Bolån - räntans utveckling i framtiden

StoppingThere

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda
Stefan Ingves:

-"Det är i första hand bankernas eget ansvar att se till att de har tillräckligt med kapital för att kunna bevara förtroende när förlusterna växer. Men en slutsats från krisen är ändå att kapitalreglerna var och är för generösa både med avseende på hur mycket kapital en bank ska ha och vilken kvalitet det ska vara på kapitalet.
Ett exempel kan belysa vad kapitaltäckningsreglerna tillät och fortfarande tillåter. Antag att vi har en husköpare som lånar 1 miljon kronor och belånar sitt hus till 100 procent. Riskvikten för bolån kan vi uppskatta till 10 procent. I så fall blir de riskvägda tillgångar-na för lånet 100 000 kronor. Det totala kapitalkravet är på 8 procent, vilket innebär att banken måste hålla kapital på 8 000 kronor. Det mer relevanta primärkapitalkravet är 4 procent, så primärkapitalet måste motsvara 4 000 kronor. Av primärkapitalet kan 30 procent vara hybrider av olika former. Det innebär att en bank kan komma undan med ett eget kapital – riktigt aktiekapital och upparbetade vinster – på 2 800 kronor för en
utlåning på 1 miljon kronor. Ger 2 800 kronor i förlustabsorberande kapital tillräcklig motståndskraft vid utlåning på 1 miljon kronor?"

https://smalan-norge.com/

Tack för mycket användbar information, jag lärde mig många nya saker för mig själv.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att räntan är låg å har varit de i flera år är inge jag bryr mig om, för de är jävligt skönt att inte behöva tänka på fastighetslån, eller andra lån.. Skuldfritt är jävligt skönt iaf.. Varit de flertal år å va även de på 90 talet..
Flytta för knappt 2 år sen till nyare fastighet för att slippa fastighetsavgiften som är en jävla strafskatt..
Har typ 10 år som man slipper punga ut me 8000 om året i onödan..
Även nya fastigheten är uppvärmningen me ved så kostnaden är i de närmaste 0, å ved ingick för typ 15-20 framåt..
Kollat de där me solpaneler å de skulle göra att man har täckt kostnaden för elen å återbetalningen på investeringen är 5-6 år.. Kan producera 3 gånger mer el än va förbrukningen är om året.

Summan av allt är att man kan använda mer pengar till mc å andra roliga fordon..

Gött! Har två årslöner kvar på fastigheten, eller med dagens inkomster 10år kvar sen är huset och jag skuldfria. Sen har jag ett antal år innan pension där man istället för att amortera kåk sparar pension.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Det var som fan.
Jag är inte ensam i mitt tänkande. Jag är 54 o har varit helt skuldfri sedan 4 år äger mitt hus o båt mc,ar.
Har energi effektiviserar så mina elräkningar är under 200 i månaden i snitt. På en av maskin hallarna klämmer vi upp 30kwa solceller o vindkraftverket blir klart under mina 6 veckor semester..
jobba på som du tänkt det är en bra framtid. Har 270 hektar varav 220 är skog så jobb finns utan ersättning:tummenupp


Jo vi är några kufar runt om i riket :tummenupp . Mina solceller kommer upp till nästa säsong - investeringen är inte lysande jämfört med en lyckad tur på börsen men jag håller mig därifrån av olika skäl. Med 270 hektar behöver du aldrig vara arbetslös...…..jag har bara 32 totalt - men det räcker som hobbybruk och för att betrakta som ett pensionssparande i reella tillgångar tänker jag.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kollade på skoj för någon vecka sen hur mycke man skulle kunna låna till typ husköp me dagens inkomst... Å de va som jag misstänkte bedrövligt lågt då... Ändast 60.000 då... Spelade ingen roll hur mycke man la i kontant.. Me andra ord är kreditvärdigheten baserad på inkomst, inte betalnings förmåga..
Undra vart samhället me kreditvärdigheten är på väg... Inte undra på att marknaden för typ sms lån me sky höga räntor blomstrar..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kollade på skoj för någon vecka sen hur mycke man skulle kunna låna till typ husköp me dagens inkomst... Å de va som jag misstänkte bedrövligt lågt då... Ändast 60.000 då... Spelade ingen roll hur mycke man la i kontant.. Me andra ord är kreditvärdigheten baserad på inkomst, inte betalnings förmåga..
Undra vart samhället me kreditvärdigheten är på väg... Inte undra på att marknaden för typ sms lån me sky höga räntor blomstrar..
Det är precis som det ska, har man inkomst kan man betala, har man tillgångar så behöver man inte låna.
Har man tillgångar där man lever på avkastningen så får man låna utan problem sålänge avkastningen motsvarar inkomstkravet för lånet bara man har en god kontakt med banken.

