Bolån - räntans utveckling i framtiden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, däri ligger den stora risken, i synnerhet med tanke på det som händer i världen nu. Tror vi är på god väg åt det hållet redan nu (åtminstone finns det allt för många faktorer som inte går att bortse ifrån) och när det blir allvar blir frågan om vad politiker då kan göra för att förhindra det mest en akademisk diskussion.
Guld kommer inte åter som betalmedel. Fiat är det som gäller och när en fiat dör så skapar man bara en ny. Medellivslängd för en fiatvaluta är 35 år. Guld är i någon mening föråldrat att använda även om grundidén att ha en valuta uppbackad av sound money är att föredra.

Politikerna gör som de alltid gör. Försöker sminka över problemet. Tror inte många förstår att vi har haft inflation på över 5% per år i 30 års tid. Förra året över 10%. Man maskerar det med en KPI som är bluff rakt igenom. Folk går ju på det.

I vanlig ordning är det de rika som blir rikare och fattiga som blir fattigare. Dock relativt sett, inte i absoluta tal, också en del av bluffen.

Ha pengarna i saker som behåller värdet vid inflation. Guld har historiskt sett varit bra men de senaste tio åren har guld som inflationshedge helt ödelagts. Fastigheter, höga lån och pengarna på börsen är hyfsat säkra kort. Sen kan allt hända, börskrasch, fastighetskrasch etc men pengarna i madrassen är garanterat dödsdömt på sikt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Guld kommer inte åter som betalmedel. Fiat är det som gäller och när en fiat dör så skapar man bara en ny. Medellivslängd för en fiatvaluta är 35 år. Guld är i någon mening föråldrat att använda även om grundidén att ha en valuta uppbackad av sound money är att föredra.

Politikerna gör som de alltid gör. Försöker sminka över problemet. Tror inte många förstår att vi har haft inflation på över 5% per år i 30 års tid. Förra året över 10%. Man maskerar det med en KPI som är bluff rakt igenom. Folk går ju på det.

I vanlig ordning är det de rika som blir rikare och fattiga som blir fattigare. Dock relativt sett, inte i absoluta tal, också en del av bluffen.

Ha pengarna i saker som behåller värdet vid inflation. Guld har historiskt sett varit bra men de senaste tio åren har guld som inflationshedge helt ödelagts. Fastigheter, höga lån och pengarna på börsen är hyfsat säkra kort. Sen kan allt hända, börskrasch, fastighetskrasch etc men pengarna i madrassen är garanterat dödsdömt på sikt.

Om folket förlorar förtroendet för fiatvalutor så finns nog inga alternativ kav till att återinföra guld. Möjligen kan det fungera med guldmyntfot men går det riktigt åt skogen är kanske det inte ens finns förtroende för en sån valuta.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om folket förlorar förtroendet för fiatvalutor så finns nog inga alternativ kav till att återinföra guld.
Tror inte det kommer ske dock.
Folk tappar ju inte förtroende för något politiker gör eller politikerna själva trots att de är totalt odugliga. Kraschar valutan så har nog folket förtroende till politikerna och att de kan fixa en "ny" valuta. De ser inte att det är pga politikerna som valutan förstörs.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På tal om guld som säkerhet.

Tror det Finns några 100% mera pappers guld i guld fonder än det finns faktiskt guld.

Ser man sedan på worlds biggest gold scam. Då blir man verkligen skeptisk till guld..

Bäst är att allt man äger är betalt då kan inga kostnader tillkomma.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om guld som säkerhet.

Tror det Finns några 100% mera pappers guld i guld fonder än det finns faktiskt guld.

Ser man sedan på worlds biggest gold scam. Då blir man verkligen skeptisk till guld..

Bäst är att allt man äger är betalt då kan inga kostnader tillkomma.

Ja, det där gäller ju inte bara guld utan en lång rad andra handelsvaror.

