BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nog är det lite depression alltid! Har roat mig med att läsa tråden "top to bottom", och det är en riktigt bra tråd för en Noob som en själv. Tog kortet 2011-06-28 och hämtade en ny S 1000 en vecka senare, som tur var så ingick det en bandag med SMC på köpet så nu är man ju torsk som f-n. Har hunnit med ett 10 tal dagar med SMC och det har nog räddat mitt liv likväl som man blivit ohyggligt mkt snabbare...:) Skulle nog med andan i halsen lyckas få till ett 1:45 varv på Gelleråsen!

Var iaf iväg till Motospeed och justerade in pärlan efter införskaffandet av ett Arrow-system, med luftfilter och PC5 så gav den 177 hk med DB-killer och 191,87 utan på bakhjulet....

// Jocke

Allvarligt - är det en skillnad på närmare 15 hk med o utan db-killer?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Dabringer, hade du den inne nu i veckan på bänkkörning? Tror det var den vi kolla på när dom mappade lite, vi var där och tittade lite och fick en offert på en bänk nämligen :)
 

dabringer

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Fors
Hoj
BMW S 1000 RR och Husaberg FE 570
Dabringer, hade du den inne nu i veckan på bänkkörning? Tror det var den vi kolla på när dom mappade lite, vi var där och tittade lite och fick en offert på en bänk nämligen :)

Lämnade in den på onsdagen, så var ni där då så...:)
Jag hade nog velat titta jag med och det får man ju om man propsar lite, men det är nog lite jobbigt med alla miljoner frågor som man skulle ställa!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Mer kolfiber!

Hittade lite energi i höstmörkret o satte igång med att montera kolfiber som jag köpte i Tyskland tidigare i år. Skydd för ram och sving.
Better safe than sorry var temat när jag gjorde av med en hel rulle dubbelhäftande tejp av värsta industrisorten. Får väl slipa bort kolfibret om jag skall ta bort det någon dag...

Men det blev lite porrigt faktist och förhoppningsvis skall det skydda lite också om olyckan skulle vara framme :)

Kolfibersving s1000rr.jpg
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Kan någon komma med en snabb checklista på vad man bör kolla på när man tittar på en beg 1000RR ?
Har det varit någon factor recall el garanti ärende ??
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kan någon komma med en snabb checklista på vad man bör kolla på när man tittar på en beg 1000RR ?
Har det varit någon factor recall el garanti ärende ??

Beror lite på vilken årsmodell du ska titta på, men överlag så har det inte varit så mycket problem med hojen.
Vet att 2010:eek:r fick byte av vevhusventilationen, eller i alla fall slangen som gick därifrån. Har börjat glömma bort det där nu tyvärr.
Men gör så här: klicka på "sök ämne" överst på sidan (den lilla gråa raden) och skriv in "recall", "återkalla", "fabriksgaranti" så får du upp de inlägg som handlar om detta.
Tidigare så fanns allt på sidan 21 men sajten är omgjord och sidorna stämmer inte längre.
Men jag tror vi skall försöka få ihop alla recall på ett ställe, bra att ha.

I övrigt tycker jag du skall kolla antal mil, läckande framgaffel om det varit någon wheele wannabe. Jag skulle kontrollera styrstoppen så att de inte är tillbankade. Styrändar så de är fräscha så den inte har gått omkull.
Drivpaket i förhållande till antal mil (visar lite hur han/hon skött den)
Inga speciella fel för just denna hoj annars.

Recall får du ju alltid gjort/betalt ändå så det känns inte som ett problem.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Verkar vara värt att kolla växellådan på 2010/2011 också? Hade inte de lite mjukare material i dreven än 12:eek:rna. Inget jätteproblem men det kan ju bli dyrt om man måste börja byta drev i lådan.

Gör den vanliga kollen, allts att växlarna går i smidigt och att de inte hoppar ur vid gaspådrag.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Verkar vara värt att kolla växellådan på 2010/2011 också? Hade inte de lite mjukare material i dreven än 12:eek:rna. Inget jätteproblem men det kan ju bli dyrt om man måste börja byta drev i lådan.

Gör den vanliga kollen, allts att växlarna går i smidigt och att de inte hoppar ur vid gaspådrag.

Borde gå på garantin också om det ligger inom rimligt milantal.