Det är ju själva definitionen av kreditvärdighet, din framtida betalningsvilja och förmåga, baseras på vad du får in och hur gärna du vill bli av med det.
Vad du kan och vill idag har inget med kreditvärdigheten att göra.

Byter du jobb så inkomsten ökar är det inga problem sålänge du kan visa den nya inkomsten, minskar den så passa på att köpa innan det är registrerat om det du vill köpa är dyrare än du kommer få låna med den nya lönen, förutsatt du klarar lånet då om du vill fortsätta vara kreditvärdig......
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är precis som det ska, har man inkomst kan man betala, har man tillgångar så behöver man inte låna.
Har man tillgångar där man lever på avkastningen så får man låna utan problem sålänge avkastningen motsvarar inkomstkravet för lånet bara man har en god kontakt med banken.

Det är ju själva definitionen av kreditvärdighet, din framtida betalningsvilja och förmåga, baseras på vad du får in och hur gärna du vill bli av med det.
Vad du kan och vill idag har inget med kreditvärdigheten att göra.

Byter du jobb så inkomsten ökar är det inga problem sålänge du kan visa den nya inkomsten, minskar den så passa på att köpa innan det är registrerat om det du vill köpa är dyrare än du kommer få låna med den nya lönen, förutsatt du klarar lånet då om du vill fortsätta vara kreditvärdig......
Betalnings förmåga å inkomst är olika för betalnings förmågan har mer att göra me hur mycke var å en kan betala av sin lön till olika utgifter..

Har man typ massa andra utgifter så är betalnings förmågan klart lägre för att kunna betala ränta å amortering..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Med den låga räntan som är nu så finns det ingen anledning att amortera då det är betydligt bättre att lägga amorteringspengarna på något med högre avkastning. Inga problem att lägga dem på fonder eller dylikt där det gör större skillnad.
Så gör jag åtminstone till den dag banken begär något annat.
Och sedan alltid se till att huset/lägenheten är värd mer än vad man har lånat till, och se till att inte vara fullbelånad. Jag renoverar/bygger nytt för att öka värdet utan att låna till, på det viset har jag ett överskott om jag behöver sälja. Visst, ett resonemang med vissa fallgropar till viss del men en del verkar vara fullbelånade på sina hus och hittar de en lucka så lånar de till och köper ny fläskig bil för pengarna.
Det kan ju funka men jag skulle inte sova så gott om nätterna.
Skulle bostadsmarknaden fallera är jag säkert körd ändå om värdet minskar med 30% men då är det skönt att inte vara maxbelånad.
Ett gammalt inlägg så här 6 år senare...
Bor kvar i samma hus men har köpt till föräldragården samt någon form av fritidshus som byggs om till året runt-boende, detta är dock ren försäljning.
Men jag fortsätter precis som tidigare, har bundit upp merparten av lånen på lång sikt till extremt låg ränta så amortering är fortsatt noll.
Vid en kontroll av värderingarna på fastigheterna så är jag belånad till 50% av värdet vilket känns väldigt bra. Det är dessutom gamla värderingar och skulle jag värdera upp mitt bostadshus idag så skulle det hoppa upp till det dubbla efter att ha gjort större ingrepp och renoveringar men det känns bortkastat att värdera om jag ändå inte ska låna.
Kollade på skoj för någon vecka sen hur mycke man skulle kunna låna till typ husköp me dagens inkomst... Å de va som jag misstänkte bedrövligt lågt då... Ändast 60.000 då... Spelade ingen roll hur mycke man la i kontant.. Me andra ord är kreditvärdigheten baserad på inkomst, inte betalnings förmåga..
Undra vart samhället me kreditvärdigheten är på väg... Inte undra på att marknaden för typ sms lån me sky höga räntor blomstrar..