Om jag minns rätt så var ju Gamestop-aktien blankade flera gånger om. Det var alltså fler aktier blankade än vad som faktiskt existerar i aktien. Vilket bidrog till kaoset när aktien började jagas av folk som ogillade blankare.

Men omsättningen blev ju också extremt hög i aktien så blankarna lyckades ju ändå komma ur aktien även om det kostade en väldans massa pengar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
På tal om guld som säkerhet.

Tror det Finns några 100% mera pappers guld i guld fonder än det finns faktiskt guld.

Ser man sedan på worlds biggest gold scam. Då blir man verkligen skeptisk till guld..

Bäst är att allt man äger är betalt då kan inga kostnader tillkomma.
Fast en guldfond behöver ju inte nödvändigtvis ha fysisk replikering. Det är inga konstigheter.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om folket förlorar förtroendet för fiatvalutor så finns nog inga alternativ kav till att återinföra guld. Möjligen kan det fungera med guldmyntfot men går det riktigt åt skogen är kanske det inte ens finns förtroende för en sån valuta.
Ser det som betydligt mer sannolikt att man har bitcoin eller någon annan decentralicerad krypto som uppbackning. Guldet är förbi och den enda fördelen guld har är att det är vedertagna pengar sedan tusentals år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser det som betydligt mer sannolikt att man har bitcoin eller någon annan decentralicerad krypto som uppbackning. Guldet är förbi och den enda fördelen guld har är att det är vedertagna pengar sedan tusentals år.

Kryptovalutor är ju ännu mer värdelösa än fiat.
Alla fiatvalutor har en riksbank som försvara dess värde med hjälp av ränta och ett lager av andra valutor som vid behov kan användas för att stödköpa den egna fiatvalutan.

När väl en kryptovaluta brakar samman så finns det ingen botten förrän den är nere på noll. Och det kommer dra med sig alla andra kryptovalutor till noll.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kryptovalutor är ju ännu mer värdelösa än fiat.
Alla fiatvalutor har en riksbank som försvara dess värde med hjälp av ränta och ett lager av andra valutor som vid behov kan användas för att stödköpa den egna fiatvalutan.

När väl en kryptovaluta brakar samman så finns det ingen botten förrän den är nere på noll. Och det kommer dra med sig alla andra kryptovalutor till noll.
Du har ju rätt i att centralban inte har någon kontroll över krypton. Det är enligt mig dess storhet. Kollar man på bitcoin så finns många fördelar mot guld och fiat:
- Penningmängden är bestämd och helt förutsägbar.
- Blockkedjan är helt öppen och transparen.
- Det går fort och är billigt att cleara belop.

Guld har blivit en pappersprodukt där ingen vet hur mycket som finns och där det mesta ligger inlåst i bankvalv där det är stort sett omöjligt att komma in och kontrollera mängden. Guld är krångligt att dela upp, transportera och förvara. Om fiat kraschar för att politikerna urholkar valutan ligger det mycket nära tull hands att de skulle göra samma sak med en ny valuta som är uppbackad av ej existerande guld.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Problemet med krypto är ju att om lösenorden försvinner så kommer ingen åt krypton. Var väll någon canadensare som avled i Indien o 250 millioner dollar i krypto är omöjliga att nå då denna person var den enda som hade lösen på den bitcoin växelfirman. 65000 personer blev av med sina pengar.

Guld i fonder.. Tja om 29% vill ha sitt guld fysiskt så tja kraschar den fonden omgående då dom ej kan få fram dessa.

Sedan finns ju det stora guld bedrägeriet i USA när dom skulle lämna 20 ton till Kina. Kina fick högst troligt 20 ton guldpläterad volfram.

