Borgerlighetens misslyckanden

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
MagnusK skrev:
261922522840 platser finns till förfogande på AMS.
364700 (7,4%) arbetslösa eller i åtgärder

Jag försöker igen: Vad i denna politik ger oss mer jobb och hur, en sänkt akassa som du förhoppningsvis förstår kommer ju inte att knappt mätbart sänka arbetslösheten om du kollar på siffrorna.

Du vet likaväl som jag att AMS/AF är ett enda stort skämt. De jobb som finns och förmedlas via AF är bara en bråkdel. Exakt hur mycket folk företagen är beredda att anställa vet jag inte. Men klart är att den som bara sitter ch surfar på AF efter jobb har en ganska lite chans att hitta något. Klart är också att 0% arbetslöshet är en utopi. Men för att kunna försörja dem som verkligen inte kan ta jobb eller hittar jobb, krävs det att fler människor än idag sätts i arbete.

Att bara peka på den sänkta a-kassan är att verkligen ta russinen ur kakan för att hitta något att klaga på. Andra åtgärder för att ta några exempel: skattelättnader för anställning av ungdom, enklare regler, mer dynamisk LAS, osv. Orkar inte rabbla hela politiken igen, det har ju sagts tusentals gånger innan.
Vilka siffror är det du hänvisar till som så tydligt visar att en lägre a-kassa inte får folk att börja jobba?

Sänkningen av a-kassan tillsammans med jobbavdraget är ett tydligt exempel på lovad politik, nämligen att det ska löna sig att arbeta. Vi har nu haft 12 år av sossestyre, och ingenting vettigt har hänt på arbetsmarknaden (förutom att arbetsföra folk tvingats förtidspensionera sig, ta utbildningar som inte leder någonvart, osv, allt för att frisera siffran "den öppna arbetslösheten"). Nu är det dags för förändring. Allt medan Proppmätt skanderat "nu kommer jobben" år efter år.

Men eftersom du hela tiden ber mig om nya argument, trots att jag redan sagt det hur många gånger som helst, antar jag att du tycker att Sverige fungerat klanderfritt i 12 år?

Jag säger inte att det är den nya regeringens förtjänst till att jobben börjar komma nu. Men det kan ju vara så att företagen nu börjar anställa eftersom de har hopp om framtiden med ny politik. Eller så kan det inte vara? Det är Proppmätts förtjänst?
Det jag framförallt säger är att vi har haft 12 år av ett styre som bevisligen inte fungerar, och att man då måste prova andra vägar. Innan man totalsågar "borgarsvinens omvända RH-politik", med gamla klyschor som "de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare", "borgarsvinen försöker medvetet öka klassskillnaderna" osv så måste man ge dem en chans i mer än några veckor. Sverige är ett demokratiskt land. Det demokratiska valet sa att vi inte är nöjda med den politik som förts, och därför vill ha en förändring. Att då direkt som en bortskämt snorunge (nu syftar jag inte på dig) ropa efter NYVAL! och lägg ut patetiska namnlistor på internet för detta ändamål är skrattretande. Dåliga förlorare är vad dom är, som inte vill respektera demokratiska val. Man får ha vilken åsikt man vill, bara den överensstämmer med deras.

KGK skrev:
2619246 kortare arbetstid skulle ge en del jobb

Jadå, självklart med bibehållen lön eller hur? Vem tycker du ska betala det kalaset? 6 timmars arbetsdag istället för 8, med bibehållen lön är en reallöneökning med 33%. Snacka om att spä på antalet konkurser och outsourcing.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Skalman skrev:
2619337
Jadå, självklart med bibehållen lön eller hur? Vem tycker du ska betala det kalaset? 6 timmars arbetsdag istället för 8, med bibehållen lön är en reallöneökning med 33%. Snacka om att spä på antalet konkurser och outsourcing.

Det har på något vis fungerat förut så varför skulle det inte fungera nu?

