Bokar stugor inför BKK 30/4

Jag gör det gärna gratis, men har tyvärr ej dB-mätare.
Dessutom är det inte så lätt att säga OK eller inte... tillse att ni inte har bröööl-blås! Har ni inte original så stoppa i vad dB-killers ni har! Har ni inga så finns det att köpa universal på t ex Mitonga i Lomma (KÖÖÖP!!!).
Det som testas statiskt ger en fingervisning om hur det sedan går - klarar man inte 95dB 1m från blåset i 45 grader vid halva maxvarvet i friläge, så klarar man sig inte på rakan under full belastning...

Om man inte laddar järnet på rakan eller upp mot Micro-bron så klarar de flesta sig - dock ej Helsystem...
Ja det blev ju lite extraläsning i ämnet ljud i de trådarna.
Har ett slipon, Sebring Twister, låter inte så farligt högt tycker jag......
Blir nog ändå att ta rådet och införskaffa en db-killer uni, just in case.:tummenupp

Men att också kolla med en mätare så man vet vart man ligger hade inte varit fel.
Får återkomma till dig Robz. Skall kolla upp intresset för en förbesiktning.


Instämmer. Låter som en bra önskan.

Skall vi göra den berömda listan för att se om det är fler intresserade?
Har sett att den används flitigt.:)

Paula ska ha fått hem en mätare nu också :)
Ok, tack:tummenupp :va men vem är Paula?
 
mitt blås brööölar utav helvete. va fan ska jag göra, har db-killer i, har inget orginal blås till den:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Börja med att packa om ljuddämparen. I många fall är ljuddämpare som har en del år och några tusen mil på nacken en tendens att låta mycket. Ljuddämparullen är utbränd och/eller nerkletad av olja. Då är det inte mycket ljuddämpande egenskaper kvar.

Borrmaskin, lite popnitar och ett ark ljuddämparull är allt som behövs. :tummenupp


Min lille 250:a sänkte från 97dB till 93dB enbart med hjälp av fräch ull. :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202391
 
Last edited:
DB nivå på blåset inför BKK 30/4

Ja det är nog många som är oroliga och inte VET om de klarar sig, så om möjligt så tycker jag att alla kan träffas, snacka skit och mäta DB nivån på blåset så vi vet i god tid innan OM det är kört. Ganska skönt att ha lite tid på sig att fixa det isf...

Nån som äger en DB mätare som fungerar till detta ändamålet som kan hjälpa till med detta en Söndag eller så??
Förslagsvis vid Yamaha Center...

Sen gör vi en ny tråd med en klassisk lista så vi ser hur många vi blir.

Tjing Tjong :yoparty
 
Kan det vara vilken sorts decibelmätare som helst? Jag har nog en liggande nånstans i gömmorna som jag använde för att mäta ljudet från mina trummor. Lånar gärna ut om ni behöver :tummenupp
 
Kan det vara vilken sorts decibelmätare som helst? Jag har nog en liggande nånstans i gömmorna som jag använde för att mäta ljudet från mina trummor. Lånar gärna ut om ni behöver :tummenupp

Vet faktiskt inte, tror inte att alla DB mätare är samma.
Någon som vet?
 
Vet faktiskt inte, tror inte att alla DB mätare är samma.
Någon som vet?
Det som skall mätas är dB(A)... finns på alla mätare.
En billig mätare är dock som alla andra billiga mätare - de kan mäta +/- 10% eller värre.

Som sagt - jag ställer gärna upp och jag vet EXAKT vad min Gix brölar vid 7000 - alltså gör det inget om det är en billig mätare vi har till förfogande. :tummenupp

Mätning skall ske 1m från mynning i 45° i sidled vid 50-60% av maxvarv.
Nu är det tyvärr så att bara för att man då klarar 95-97dB på detta torrvarvs-sätt, är det inte säkert att det funkar vid full belastning.
Jag har EXAKT detta problem, där jag klarar Statisk belastning, men går jag över 11 000 vid redig köra får jag problem med svarta flaggor. :gnissla
Tvärtom finns oxå de som ligger över 100dB statiskt men alltid kör på höga växlar och låga varvtal...

Tid o plats för mätning?
(en helg är nog bäst för alla), om någon bara fixxar mätare...

Aktuellt i ämnet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222173
 
Paula = -nemesis- :D
Aha, tack igen.
Jag PM:ar henne och frågar om db-mätaren så får vi se.


Ja det är nog många som är oroliga och inte VET om de klarar sig, så om möjligt så tycker jag att alla kan träffas, snacka skit och mäta DB nivån på blåset så vi vet i god tid innan OM det är kört. Ganska skönt att ha lite tid på sig att fixa det isf...

Nån som äger en DB mätare som fungerar till detta ändamålet som kan hjälpa till med detta en Söndag eller så??
Förslagsvis vid Yamaha Center...

Sen gör vi en ny tråd med en klassisk lista så vi ser hur många vi blir.

Tjing Tjong :yoparty
Utmärkt ide.:tummenupp
 
Olika modeller har olika rekommenderade slack... Vet man vad det bör vara så ställ för all del in det. Under 20mm och vi kollar med föraren på hojen - är det då under 10mm så blir det att lossa.

Orsaken är kanske inte känd av alla, men när svingen rör sig över en bula spänns kedjan ytterligare - olika mycket på olika hojar, men när då kedjan inte längre har slack, går något sönder. Lite för spänt och det är packbox och utgående lager (även svinglager) i hojen, kedjan slits fort (sträcks, förlängs och äter sedan drev)... ej ovanligt att den går av, vilket händer direkt utan slack obelastat. Kvaddar då egen hoj, kan låsa bakhjulet, eller skickar några kilo kedja i visiret på bakomvarande. :näsblod

För mycket slack och det blir svårare med gaskontroll (on-off ryck) och det rasslar som f-n... har raldrig hört talas om att kedjan "hoppar av" som på en cykel, men vi ser nog aldrig en för lös kedja.

/:mattias

Back to topic - Stugor var det va?:D
Jag tittar kanske ut på Torsdagskvällen....
Tycker också ni bör uppdatera era rekommendationer, på Daytonan är det 35-40 mm som gäller.
http://www.technical-specification.com/triumph-daytona-675-specs
Vad händer om nån mindre påläst instruktör börjar hävda att "den där kedjan är alldeles för slak" och deltagaren inte är nån mek-gud och spänner den? Står SMC för skadorna då?

Vad gäller ljud är det ett gissel. 95 dB (A) är det som gäller vid förbifart och det är det som gäller.
De statiska mätningarna är bara riktvärden och det är samma sak här, man måste veta vad och hur man ska mäta för att det skall bli ett så "rätt" mätvärde som möjligt.

Statisk mätning enligt FIM

2.14 SOUND CONTROL
Noise limits in force Noise will be controlled to: Max. 100 dB/A measured at a mean piston speed of 11 m/sec.

2.14.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45° upwards.

2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear box neutral must be placed on a stand.

2.14.4 The rider shall keep his engine running out of gear and shall increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the specified RPM is reached.

2.14.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to
the stroke of the engine. The RPM will be given by the relationship:

N= 30000 x cm/I

in which N = prescribed RPM of engine
cm = fixed mean piston speed in m/s
l = stroke in mm

2.15.5 In other than moderate wind, machines should face forward in the wind direction. (Mechanical noise will blow forward, away from microphone).

2.15.6 'Slow' meter response must be used.

2.15.7 'A' weighted setting on sound level meter.

2.15.8 Always round down meter reading, that is: 100.9 dB/A = 100 dB/A.

2.15.9 Correction
Type 1 meter: deduct 1 dB/A
Type 2 meter: deduct 2 dB/A

2.15.10 Ambient temperature
Below 10° Celsius: deduct 1 dB/A
Below 0° Celsius: deduct 2 dB/A

2.14.6 Noise control
Due to the similarity of the piston stroke in different engine configurations within the capacity classes, the noise test will be conducted at a fixed RPM. For reference only, the mean piston speed at which the noise test is conducted, is calculated at 13 m/sec (2-stroke engines) and 11 m/sec (4-stroke engines).

