Bostadspris tråden ( spinnoff lyxfällan )

Ingen som läst detta?

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\09\21\353504&sectionid=Privatekonomi

Troligtvis skotas förslaget annars har vi nog en rejäl prissänkning i sverige.

Är de helt slut i sina huvuden?

Om vi har ett låneproblem i Sverige så är det inte bostadslån, det är smålån av SMS-typ samt lån till skit som tappar eller direkt förlorar värde. Till exempel nyköp av bil.
Man kan inte lägga bostadslån under samma kategori som allt annat.
Bo måste man för att leva, däremot behöver man tamejfan ingenting annat folk lånar till, i 99% av fallen. Det är en fråga om levnadsstandard.
Vem har 60% av ett givet bostadsvärde liggandes på kontot?

Att ett sånt här förslag ens kommer på tal är skrämmande.

Last edited:
Är de helt slut i sina huvuden?

Om vi har ett låneproblem i Sverige så är det inte bostadslån, det är smålån av SMS-typ samt lån till skit som tappar eller direkt förlorar värde. Till exempel nyköp av bil.
Man kan inte lägga bostadslån under samma kategori som allt annat.
Bo måste man för att leva, däremot behöver man tamejfan ingenting annat folk lånar till, i 99% av fallen. Det är en fråga om levnadsstandard.
Personligen vill jag gärna bo, men inte fan har jag 60% av ett bostadsvärde liggandes på kontot.

Det kanske skulle göra att priserna sjönk till vad de har råd med och inte vad banken har råd med?

99% av alla behöver inte 250kvm+ villa, alternativt bo 100m från kändisstråken :banana

Varför köper man ett radhus som bostadsrätt?:va

Inte alls. Det var en ärlig fråga. Vad är fördelarna med att äga ett hus på det viset?

Fördelarna är väl inte så många förutom att det kan vara lite vanskligt att vara friköpt då grannen äger samma vägg.

Men oftast har det att göra med var man vill bo och att det faktiska radhuset ingår i BRF och inte är friköpt. Bor själv i sådant och tycker det funkar bra, men det är en välfungerande förening.
Kan kolla på ett annat område några hundra meter bort där radhusen är friköpta sedan något decennium och det är nedgånget som satan och ganska risigt med valfri färg på fasaden osv... så som det bli när ingen vill ta ansvar för annat än just det du äger.

Det kanske skulle göra att priserna sjönk till vad de har råd med och inte vad banken har råd med?

99% av alla behöver inte 250kvm+ villa, alternativt bo 100m från kändisstråken :banana

Verkar ju märkligt att folk annars skulle få ta ett bostadslån för mer än de har råd med, och kan tänkas ha råd med ifall räntor skulle gå upp.
Ett pinsamt stort problem idag är ju det faktum att det råder stor bostadsbrist.
Låg tillgång håller priserna uppe.
Det är dyrt att bo i stan och kommer alltid att vara.
Personligen hänger jag mig själv hellre än att flytta ut från storstan. Har testat att bo utomstans, det fungerar inte.
Det är högst subjektivt vart man ställer sig i frågan, jag har i alla fall sparade pengar nog att kunna lägga de tio procenten i insats som behövs för ett BR-lån ifall jag skulle behöva flytta ifrån min hyresrätt.
Pengar för 10% är inte pengar för 60%. Prisras i innerstan vid en sån där händelse lär knappast bli mer än mariginell. Därför blir jag arg. Man tar inte staden ifrån mig.
Ytterligare lär ju folk som faktiskt har köpt för dagens pris inte bli så glada om nu en sådan ny regel skulle tillämpas och ett prisras skulle ske.
Kul för dem. Sätt halva Sverige i en sits där de inte kan flytta ifrån sin bostad utan att förlora multum. Bra idé.

Men sen är jag ingen ekonom heller, jag har bara läst privatekonomi A och företagsekonomi A & B på gymnasiet.
Det kanske blir jättebra i förlängningen. Vid anblick låter det dock som ett ytterligare förtryckarförslag från beslutstagare som inte förstår att Svensson inte tjänar 50 000 rent varje månad.

Last edited:
Att det är en bubbla är inget snack om, däremot vet vi inte när det som krävs för att få den att explodera kommer ske.

När svensson har lånat upp sig på 3 millar till 1.25%. Funkar ju askalas. Kostar 3125kr i månan i ränta.

Men plötsligt händer något med vår valuta eller EU eller något annat som chockhöjer räntan. Nu är räntan 9% och mannen blir arbetslös. Huset kostar nu enbart i ränta 22500kr / mån i bara ränta. Vad händer? Jo, massor med människor har inte råd att betala lånen. Hus säljs, men eftersom räntan är hög finns mer hus till salu än vad det finns köpare. Säljarna blir tvungna att sälja till buden som finns. Priserna dalar.

Jag antar att många verkligen är så naiva och har glömt hur världsekonomi fungerar. Det kan inte bara gå upp, upp, upp utan en krasch då och då. Det är sunt att tänka så.

Nu låter jag förmodligen cynisk, men när räntan var 13% i början av nittiotalet och min farsa förlorade jobbet var vi inte så katiga hemma. En bekant till min mamma förlorade sin fru tragiskt i cancer just då och kunde inte betala räntan på sitt radhus och förlorade 500.000 (1991!) på det, han betalar fortfarande på dom skulderna och bor i hyresrätt!

Jag säger som i yrrol: "Tänkte inte på det"

/ Jens

Det märkliga är ju faktiskt att alla verkar ju vara insatta i hur det fungerar, att räntan faktiskt kommer stiga. Ändå så väljer folk att kasta bort pengarna på kåkar för 3 mille mm.
Vi hade möjlighet att köpa huset vi bor i nu för 2,5M och säkerligen så var det värt varenda krona då det är stort och ligger centralt och vid vattnet och möjligheterna är många.
Men jag kände inte direkt för att ha ett lån på 2,5M att grubbla över varje gång jag loggade in på mitt konto för att se hur det går med finanserna. Även om vi hade råd så vet man ju inte hur det ser ut om ett år, både jag och sambon kanske är arbetslösa och jag kanske ligger med brutna ben etc. Jag kanske är lite väl försiktig men jag kommer inte skaffa ett boende som jag har råd att betala även om jag blir arbetslös och utan inkomst och då är det inga hus som passar mig :(

Verkar ju märkligt att folk annars skulle få ta ett bostadslån för mer än de har råd med, och kan tänkas ha råd med ifall räntor skulle gå upp.
Ett pinsamt stort problem idag är ju det faktum att det råder stor bostadsbrist.
Personligen hänger jag mig själv hellre än att flytta ut från storstan. Har testat att bo utomstans, det fungerar inte.
Det är högst subjektivt vart man ställer sig i frågan, jag har i alla fall sparade pengar nog att kunna lägga de tio procenten i insats som behövs för ett BR-lån ifall jag skulle behöva flytta ifrån min hyresrätt.
Pengar för 10% är inte pengar för 60%. Prisras i innerstan vid en sån där händelse lär knappast bli mer än mariginell. Därför blir jag arg. Man tar inte staden ifrån mig.
Ytterligare lär ju folk som faktiskt har köpt för dagens pris inte bli så glada om nu en sådan ny regel skulle tillämpas och ett prisras skulle ske.
Kul för dem. Sätt halva Sverige i en sits där de inte kan flytta ifrån sin bostad utan att förlora multum. Bra idé.

Men sen är jag ingen ekonom heller, jag har bara läst privatekonomi A och företagsekonomi A & B på gymnasiet.
Det kanske blir jättebra i förlängningen. Vid anblick låter det dock som ett ytterligare förtryckarförslag från beslutstagare som inte förstår att Svensson inte tjänar 50 000 rent varje månad.

Jag säger då det. Hur gammal var du när förra krisen var? Priserna sjunker inte i innerstaden? Centrala boenden sjunker sist, men dom sjunker. Kolla statestik från slutet 80 till mitten nittio. Ingen kul läsning för dina idéer.

/ Jens från mobilen.

Jag säger då det. Hur gammal var du när förra krisen var? Priserna sjunker inte i innerstaden? Centrala boenden sjunker sist, men dom sjunker. Kolla statestik från slutet 80 till mitten nittio. Ingen kul läsning för dina idéer.

/ Jens från mobilen.

En fråga på det:
Hur stor var bostadsbristen då?

Och vad menas med "mina idéer"?

Last edited:

/ Jens från mobilen.

Vi kan nog och andra sidan enas om att det i både sverige som helhet och kanske stockholm i synnerlighet bor betydligt fler människor nu än då. Givetvis kommer det säkert komma en svacka om räntorna blir högre, men tror inte räntorna kommer tillåtas bli så höga att folk inte köper hus/läghenheter. Skulle den bli det endå tror jag marknaden är så stor att det endå kommer finnas folk som vill betala någorlunda bra för att bo centralt.

Jag köpte en bostadsrätt på Östermalm 1997 för 432 000. Föregående ägare hade köpt den för 495 000 1989. Inte ens på 8 år fick han igen pengarna. Att en bostad i ligger i landets huvudstad, i det mest attraktiva området, är inte någon garanti för att priserna inte faller.

Det kanske känns osannolikt att priserna sjunker, men det osannolika har en tendens att inträffa lite oftare än vad folk i allmänhet tror.

Säkerligen kommer det dock alltid vara dyrare på Östermalm än i Knäckebrödhult.

Jag köpte en bostadsrätt på Östermalm 1997 för 432 000. Föregående ägare hade köpt den för 495 000 1989. Inte ens på 8 år fick han igen pengarna. Att en bostad i ligger i landets huvudstad, i det mest attraktiva området, är inte någon garanti för att priserna inte faller.

Det kanske känns osannolikt att priserna sjunker, men det osannolika har en tendens att inträffa lite oftare än vad folk i allmänhet tror.

Nä du har rätt.. Men jag är snäll, du kan få det du gav för den så slipper du oroa dig! :tuttar

Har bott i hus och det är inget jag längtar men skulle det bli hus igen så ska det vara nyare, inget renoveringsobjekt :brinnerup

Har blivit erbjuden en del lägenheter/hus i göteborg men har en kanonfin lägenhet i skövde så jag har inget emot att pendla, de pengarna jag inte behöver lägga på lån har jag betydligt roligare för.

Prisexempel:850 000 för en 1:a på 25 kvadrat i Göteborg eller varför inte en 1:a i Bromma på 30 kvadrat för 900 000 som en vän frågade oss om vi var intresserade av när vi var i sthlm senast ..hm låt mig tänka ...nej tack.

Skulle det bli hus så ligger Billingen här hemma varmt om hjärtat, grymma kåkar där :) men ett hus ska man även ha råd att betala om tiderna ändras och man behöver en bra buffert.

http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3LVJBU6L8T3L86BV

Första lägenheten på 55,5 kvadrat köptes 1997 för 1 (en) krona,
En boendeform jag inte klarar av är radhus :gnissla.

Last edited:
Vi kan nog och andra sidan enas om att det i både sverige som helhet och kanske stockholm i synnerlighet bor betydligt fler människor nu än då. Givetvis kommer det säkert komma en svacka om räntorna blir högre, men tror inte räntorna kommer tillåtas bli så höga att folk inte köper hus/läghenheter. Skulle den bli det endå tror jag marknaden är så stor att det endå kommer finnas folk som vill betala någorlunda bra för att bo centralt.

Det är väl såhär: Det finns mer folk, men också mer bostäder. Bostadsbristen var lika illa i storstäderna 1988 som den är nu.

Tro inte att man "tillät" att räntorna skenade i bostadskrisen i början av nittio, man hade inget annat val. Att tro att ingen mer kris kommer är att vara självbedräglig utan dess like. Frågan är bara när den kommer, hur snabbt den kommer och hur allvarlig den blir! :mattias

/ Jens

En fråga på det:

Detta menar jag: "Prisras i innerstan vid en sån där händelse lär knappast bli mer än mariginell"

Det är helt fel. Innerstaden sjunker sist och höjs först, men det är även där det är svårast att få kapital vid 12% ränta att handla lägenhet för 4,4 miljoner. :fakta

/ Jens

Last edited:

/ Jens från mobilen.

En fråga på det:

Det är väl såhär: Det finns mer folk, men också mer bostäder. Bostadsbristen var lika illa i storstäderna 1988 som den är nu.