Finns dokumentär på nätet om hur USA rixbank hyrde ett av två smältverk i USA som kan smälta volfram, o använde detta i ca 2 månader strax innan leveransen till Kina.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Även om kryptovalutor har en del fördelar är det väl fortfarande så, antar jag, att dess värde i slutändan bygger på att man har förtroende för systemet och att man kommer kunna omsätta värdet i motsvarande reala tillgångar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Även om kryptovalutor har en del fördelar är det väl fortfarande så, antar jag, att dess värde i slutändan bygger på att man har förtroende för systemet och att man kommer kunna omsätta värdet i motsvarande reala tillgångar.
Det är väl iofs som vilken annan valuta som helst?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl iofs som vilken annan valuta som helst?
Jo absolut, det var mest en reflektion kring kryptovalutor i jämförelse med guld. Blir det riktigt stökigt i världsekonomin är frågan om kryptovalutor är något att hålla sig i när det blåser.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo absolut, det var mest en reflektion kring kryptovalutor i jämförelse med guld. Blir det riktigt stökigt i världsekonomin är frågan om kryptovalutor är något att hålla sig i när det blåser.
Just nu är det så, absolut. Längre fram kan det ändras. Guld har varit en mycket dålig investering de senaste tio åren och det finns inget som säger att guld kommer ha något värde om 50 år förutom där det används industriellt(1-2% av värdet).

Man går back på att äga guld. Precis de argumenten som du för fram nu fördes fram i den nästan 10 år gamla bitcointråden här på Sporthoj. Alla förutom en gravt dyslektiskt bitcoinivrare hade fel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Självklart blir ingen rik av att äga guld, det finns ingen tillväxt i guld och det gäller alla valutor.
Man går knappast back heller, utan det är vad det är.

Antalet gram guld per ton vete, eller per ton mjölk, eller fläsk eller per arbetstimme har nog däremot inte förändrats i någon extrem utsträckning de senaste tusen åren.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Självklart blir ingen rik av att äga guld, det finns ingen tillväxt i guld och det gäller alla valutor.
Man går knappast back heller, utan det är vad det är.

Antalet gram guld per ton vete, eller per ton mjölk, eller fläsk eller per arbetstimme har nog däremot inte förändrats i någon extrem utsträckning de senaste tusen åren.
Nope. Kolla priset på de sakerna du nämner nu och för tio år sedan och jämför med guldpriset. Man går back på guld. Cash är till och med bättre än guld.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nope. Kolla priset på de sakerna du nämner nu och för tio år sedan och jämför med guldpriset. Man går back på guld. Cash är till och med bättre än guld.

Jag skrev 1000 år och inte 10 år av en anledning.

Svårt hitta statistik för 1000 år men jag hittade löner och guldpris från 1922 i USA och en industrilön var då 66 cent/h guldpris $20/oz alltså 0.033 oz/h

Lönen idag är runt $30 och guldpriset ca $2000/oz, alltså 0.015 Oz/h.

Guld är alltså stabilare än dollar V.S.V
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag skrev 1000 år och inte 10 år av en anledning.

Svårt hitta statistik för 1000 år men jag hittade löner och guldpris från 1922 i USA och en industrilön var då 66 cent/h guldpris $20/oz alltså 0.033 oz/h

Lönen idag är runt $30 och guldpriset ca $2000/oz, alltså 0.015 Oz/h.

Guld är alltså stabilare än dollar V.S.V
Ja det har du rätt i. Frågan är hur det kommer se ut om 10 eller 50 år framåt. Time will tell.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det har du rätt i. Frågan är hur det kommer se ut om 10 eller 50 år framåt. Time will tell.

Alla fiatpengar kommer fortsätta förlora värde för varje år som går, det kallas inflation.

Värdet på guld i förhållande till arbete, vete, mark, fläsk, kaffe etc kan variera från år till år men i det stora hela så kommer alla dessa varor bara svänga kring samma nivåer i förhållande till varandra. Det blir liksom på det viset med ändliga resurser.

Det enda som kan ändra på den saken nämnvärt är väl om det slår ner en stor komet bestående av guld.

Guld är alltså därmed heller inget man investerar i för att bli rik, guld producerar ingenting, guld växer inte utan ska väl eg bara betraktas som en valuta utan inflation.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top