> 500 cc
2 cylinders 3 cylinders 4 cylinders
5,500 rpm 7,000 rpm 7,000 rpm
--------------------------------------------------------------------
Om man vet sin slaglängd så kan man alltså räkna ut exakt rätt varvtal att mätas vid, jag ber alltid om mätning vid 6310 rpm :D

Lite hjälp om man inte fattar formeln ovan.

http://www.csgnetwork.com/pistonspeedcalc.html

Robz, du får läsa på, se ovan :krama

Det som skall mätas är dB(A)... finns på alla mätare.
En billig mätare är dock som alla andra billiga mätare - de kan mäta +/- 10% eller värre.

Som sagt - jag ställer gärna upp och jag vet EXAKT vad min Gix brölar vid 7000 - alltså gör det inget om det är en billig mätare vi har till förfogande. :tummenupp

Mätning skall ske 1m från mynning i 45° i sidled vid 50-60% av maxvarv.
Nu är det tyvärr så att bara för att man då klarar 95-97dB på detta torrvarvs-sätt, är det inte säkert att det funkar vid full belastning.

Jag har EXAKT detta problem, där jag klarar Statisk belastning, men går jag över 11 000 vid redig köra får jag problem med svarta flaggor. :gnissla
Tvärtom finns oxå de som ligger över 100dB statiskt men alltid kör på höga växlar och låga varvtal...

Tid o plats för mätning?
(en helg är nog bäst för alla), om någon bara fixxar mätare...
 
Last edited:
Db-mätaren

Paula ställer upp någon kväll inom kort och mäter av våra blås.
Hon har dock inte fått hem mätaren än utan kommer att skriva
i denna tråd då det skett. Sedan kan vi bestämma vad gäller
tid och plats för den delen av besiktningen. Kanske kan vi
även få med Robz då och få kollat de andra bitarna.
 
Ska få hem en mätare i morgon. Kan bara tisdag el. onsdag denna veckan efter 18. Helgen är lite osäker...

När, var, hur??

Edit: Jag läste nyss Maverick´s inlägg. Vill bara klargöra att jag inte är någon vetenskapsman när det gäller det där med mätningar. Har faktiskt aldrig gjort det. Har en manual om hur man ska göra, men mer än så är det inte..

Om jag inte har fel för mej, så tillåts mer än 95 vid själva mätningen, för det räknas om på nåt sätt. Vid körning med sydskånes, så var 100 ok för min vid stillastående mätning?? Vet du om jag minns rätt om det Micke??
 
Last edited:
Kanske ta en mätning vid TT:n på tisdag då eller? Enligt prognosen ska det ju bli uppehåll. Fast jag lär nog inte riktigt hinna dit till 17 :va
 
Jag kan fixa mätare har jag kollat upp också. Kan dock inte i veckan då min hoj inte är färdigbyggd. Men nån helg innan BKK blir väll bra, finns säkert fler som har smått kvar att fixa på bågen... Vad sägs? Om nån vecka typ..
 
Ska få hem en mätare i morgon. Kan bara tisdag el. onsdag denna veckan efter 18. Helgen är lite osäker...

När, var, hur??

Edit: Jag läste nyss Maverick´s inlägg. Vill bara klargöra att jag inte är någon vetenskapsman när det gäller det där med mätningar. Har faktiskt aldrig gjort det. Har en manual om hur man ska göra, men mer än så är det inte..

Om jag inte har fel för mej, så tillåts mer än 95 vid själva mätningen, för det räknas om på nåt sätt. Vid körning med sydskånes, så var 100 ok för min vid stillastående mätning?? Vet du om jag minns rätt om det Micke??
Du har helt rätt Paula, vi tillåter upp till 100 dB(A) stillastående då vi av erfarenhet vet att de allra flesta klarar 95 dB vid förbifart (detta är otroligt viktigt att påpeka, oavsett vad den statiska mätningen säger så är det den dynamiska ute på banan som gäller). Jag har dock ännu ej fått bekräftat om det är 95 eller 94 som gäller i år. Vi tillämpar dessutom reduceringsreglerna för att göra mätningen så rättvis som möjligt.
Vet du vad det är för mätare ni har? Type 1 eller type 2?
Den skall alltså vara inställd på "Slow" och "A"
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top