Projekt kolfiber:
Lade en hel del tid o kärlek för att få det bra med all dubbelhäftande tejp osv. Var rätt nöjd. Varmkörde hojen ordentligt en gång bara för att få höra den lite. Ramen blev varm. Kolfibern lossnade. Suck.

Någon som vet vilken typ av silikon man skall använda så att det sitter och du ändå kan snygga till ram o sving om du tar bort de senare?
 

yusse

hej på alla
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR BMW 2011
Jag har börjat leta efter ett styrdämpare är det öhlins SD033 som gäller för ban körning??.:crash
 
Last edited:

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
K-Tech, Öhlins eller Bitubo.
Jag och många andra rekommenderar K-tech, verkar vara mest populärt till BMW:n.
Köp samma märke på styrdämparen som du i framtiden tänkt köpa till din gaffel eller bakdämpare.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Borde gå på garantin också om det ligger inom rimligt milantal.

Projekt kolfiber:
Lade en hel del tid o kärlek för att få det bra med all dubbelhäftande tejp osv. Var rätt nöjd. Varmkörde hojen ordentligt en gång bara för att få höra den lite. Ramen blev varm. Kolfibern lossnade. Suck.



Någon som vet vilken typ av silikon man skall använda så att det sitter och du ändå kan snygga till ram o sving om du tar bort de senare?

Gå till närmaste bilglas firma ock köp massan som de använder för att sätta fast rutan. Den fäster bättre ju varmare det blir. Tror det kostar typ 300 kr för en rulle. Det här som super häftmassa:banana
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Gå till närmaste bilglas firma ock köp massan som de använder för att sätta fast rutan. Den fäster bättre ju varmare det blir. Tror det kostar typ 300 kr för en rulle. Det här som super häftmassa:banana

Tack - det skall jag kolla upp! På lördag går transporten till Alicante, så nu är det hög tid! :tungan
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Första gången jag hör märket k- tech :va:va

Förstår det. För två år sedan hade jag nog inte valt K-tech heller. Vi är så inkörda på Öhlins av flera skäl så vi har rätt svårt att ta in andra märken.
K-tech används av ca 75% av de brittiska superbikeförarna, i Tyskland är det mer Bitubo och Wilber.

K-tech körs mer o mer av svenska förare idag tack vare att det finns support att få numera och att det finns tillgång till en hel del data, inte minst för BMW.
Inte mycket billigare, kanske ett par tusenlappar i jämförelse med att kitta hojen både fram o bak med Öhlins, men flera förare säger att de är mer lättjusterade för svenska banor.
Vet att Backman och Petjo Lilja har kört K-tech och är mycket nöjda så det fick bli K-tech för min del också.

Har Öhlins styrdämp dock.
 

The Knight

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR /CBR1000RR-08/ CBR 1000RR-04/CBR 954-02/ CBR 900-99
Hej all glada!
Jag håller på att bygga om min hoj till en racehoj tills nästa säsong. Enligt SVMO är det inte tillåtet att använda glykol i kylaren. Ringde till Bike och dem säger att jag inte får använda något annat än glykol, har ni något råd till mig?? Vad tror ni om water wetter?

Sen tänkte jag dreva om min original drevning. Har ni någon rekommendation? Eller idéer?

Tack för svar.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vatten i kylaren funkar fint ;)
Tror inte det finns något annat kylmedel som är godkänt..

15 / 43-44 är en bra grundseting som funkar på alla banor förutom andertorp där man kan köra 16 / 44
Men det är en smaksak, jag tex föredrar 14 / 48 tex på gelleråsen men det är det inte så många andra som gör
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Drevning o kylvätska

Vatten i kylaren funkar fint ;)
Tror inte det finns något annat kylmedel som är godkänt..

15 / 43-44 är en bra grundseting som funkar på alla banor förutom andertorp där man kan köra 16 / 44
Men det är en smaksak, jag tex föredrar 14 / 48 tex på gelleråsen men det är det inte så många andra som gör

Att gå ned till 16 fram är väl en bra början. Det händer ju en del, eller hur?

Sen finns det kylvätska för racing som du späder ut med vatten som förhindrar korrigon (?), bla på AVA i stockholm. Har en burk någonstans, ska se om jag hittar den o vad den heter. Man ska passa sig när det är minus bara, kan bli dyrt.

PS. o kom inte å säg att det inte är minusgrader under hojsäsongen. Prova o köra bandag på Atorp i April.... DS.
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top