Bostadspris tråden ( spinnoff lyxfällan )

Över hela landet... om det nu inte var så att du försöker vara besserwisser och menar på att du aldrig äger ditt boende i BRF-form.

Inte alls. Det var en ärlig fråga. Vad är fördelarna med att äga ett hus på det viset?

Jag skulle kunna tänka mig att bo både i sthlm och norraste norrland, allt beror på vad jag ska jobba med. Kunde jag sköta mitt jobb via dator och telefon så skulle jag definitivt flytta uppåt i landet bara för att få bättre väder. Men jag är tveksam om priserna skulle vara så mycket lägre än i Arboga, Åre tex skulle jag vilja bo i men en kåk där kostar antagligen 2-3ggr så mycket som här :(
Här får man ett skapligt hus inom 5 minuters promenad till tågstationen för ca 1,5M, hälften om man kan tänka sig på där det inte finns gatubelysning eller asfalt :näsblod
Jag känner några stockholmare som har flyttat hit just tack vare priserna och miljön då de känner att deras barn får en bättre uppväxt här i stan än i sthlm och att de sparar enormt med pengar på att bo här. Sen tar det strax över en timme med tåget till sthlm centalstation.
Vd´n på mitt förra jobb hade drygt 4mil till kontoret på drottninggatan men det hade gått snabbare om han hade pendlat med tåg från Arboga sa han. Nu struntade han i att flytta hit utan köpte ett hus betydligt mer centralt istället...

En annan rolig grej är att det var en kille på mitt förra jobb vars svåger hade köpt en kåk högt upp som fan i Norrland och sedan betalat ett företag för att köra kåken till Örebro och smälla upp den där på en tomt som han hade köpt. Det hela gick på strax över miljonen och då fick han en kåk som var byggd på slutet av 80-talet som var i mkt bra skick och ett likvärdigt hus hade kostat minst 2 miljoner.

Oavsett var ni vill bo eller vad ni skall köpa så bör ni konsultera märklarfirman Erik Olsson! :fakta
De är seriösa och pålitliga och helt enkelt förbaskat bra och ansvarskännande.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=215574

Jag gillar framförallt att han säljer lägenheten på uppdrag av en kille som sitter häktad. Märkligt att man öht får sälja något då, det borde ju ligga i samhällets intresse att frysa tillgångarna redan då inför ett ev skadestånd vid fällande dom...

Om man köper sig ett större hus vid någon populär skidort skulle man ju kunna hyra ut rum eller en del av huset till semesteråkare. Bra sätt att få in pengar ju. Eller?

Om man köper sig ett större hus vid någon populär skidort skulle man ju kunna hyra ut rum eller en del av huset till semesteråkare. Bra sätt att få in pengar ju. Eller?

Jo, det är ju så många har gjort nu i några år :D Problemet är väl bara att ha stålar till att köpa kåken också :(
Min svågers familj köpte en lägenhet i Lillehammer som de hyr ut när de inte är där. Fast de hyr ut den på vintern och använder den själv på sommaren när de är ute i naturen och vandrar :huvet
Men tydligen så går de nästan plus minus noll genom att hyra ut den och det är ju sktibra. Problemet är ju bara att skaka fram de 2,5M det kostar att köpa...

Min syster och hennes man räknade på det och kom fram till att ett hus här i Lund, trots det är mycket dyrare, ändå skulle bli billigare i långa loppet med tanke på pendlingskostnader, att de skulle behöva två bilar, längre tid att ta sig till ställen och så vidare...

Ett problem med pendlande är att folk inte vill använda kollektivtrafik.
"Bussar och tunnelbana, det är minsann bara studenter, AFA-anhängare och uteliggare som åker!"