Kreditsamhället är ett jävla gissel, folk springer och köper ALLT på kredit. Bil, båt, mc, tv osv.
Pratade med en vapenhandlare om hur galet mycket pengar folk lägger på ett nytt gevär och sikte och han sa att uppskattningsvis är det typ en tiondel som köper kontant, resten tar deras "räntefria" avbetalningar.
Jag är inte så gammal tycker jag, snart 40, men tillhör tydligen den gamla skolan som vägrar ge mig in i kreditträsket annat än när det gäller fastigheter.
Jag får betala extra för att slippa ha kredit på mina kort för kreditkort är gratis men debitkort kostar extra. Till och med på företaget, där kändes det som att banken tyckte jag var var helt ute och cyklade för att jag inte ville ha en kredit på 250k på kortet, det kostade ju ändå inget...
Jag betalar också så mycket jag kan med kontanter och vissa tycker det är skitbra och andra skitdrygt. Idag ska jag betala en begagnad såg för 22k kontant och säljaren gillade det.
Om folk fortsätter i samma anda som idag så har vi snart ett kontantfritt samhälle och då blir man jäkligt känslig anser jag. Cash is king, fortfarande.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ett gammalt inlägg så här 6 år senare...
Bor kvar i samma hus men har köpt till föräldragården samt någon form av fritidshus som byggs om till året runt-boende, detta är dock ren försäljning.
Men jag fortsätter precis som tidigare, har bundit upp merparten av lånen på lång sikt till extremt låg ränta så amortering är fortsatt noll.
Vid en kontroll av värderingarna på fastigheterna så är jag belånad till 50% av värdet vilket känns väldigt bra. Det är dessutom gamla värderingar och skulle jag värdera upp mitt bostadshus idag så skulle det hoppa upp till det dubbla efter att ha gjort större ingrepp och renoveringar men det känns bortkastat att värdera om jag ändå inte ska låna.


Kreditsamhället är ett jävla gissel, folk springer och köper ALLT på kredit. Bil, båt, mc, tv osv.
Pratade med en vapenhandlare om hur galet mycket pengar folk lägger på ett nytt gevär och sikte och han sa att uppskattningsvis är det typ en tiondel som köper kontant, resten tar deras "räntefria" avbetalningar.
Jag är inte så gammal tycker jag, snart 40, men tillhör tydligen den gamla skolan som vägrar ge mig in i kreditträsket annat än när det gäller fastigheter.
Jag får betala extra för att slippa ha kredit på mina kort för kreditkort är gratis men debitkort kostar extra. Till och med på företaget, där kändes det som att banken tyckte jag var var helt ute och cyklade för att jag inte ville ha en kredit på 250k på kortet, det kostade ju ändå inget...
Jag betalar också så mycket jag kan med kontanter och vissa tycker det är skitbra och andra skitdrygt. Idag ska jag betala en begagnad såg för 22k kontant och säljaren gillade det.
Om folk fortsätter i samma anda som idag så har vi snart ett kontantfritt samhälle och då blir man jäkligt känslig anser jag. Cash is king, fortfarande.
Jag är generellt emot att ta saker på kredit. Speciellt när det man köper är skit. Tex en bil som efter bara något år är värd just inget. Eller tex kinesiska fyrhjulingar. Vissa saker kan ändå vara idé att låna till. Tex köper man en harley ny så efter 5 år får man nästan igen pengarna. Speciellt om man köpte en innan 2021. Konsument varor ska man betala direkt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Räntefria krediter är sällan kostnadsfria krediter.
Det minsta man åker på är någon jäkla avgift på första fakturan innan autogirot blir klart.
Jag brukar göra ett överslag på om jag ska ta mina sparade pengar som ju ger lite avkastning här och var och handla för eller om jag tar smällen den månaden och betalar rakt av eller om det faktiskt är lönsamt att ta en "gratis" kredit.
Det händer inte ofta men har hänt att jag köpt t ex ny maskin till huset på "gratis" kredit och så satt in samma summa på ett fondkonto, då får jag hyfsad avkastning men pengarna är åtkomliga om jag behöver dem.
Man vet aldrig när det går åt lite extra, har nu lagt 25kKR utöver försäkringen på hundens operation och rehab, och det blir nog 10 till under vinter-vår.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kreditsamhället är ett jävla gissel, folk springer och köper ALLT på kredit. Bil, båt, mc, tv osv.
Pratade med en vapenhandlare om hur galet mycket pengar folk lägger på ett nytt gevär och sikte och han sa att uppskattningsvis är det typ en tiondel som köper kontant, resten tar deras "räntefria" avbetalningar.
Jag är inte så gammal tycker jag, snart 40, men tillhör tydligen den gamla skolan som vägrar ge mig in i kreditträsket annat än när det gäller fastigheter.
Jag får betala extra för att slippa ha kredit på mina kort för kreditkort är gratis men debitkort kostar extra. Till och med på företaget, där kändes det som att banken tyckte jag var var helt ute och cyklade för att jag inte ville ha en kredit på 250k på kortet, det kostade ju ändå inget...
Jag betalar också så mycket jag kan med kontanter och vissa tycker det är skitbra och andra skitdrygt. Idag ska jag betala en begagnad såg för 22k kontant och säljaren gillade det.
Om folk fortsätter i samma anda som idag så har vi snart ett kontantfritt samhälle och då blir man jäkligt känslig anser jag. Cash is king, fortfarande.
Håller me dig till 99% då...?

