Bostadspris tråden ( spinnoff lyxfällan )

En släkting flyttade till en liten håla och köpte ett skapligt hus för en struntsumma när han var typ 60 år. Han stog ut i 3 månader innan han flydde därifrån. Kommentaren han gav: "Det var ju bara en massa gamlingar där som väntade på döden".

I teorin verkar det smart att köpa hus där det är billigt, men hur kul är det när nästan alla innvånare är 60+ och de unga flyttar därifrån så fort de får chansen.

Å andra sidan spelar det ingen roll vad man än gör så klagar folk ändå att det inte finns något att göra...

Småskaligt:

Arjeplog 1500inv = Sommar: konstgräsplan, idrottshall man får använda billigt, biograf som inte används eftersom ingen orkar engagera sig, flera fik som både startat och konkat eftersom ingen går dit, simhall, två "restuarang/pubar" etc.

Vinterid:
Hockeyrink, idrottshall, simhall, skoterleder, isbanor (bil), 4 pubar, kampsport, spinning etc.

Jag har personligen försökt dra igång innebandy nån dag i veckan mest på kul, men inte en käft vill vara med.

Jag har försökt anordna skoterturer, både i lite högre tempo och utflykts-turer, fyra fem stycken visar intresse men sölar så man kommer iväg förbannat sent.

Har försökt ordna "Lan-party" med allt från 20-50 platser, inte en käft är intresserad.

"Det finns inget att gööööra" "Jag är så jävla trött efter skooolan" "Jag har såååå mycket att göra i helgen"

säger folk som sitter hemma vid datorn/tvspelet och spelar WoW/CS/CoD4/whatever istället.

t.ex. Luleå/Piteå/Umeå 40/20/70k invånare

Butiker, fik, idrottshallar, gym, krogar, restuaranger... ja en jävla massa. Samma sak där.

"Det finns inget att gööööra"

Jag börjar rent ut sagt bli skitless på folk som gnäller på att det inte finns något och göra men egentligen INTE VILL göra något.

Det håller jag till viss del med om. Dock så har den sk bostadsbubblan överlevt en rad domedagsprofetior. Där jobben finns vill folk bo. innanför tullarna i sthlm (där man med lätthet slipper ha bil) byggs inget nytt pga geografin.

Vad är ett reellt värde på en bostad? Materialvärdet i väggarna?

Det har väl inte byggts nytt sen förra bubblan?

Det lån folk har råd med räntan till = stockholms bostadspris

Hög ränta = ras

Men vi kanske aldrig mer får hög ränta? :gnissla:va:mad::krama:näsblod:tummenupp:banana

I Umeå finns väl i stort sett allt "man behöver" och det är folk på ställerna. Allt från de många klubbar/krogar/caféer vi har till bowling, gym, butikskedjor mm.
Dock är det alltid en jävla nackdel när man ska utomlands då man måste via Arlanda = försöka hitta plan som tajmar bra till nästa avgång och den extra resekostnaden tur och retur.

Precis!

Det lån folk har råd med räntan till = stockholms bostadspris

Hög ränta = ras

I teorin men har man hängt med i sthlms bostadsmarknad senaste 10 åren så ser verkligheten annorlunda ut. Folk tar sig råd. Antagligen för att man vet att man i värsta jäkligaste fall har en stabil säkerhet i fastigheten om det skulle skita sig.

Precis!

I teorin men har man hängt med i sthlms bostadsmarknad senaste 10 åren så ser verkligheten annorlunda ut. Folk tar sig råd. Antagligen för att man vet att man i värsta jäkligaste fall har en stabil säkerhet i fastigheten om det skulle skita sig.

Det jobbiga är 08 har spridit sina dumma ideer till oss på landet. 1miljonas per rum är sjukt utanför bymetropoler som stockholm.

Det jobbiga är 08 har spridit sina dumma ideer till oss på landet. 1miljonas per rum är sjukt utanför bymetropoler som stockholm.

Grejen är väl att fastigheter är bland det säkraste vi har att placera pengar i. Vad är värdet på en lägenhet LixåM? Vad är värdet på en beggad motorcyckel? Eller på en 500-kronorssedel för den delen. Inflationen gör ju sitt där och aktier och fonder vet vi ju hur det är med. Folk måste bo och mark och hus är beständiga. :fastighetsfetishist

Det är många som har glömt prisraset på bostäder i början av 90-talet. Och räntechocken.

"Bostäderna går stadigt uppåt.." Min fru tänker likadant. Jag vägrar överlåna mig i en galen köphysteri.

Förr eller senare kommer även den nya bostadsbubblan spricka... och många, MÅNGA kommer ha svårt att klara sig utanför "Lyxfällan"... :fakta

Men så länge vi bara handlar på med pengar vi egentligen inte har råd med så kan priserna skena, för det är väl helt allvarligt det som dom har gjort länge nu? En glugg i en vägg i stockholm har inget som helst reellt värde, bara spekulerat!

/ Jens
Man måste bara ha.

Men man måste ju ha någonstans att bo med sin lyxhustru och allt det andra som tillkommer.
Ingen på Östermalm med värdighet åker väl runt i en bil äldre än 2 år, har ett gym kort på ett exklusivt gym och fritidshus längskusten i sydväst ?

Fast ju i dom södra förorterna hittar vi trash människorna som kör med pimpade Bmw från 90 talet och en del lyxar till det och köper en Volvo Radhusedition. Man kan nog hitta en ganska juste radhuskartong i Norsborg under en mille.

Grejen är väl att fastigheter är bland det säkraste vi har att placera pengar i. Vad är värdet på en lägenhet LixåM? Vad är värdet på en beggad motorcyckel? Eller på en 500-kronorssedel för den delen. Inflationen gör ju sitt där och aktier och fonder vet vi ju hur det är med. Folk måste bo och mark och hus är beständiga. :fastighetsfetishist

Så resonerar man och man måste ha någonstans att bo idag och imorgon med antar jag.

Last edited:
Å andra sidan spelar det ingen roll vad man än gör så klagar folk ändå att det inte finns något att göra...

Småskaligt:

Arjeplog 1500inv = Sommar: konstgräsplan, idrottshall man får använda billigt, biograf som inte används eftersom ingen orkar engagera sig, flera fik som både startat och konkat eftersom ingen går dit, simhall, två "restuarang/pubar" etc.

Vinterid:
Hockeyrink, idrottshall, simhall, skoterleder, isbanor (bil), 4 pubar, kampsport, spinning etc.

Jag har personligen försökt dra igång innebandy nån dag i veckan mest på kul, men inte en käft vill vara med.

Jag har försökt anordna skoterturer, både i lite högre tempo och utflykts-turer, fyra fem stycken visar intresse men sölar så man kommer iväg förbannat sent.

Har försökt ordna "Lan-party" med allt från 20-50 platser, inte en käft är intresserad.

"Det finns inget att gööööra" "Jag är så jävla trött efter skooolan" "Jag har såååå mycket att göra i helgen"

säger folk som sitter hemma vid datorn/tvspelet och spelar WoW/CS/CoD4/whatever istället.

t.ex. Luleå/Piteå/Umeå 40/20/70k invånare

Butiker, fik, idrottshallar, gym, krogar, restuaranger... ja en jävla massa. Samma sak där.

"Det finns inget att gööööra"

Jag börjar rent ut sagt bli skitless på folk som gnäller på att det inte finns något och göra men egentligen INTE VILL göra något.

Kanske dags att flytta till stockholm? :rolleyes:

Jag försökte liasom belysa att problemet är inställningen, inte vart man bor...

skojade lite... Du har rätt om inställningen. Problemet i norrland jämfört med Stockholm kan ju vara att lära känna rätt personer som är lite framåt. Stockholm har ju så många fler människor som man kan lära känna eller dissa ifall man inte gillar dem.

Jag är hellre ute i skogen och kör snöskoter, åker skidor, plockar kottar än går på teater eller sitter på någon fisförnäm restaurang i stockholm och pimplar rödvin.

Olika orter har sina nöjen.

Last edited:
Det håller jag till viss del med om. Dock så har den sk bostadsbubblan överlevt en rad domedagsprofetior. Där jobben finns vill folk bo. innanför tullarna i sthlm (där man med lätthet slipper ha bil) byggs inget nytt pga geografin.
Just innanför tullarna så är det ganska fullbyggt i sthlm. Men utanför skulle det gå att bygga en hel del. Och dessutom närmare stadskärnan än typ Ösmo. Om det inte vore för alla "värdefulla grönområden". :brinnerup

Mordecaien: Jupp, överallt sitter det 80- och 90-talister och beklagar sig över att det inte finns något att göra. Men om man försöker fixa något att göra så är inte en käft intresserad ändå. :huvet

Är det samma bubbla som det talades om 1996 eller försvann den och det här är en ny?

Att det är en bubbla är inget snack om, däremot vet vi inte när det som krävs för att få den att explodera kommer ske.

När svensson har lånat upp sig på 3 millar till 1.25%. Funkar ju askalas. Kostar 3125kr i månan i ränta.

Men plötsligt händer något med vår valuta eller EU eller något annat som chockhöjer räntan. Nu är räntan 9% och mannen blir arbetslös. Huset kostar nu enbart i ränta 22500kr / mån i bara ränta. Vad händer? Jo, massor med människor har inte råd att betala lånen. Hus säljs, men eftersom räntan är hög finns mer hus till salu än vad det finns köpare. Säljarna blir tvungna att sälja till buden som finns. Priserna dalar.

Jag antar att många verkligen är så naiva och har glömt hur världsekonomi fungerar. Det kan inte bara gå upp, upp, upp utan en krasch då och då. Det är sunt att tänka så.

Nu låter jag förmodligen cynisk, men när räntan var 13% i början av nittiotalet och min farsa förlorade jobbet var vi inte så katiga hemma. En bekant till min mamma förlorade sin fru tragiskt i cancer just då och kunde inte betala räntan på sitt radhus och förlorade 500.000 (1991!) på det, han betalar fortfarande på dom skulderna och bor i hyresrätt!

Jag säger som i yrrol: "Tänkte inte på det"

/ Jens

Det byggs rätt friskt i Stockholm just nu faktiskt. Kranar överallt. Flera nyproduktioner på Södermalm och på nordvästra Kungsholmen bygger man en ny stadsdel till 30000 personer. Utöver detta är stora bostadsprojekt planerade i Värtan och Liljeholmen

I City/Klara bygger man fett med nya kontor och hotell, likaså vid Norra Bantorget.

Så visst byggs det.

Det byggs rätt friskt i Stockholm just nu faktiskt. Kranar överallt. Flera nyproduktioner på Södermalm och på nordvästra Kungsholmen bygger man en ny stadsdel till 30000 personer. Utöver detta är stora bostadsprojekt planerade i Värtan och Liljeholmen

I City/Klara bygger man fett med nya kontor och hotell, likaså vid Norra Bantorget.

Så visst byggs det.
Vilka skall bo där? Korrektion: Vilka skall ha råd att bo där?

Inte är det ungdomarna i alla fall; de som behöver boende.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...