Farsan jobbar i sthlm tre dagar per vecka, han har 4-4½h dit (eftersom det tar sådan jävla tid att bygga ut den där järnvägen, så det blir 10mil bil till stationen i sundsvall)

De som bor 2-3mil därifrån har en timme. Skulle de ta tunnelbanan skulle det ta en kvart. Men det är för slöddrigt minsann. Hellre sitter man fast i bilkö. :va

Det är ganska vanligt. Även norröver där många hyr ut husen till biltestare.

Jag skulle nog hellre försöka få tag på ett jobb i kramfors, det räcker ju med en 75% tjänst, få mer fritid och kunna köpa lite roliga hojar som man kan försäkra på sig själv snuskbilligt.

Och var ska man göra av pengarna?

Jag tillhör de som flytt sthlm för småhålan Norrköping (skyller på att jag får ligga :tuttar)..

Bor idag dubbelt så stort för halva priset av vad det kostade mig i sthlm. drygt 700 lax för en kalasfin 20-talsvåning på 65 kvm.. Kaffepengar!

MEN... Det finns ju fan INGENTING att hämta i den här hålan. Att gå ut är lika inspirerande som att i sthlm hänga på Harrys i Fisksätra. Shopping stannar vid MQ och .. nej MQ. Nöjen är småstadsaktiga bowling, bio och...?

Det jag saknar med sthlm mest är att kunna gå ut och träffa nytt folk, att det finns en öppenhet där man kan prata med människor man inte känner på krogen och faktiskt ha relativt intelligenta diskussioner. Dessutom kan man spontant en tisdagkväll bestämma sig för att gå på teater, eller sitta på ett café till mitt i natten.. Dricka vin nånstans där de vet skillnad på en 65 kronors Rioja och en 300 kronors Hermitage... Få mat som inte heter Black&White eller Plankstek osv..

Summa summarum: Stockholmare ÄR smartare än lantisar!

Ett problem med pendlande är att folk inte vill använda kollektivtrafik.
"Bussar och tunnelbana, det är minsann bara studenter, AFA-anhängare och uteliggare som åker!"

Farsan jobbar i sthlm tre dagar per vecka, han har 4-4½h dit (eftersom det tar sådan jävla tid att bygga ut den där järnvägen, så det blir 10mil bil till stationen i sundsvall)

De som bor 2-3mil därifrån har en timme. Skulle de ta tunnelbanan skulle det ta en kvart. Men det är för slöddrigt minsann. Hellre sitter man fast i bilkö. :va

För vissa handlar det inte om att det är studenter, AFA-anhängare och uteliggare som åker kollektivtrafik, utan att det blir för bökigt när barn ska hämtas och lämnas på dagis. Ibland får du kanske göra ett par byten och resan tar längre tid än vad man orkar med. Fritiden vill man ju använda till annat än transport till och från arbetet. Vissa får ju till och med ta bilen för att komma till en hållplats, som din far, där de kan åka vidare...

Men ibland är kollektivtrafiken så snillrikt dragen, eller man har tur att jobba på rätt plats med en hållplats utanför fönstret, att det vore dumt att inte ta bussen.

Att bo i Stockholm och inte ta tunnelbanan verkar dumt. Den verkar ju gå förbi de flesta ställen, så där kan ju inte folk precis ha långt till en station.

MEN... Det finns ju fan INGENTING att hämta i den här hålan. Att gå ut är lika inspirerande som att i sthlm hänga på Harrys i Fisksätra. Shopping stannar vid MQ och .. nej MQ. Nöjen är småstadsaktiga bowling, bio och...? !

Man stannar hemma och täljer en älg! :tummenupp

Det jag saknar med sthlm mest är att kunna gå ut och träffa nytt folk, att det finns en öppenhet där man kan prata med människor man inte känner på krogen och faktiskt ha relativt intelligenta diskussioner.

Träffa folk man kanske man kanske lär sig ogilla?! :eremit

Det är många som har glömt prisraset på bostäder i början av 90-talet. Och räntechocken.