Jag gillar kontant fria samhället... Tycker de är enkelt å bekvämt.. Kommer ihåg hur jobbigt de va me alla mynt som man fick lov å ha me sig å förvara i en börs.. Varit me om att få 2 veckorslön i lönekuvär.. Va lönekuväret tunt så hade ackordet gått bra, för då fanns de en tusenlapp i den..?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det tycker man inte när SwedBank fått hicka och man är hungrig i Heby. Nödsedlarna kom till användning då kritsa på okänd ort inte funkar så bra.

Skulle inte ha swedbank ändå å annars reser jag inte då... Swish funkar annars oxå.. Om inte får man gå hungrig då, lär ju inte svälta ihjäl iaf..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lär ju inte svälta ihjäl iaf..
Går på insulin och har dextrosol i jackfickan som räcker ca timmen. Onlinesamhället är mer sårbart än kontanter, pUngcKt.

Förstå vilket kaos om händelsen från 1859 skulle inträffa idag. Närmast större händelse var annars 1989 'Quebec Blackout'. Med 13 timmars förvarning är det inte mycket man kan göra åt det när (inte om) det händer.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har minst 2 kort från mer än 1 bank med mig då jag är ute och åker. Så ligger tex Swedbank nere så kanske kortet från circle K som går igenom SEB funkar.
Men givetvis är det trygghet att ha några hundralappar i fickan
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om man förlitar sig på Swish och plastkort så riskerar man att hamna i besvärligt läge rätt fort den dagen någon vill jävlas med oss.
Att slå ut bankernas system är nog inte så svårt för den som vill, de slår ju ut sig själva lite då och då.
Samma sak med elförsörjningen.
Då är det skönt att kunna gå in i en affär som inte har elektriska dörrar, köpa lite mat, betala med en tjuga och få ett papperskvitto handskrivet på en servett.
För varje år som går minskar redundansen i samhället p g a besparingar och osmarta prioriteringar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Går på insulin och har dextrosol i jackfickan som räcker ca timmen. Onlinesamhället är mer sårbart än kontanter, .

Förstå vilket kaos om händelsen från 1859 skulle inträffa idag. Närmast större händelse var annars 1989 'Quebec Blackout'. Med 13 timmars förvarning är det inte mycket man kan göra åt det när (inte om) det händer.
De är en helt annan sak om man går på insulin...


pUngcKt.... Va betyder de?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top