BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Kanske ärvärt att prova. Är de inte svindyra?

Klart mina favoritdäck. Har ännu inte kört de från 2013 som har det mystiska utseendet på framdäcket.

Kör nått av de hårdare bak (8854 M/H eller 8838 H) så håller de relativt länge. Går att åka fort med dem också, har kört under 1.09 på Åsen med 8854.
Har fått ut nånstans runt ~130 varv ur samma däck på samma bana. Vår vän Backman i tråden säljer dem. Bara att handla.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är svingarmsinfästningen du ser, jag har låtit Bactor flytta fram den 4 mm o upp 1 mm genom att montera en pivot från Alpha racing.

Det blir spännande att höra mer om! Så du har kortare hjulbas och bättre grepp bak nu? Är det samma ändring som de gjorde på -12:an?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det blir spännande att höra mer om! Så du har kortare hjulbas och bättre grepp bak nu? Är det samma ändring som de gjorde på -12:an?

Jepp, skall prova det för första gången 5 juni på Gelleråsen. Det är samma tanke som på 12:an men ännu ett steg mot racing, så det är lite mer flyttat än 12:ans. Allt enligt Alpha racings rekommendationer. Kommer inte ihåg datan från 12:an men det är lite annorlunda.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
12an går endast 4mm upp och inget fram, vilket inte heller vart bra för bankörning, så på 12orna flyttar man 3mm NER och 1mm fram ;)

Nu blev det mycket på en gång, nu måste jag tänka efter...

10/11 för banåka: fram 4mm, upp 1mm
12/13 standard: 4mm upp
12/13 för banåka: ned 3mm, 1mm fram

1mm upp kan ju inte göra så himla otroligt mycket så det man främst vill göra är alltså att korta hjulbasen utan att korta avståndet mellan svingaxeln och bakaxeln?

Hur skulle du ranka hur mycket den flyttade svinginfästningen påverkar hojen jämfört med en styrkrona som ligger närmare 12:ans geometri?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu blev det mycket på en gång, nu måste jag tänka efter...

10/11 för banåka: fram 4mm, upp 1mm
12/13 standard: 4mm upp
12/13 för banåka: ned 3mm, 1mm fram

1mm upp kan ju inte göra så himla otroligt mycket så det man främst vill göra är alltså att korta hjulbasen utan att korta avståndet mellan svingaxeln och bakaxeln?

Hur skulle du ranka hur mycket den flyttade svinginfästningen påverkar hojen jämfört med en styrkrona som ligger närmare 12:ans geometri?

Makalöst mycket - det kändes redan när jag lastade in hojen i bussen hos Bactor hur kvickstyrd den blev! :hihi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
70.000 €, inte mer! :banana :D

Med tanke på att de försöker sänka kostnaden på nya hojar till €300K så tycker jag det är rätt rimligt :)

Det konstiga är att det står "Tjejkörd, aldrig lagd eller körd på bana" i annonsen. Kan det stämma?

:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vore ju spännande att få veta hur mycket som lagts ner på de där hojarna i tid och hårdvara. Kanske skulle be om att få ta en provtur och hoppas på att de inte är av typen "pengarna i handen" :crash

Jag kan åka förbi och sparka lite däck och fulpruta lite :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top