BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Kanske ärvärt att prova. Är de inte svindyra?

Klart mina favoritdäck. Har ännu inte kört de från 2013 som har det mystiska utseendet på framdäcket.

Kör nått av de hårdare bak (8854 M/H eller 8838 H) så håller de relativt länge. Går att åka fort med dem också, har kört under 1.09 på Åsen med 8854.
Har fått ut nånstans runt ~130 varv ur samma däck på samma bana. Vår vän Backman i tråden säljer dem. Bara att handla.
 
Det är svingarmsinfästningen du ser, jag har låtit Bactor flytta fram den 4 mm o upp 1 mm genom att montera en pivot från Alpha racing.

Det blir spännande att höra mer om! Så du har kortare hjulbas och bättre grepp bak nu? Är det samma ändring som de gjorde på -12:an?
 
Det blir spännande att höra mer om! Så du har kortare hjulbas och bättre grepp bak nu? Är det samma ändring som de gjorde på -12:an?

Jepp, skall prova det för första gången 5 juni på Gelleråsen. Det är samma tanke som på 12:an men ännu ett steg mot racing, så det är lite mer flyttat än 12:ans. Allt enligt Alpha racings rekommendationer. Kommer inte ihåg datan från 12:an men det är lite annorlunda.
 
12an går endast 4mm upp och inget fram, vilket inte heller vart bra för bankörning, så på 12orna flyttar man 3mm NER och 1mm fram ;)

Nu blev det mycket på en gång, nu måste jag tänka efter...

10/11 för banåka: fram 4mm, upp 1mm
12/13 standard: 4mm upp
12/13 för banåka: ned 3mm, 1mm fram

1mm upp kan ju inte göra så himla otroligt mycket så det man främst vill göra är alltså att korta hjulbasen utan att korta avståndet mellan svingaxeln och bakaxeln?

Hur skulle du ranka hur mycket den flyttade svinginfästningen påverkar hojen jämfört med en styrkrona som ligger närmare 12:ans geometri?
 
Nu blev det mycket på en gång, nu måste jag tänka efter...

10/11 för banåka: fram 4mm, upp 1mm
12/13 standard: 4mm upp
12/13 för banåka: ned 3mm, 1mm fram

1mm upp kan ju inte göra så himla otroligt mycket så det man främst vill göra är alltså att korta hjulbasen utan att korta avståndet mellan svingaxeln och bakaxeln?

Hur skulle du ranka hur mycket den flyttade svinginfästningen påverkar hojen jämfört med en styrkrona som ligger närmare 12:ans geometri?

Makalöst mycket - det kändes redan när jag lastade in hojen i bussen hos Bactor hur kvickstyrd den blev! :hihi
 
70.000 €, inte mer! :banana :D

Med tanke på att de försöker sänka kostnaden på nya hojar till €300K så tycker jag det är rätt rimligt :)

Det konstiga är att det står "Tjejkörd, aldrig lagd eller körd på bana" i annonsen. Kan det stämma?

:)
 
Vore ju spännande att få veta hur mycket som lagts ner på de där hojarna i tid och hårdvara. Kanske skulle be om att få ta en provtur och hoppas på att de inte är av typen "pengarna i handen" :crash

Jag kan åka förbi och sparka lite däck och fulpruta lite :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top