Kanske öka statsskulden lite? kanske skulle visa sig vara ett smart drag, finns många dimensioner i ekonomi, om inte annat så kan vi vara glada att vi inte behöver låna pengar till att kriga, likt USA vilkens statsskuld kanske börjar bli gigantisk

debtiv.gif


The estimated population of the United States is 300,265,324
so each citizen's share of this debt is $28,685.60.

The National Debt has continued to increase an average of
$2.08 billion per day since September 29, 2006!

http://www.brillig.com/debt_clock/
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
med gamla klyschor som "de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare", "borgarsvinen försöker medvetet öka klassskillnaderna" osv så måste man ge dem en chans i mer än några veckor. Sverige är ett demokratiskt land. Det demokratiska valet sa att vi inte är nöjda med den politik som förts, och därför vill ha en förändring


Om man läser i tidningarna idag så har vi fått facit ! Folket har redan insett att gräset var inte grönare .Det var faktiskt gulare !De flesta kommer få det sämre och en mycket liten klick bättre ! läste någonstans i denna tråd om att skattetrycket är högst och att vi inte har den bästa levnads standarden .Sant . Men vi har inte folk som tigger överallt eller dör av undernäring e.t.c ! Inte än men det ser ut som om vi är på god väg till det senariot .
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Skalman skrev:
2619337 Långt svar.....

Tackar för det.


Jag känner mig ganska frustrerad över att det de som var så giftiga och nytänkade i opposition / valrörelsen nu verkar gå på tomgång och komma med endel ogenomtänkta och ibland helt oförnuftiga förslag. Som sagt, man skall inte ge upp hoppet nu efter så kort tid men jag känner ändå att de inte motsvarar mina (högt ställda) förväntningar hittils, jag hoppas jag får ända min uppfattning under mandatperioden. Denna frustration gör att jag gärna hugger lite på "vi och dem" och "bara det är borgligt så blir det bättre" metodik. Jag förmodar att alla vill ha en så bra regering och livsklimat i Sverige som möjligt oavsett blocktillhörighet.

Edit: Enligt min mening är justeringen av akassan ett sätt att få de arbetslösa mer motiverade att söka fler jobb / längre avstånd. Det ändrar dock inte grundproblemen med för få arbetstillfälle och kvalificerade arbetssökande. Det spås att under en 10 års period så kommer ännu mer än hittils flyttade okvalificerade arbetstillfälle att försvinna utomlands till låglöneländer och det ställer ju ännu mera krav på utbildning än tidigare, därför anser jag att fokus är fel. Det skall vara på att tillgodose arbetsgivarnas förväntningar på personal istället för att få de som är utan jobb att söka även fler.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
gabor2 skrev:
2619381 med gamla klyschor som "de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare", "borgarsvinen försöker medvetet öka klassskillnaderna" osv så måste man ge dem en chans i mer än några veckor. Sverige är ett demokratiskt land. Det demokratiska valet sa att vi inte är nöjda med den politik som förts, och därför vill ha en förändring


Om man läser i tidningarna idag så har vi fått facit ! Folket har redan insett att gräset var inte grönare .Det var faktiskt gulare !De flesta kommer få det sämre och en mycket liten klick bättre ! läste någonstans i denna tråd om att skattetrycket är högst och att vi inte har den bästa levnads standarden .Sant . Men vi har inte folk som tigger överallt eller dör av undernäring e.t.c ! Inte än men det ser ut som om vi är på god väg till det senariot .

Fantastiskt! Du är nog den ende som har sett facit INNAN vi gjort några förändringar. Använder du spåkula eller tarotkort?

