BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Nog är det lite depression alltid! Har roat mig med att läsa tråden "top to bottom", och det är en riktigt bra tråd för en Noob som en själv. Tog kortet 2011-06-28 och hämtade en ny S 1000 en vecka senare, som tur var så ingick det en bandag med SMC på köpet så nu är man ju torsk som f-n. Har hunnit med ett 10 tal dagar med SMC och det har nog räddat mitt liv likväl som man blivit ohyggligt mkt snabbare...:) Skulle nog med andan i halsen lyckas få till ett 1:45 varv på Gelleråsen!

Var iaf iväg till Motospeed och justerade in pärlan efter införskaffandet av ett Arrow-system, med luftfilter och PC5 så gav den 177 hk med DB-killer och 191,87 utan på bakhjulet....

// Jocke

Allvarligt - är det en skillnad på närmare 15 hk med o utan db-killer?
 
Dabringer, hade du den inne nu i veckan på bänkkörning? Tror det var den vi kolla på när dom mappade lite, vi var där och tittade lite och fick en offert på en bänk nämligen :)
 
Dabringer, hade du den inne nu i veckan på bänkkörning? Tror det var den vi kolla på när dom mappade lite, vi var där och tittade lite och fick en offert på en bänk nämligen :)

Lämnade in den på onsdagen, så var ni där då så...:)
Jag hade nog velat titta jag med och det får man ju om man propsar lite, men det är nog lite jobbigt med alla miljoner frågor som man skulle ställa!
 
Mer kolfiber!

Hittade lite energi i höstmörkret o satte igång med att montera kolfiber som jag köpte i Tyskland tidigare i år. Skydd för ram och sving.
Better safe than sorry var temat när jag gjorde av med en hel rulle dubbelhäftande tejp av värsta industrisorten. Får väl slipa bort kolfibret om jag skall ta bort det någon dag...

Men det blev lite porrigt faktist och förhoppningsvis skall det skydda lite också om olyckan skulle vara framme :)

Kolfibersving s1000rr.jpg
 
Last edited:
Kan någon komma med en snabb checklista på vad man bör kolla på när man tittar på en beg 1000RR ?
Har det varit någon factor recall el garanti ärende ??
 
Kan någon komma med en snabb checklista på vad man bör kolla på när man tittar på en beg 1000RR ?
Har det varit någon factor recall el garanti ärende ??

Beror lite på vilken årsmodell du ska titta på, men överlag så har det inte varit så mycket problem med hojen.
Vet att 2010:or fick byte av vevhusventilationen, eller i alla fall slangen som gick därifrån. Har börjat glömma bort det där nu tyvärr.
Men gör så här: klicka på "sök ämne" överst på sidan (den lilla gråa raden) och skriv in "recall", "återkalla", "fabriksgaranti" så får du upp de inlägg som handlar om detta.
Tidigare så fanns allt på sidan 21 men sajten är omgjord och sidorna stämmer inte längre.
Men jag tror vi skall försöka få ihop alla recall på ett ställe, bra att ha.

I övrigt tycker jag du skall kolla antal mil, läckande framgaffel om det varit någon wheele wannabe. Jag skulle kontrollera styrstoppen så att de inte är tillbankade. Styrändar så de är fräscha så den inte har gått omkull.
Drivpaket i förhållande till antal mil (visar lite hur han/hon skött den)
Inga speciella fel för just denna hoj annars.

Recall får du ju alltid gjort/betalt ändå så det känns inte som ett problem.
 
Verkar vara värt att kolla växellådan på 2010/2011 också? Hade inte de lite mjukare material i dreven än 12:orna. Inget jätteproblem men det kan ju bli dyrt om man måste börja byta drev i lådan.

Gör den vanliga kollen, allts att växlarna går i smidigt och att de inte hoppar ur vid gaspådrag.
 
Verkar vara värt att kolla växellådan på 2010/2011 också? Hade inte de lite mjukare material i dreven än 12:orna. Inget jätteproblem men det kan ju bli dyrt om man måste börja byta drev i lådan.

Gör den vanliga kollen, allts att växlarna går i smidigt och att de inte hoppar ur vid gaspådrag.

Borde gå på garantin också om det ligger inom rimligt milantal.

Projekt kolfiber:
Lade en hel del tid o kärlek för att få det bra med all dubbelhäftande tejp osv. Var rätt nöjd. Varmkörde hojen ordentligt en gång bara för att få höra den lite. Ramen blev varm. Kolfibern lossnade. Suck.

Någon som vet vilken typ av silikon man skall använda så att det sitter och du ändå kan snygga till ram o sving om du tar bort de senare?
 
Jag har börjat leta efter ett styrdämpare är det öhlins SD033 som gäller för ban körning??.:crash
 
Last edited:
K-Tech, Öhlins eller Bitubo.
Jag och många andra rekommenderar K-tech, verkar vara mest populärt till BMW:n.
Köp samma märke på styrdämparen som du i framtiden tänkt köpa till din gaffel eller bakdämpare.
 
Borde gå på garantin också om det ligger inom rimligt milantal.

Projekt kolfiber:
Lade en hel del tid o kärlek för att få det bra med all dubbelhäftande tejp osv. Var rätt nöjd. Varmkörde hojen ordentligt en gång bara för att få höra den lite. Ramen blev varm. Kolfibern lossnade. Suck.



Någon som vet vilken typ av silikon man skall använda så att det sitter och du ändå kan snygga till ram o sving om du tar bort de senare?

Gå till närmaste bilglas firma ock köp massan som de använder för att sätta fast rutan. Den fäster bättre ju varmare det blir. Tror det kostar typ 300 kr för en rulle. Det här som super häftmassa:banana
 
Gå till närmaste bilglas firma ock köp massan som de använder för att sätta fast rutan. Den fäster bättre ju varmare det blir. Tror det kostar typ 300 kr för en rulle. Det här som super häftmassa:banana

Tack - det skall jag kolla upp! På lördag går transporten till Alicante, så nu är det hög tid! :tungan
 
Första gången jag hör märket k- tech :va:va

Förstår det. För två år sedan hade jag nog inte valt K-tech heller. Vi är så inkörda på Öhlins av flera skäl så vi har rätt svårt att ta in andra märken.
K-tech används av ca 75% av de brittiska superbikeförarna, i Tyskland är det mer Bitubo och Wilber.

K-tech körs mer o mer av svenska förare idag tack vare att det finns support att få numera och att det finns tillgång till en hel del data, inte minst för BMW.
Inte mycket billigare, kanske ett par tusenlappar i jämförelse med att kitta hojen både fram o bak med Öhlins, men flera förare säger att de är mer lättjusterade för svenska banor.
Vet att Backman och Petjo Lilja har kört K-tech och är mycket nöjda så det fick bli K-tech för min del också.

Har Öhlins styrdämp dock.
 
Hej all glada!
Jag håller på att bygga om min hoj till en racehoj tills nästa säsong. Enligt SVMO är det inte tillåtet att använda glykol i kylaren. Ringde till Bike och dem säger att jag inte får använda något annat än glykol, har ni något råd till mig?? Vad tror ni om water wetter?

Sen tänkte jag dreva om min original drevning. Har ni någon rekommendation? Eller idéer?

Tack för svar.
 
Vatten i kylaren funkar fint ;)
Tror inte det finns något annat kylmedel som är godkänt..

15 / 43-44 är en bra grundseting som funkar på alla banor förutom andertorp där man kan köra 16 / 44
Men det är en smaksak, jag tex föredrar 14 / 48 tex på gelleråsen men det är det inte så många andra som gör
 
Drevning o kylvätska

Vatten i kylaren funkar fint ;)
Tror inte det finns något annat kylmedel som är godkänt..

15 / 43-44 är en bra grundseting som funkar på alla banor förutom andertorp där man kan köra 16 / 44
Men det är en smaksak, jag tex föredrar 14 / 48 tex på gelleråsen men det är det inte så många andra som gör

Att gå ned till 16 fram är väl en bra början. Det händer ju en del, eller hur?

Sen finns det kylvätska för racing som du späder ut med vatten som förhindrar korrigon (?), bla på AVA i stockholm. Har en burk någonstans, ska se om jag hittar den o vad den heter. Man ska passa sig när det är minus bara, kan bli dyrt.

PS. o kom inte å säg att det inte är minusgrader under hojsäsongen. Prova o köra bandag på Atorp i April.... DS.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top