Olika modeller har olika rekommenderade slack... Vet man vad det bör vara så ställ för all del in det. Under 20mm och vi kollar med föraren på hojen - är det då under 10mm så blir det att lossa.
Orsaken är kanske inte känd av alla, men när svingen rör sig över en bula spänns kedjan ytterligare - olika mycket på olika hojar, men när då kedjan inte längre har slack, går något sönder. Lite för spänt och det är packbox och utgående lager (även svinglager) i hojen, kedjan slits fort (sträcks, förlängs och äter sedan drev)... ej ovanligt att den går av, vilket händer direkt utan slack obelastat. Kvaddar då egen hoj, kan låsa bakhjulet, eller skickar några kilo kedja i visiret på bakomvarande.
För mycket slack och det blir svårare med gaskontroll (on-off ryck) och det rasslar som f-n... har raldrig hört talas om att kedjan "hoppar av" som på en cykel, men vi ser nog aldrig en för lös kedja.
/
Back to topic - Stugor var det va?

Jag tittar kanske ut på Torsdagskvällen....
Tycker också ni bör uppdatera era rekommendationer, på Daytonan är det 35-40 mm som gäller.
http://www.technical-specification.com/triumph-daytona-675-specs
Vad händer om nån mindre påläst instruktör börjar hävda att "den där kedjan är alldeles för slak" och deltagaren inte är nån mek-gud och spänner den? Står SMC för skadorna då?
Vad gäller ljud är det ett gissel. 95 dB (A) är det som gäller vid förbifart och det är det som gäller.
De statiska mätningarna är bara riktvärden och det är samma sak här, man måste veta vad och hur man ska mäta för att det skall bli ett så "rätt" mätvärde som möjligt.
Statisk mätning enligt FIM
2.14 SOUND CONTROL
Noise limits in force Noise will be controlled to: Max. 100 dB/A measured at a mean piston speed of
11 m/sec.
2.14.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45° upwards.
2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear box neutral must be placed on a stand.
2.14.4 The rider shall keep his engine running out of gear and shall increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the specified RPM is reached.
2.14.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to
the stroke of the engine. The RPM will be given by the relationship:
N= 30000 x cm/I
in which N = prescribed RPM of engine
cm = fixed mean piston speed in m/s
l = stroke in mm
2.15.5 In other than moderate wind, machines should face forward in the wind direction. (Mechanical noise will blow forward, away from microphone).
2.15.6 'Slow' meter response must be used.
2.15.7 'A' weighted setting on sound level meter.
2.15.8 Always round down meter reading, that is: 100.9 dB/A = 100 dB/A.
2.15.9 Correction
Type 1 meter: deduct 1 dB/A
Type 2 meter: deduct 2 dB/A
2.15.10 Ambient temperature
Below 10° Celsius: deduct 1 dB/A
Below 0° Celsius: deduct 2 dB/A
2.14.6 Noise control
Due to the similarity of the piston stroke in different engine configurations within the capacity classes, the noise test will be conducted at a fixed RPM. For reference only, the mean piston speed at which the noise test is conducted, is calculated at 13 m/sec (2-stroke engines) and 11 m/sec (4-stroke engines).
> 500 cc
2 cylinders 3 cylinders 4 cylinders
5,500 rpm 7,000 rpm 7,000 rpm
--------------------------------------------------------------------
Om man vet sin slaglängd så kan man alltså räkna ut exakt rätt varvtal att mätas vid, jag ber alltid om mätning vid 6310 rpm
Lite hjälp om man inte fattar formeln ovan.
http://www.csgnetwork.com/pistonspeedcalc.html
Robz, du får läsa på, se ovan
Det som skall mätas är dB(A)... finns på alla mätare.
En billig mätare är dock som alla andra billiga mätare - de kan mäta +/- 10% eller värre.
Som sagt - jag ställer gärna upp och jag vet EXAKT vad min Gix brölar vid 7000 - alltså gör det inget om det är en billig mätare vi har till förfogande.
Mätning skall ske 1m från mynning i 45° i sidled vid 50-60% av maxvarv.
Nu är det tyvärr så att bara för att man då klarar 95-97dB på detta torrvarvs-sätt, är det inte säkert att det funkar vid full belastning.
Jag har EXAKT detta problem, där jag klarar Statisk belastning, men går jag över 11 000 vid redig köra får jag problem med svarta flaggor.

Tvärtom finns oxå de som ligger över 100dB statiskt men alltid kör på höga växlar och låga varvtal...
Tid o plats för mätning?
(en helg är nog bäst för alla), om någon bara fixxar mätare...