensionspengar och besparingar på banken. Bara ren hårdvaluta som vapen, kläder, mat, drivmedel mm kommer ha ett faktiskt värde.

Fram tills dess så ska man nog planera efter ett fungerande samhälle, där ekonomin utvecklas.

Angående östermalmslyan så är jag inte insatt i den affären.
Men likväl att folk gör bra bostadsaffärer så finns det dom som gör dåliga.
Att någon betalat ett superöverpris på en bostadsrätt för att sen inte ens efter 8år få tillbaka pengarna är väll inte så konstigt.
Dom flesta andra på östermalm har med störtsa sanolikhet inte gjort en så dålig affär.

Du har rätt i att det kommer inte braka samman av att räntan höjs. Det kommer braka samman när fler faktorer spelar in. Ränta, arbetslöshet, oro i världsekonomin (stort krig, terrorism, take a pick..). Kommer de 3 tillsammans, då kommer det kollapsa!

/ Jens

Jo men det är väl en risk man får ta och hoppas att det inte blir världskrig, ekonomikollaps och meteornedslag.

U bet! När världen går under är bopriserna något av det sista jag kommer tänka på jallafall.

Säg inte det. När atombombens tryckvåg närmar sig med några hundra kilometer i timmen kommer du lipa över hur mycket din BR nu kommer sjunka i värde.

Jo men det är väl en risk man får ta och hoppas att det inte blir världskrig, ekonomikollaps och meteornedslag.

Du menar alltså att det är jätteotroligt att räntan går upp, arbetslösheten når 10% strecket och att USA startar krig mot någon skum stat någonstans samtidigt?

Nämensåattehh, då är det bara att shoppa på.. :D

/ Jens

Du menar alltså att det är jätteotroligt att räntan går upp, arbetslösheten når 10% strecket och att USA startar krig mot någon skum stat någonstans samtidigt?

/ Jens

Nej, nej och nej men det är inte faktorerna som spelar in i första hand när jag placerar pengar. :talarförmigsjälv

Jag ser inte riktigt hur domedagsprofetior har att göra med det normala bostadsläget... för skall man ta med sådant i beräkning så kommer man ganska snart vara en bitter eremit i innersta norrlandsskogarna, för alla vet väl att det är i storstäderna det smäller först.

Däremot en ränta på 9% tror jag inte är en orealistisk toppnivå på vad som kan komma vid ett oerhört mer utsatt ekonomiskt läge, och 9% skulle i alla fall frugan och jag ha råd med då vi planerar för långsiktig ekonomi.
Men att planera för 25% och bombregn från nån obskyr stat är inget jag tänker göra, händer det så får man ta det då men inget jag kommer basera min vardag på för någonstans får man dra en gräns för sund planering.

/ Jens

Om 10% är arbetslösa så är det fortfarande 90% som har jobb...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...