Bokar stugor inför BKK 30/4

Är lite sugen på att komma ut på kvällen och grilla lite och snacka skit :)

Detta måste du ju absolut göra!!! :yoparty

Vet inte hur det är för er andra men för mig blir det 1:a bankörningen någonsin.
Helt grön alltså. Hittade en länk med lite att tänka på här på SH.
Ni kanske redan har läst eller kan detta men för er som är som mig, här är den:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169843

Första gången för mig med...
 
Last edited:
Vojne, vojne... Hur ska detta gå???
:D:krama (EDIT: Du skall väl oxå agera besiktigare denna morgon!)
...jag är mutbar på en del punkter - dock ej KEDJAN...
Vanligaste (och farligaste/lättaste att fixa innan!) punkten.

Den andra punkten som inte är "farlig", men gör att man slipper köra är Blåset! Om du TROR att det KANSKE klarar sig - har du problem! Om du TROR att det klarar sig, kanske du får köra.
Kraven har skärpts varje år och ett helsystem klarar sig numera ICKE.

EDIT: Kedjan [/EDIT] Skall vara 20-30mm spel utan förare på sidostödet. Har man mindre än 10mm blir man inte utsläppt på banan innan åtgärd!!
KOLLA KEDJA, DÄCK (1,6mm + allmänskick), BROMSAR (minst 2mm på beläggen!) samt OLJELÄCKAGE (gaffel, tråg, bakdämp, etc). Dessa står för 95% av alla fel.

Sedan kollar vi även Kompression och Returdämp i Röd - fel inställning och det blir 1:e April-böter!
 
Last edited:
:D:krama
...jag är mutbar på en del punkter - dock ej KEDJAN...
Vanligaste (och farligaste/lättaste att fixa innan!) punkten.

....mer text

!

hmm...ja, jag hade väl inte färskaste kedjan efter en koll, men detta löste jag ganska enkelt - Köpte ny hoj. En sån som din Robz, fast flickstorleken :)
 
hmm...ja, jag hade väl inte färskaste kedjan efter en koll, men detta löste jag ganska enkelt - Köpte ny hoj. En sån som din Robz, fast flickstorleken :)

Hade faktiskt ingen aning att du kedjat på en körning... dock vanligaste felet.
Ditt avhjälpande var ju berömvärt!! :tummenupp

Och ja - Gixx 750 är en flikkmoppe... med för mycket effekt till för lite vikt! :huvet

Marie har väl en likadan fast K8 - vart skall detta sluta...? Stackars tjejdag...:Bugar
 
Hade faktiskt ingen aning att du kedjat på en körning... dock vanligaste felet.
Ditt avhjälpande var ju berömvärt!! :tummenupp

Och ja - Gixx 750 är en flikkmoppe... med för mycket effekt till för lite vikt! :huvet

Marie har väl en likadan fast K8 - vart skall detta sluta...? Stackars tjejdag...:Bugar

Det hände inget tack och lov. Men den var inte snygg när jag fick av den.

Väger för lite gör jag INTE, men det är nog effekt så det räcker för mej :D Ska bli spännande att testa.

Ang. Tjejdagen så är du bara tjurig för att du inte får vara med :krama
Jo, Marie har en sån.... Fast min e svart, så den är snabbare
 
:D:krama (EDIT: Du skall väl oxå agera besiktigare denna morgon!)
...jag är mutbar på en del punkter - dock ej KEDJAN...
Vanligaste (och farligaste/lättaste att fixa innan!) punkten.

Den andra punkten som inte är "farlig", men gör att man slipper köra är Blåset! Om du TROR att det KANSKE klarar sig - har du problem! Om du TROR att det klarar sig, kanske du får köra.
Kraven har skärpts varje år och ett helsystem klarar sig numera ICKE.

EDIT: Kedjan [/EDIT] Skall vara 20-30mm spel utan förare på sidostödet. Har man mindre än 10mm blir man inte utsläppt på banan innan åtgärd!!
KOLLA KEDJA, DÄCK (1,6mm + allmänskick), BROMSAR (minst 2mm på beläggen!) samt OLJELÄCKAGE (gaffel, tråg, bakdämp, etc). Dessa står för 95% av alla fel.

Sedan kollar vi även Kompression och Returdämp i Röd - fel inställning och det blir 1:e April-böter!

Rättelse enligt min manual ska spelet vara 30-40 mm på min r1
 
Rättelse enligt min manual ska spelet vara 30-40 mm på min r1
Olika modeller har olika rekommenderade slack... Vet man vad det bör vara så ställ för all del in det. Under 20mm och vi kollar med föraren på hojen - är det då under 10mm så blir det att lossa.

Orsaken är kanske inte känd av alla, men när svingen rör sig över en bula spänns kedjan ytterligare - olika mycket på olika hojar, men när då kedjan inte längre har slack, går något sönder. Lite för spänt och det är packbox och utgående lager (även svinglager) i hojen, kedjan slits fort (sträcks, förlängs och äter sedan drev)... ej ovanligt att den går av, vilket händer direkt utan slack obelastat. Kvaddar då egen hoj, kan låsa bakhjulet, eller skickar några kilo kedja i visiret på bakomvarande. :näsblod

För mycket slack och det blir svårare med gaskontroll (on-off ryck) och det rasslar som f-n... har raldrig hört talas om att kedjan "hoppar av" som på en cykel, men vi ser nog aldrig en för lös kedja.

/:mattias

Back to topic - Stugor var det va?:D
Jag tittar kanske ut på Torsdagskvällen....
 
Last edited:
:D:krama (EDIT: Du skall väl oxå agera besiktigare denna morgon!)
...jag är mutbar på en del punkter - dock ej KEDJAN...
Vanligaste (och farligaste/lättaste att fixa innan!) punkten.

Den andra punkten som inte är "farlig", men gör att man slipper köra är Blåset! Om du TROR att det KANSKE klarar sig - har du problem! Om du TROR att det klarar sig, kanske du får köra.
Kraven har skärpts varje år och ett helsystem klarar sig numera ICKE.

EDIT: Kedjan [/EDIT] Skall vara 20-30mm spel utan förare på sidostödet. Har man mindre än 10mm blir man inte utsläppt på banan innan åtgärd!!
KOLLA KEDJA, DÄCK (1,6mm + allmänskick), BROMSAR (minst 2mm på beläggen!) samt OLJELÄCKAGE (gaffel, tråg, bakdämp, etc). Dessa står för 95% av alla fel.

Sedan kollar vi även Kompression och Returdämp i Röd - fel inställning och det blir 1:e April-böter!
:hej
Visste ju att det kommer bli en besiktning men inte hur utförlig.
Jag är lite osäker på kraven, speciellt blåset, och skall köra 30/4.
Kanske fler som är i samma situation.
Tänkte passa på och fråga om du Robz, eller någon annan här hade kunna ställt upp och
utfört en "förbesiktning" några dar till någon vecka innan?
Mot lite betalning givetvis, det är det helt klart värt då alternativet är
att man inte får köra på kursen som man betalat dyrt för.
Hittas något som måste åtgärdas så har man lite tid på sig att fixa det.
 
:hej
Visste ju att det kommer bli en besiktning men inte hur utförlig.
Jag är lite osäker på kraven, speciellt blåset, och skall köra 30/4.
Kanske fler som är i samma situation.
Tänkte passa på och fråga om du Robz, eller någon annan här hade kunna ställt upp och
utfört en "förbesiktning" några dar till någon vecka innan?
Mot lite betalning givetvis, det är det helt klart värt då alternativet är
att man inte får köra på kursen som man betalat dyrt för.
Hittas något som måste åtgärdas så har man lite tid på sig att fixa det.

Instämmer. Låter som en bra önskan.
Fråga: vad fan ska man med godkända blinkers till på bana?
 
...Tänkte passa på och fråga om du Robz, eller någon annan här hade kunna ställt upp och
utfört en "förbesiktning" några dar till någon vecka innan?
Mot lite betalning givetvis, det är det helt klart värt då alternativet är
att man inte får köra på kursen som man betalat dyrt för.
Hittas något som måste åtgärdas så har man lite tid på sig att fixa det.
Jag gör det gärna gratis, men har tyvärr ej dB-mätare.
Dessutom är det inte så lätt att säga OK eller inte... tillse att ni inte har bröööl-blås! Har ni inte original så stoppa i vad dB-killers ni har! Har ni inga så finns det att köpa universal på t ex Mitonga i Lomma (KÖÖÖP!!!).
Det som testas statiskt ger en fingervisning om hur det sedan går - klarar man inte 95dB 1m från blåset i 45 grader vid halva maxvarvet i friläge, så klarar man sig inte på rakan under full belastning...

Om man inte laddar järnet på rakan eller upp mot Micro-bron så klarar de flesta sig - dock ej Helsystem...

Lite trådar i ämnet som inte är helt enkelt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185977

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=201794

....Fråga: vad fan ska man med godkända blinkers till på bana?

Inte fråga så mycket - byt nu till original!!!:mad:
Du kör väl inte med miniskylt oxå?

April, April..... du klarar dig nog utan blinkisar på kursen. Miniskylt brukar premieras om snyggt ditsatt. Vägen dit o hem tar ej SMC ansvar för :krama
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top