Bolån - räntans utveckling i framtiden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alla fiatpengar kommer fortsätta förlora värde för varje år som går, det kallas inflation.

Värdet på guld i förhållande till arbete, vete, mark, fläsk, kaffe etc kan variera från år till år men i det stora hela så kommer alla dessa varor bara svänga kring samma nivåer i förhållande till varandra. Det blir liksom på det viset med ändliga resurser.

Det enda som kan ändra på den saken nämnvärt är väl om det slår ner en stor komet bestående av guld.

Guld är alltså därmed heller inget man investerar i för att bli rik, guld producerar ingenting, guld växer inte utan ska väl eg bara betraktas som en valuta utan inflation.
Så är det och har sett ut under tusentals år. Som du säger, med lite variation.

Min tes är att guld som vedertagna pengar sakta men säkert kommer ändras. När vet jag ej men i vart fall tror jag att guld kommer ha förlorat sin status som universella pengar inom 100 år. Det känns betydligt mer modernt och vettigt med en digital variant istället för en vacker gul sten.

Blir spännande att se hur stater kommer hantera sina valutor framgent. Personligen tror jag att de kommer överge all form av uppbackning. Fiat kommer bli ännu mer urholkad än den redan är. Folk snackar om the great reset. Det tror inte jag. Tror snarare att det här kan spinna vidare hur långt som helst. När det blir för många nollor på sedlarna så tar man bara bort några.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Var går dagen spekulationer om riksbankens ränte höjning? .
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var går dagen spekulationer om riksbankens ränte höjning? .

Bättre sent än aldrig.

Desto längre dom har väntat och väntar på fortsatta höjningar desto högre kommer dom tvingas pressa upp räntan innan det blir önskad effekt.

Jag tror dom kommer tvingas öka i en raskare takt än vad dom nu prognosticerade idag. Men det är ju och andra sidan dom som är proffs på den saken.
Min profession är ju skruvar och muttrar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bättre sent än aldrig.

Desto längre dom har väntat och väntar på fortsatta höjningar desto högre kommer dom tvingas pressa upp räntan innan det blir önskad effekt.

Jag tror dom kommer tvingas öka i en raskare takt än vad dom nu prognosticerade idag. Men det är ju och andra sidan dom som är proffs på den saken.
Min profession är ju skruvar och muttrar.
Håller me dig... Hade behövts göras tidigare å högre höjning..

Rädd att de kan bli en hel del snabba höjningar som kan skapa panik eller folk tror dom får de då, å de kan få massa olika inverkan på flera plan..

Hoppas jag har fel...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad ska nu folk "mitt i bostadskarriären" göra när dom helt plötsligt måste betala ränta på pengarna dom har lånat?

Dom som redan lever på millimetermarginalen, och redan har intecknat kommande prisökningar av sin bostad.

Ska dom tvingas vakna nu?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad ska nu folk "mitt i bostadskarriären" göra när dom helt plötsligt måste betala ränta på pengarna dom har lånat?

Dom som redan lever på millimetermarginalen, och redan har intecknat kommande prisökningar av sin bostad.

Ska dom tvingas vakna nu?

Och framför allt när man inte kan använda bostaden som ett par guldbyxor att regelbundet plocka ut nya pengar ur pga stigande värde.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad ska nu folk "mitt i bostadskarriären" göra när dom helt plötsligt måste betala ränta på pengarna dom har lånat?

Dom som redan lever på millimetermarginalen, och redan har intecknat kommande prisökningar av sin bostad.

Ska dom tvingas vakna nu?
Va då bostadskarriär?? De är en bostad å ett hem... Tanken är väl att man ska eller bör ha så låga kostanader me de för att kunna lägga pengar på andra saker som hoj eller liknande..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå bostadskarriär och att "alla" köper för att bo så har jag en bekant som tidigare bodde i Skellefteå och jobbade lite varstans i Norrland, hans kompisar runt Stockholm hade ju lägenheter som ökade i värde varje år men inte hans lägenhet i Skellefteå inte.

Så till slut bestämde han sig för att flytta till Stockholm och köpa en sån där lägenhet som man blir miljonär av att bo i. Det blev ju lite längre att åka till jobben, och än så länge har nog bostaden faktiskt ökat i värde gissar jag.
Men livet för honom kan ju bli lite intressantare framöver.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Näe, inte jag heller, men det är så verkligheten ser ut.
Folk köper lägenheter och hus för att tjäna pengar på det, inte för att dom vill bo där.
Då är jag helt ute å cyklar... För mig är det ett hem å en bostad där man trivs å har sina kära saker..

Ska man tjäna pengar så finns de andra mer lönande sätt än byta bostad..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Apropå bostadskarriär och att "alla" köper för att bo så har jag en bekant som tidigare bodde i Skellefteå och jobbade lite varstans i Norrland, hans kompisar runt Stockholm hade ju lägenheter som ökade i värde varje år men inte hans lägenhet i Skellefteå inte.

Så till slut bestämde han sig för att flytta till Stockholm och köpa en sån där lägenhet som man blir miljonär av att bo i. Det blev ju lite längre att åka till jobben, och än så länge har nog bostaden faktiskt ökat i värde gissar jag.
Men livet för honom kan ju bli lite intressantare framöver.

Just i Skellefteå (med omnejd) har ju folk tjänat oerhört bra på att sälja lägenheter på sista tiden, den såkallade "Northvolteffekten"
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag såg precis att inflationen nu är uppe i 6%.

Negativa realräntor är ju nåt som bara tillåts existera i en planekonomi, men knappast ens i en planekonomi kan det väl vara hållbart hur länge som helst.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då är jag helt ute å cyklar... För mig är det ett hem å en bostad där man trivs å har sina kära saker..

Ska man tjäna pengar så finns de andra mer lönande sätt än byta bostad..
Det vette tusan. Min filosofi fram tills för några år sedan har varit att köpa en så dyr lägenhet som banken tillåter, renovera och sedan kränga av. Det har varit bland det enklaste och mest lönsamma sättet att tjäna pengar. Du får en nästintill gratis hävstång på mångmiljonbelopp för att köpa något som ger 8-10% per år med låg risk. Bonus är att du samtidigt kan bo där.

Jag köpte min första lägenhet när jag var 19, sedan dess har jag tjänat runt en tusenlapp om dagen på att äga mitt boende.

Jag hade fortsatt med det men det kom sambo och barn som ändrade planerna. Blivit lite bekväm av mig också samtidigt som jag bor helt perfekt nu.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top