Bokar stugor inför BKK 30/4

:yoparty
Du har helt rätt Paula, vi tillåter upp till 100 dB(A) stillastående då vi av erfarenhet vet att de allra flesta klarar 95 dB vid förbifart (detta är otroligt viktigt att påpeka, oavsett vad den statiska mätningen säger så är det den dynamiska ute på banan som gäller). Jag har dock ännu ej fått bekräftat om det är 95 eller 94 som gäller i år. Vi tillämpar dessutom reduceringsreglerna för att göra mätningen så rättvis som möjligt.
Vet du vad det är för mätare ni har? Type 1 eller type 2?
Den skall alltså vara inställd på "Slow" och "A"

Ingen aning om vad det är för mätare. Får se när jag får hem den. Tack för hjälpen i alla fall. Du är välkommen att komma och ta hand om det :D
Blir kanske lite mer rätt då...

Ska få hem en mätare i morgon. Kan bara tisdag el. onsdag denna veckan efter 18. Helgen är lite osäker...

När, var, hur??
Tjohej vad snabbt.
För egen del så är jag rätt flexibel framöver och kan invänta andra som vill mäta också.
Orange_haze behöver en vecka, hur ser det ut för dig/mätaren då?
Preliminärboka t.ex. Måndag 12/4 18:00 vid YC?
Måste nästan vara du som sätter ut när/var/hur som passar dig så får vi andra försöka anpassa oss.

Tror att du kanske missade min "pik" här. TT ska gå kl 18 så att vi andra
hinner med och köra om vädret tillåter :gnissla
17:30 läste jag precis.:)

Mätaren är hemma :) Visst kan vi vänta lite med att mäta, så folk hinner se. Vi säger måndag den 12/4 om det passar. Kan ju bli fler tillfällen om det är många som inte kan. Jag kommer att ha mätaren ett slag nu.

18.00 på YC den 12/4??

Har fått svar om dB gränsen nu:

Inskickat av Maverick_ou812
Enligt förstainlägget är det 95 dB(A) som gäller strikt för 2010 men om man läser i Motorkalendern 2009 - 2010 SR så står det så här:

3.1.2 Ljuddämpning, alla klasser.
Ljudnivå enligt lokal miljöföreskrift eller Svemo, UEM eller FIM’s regler.
Ljudmätning enligt förbipasseringsmetod skall användas, detta enligt respektive banas
miljökrav, dock max 95 dB(A). Detta innebär att ljudmätning sker på sådant ställe att
ljudet mäts under full acceleration.
I detta fall är det respektive länsstyrelse och kommuns lokala förordningar och
bestämmelser som gäller.
Om förbifartsmätning inte utförs är högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A) mätt enligt FIM
reglemente. Vid efterkontroll är +2 dB(A) tillåtet. Arrangörens mätare anses som officiell
och gällande. (till 2010 föreslås 98 dB(A) som gränsvärde, besked om detta kommer inför
2010 på svemo.se officiellt)

Så min fråga är nu, har det publicerats något om 98 dB (A) från SVEMO för 2010?
Jag kan inte hitta något.
Nej, eftersom det är 95 dbA förbifart som gäller enligt reglementet. 100 db stillastående är det som gäller om man inte mäter förbifartsmätning, men eftersom man ska göra det på alla banor finns det inget behov av det andra värdet.

Tack Micke, då har man lärt sig lite till igen :tummenupp
Vad gäller den 12e och 13e så kan jag tyvärr inte dessa dagar.

Kom på att vi ju har internutbildning på Knudan den 18/4... både SSEMSE och SMC Instruktörer. Borde säkert finnas några som kan tänka sig kolla era hojar.
Kan t o m tänka mig att man skulle lagt in ett sådant pass för oss Instruktörer att träna besiktiga!

Tack Micke, då har man lärt sig lite till igen :tummenupp
Vad gäller den 12e och 13e så kan jag tyvärr inte dessa dagar.

Kom på att vi ju har internutbildning på Knudan den 18/4... både SSEMSE och SMC Instruktörer. Borde säkert finnas några som kan tänka sig kolla era hojar.
Kan t o m tänka mig att man skulle lagt in ett sådant pass för oss Instruktörer att träna besiktiga!
Jag kan tänka mig att hjälpa till o mäta den 18:e.
SSEmse kör vart tredje pass så det är 40 minuter mellan körpassen och en mätning tar knappt en minut att göra. Vi SSEmse har också mätare, jag kan fråga om dessa kan tas med till Knudan.

Även nu förankrat med Huvudinstruktör i Röd.
Fråga efter mig eller Thomas... eller som nämnts ovanför Micke.

Förmodar att även Paula kommer dit denna dag? :tummenupp

Jag tror det var 8-16. Perfa väder är beställt!

Även nu förankrat med Huvudinstruktör i Röd.
Fråga efter mig eller Thomas... eller som nämnts ovanför Micke.

Förmodar att även Paula kommer dit denna dag? :tummenupp

Jag tror det var 8-16. Perfa väder är beställt!

Klart att jag kommer dit :) Vore ju dumt att missa en chans att köra hoj :D

jag vill gråta. har efter ett minst sagt asträngade projekt med hjälp av Texmex och dasPB packar om ljuddämparen men ny ull..... fanskapet låter mer nu..
jag tar en tröstpizza nu och dränker mina sorger i fett

jag vill gråta. har efter ett minst sagt asträngade projekt med hjälp av Texmex och dasPB packar om ljuddämparen men ny ull..... fanskapet låter mer nu..

De é ju ett monster du tyglar. Klart att det låter:yoparty

vill du ha sällskap? jag känner också för tröstpizza & dränka mina sorger i fett...

Om det nu är väder som passar till lite åsen körning den dagen så kan jag tänka mig att ställa upp med 1 st besiktningsobjekt.
Planerar ni in ett sånt träningspass så säg till, jag tror säkert det kommer fler i organiserad tropp då.

Om det nu är väder som passar till lite åsen körning den dagen så kan jag tänka mig att ställa upp med 1 st besiktningsobjekt.
Planerar ni in ett sånt träningspass så säg till, jag tror säkert det kommer fler i organiserad tropp då.
Klart vädret passar, jag har bokat +15 och strålande solsken både lördag och söndag (fifan jvad jag kommer att va slut i kroppen efter två dagar på banan)

mmh och idag kom jag på att jag har riskettan klockan 8.30 den 30/4... bara till ringa o avboka den tiden :tungan :näsblod

Kommer det upp ny tråd om det kanske när datum o tid är spikat? Eller ska man ha stenkoll här?

Jag kan redan nu säga att vi kommer ha ett sådant besiktningspass i Rött tält (pratade med Huvudinstruktören i Röd, Thomas om detta), har vi inga "riktiga" objekt, kommer vi ta våra egna hojar - så det är bara att strömma till!! (Dock får jag kanske ta höjd för att över 15-20 hojar hinner vi nog inte med :D).
Hoppas bara att de som har dB-mätare tar med sina.... Paula?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra