BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Nån som vet om man kan få bort felmedelanden för lyset, genom å bygla lr nåt, när man kör med kraschkåpor.
 
Tänker nya fälgar

Kolla med Bactor, de har säkert koll.

Nya originalfälgar eller racefälgar? Aluminium, magnesium eller kolfiber? :) Vill du bara ha en uppsättning fälgar till, ska de vara lättare än originalfälgarna eller ligger det något annat syfte bakom?
 
Finns det någon här jag kan samåka med, från borås området, upp och ner från karlskoga den 12-13e?
Niohundra fick tag i skjuts, den jäkeln :)
 
Blir en kort summering av besöket på Salzburgring igår eftersom det bara blev tre pass för min del. Klockan 12 gav jag upp då hade vi 31 grader i den skugga som fanns, det var för varmt för mig och trots att jag drack som en häst så tappade jag koncentrationen rätt snabbt. Banan ligger dessutom i en naturlig gryta så det blir nästan ingen vind där. Efter att jag genat över gräset i en bit över 200km/h i en av kurvorna på bakrakan insåg jag att det är bättre att fly med hel hoj än fäkta med ett vrak, dessutom är banan både smal, snabb och har rätt taskiga avåkningszoner vilket inte är en bra kombination att fäkta med.

Resultatet blev i alla fall ett nytt personbästa på 1.32.8 jämfört med 1.35.1 som jag satte ifjol, väldigt nöjd med det. Trots det blev jag omkörd av en hel del hojar, nya som gamla, på yttern i de snabbare kurvorna så det finns gott om tid att kapa :)

Med fjädringen från Öhlins känns det som att hojen i stort sett saknar gränser för hur fort man kan köra med den, det är bara jag och däcken som sätter gränsen. Vill man sätta bättre varvtider så kör man bara fortare i kurvorna. Jag har nog inte den bästa geometrin just nu, hojen är hur stadig som helst och inte ens när jag genade över gräset så blev den speciellt upprörd, den skakade bara lite på styret men inget oroväckande, men nackdelen är att den i stort sett vägrar svänga när man kommer upp i lite fart, typ 200 och över. Jag fick ta i så mycket med armar och ben att sista varven varje pass märkte jag att jag knappt orkade styra in hojen i den snabba högern på baksidan av banan längre, det har aldrig hänt tidigare. Jag tycker också det är svårt att tighta till spåret när man väl börjat gå in i en kurva om jag märker att jag går lite brett, tidigare tyckte jag att man kunde trycka till lite på fotpinnen och styret och hojen gick ett snävare spår men nu vägrar den i stort sett att byta när man väl påbörjat en linje. Sänka fram? Höja bak? Jag provar nog en av de i alla fall.

Däcken, Pirelli Superbike Pro, verkar i stort sett oförstörbara. Trots värmen och att man belastar bakdäcket otroligt hårt på Salzburgring, efter varje pass var bakdäcket glödhett, så såg slitaget helt normalt ut och det är gott om gummi kvar trots att jag börjar ha kört en del på däcket. Jag tycker greppet är något bättre än K3:orna jag körde med tidigare men jag har aldrig kört med riktiga slicks så jag har inte så mycket att jämföra med. Många klagar ju på att Pro ska ha rätt kasst grepp men det beror nog på vad man förväntar sig och jämför med. Det är inga SC2:or med bättre hållbarhet.

Jag filmade inget själv igår så jag lägger upp en film från 2010 med Matej Smrz så ni kan se hur de snabba grabbarna kör, typ 10 sek snabbare än mig... :)

 
Last edited:
Finns onekligen intresse :) fattar så klart att priset spelar roll!

Vår leverantör på kåpor håller på och tittar på det, vi har skickat in original kåpor så dom kan ta fram en form och tillverka kåporna med hål direkt i formen

Återkommer om vi gör slag i saken :)
 
Tjenare!

Behöver tips på motorolja till S1000RR -12. Tycker hojen har blivit lite trögväxlad efter senaste oljebytet. Innan smekte man in växlarna vid lätt beröring typ, nu får man tryyyycka in dom :)

Tacksam för tips? :rock
 
Mycket intressant.
 
Tjenare!

Behöver tips på motorolja till S1000RR -12. Tycker hojen har blivit lite trögväxlad efter senaste oljebytet. Innan smekte man in växlarna vid lätt beröring typ, nu får man tryyyycka in dom :)

Tacksam för tips? :rock

Kör du gata o lite bana så Castrol Power 1 racing, men det är inte en äkta racingolja som jag förstått det. Kör du fort på bana och inte så mycket gata skulle jag välja Motul 300V eller Ipones racingolja.
 
Peter; Hur går det till om man vill ha box till BMW dagarna på gelleråsen i Aug?
Och finns det några som vill dela kanske?

// M.
 
Nästa års färger:
2014-bmw-s1000rr-changes-colors-63004-7.jpg


Fler färger här:

http://www.autoevolution.com/news/2014-bmw-s1000rr-changes-colors-63004.html
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top