"Bostäderna går stadigt uppåt.." Min fru tänker likadant. Jag vägrar överlåna mig i en galen köphysteri.

Förr eller senare kommer även den nya bostadsbubblan spricka... och många, MÅNGA kommer ha svårt att klara sig utanför "Lyxfällan"... :fakta

Men så länge vi bara handlar på med pengar vi egentligen inte har råd med så kan priserna skena, för det är väl helt allvarligt det som dom har gjort länge nu? En glugg i en vägg i stockholm har inget som helst reellt värde, bara spekulerat!

/ Jens

För vissa handlar det inte om att det är studenter, AFA-anhängare och uteliggare som åker kollektivtrafik, utan att det blir för bökigt när barn ska hämtas och lämnas på dagis. Ibland får du kanske göra ett par byten och resan tar längre tid än vad man orkar med. Fritiden vill man ju använda till annat än transport till och från arbetet. Vissa får ju till och med ta bilen för att komma till en hållplats, som din far, där de kan åka vidare...
Jo, du har en poäng. Men fortfarande är det en fruktansvärd massa folk som inte tar kollektivtrafik av bekvämlighetsskäl. De har t.ex. byggt en pendlarparkering för 20bilar (vilket torde vara typ 1/6 av de som kör samma sträcka som bussen varje dag) i ullånger, så folk ska kunna ta bilen dit och sedan bussen på linje 100 till jobbet.

Det brukar stå 4-5bilar där.

Fast nu kan det ju faktiskt vara så att jag råkat ut för dåliga exempel och att det inte alls ser ut så överlag.

Eller så kan det helt enkelt vara så att jag inte reflekterar över 2km promenad på morgonen som något jobbigt, eftersom jag nästan alltid varit tvungen att göra det (och fortfarande gör).

Fast åas lever jag inte heller över mina tillgångar, försöker hålla mig i form och försöker vårda den gnutta sunt förnuft jag begåvats med (även om det inte alltid är så lätt).

Jag tillhör kanske inte normen, så min syn på världen blir fel.

Jo, du har en poäng. Men fortfarande är det en fruktansvärd massa folk som inte tar kollektivtrafik av bekvämlighetsskäl. De har t.ex. byggt en pendlarparkering för 20bilar (vilket torde vara typ 1/6 av de som kör samma sträcka som bussen varje dag) i ullånger, så folk ska kunna ta bilen dit och sedan bussen på linje 100 till jobbet.

Det brukar stå 4-5bilar där.

Pendlarparkering i Ullånger :hihi :hihi

En släkting flyttade till en liten håla och köpte ett skapligt hus för en struntsumma när han var typ 60 år. Han stog ut i 3 månader innan han flydde därifrån. Kommentaren han gav: "Det var ju bara en massa gamlingar där som väntade på döden".

I teorin verkar det smart att köpa hus där det är billigt, men hur kul är det när nästan alla innvånare är 60+ och de unga flyttar därifrån så fort de får chansen.

Det är många som har glömt prisraset på bostäder i början av 90-talet. Och räntechocken.

"Bostäderna går stadigt uppåt.." Min fru tänker likadant. Jag vägrar överlåna mig i en galen köphysteri.

Förr eller senare kommer även den nya bostadsbubblan spricka... och många, MÅNGA kommer ha svårt att klara sig utanför "Lyxfällan"... :fakta
Det håller jag till viss del med om. Dock så har den sk bostadsbubblan överlevt en rad domedagsprofetior. Där jobben finns vill folk bo. innanför tullarna i sthlm (där man med lätthet slipper ha bil) byggs inget nytt pga geografin.

Men så länge vi bara handlar på med pengar vi egentligen inte har råd med så kan priserna skena, för det är väl helt allvarligt det som dom har gjort länge nu? En glugg i en vägg i stockholm har inget som helst reellt värde, bara spekulerat!

/ Jens

Vad är ett reellt värde på en bostad? Materialvärdet i väggarna?

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...