Borgerlighetens misslyckanden

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skalman skrev:
@BingoBerra:

Jag skulle vilja säga tvärtom - mycket som är dåligt och en del som är bra. Hoppas på att åtminstone en del kommer att förbättras de närmaste 3 åren och 10 månaderna.
Hade det inte varit för Lill-Gabors tjat om vad som är bra med regeringens politik hade jag frågat dig vad som är så dåligt med Sveriges tillstånd. Men det hade du säkert upplevt som tjatigt, så jag är tyst :D
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Bingo skrev:
2621335 Hade det inte varit för Lill-Gabors tjat om vad som är bra med regeringens politik hade jag frågat dig vad som är så dåligt med Sveriges tillstånd. Men det hade du säkert upplevt som tjatigt, så jag är tyst :D

För att ta några stora poster jag inte anser fungerar tillfredsställande i Sverige:

arbetsmarknaden
vården
skolan
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Bingo skrev:
2621335 Hade det inte varit för Lill-Gabors tjat om vad som är bra med regeringens politik hade jag frågat dig vad som är så dåligt med Sveriges tillstånd. Men det hade du säkert upplevt som tjatigt, så jag är tyst :D

Lill-gabor !!!!!! Underbart ! känner mig yngre och ännu ett smeknamn att skriva till listan :tummenupp
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Skalman skrev:
2621349 För att ta några stora poster jag inte anser fungerar tillfredsställande i Sverige:

arbetsmarknaden
vården
skolan

Inte särskilt utömmande svar .Ville ha ett mer broderat svar som:vården kostar för mycket därför är det motiverat med lönesänkningar längre arbetstider e.t.c . OBS! bara en hypotes inget jag skulle skriva eller tycka.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
gabor2 skrev:
2621759 Inte särskilt utömmande svar .Ville ha ett mer broderat svar som:vården kostar för mycket därför är det motiverat med lönesänkningar längre arbetstider e.t.c . OBS! bara en hypotes inget jag skulle skriva eller tycka.

Ser det ut som om det var dig jag svarade? Nej, just det.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
OT men kul så jag lånar tråden

Det liberala jublet västvärlden över visste inga gränser. Segerrusiga liberala skribenter i Sverige excellerade i uttryck som "den goda imperialismen" och utlovade en snabb demokratisering av det ockuperade Irak. De som motsatt sig kriget hånades å det grövsta som i värsta fall nazister (då vi varit emot USA) och i bästa fall naiva freds-hippies som inte förstått demokratins innebörd. Det moderata ungdomsförbundets ordförande krävde att vi skulle "ställas inför krigsförbrytartribunalen." :lol

Nu vet vi alltså bättre. Till och med bombliberalerna vet bättre. Ockupationen av Irak blev ett helvete. Idag 600000 civila döda enligt världens mest ansedda medicinska tidskrift, The Lancet, 160000 enligt regeringen i Bagdad och 30000 enligt George W Bush. Koncentrationsläger och tortyr, en växande terrorism inte bara i Irak; terrorattackerna i London och Madrid. Inte bara kriget i Irak utan också det som kallas kriget mot terrorismen, är på väg att förloras. Och allt detta sker i demokratins namn, i vårt namn.

Slakten i Irak kostar 2 miljarder kronor om dagen. Tänk om vi lagt halva det beloppet på uppbyggandet av det raserade Afghani-stan i stället? Det hade rent av kunnat fälla regimen i Bagdad. Och några till.

Det behövdes en annan krigsorsak än kriget mot terrorismen. Då ljög i tur och ordning George W Bush, Tony Blair och bland andra Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen om Iraks innehav av massförstörelsevapen. Tony Blair gick så långt att han vid ett tillfälle intygade att det skulle ta Saddam Hussein 45 minuter att förbereda ett förödande terrorangrepp på Europa.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,940229,00.html
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
KGK skrev:
2629936 OT men kul så jag lånar tråden

Det liberala jublet västvärlden över visste inga gränser. Segerrusiga liberala skribenter i Sverige excellerade i uttryck som "den goda imperialismen" och utlovade en snabb demokratisering av det ockuperade Irak. De som motsatt sig kriget hånades å det grövsta som i värsta fall nazister (då vi varit emot USA) och i bästa fall naiva freds-hippies som inte förstått demokratins innebörd. Det moderata ungdomsförbundets ordförande krävde att vi skulle "ställas inför krigsförbrytartribunalen." :lol

Det behövdes en annan krigsorsak än kriget mot terrorismen. Då ljög i tur och ordning George W Bush, Tony Blair och bland andra Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen om Iraks innehav av massförstörelsevapen. Tony Blair gick så långt att han vid ett tillfälle intygade att det skulle ta Saddam Hussein 45 minuter att förbereda ett förödande terrorangrepp på Europa.

Nu vet vi alltså bättre. Till och med bombliberalerna vet bättre. Ockupationen av Irak blev ett helvete. Idag 600000 civila döda enligt världens mest ansedda medicinska tidskrift, The Lancet, 160000 enligt regeringen i Bagdad och 30000 enligt George W Bush. Koncentrationsläger och tortyr, en växande terrorism inte bara i Irak; terrorattackerna i London och Madrid. Inte bara kriget i Irak utan också det som kallas kriget mot terrorismen, är på väg att förloras. Och allt detta sker i demokratins namn, i vårt namn.

Slakten i Irak kostar 2 miljarder kronor om dagen. Tänk om vi lagt halva det beloppet på uppbyggandet av det raserade Afghani-stan i stället? Det hade rent av kunnat fälla regimen i Bagdad. Och några till.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,940229,00.html


Intressant om det där med 600 000 döda civila irakier stämmer. Det kan man jämföra med tyskarnas framfart på Östfronten 1941-45. I Irak finns ungefär 150 000 amerikanska och brittiska soldater. På Östfronten hade tyskarna ett personalmaximum på ungefär 3 500 000 man. På fem år dödades ungefär 15 miljoner civila ryssar. Eller 4.3 civila per soldat i tjänst. Amerikanerna kommer att överstiga det rätt rejält efter år fem.....Visst, jämförelsen är högst ovetenskaplig och haltar ordentligt, men icke desto mindre ganska slående.

De siffrorna låter helt otroliga, men om man letar lite så räknar de flesta någorlunda oberoende källor de döda i hundratusental.

De som backade upp kriget med att "de hade det värre under Saddam" (inklusive jag själv) har iaf inget stöd i statistiken längre....
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
KGK skrev:
...Och allt detta sker i demokratins namn, i vårt namn.

Slakten i Irak kostar 2 miljarder kronor om dagen. Tänk om vi lagt halva det beloppet på uppbyggandet av det raserade Afghani-stan i stället? Det hade rent av kunnat fälla regimen i Bagdad. Och några till.

...


Det är nästan alltid lite, omoget kanske, men ändå roligt att säga, 'vad var det jag sa'. I det här fallet känns det mest plågsamt...


Jag läste nån sticker på en bil när jag var i texas av alla ställen för ett tag sedan, fritt ur minnet 'Tyck om den amerikanska livsstilen annars exporterar vi demokrati till er'. Jag vet inte om han var allvarlig eller ironisk dock, Texasbor var nog bland de märkligare folk jag stött på...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
2629957 Intressant om det där med 600 000 döda civila irakier stämmer.

Vilket det så klaert inte gör: Det är ungefär 32 månader sedan invasionen och det ger i runda slängar 960 dagar. Skulle det dött drygt 600 civila per dag i det tysta? Varenda bilbomb som fimpar fler än två är ju förstasidestoff.
Trams.


fy fan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
2630339 Vilket det så klaert inte gör: Det är ungefär 32 månader sedan invasionen och det ger i runda slängar 960 dagar. Skulle det dött drygt 600 civila per dag i det tysta? Varenda bilbomb som fimpar fler än två är ju förstasidestoff.
Trams.


fy fan

Fast det är två saker man bör hålla isär. Döda civila på grund av direkta våldshandlingar som rapporterats officiellt är ungefär 50 000 enligt flera sidor. Dock räknar man också med ett ganska stort mörkertal, alla skadade som dött i efterhand och dessutom alla som dött på grund av brist på vatten, sjukvård och sjukdomar som en direkt följd av kriget, och det menar man är mångdubbelt fler än de som sprängts och skjutits till döds.

600 000 låter otroligt mycket dock, men att vi kan räkna dem i hundratusental är nog tyvärr bortom allt tvivel.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
SL tugga och svälj :näsblod

Det är väl bra att folk tar bussen:va, miljövängligt och bra men inte då....:confused:

Den borgerliga landstingsmajoriteten chockhöjer avgifter för enkelresor i kollektivtrafiken.

Från 1 april slopas enhetstaxan (20 kronor). I stället återinförs ett zonbaserat taxesystem där en enkelresa i det nya systemet kan kosta upp mot 90 kronor.

- Det är en markant försämring för länets resenärer och kommer att leda till ökade klyftor mellan de olika delarna av länet, det är en hårresande höjning av priset på enkelresor, eller 450 procent, säger Lars Dahlberg, (s), oppositionslandstingråd.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
KGK skrev:
2665701

Från 1 april slopas enhetstaxan (20 kronor). .

Då har man rest färdigt med kollektivtrafiken. Jag ökade faktiskt mitt åkande markant när de hade enhetstaxa eftersom det var prisvärt och smidigt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
2665710 Då har man rest färdigt med kollektivtrafiken. Jag ökade faktiskt mitt åkande markant när de hade enhetstaxa eftersom det var prisvärt och smidigt.

Det var väl fortfarande dyrare än att åka med månadskort?
Dessutom är det kul att sossarna grinar, som 99% av deras tid vid makten i Stockholm stött det system som nu återinförs. De införde väl enhetstaxan strax innan valet så att borgarna skulle tvingas ta bort den kan man tänka. Det är bara att borgarna vid eventuell tro på förlust 2010 avskaffar alla avgifter och skatter på allt så kan de också likt en 3-åring sitta och säga att sossarna höjer allt med trehundratriljoner procent, jEtE mYcKe jU !!

Att det skall kosta 20kr att åka från Nynäshamn till Gräsö, vilket väl är ungefär så längt SL sträcker sig, är ju vansinnigt. Det är väl runt 20 mil?
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Markus skrev:
2630339 Vilket det så klaert inte gör: Det är ungefär 32 månader sedan invasionen och det ger i runda slängar 960 dagar. Skulle det dött drygt 600 civila per dag i det tysta? Varenda bilbomb som fimpar fler än två är ju förstasidestoff.
Trams.


fy fan

Vad man syftar på med det citat är antalet döda till följd av diverse sjukdomar som i sin tur anses bero på det handelsembargo som infördes mot Irak efter deras reträtt från Kuwait.
Bland annat hindrade USA med Madeleine Albright i spetsen (feminism nån?) mediciner och vattenreningsutrustning att säljas till Irak.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SirWankalot skrev:
2665854 Vad man syftar på med det citat är antalet döda till följd av diverse sjukdomar som i sin tur anses bero på det handelsembargo som infördes mot Irak efter deras reträtt från Kuwait.
Bland annat hindrade USA med Madeleine Albright i spetsen (feminism nån?) mediciner och vattenreningsutrustning att säljas till Irak.

Sluta droga för fasicken, det vulgärvänstern kokat ihop är att det är 600.000 döda irakier sedan USA:s invasion för snart fyra år sedan.
Albright var minister under förr-förra regeringen, dvs demokratisk under Clinton.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
har politiker svårt att hålla vad dom lovar, det har bara gått någon månad, det var då:va

Efter nyår höjs energiskatterna på bensin igen. Trots att moderater och kristdemokrater lovade att sänka dem i valrörelsen.
– Så var det då, men vi ska också ta ansvar för statsfinansieringen och då tvingas man till tuffa prioriteringar, säger finansminister Anders Borg.


http://www.city.se/ArticlePages/200612/18/20061218193500_783/20061218193500_783.dbp.asp
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Markus skrev:
2666094 Sluta droga för fasicken, det vulgärvänstern kokat ihop är att det är 600.000 döda irakier sedan USA:s invasion för snart fyra år sedan.
Albright var minister under förr-förra regeringen, dvs demokratisk under Clinton.

Det har jag svårt att tro dom menar.

500000-60000 döda irakier avses i den kontexten jag angav.

Om det är så att det är det du säger dom verkligen påstår så har dom fel.
För övrigt är det ganska välkänt vem Albright är, det är rätt svårt att ta fel på henne och Condoleeza Rica.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SirWankalot skrev:
2666672 Det har jag svårt att tro dom menar.

500000-60000 döda irakier avses i den kontexten jag angav.

Om det är så att det är det du säger dom verkligen påstår så har dom fel.
För övrigt är det ganska välkänt vem Albright är, det är rätt svårt att ta fel på henne och Condoleeza Rica.

Ja, de har förmodligen hur fel som helst:

Omkring 655.000 civila irakier har dödats som en följd av USA:s invasion i mars 2003 och det påföljande kriget, hävdas i en sammanställning som har publicerats på den ansedda medicinska tidskriften The Lancets nätupplaga.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=579804&d=148
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Markus skrev:
2666678 Ja, de har förmodligen hur fel som helst:

Omkring 655.000 civila irakier har dödats som en följd av USA:s invasion i mars 2003


Ja det låter ju mer som en politisk siffra än en verklighetsförankrad. Det är rätt många människor. Å andra sidan hur många dör varje år i ett land med så många miljoner invånare? Dom är säkert med i den siffran.

Jag kände inte till detta påstående, bara mitt gamla (vilket givetvis också är föremål för debatt).
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top