Om 3.5 år har vi facit. Inte förr.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
gabor2 skrev:
2619381 med gamla klyschor som "de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare", "borgarsvinen försöker medvetet öka klassskillnaderna" osv så måste man ge dem en chans i mer än några veckor. Sverige är ett demokratiskt land. Det demokratiska valet sa att vi inte är nöjda med den politik som förts, och därför vill ha en förändring


Om man läser i tidningarna idag så har vi fått facit ! Folket har redan insett att gräset var inte grönare .Det var faktiskt gulare !De flesta kommer få det sämre och en mycket liten klick bättre ! läste någonstans i denna tråd om att skattetrycket är högst och att vi inte har den bästa levnads standarden .Sant . Men vi har inte folk som tigger överallt eller dör av undernäring e.t.c ! Inte än men det ser ut som om vi är på god väg till det senariot .

Bra naivt att tro att någon skall kunna ändra något öht på en par månader...
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
MagnusK skrev:
2618749
Om du kommer med förklaringen med att det blir billigare att anställa / ha anställda motivera då varför företagen skall nyaställa istället för att tjäna pengar på den billigare nuvarande arbetskraften och sänka sina utpriser alt-. höja TB't.

Jag kan göra ett försök om du verkligen orkar läsa det.


KGK skrev:
2619367 Det har på något vis fungerat förut så varför skulle det inte fungera nu?

Kanske öka statsskulden lite? kanske skulle visa sig vara ett smart drag, finns många dimensioner i ekonomi, om inte annat så kan vi vara glada att vi inte behöver låna pengar till att kriga, likt USA vilkens statsskuld kanske börjar bli gigantisk

debtiv.gif


The estimated population of the United States is 300,265,324
so each citizen's share of this debt is $28,685.60.

The National Debt has continued to increase an average of
$2.08 billion per day since September 29, 2006!

http://www.brillig.com/debt_clock/

En sådan sida är ju bara till för att skrämma folk.

Siffran i sig säget inte så mycket, den måste sättas i relation till något.
USA har en hög BNP och klarar en stor statsskuld.
Värre för de länder som har stor skuld och inte har BNP som matchar.

Statsskuld/BNP ligger USA på 34:e plats i världen. Ovanför ligger ett antal U-länder men även Japan och Tyskland.

Rent krasst så är det fördelaktigt att låna så länge man får en avkastning på pengarna inom landet som är högre än räntan.
Lån till investeringar är ofta bra, till konsumtion ofta dåligt.
Om USA lånar till krig eller inte har jag ingen aning om.

USA och ett land till, schweiz?, är de enda länder som aldrig ställt in sina betalningar till omvärlden, så jag tror inte man ska oroa sig alltför mkt. :)
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
General E skrev:
2619930

En sådan sida är ju bara till för att skrämma folk.

Jag vet inte det:gnissla

General E skrev:
Lån till investeringar är ofta bra, till konsumtion ofta dåligt.
Om USA lånar till krig eller inte har jag ingen aning om.

USA och ett land till, schweiz?, är de enda länder som aldrig ställt in sina betalningar till omvärlden, så jag tror inte man ska oroa sig alltför mkt. :)

Kan det bero på att de bara lånar mer och mer:gnissla

endast 3 perioder i den monetära historien har de minskat sin statsskuld

http://www.toptips.com/debt_history.htm

Markus skrev:
2620578 Hur då?

Vet inte exakt men man har ju minskat arbetstiden förr, på något sätt måste det väl gå att lösa, om inte annat så nämnde någon att låglönejobb flyttar ut, så skapa nationella utbildningsprogram(investering).
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Skalman skrev:
2619337 Du vet likaväl som jag att AMS/AF är ett enda stort skämt. De jobb som finns och förmedlas via AF är bara en bråkdel. Exakt hur mycket folk företagen är beredda att anställa vet jag inte. Men klart är att den som bara sitter ch surfar på AF efter jobb har en ganska lite chans att hitta något...
Så illa är det väl ändå inte?


Sammanlagt var över en miljon arbetssökande inskrivna
på Arbetsförmedlingen under hela eller delar av årets
första nio månader. Nästan hälften av dem, en halv miljon
arbetssökande, fick arbete. Av de nyinskrivna arbetssökande
fick en av tre arbetet inom tre månader.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skalman skrev:
Att inte Dr. Proppmätt lyckats få Sverige på fötter TROTS högkonjunktur är anmärkningsvärt. Eller du tycker Sverige har fungerat bra de senaste åren? Det kanske har funkat för DIG, men hur har det funkat för SVERIGE?
Jag tycker att Sverige har fungerat ganska bra de senaste åren. Det kan iofs bero på att jag läser annat än Aftonbladet men...

Men vad har flugit i dig? Du brukade ha en tämligen balanserad syn på tillvaron. Nu låter du nästan som de bittra stackare som blivit över och efter. De som inte kan anpassa sig i en föränderlig värld. Du vet vilken sort jag menar. Pappskallarna, de som blir medlemmar i naziföreningar som Svenska motståndsrörelsen och sånt.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Skalman skrev:
2619532 Fantastiskt! Du är nog den ende som har sett facit INNAN vi gjort några förändringar. Använder du spåkula eller tarotkort?

Om 3.5 år har vi facit. Inte förr.



Självklart har ingen facit punkt till pricka än men vart det bär vet nog de flesta nu ! Därav har opinionen svängt kraftigt !Skulle vara kul om någon kunde spalta FÖRBÄTTRINGARNA som alliansen kommit med .Räkna då inte upp
försämringarna för a-kasse tagarna som en förbättring .Väntar ivrigt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gabor2 skrev:
2621203 Självklart har ingen facit punkt till pricka än men vart det bär vet nog de flesta nu ! Därav har opinionen svängt kraftigt !Skulle vara kul om någon kunde spalta FÖRBÄTTRINGARNA som alliansen kommit med .Räkna då inte upp
försämringarna för a-kasse tagarna som en förbättring .Väntar ivrigt.
Vad vill du ha, en förteckning över de förslag de lagt och lovat att genomföra? Enklare att du går igenom dagstidningarna de senaste veckorna eller surfar in på http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____11333.aspx där du kan läsa budgetproppen. Det mesta torde finnas med där.

Sansa dig. Ge regeringen en chans. Rösta bort sen dem om de inte lyckas bra nog. På samma sätt som alla kloka hoppas på det bästa med en socialdemokratisk regering hoppas vi på det bästa med en borgerlig. Det där negativa, gnälliga tjafset är bara tröttande.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
gabor2 skrev:
2621203 Självklart har ingen facit punkt till pricka än men vart det bär vet nog de flesta nu ! Därav har opinionen svängt kraftigt !Skulle vara kul om någon kunde spalta FÖRBÄTTRINGARNA som alliansen kommit med .Räkna då inte upp
försämringarna för a-kasse tagarna som en förbättring .Väntar ivrigt.

Varje människa med ett IQ överstigande dennes skonummer vet att en opinionsmätning som görs bara dagar efter en annonserad nedskärning gör att stödet för de som genomför förändringen minskar kraftigt.
På samma sätt visar en opinionsmätning ett par dagar efter en annonserad motsvarande förbättring en klar uppgång för de som genomför förbättringen.

Ingendera av undersökningarna har ett reellt värde. De är ju bara dagsaktuella fluktuationer baserade på vad som hänt de senaste dagarna.

Om du tror att opinionen svängt på grund av att "folk insett vart det bär nu" är du naivare än jag trodde.

---------------------------
Bingo:

Ingen risk. Jag är en s.k. blåmes, ingen av de där från IQ-reserven med mer hår än hjärna... Däremot blir jag förvånad över att höra dig säga att Sverige fungerat bra de senaste åren. Det stämmer inte överens med den verklighet jag ser i Skåne med omnejd.
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Skalman skrev:
2621258 Varje människa med ett IQ överstigande dennes skonummer vet att en opinionsmätning som görs bara dagar efter en annonserad nedskärning gör att stödet för de som genomför förändringen minskar kraftigt.
På samma sätt visar en opinionsmätning ett par dagar efter en annonserad motsvarande förbättring en klar uppgång för de som genomför förbättringen.

Ingendera av undersökningarna har ett reellt värde. De är ju bara dagsaktuella fluktuationer baserade på vad som hänt de senaste dagarna.

Om du tror att opinionen svängt på grund av att "folk insett vart det bär nu" är du naivare än jag trodde. Och det säger inte lite.


Blått nonsens ! hade det varit vise versa så hade det inte låtit så här !
Nå var är förbättringarna !:va
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skalman skrev:
@Bingo:

Ingen risk. Jag är en s.k. blåmes, ingen av de där från IQ-reserven med mer hår än hjärna... Däremot blir jag förvånad över att höra dig säga att Sverige fungerat bra de senaste åren. Det stämmer inte överens med den verklighet jag ser i Skåne med omnejd.
Det är rätt konstigt med tanke på att vi finns i samma stad, ivf dagtid. Det kanske är hemma hos dig om nätterna det står illa till :D

Nädå, det finns mycket som är bra och en del som är dåligt. Fler människor i arbete än för fyra år sedan. Bolagsvinsterna på rekordnivåer år efter år, vilket så klart ger fler arbetstillfällen med tiden. Statsskulden och särskilt utlandsskulden minskar och har så gjort en rad år. Vi har en borgerlig regering. Hey, det mesta flyter på rätt bra :)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
gabor2 skrev:
26212671. Blått nonsens ! hade det varit vise versa så hade det inte låtit så här !
2. Nå var är förbättringarna !:va

1. Som sagt... der krävs att IQ > skonummer för att inse detta. Bara för att DU inte klarar av att vara ärlig och realistisk i en diskussion* så betyder inte det att alla andra resonerar och agerar som du. Men som man känner sig själv känner man andra.

2. Se bingo.

*) bäst att förklara... om det varit en opinionsmätning ett par dagar efter en genomförd och lyckad välfärdsförbättring, som visat på ökat stöd för regeringen så hade jag inte bankat på stora trumman att "KOLLA HÄR! FY FAN VAD VI ÄR BRA" eftersom jag har tillräckligt mycket verklighetsnärvaro för att inse att detta bara är "dagsformen" och inte en reell ökning i längden.
Uppenbarligen hade du gjort så (eftersom du gör motsvarande manöver när det är ett ras). En sådan manöver ställer bara en själv i dålig dager som en oseriös debattör, och det är jag inte. Som sagt...som man känner sig själv känner man andra.

@BingoBerra:

Jag skulle vilja säga tvärtom - mycket som är dåligt och en del som är bra. Hoppas på att åtminstone en del kommer att förbättras de närmaste 3 åren och 10 månaderna.
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Skalman skrev:
2621295 1. Som sagt... der krävs att IQ > skonummer för att inse detta. Bara för att DU inte klarar av att vara ärlig och realistisk i en diskussion* så betyder inte det att alla andra resonerar och agerar som du. Men som man känner sig själv känner man andra.

2. Se bingo.

*) bäst att förklara... om det varit en opinionsmätning ett par dagar efter en genomförd och lyckad välfärdsförbättring, som visat på ökat stöd för regeringen så hade jag inte baserat på stora trumman att "KOLLA HÄR! FY FAN VAD VI ÄR BRA" eftersom jag har tillräckligt mycket verklighetsnärvaro för att inse att detta bara är "dagsformen" och inte en reell ökning i längden.
Uppenbarligen hade du gjort så (eftersom du gör motsvarande manöver när det är ett ras). En sådan manöver ställer bara en själv i dålig dager som en oseriös debattör, och det är jag inte. Som sagt...som man känner sig själv känner man andra.

Fortfarande inga förbättringar ?Bara en massa påhopp kvar av din debattkunskap ?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
gabor2 skrev:
26213091. Fortfarande inga förbättringar ?
2. Bara en massa påhopp kvar av din debattkunskap ?

1. Se bingo. Ska jag upprepa det fler gånger?

2. Massa påhopp? Du menar att jag återberättar vad du sa, och vad detta innebär i praktiken?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top