Tro inte att man "tillät" att räntorna skenade i bostadskrisen i början av nittio, man hade inget annat val. Att tro att ingen mer kris kommer är att vara självbedräglig utan dess like. Frågan är bara när den kommer, hur snabbt den kommer och hur allvarlig den blir! :mattias

/ Jens

Detta menar jag: "Prisras i innerstan vid en sån där händelse lär knappast bli mer än mariginell"

Det är helt fel. Innerstaden sjunker sist och höjs först, men det är även där det är svårast att få kapital vid 12% ränta att handla lägenhet för 4,4 miljoner. :fakta

/ Jens

En fråga till er alla som jag quotat här ovan, tror ni verkligen att vi har samma förutsättningar nu som då? För tror ni det så är ni inte ens hälften så pålästa som ni vill påskina.

Vi har i Sverige sedan krisen 1990 fått flytande krona och en helt annat räntepolitik och ränteräknande just för att räntan INTE skall kunna sticka iväg till 500% som den gjorde sist (fast det var det ingen som behövde betala utan det var som mest 26% för låntagarna).

Fast nej, vi kan ju fortsätta och titta enbart på efterfrågan och tro att det är den största faktorn på prisläget. :huvet

Skulle det bli hus så ligger Billingen här hemma varmt om hjärtat, grymma kåkar där :) men ett hus ska man även ha råd att betala om tiderna ändras och man behöver en bra buffert.

http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3LVJBU6L8T3L86BV

"Vem kan motstå morgonkaffet på balkongen med magnifik milsvid panoramautsikt över hela Skövde!" :hihi

Uuuh. Fint hus kanske, men hur fan har de inrett det? Sliskigare får man leta efter. Nån sorts ny-rokoko och en svartbrun soffa. Fifan.

Last edited:
"Vem kan motstå morgonkaffet på balkongen med magnifik milsvid panoramautsikt över hela Skövde!" :hihi

Uuuh. Fint hus kanske, men hur fan har de inrett det? Sliskigare får man leta efter. Nån sorts ny-rokoko och en svartbrun soffa. Fifan.

Det där ser ut som suburban hell på riktigt. Kan någon vänligen skjuta arkitekten som ritat området eller åtminstone be honom sluta dricka diet coke...

EDIT: Skjut homestagingfolket åckså direckt

Här ska det byggas som bara den närmaste åren: http://www.stadsdelnorr.se/

Villor, flerfamiljshus, ICA Maxi är nyöppnat, Mikado har flyttat dit (världskänd japansk restaurang), en massa företag, Gold's Gym etablerar sig i området (finns redan på två ställen i Östersund). Utsikt över Storsjön och fjällen!

Vad gäller inredningen kan jag bara instämma :zpy
Skövde växer så det knakar så här har hänt en del, en ny butik öppnas i snitt i veckan under ett år, äventyrsbad, satsning på högskolan och en ny motorstadion med mera med mera.:)
http://www.arenaskovde.se/bad/upplevelsebad/
Gillar det faktum att ha nära till de stora sjöarna och samtidigt bara ha en timme till gtb och två timmar till sthlm...de få gånger jag är där :D
Billingen och kinnekulle är oerhört vackert :)

Last edited:

Varför köper du inte en BR då om du kan casha handpenningen? Med ditt resonemang att priserna inte kan sjunka mer än mariginellt låter det ju urpuckat att sitta kvar i hyresbåten med dagens räntor och prisnivåer. :va

Hela ditt resonemang bygger ju på att folk anser att läget har ett sådant mervärde att man är beredd att betala för det. Det är ju inte helt otroligt att ekonomin för ett flertal inte erbjuder dem möjligheten att välja att betala extra för fint läge.

Där kommer alltid att finnas tomtar med så mycket pengar att 30 mille för att bo på Strandvägen är prisvärt men lägenheterna i prisklass så att de är avsedda för att 2pers med hyggliga inkomster skall kunna låna till den kan absolut tappa ordentligt i värde i händelse av att räntan går upp ordentligt.

Den avgörande faktorn för priset på normala boenden är vad som är möjligt att ränta med en god inkomst då antalet boenden för 5 millar är enormt mycket större än antalet personer med några mille på banken att skjuta in som kontantinsats.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul