Boldóren och jag

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Va ute på en 18mila tur igår för att försöka reka nya vägar. På vägen hem så tänkte jag att jo men en liten omväg via favvo kurvorna hinner jag med, trots att jag fröns som sören(21tiden). Sagt och gjort, sitter i andra tankar(dom nya vägarna) medans jag kör den där krokiga vägen hem, håller en ca 120-140 och konstaterar att vägen börjar svänga. Jäklars va det svängde att den här kruvan var så här skarp mindes jag inte, bromsa och konstaterade att det här är lönlöst kommer bara att skapa problem, bättre att lägga ner cykeln och se glad ut. Som tur är så visste jag att det är grymmt bra avåknings zoner i just den kurvan. Så jag la ner och la ner och la ner och kände genast att så här tvärt behöver jag inte svänga, så jag rätade faktist upp hojen lite. Nu ska ni ju ha i tanke att jag åkte inte på någon sport maskin utan en gammal honda från 82.

Ja vad lärde man sig igår? Jo ge faan i bromsen i kurvor som verkar för skarpa, lägg ner mera i stället. Att bromsa ut sig måste vara mycket vanligare än lowsida ut sig på vanlig väg eller vad tror ni.

å andra sidan är din hoj förbannat ovillig att kunna byta spår i kurvorna, rullar som ett lokomotiv rakt ut i diket om man inet får ner farten så man kan byta spår.
Jag har själv kört en sån där i några år som du med gummiupphängd motor, det är spännande när man kommer uppåt 200 knyck:lol

Men som du säger kör man definitivt på ett annat sätt än med en R-maskin, men som sagt man känner en stor skillnad bara man framför cb:n (den står ute i garaget ännu)

Spännande i 200? Kan du ge dej på :) Man vet aldrig om man överlever eller ej.

Nä skämt å sido, precis som du säger med en R maskin är det bara att lägga ner men med Boldóren brottas man i varje kruva och man måste visa vem som bestämmer.
Men han är trevlig att åka på endå :kiss men gud vad jag längtar tills att gixxern är ihop skruvad.

Silwer skrev:
(den står ute i garaget ännu)

Aha Boldór Race? Vågar du utmana? Fast inte kurvigt vi vill nog båda överleva, utan det får bli rakt fram.

Min är snabbare än din :7peta :)

Qwerty skrev:
Aha Boldór Race? Vågar du utmana? Fast inte kurvigt vi vill nog båda överleva, utan det får bli rakt fram.

Min är snabbare än din :7peta :)

haha, jo då, min är en cb1100F samma hoj men med lite mer kubik.
Dock får man springa igång den för startmotorkopplingen har gett upp helt.

Hur fort får du upp din i då?:lol

Qwerty skrev:
Ja vad lärde man sig igår? Jo ge faan i bromsen i kurvor som verkar för skarpa, lägg ner mera i stället. Att bromsa ut sig måste vara mycket vanligare än lowsida ut sig på vanlig väg eller vad tror ni.
En gammal sanning. Lowsida en hoj på grund av för hög fart i en kurva är svårt (om fästet är OK). Bromsen ska man inte röra när man väl har lagt ner. Tog ett tag att lära sig. Grovt räknat är nog 65-75% av mina vurpor under 250SP tiden relatrade till broms i kurva. Endast en gång har jag vurpat pga för hög fart i böj men då träffade jag en bump mitt i böj.
Inte helt sällan blir man förvånad över hur mycket en hoj verkligen går att lägga ner.

Va är har du matat din med doping? Nä men min 900 gör ca 230km/h och då kan man om man vågar hålla få ut lite mer. Han gör 205km/h på 4an sen är hela femman kvar. Allt är enligt mätaren. Men polarens Sv650 hade inte en chans mot gammel hondan, varken i ax eller topp.

Start motor kopplingen? Hm är du säker på det? Start relät är ju annars en känd svag punkt på dessa herrar. Jag brukar när cykeln stått mer än någon timme eller så behöva knacka på start relät.

Qwerty skrev:
Va är har du matat din med doping? Nä men min 900 gör ca 230km/h och då kan man om man vågar hålla få ut lite mer. Han gör 205km/h på 4an sen är hela femman kvar. Allt är enligt mätaren. Men polarens Sv650 hade inte en chans mot gammel hondan, varken i ax eller topp.

Start motor kopplingen? Hm är du säker på det? Start relät är ju annars en känd svag punkt på dessa herrar. Jag brukar när cykeln stått mer än någon timme eller så behöva knacka på start relät.

nåt liknade gör den jag har, C:a 235 på mätaren tror jag.
Nä Honda tillverkade denna modellen 83-84 innan VF serien kom i stället.
Jo det är startmotorkoplingen, jag har plockat sönder altihop, tyvärr är det en svag punkt på dessa, de slits ut så till sist så går startmotorn bara frivarv.

"de slits ut så till sist så går startmotorn bara frivarv."

Det där har jag märkt på min. Men det sker bara hos mej när start relät fört klickar till och sedan släpper hastigt, hoppas jag nu.

Du sa bara 235km/h för att verka värre än mej :7peta skruva ihop din nu så kan vi köra ett race på någon fin flyg raka och göra upp som riktiga män. Han som vågar hålla längst vinner :crash (tror iof att jag släpper redan vi 200 eller någon pinne till) :)

Qwerty skrev:
"de slits ut så till sist så går startmotorn bara frivarv."

Det där har jag märkt på min. Men det sker bara hos mej när start relät fört klickar till och sedan släpper hastigt, hoppas jag nu.

Du sa bara 235km/h för att verka värre än mej :7peta skruva ihop din nu så kan vi köra ett race på någon fin flyg raka och göra upp som riktiga män. Han som vågar hålla längst vinner :crash (tror iof att jag släpper redan vi 200 eller någon pinne till) :)

hehe, jag får erkänan att det är 7-8 år sen jag toppade den där, då var jag lite modigare, den behövde i princip båda väghalvorna minns jag, och det blåser ju som bara fan, mötte bilar tom ch då fick man slå av för annars riskerade man att smälla med dem, så jag får erkänna att det inte direkt lockar att blåsa ur den:lol

Din har 95 hk tror jag och det uppgavs väl 110 på den jag har, vridet är betydligt bättre med (jag har kört flera 900or), men den är förbannat tam på höga varv det gör att den inte orkar varva så bra när man försöker klippa ur den så där fort.
Vridet käns på lägre varv betydligt högre än på R1an, men det kan har med utväxling att göra eftersom Yamahan är växlad för 70 knyck högre toppfart.
Jag har skjutsat i 210 med på den, med en frivillig knäpphuve bakpå:lol

Jag tog körkort på den tom, lite klumpigt men det fungerade iaf.
Ett försök till bakhjulskörning resulterade i en del skador på tank o styret gick av o lite annat, prova aldrig nåt sånt med din:lol
Man får provocwera som fan för tat hjulet ska lätta, den spinner hellre på asfalten om man försöker, det är ju inet direkt senaste bredden och greppet i däck som passar på den där.

Nä du det va 2år sedan jag provade 230, vilket resulterade i styrfladder och ett litet besök i mitträcket på E4an, gick över ett krön och hade lite lutning på cykeln. Ingen fara bara motorskydds bågen och mitt ben som fick sig en törn. I min är det faktist bra klipp på topp 7000rpm till rött, ja ja allt är relativt men du förstår vad jag menar. Och det beror på att tidigare ägare renoverade motorn och bytte kammar till ett par lite vassare, han sa då att den hade 110hk vilket jag säkert kan tro stämmer, behöver ju inte direkt ta reda på det heller känns som om det kvittar.

Jag tog mitt jag med på Hondan, samt att en polare körde upp på den också. Fin cykel att köra 90-130 men den lämpar sig inte att blåsa i mer än 150-160. Men en sak som är bra är ju att det behöver inte gå fort för att man ska ha kul och känna sig som Rossi.
Bakhjul??? Nä det skulle jag aldrig utsätta hondan för, gixxern får ta dom smällarna.

"Jag har skjutsat i 210 med på den, med en frivillig knäpphuve bakpå"
Okey du är värst jag märker det när du mämner detta. :Bugar

Härlig tråd!
Var själv ute en sväng med frugans GSX-750 från 1981 och det är körupplevelse som heter duga, över 180 har jag aldrig vågat mig med denna pjäs, man går kors och tvärs över vägen och bromsarna gör ju inte någon glad, att ligga i 65 knutar på favoritvägen upplevs som om man hade gjort samma sak med R:en i 120... hela chassit går i vågor.. det är faktiskt mc-upplevelse på en egen nivå!

/F

Felix skrev:
bromsarna gör ju inte någon glad

/F

Jag bytte i år till nya belägg och ny broms olja. Trots att beläggen var fräsha innan men dom har nog suttit där sedan 87på hösten och stålomspunnet sitter redan på. Måste faktist säga att bromsarna hos mej kan man inte klaga på. Man klarar ju lätt av att lätta bakhjulet vid hård inbromsning.

Min har låsningsfri broms fram :lol

Dock orginalslangar från 83.

Sen körde jag med läcande packboxar ett tag på slutet med, och oljan rann ner på skivorna jämt så bromsverkan var rätt dålig.

De äldre cb900 (cb750) från slutet av 70-talet är stabilare, de hade motorn bultad i ramen bara, men de vibrerar väldigt i stället.

Last edited:
Finns bara en enda hoj som jag drömde om som liten och aldrig har glömt och det är den jävla Boldoren. Måste ha en 900 nån gång....

Jag går och trånar efter en 2o år gammal hoj.

Jag är klart med på Hondarejs. Jag har en från -81 som behöver luftas lite. Tror att det är 125 pållar i den orginal.
Edit: CB1100R förvisso med det kan välan räknas som en halv-Boldór?

soppatorsken skrev:
Jag är klart med på Hondarejs. Jag har en från -81 som behöver luftas lite. Tror att det är 125 pållar i den orginal.
Edit: CB1100R förvisso med det kan välan räknas som en halv-Boldór?

Nä nä det är ingen Boldór. Men du kan få va med på race endå inte så noga. Men du har ju en R maskin, dvs du ska åka på bakhjulet och skrapa knän med din :fakta

Chrille
"Jag går och trånar efter en 2o år gammal hoj."
Du kan få provköra min :) (så kommer dom där tankarna slås ur huvudet)

Qwerty skrev:
...

Chrille
"Jag går och trånar efter en 2o år gammal hoj."
Du kan få provköra min :) (så kommer dom där tankarna slås ur huvudet)

Sälj den till mig i höst istället.

Men om vi nu skulle ta och köra ett race i sommar eller så. Detta då med våra så gott som orginal maskiner från tidigt 80 tal eller 70.
Nått jag skulle vilja ha med då är ju helt klart en CBX1100. :drool
även äga en.

Soppatorsken.
Du ska väll med i morgon? Så kan du få pilla på en Äkta CB900 F2 Boldór från det fina årtalet 82.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden