BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
Gixxer 1000 k7
Hej! Har starka funderingar på att köpa en s1000rr till nästa säsong. Har just sålt min gixxer k7 för att pröva nåt nyare. Har provkört Bmw:n och blev impad av prestandan, tyckte dock att gixxern nästan kändes starkare i mellanregistret på de högre växlarna, men i övrigt så gick beemern som ett skållat troll:banana
Har lite funderingar, hur är den att skjutsa på? Har med mig gumman då och då och hon satt hyfsat på gixxern. Tycker dock att Bmw:s passagerarplats ser lite mer obekväm ut.
Hur är den att köra lite längre svängar? Blir det olidligt eller?
Kanske nån här som har erfarenheter från båda hojarna, alltså gixxer vs s1000rr.
Står mellan en gixxer k9 eller nyare mot Bmw:n. Trivdes som sagt bra med Suzukin, men det känns som Bmw:n är ett bra alternativ.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hej! Har starka funderingar på att köpa en s1000rr till nästa säsong. Har just sålt min gixxer k7 för att pröva nåt nyare. Har provkört Bmw:n och blev impad av prestandan, tyckte dock att gixxern nästan kändes starkare i mellanregistret på de högre växlarna, men i övrigt så gick beemern som ett skållat troll:banana
Har lite funderingar, hur är den att skjutsa på? Har med mig gumman då och då och hon satt hyfsat på gixxern. Tycker dock att Bmw:s passagerarplats ser lite mer obekväm ut.
Hur är den att köra lite längre svängar? Blir det olidligt eller?
Kanske nån här som har erfarenheter från båda hojarna, alltså gixxer vs s1000rr.
Står mellan en gixxer k9 eller nyare mot Bmw:n. Trivdes som sagt bra med Suzukin, men det känns som Bmw:n är ett bra alternativ.

Lånbytt hoj med en polare som kör en k7:a ett par gånger. Sittställningen är ganska lika på hojarna, gixxern har smalare styre, tjockare handtag (om det nu spelar roll). Jag har som mest kört typ 30 mil på en dag landsväg utan större besvär på BMW:n. Bromsarna på BMW:n känns brutalt mycket bättre. K7:an upplevdes som du säger "starkare" i mellanregistret, men sen känns det som om det inte händer så mycket mer ju mer du varvar, BMW:n exploderar ju tammefan över 8-9000 rpm. Aldrig åkt bakpå nån av hojarna, så det kan jag inte uttala mig om. Bmw:n känns även mer lättsvängd men även stabilare i kurvor än K7:an, men detta kanske mer berodde på däcken som satt monterade på våra respektive hojar.

KÖÖÖP BMW! :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
80 grader är i den övre delen av skalan av vad ett gatdäck tål, de sportigare varianterna (inkl. Superbike Pro) brukar ha ett rekommenderat temperaturområde på 60-80 grader och riktiga slicks 80 grader och uppåt.

Vissa säger att däcken går kallare om man släpper ur lite luft eftersom kontaktytan blir större vilket betyder att gummit kyls bättre där. Själv blir jag aldrig klok på det där...

Ska bli intressant att se hur mina Pro-däck klarar temperaturen på lördag då det ska bli sol och 32 grader, kan vara rätt varmt i asfalten...
-Vilket tryck rekommenderas i Diablo Superbike Pro?
Är det egna laboreringar som gäller eller finns det några tips om var man ska börja?
1,6 bak ?
1,9 fram ?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jag kommer inte ihåg vart jag hittade de här siffrorna men det är vad jag kör med.

Varma
Fram 2.2
Bak 1.9

Jag brukar räkna på att trycket minskar typ 0.1 när däcken är kalla.

Edit; här finns info http://www.motoseries.com/articles/2012_pirelli_specs.pdf

-Jamen då var ju inte min höftning så dålig, enligt tabellen iaf. :)
Jag brukar använda kalltryck men ska man mickla med trycket under en bandag så får man ju använda sig av varmtryck. Får kolla lite på det.....
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
-Jamen då var ju inte min höftning så dålig, enligt tabellen iaf. :)
Jag brukar använda kalltryck men ska man mickla med trycket under en bandag så får man ju använda sig av varmtryck. Får kolla lite på det.....

Du kan ju fylla i enligt kalltrycket innan bandagen och sedan kollar du efter första passet hur varmtrycket ser ut.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, så får det bli. Skall bli intressant att se den verkliga skillnaden.

Mellan varmt och kallt? Det beror lite på vilken temperatur du kör upp däcket i, har du en termometer? Pro-blandningen ska funka bäst i spannet 60-80 grader och riktiga slicks i 80-100.

Hur som, jag är helnöjd med mina Pro. Greppet är minst lika bra som K3:eek:rna men med bättre känsla och bakdäcket verkar vara oförstörbart och slitaget väldigt jämnt och fint.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Mellan varmt och kallt? Det beror lite på vilken temperatur du kör upp däcket i, har du en termometer? Pro-blandningen ska funka bäst i spannet 60-80 grader och riktiga slicks i 80-100.

Hur som, jag är helnöjd med mina Pro. Greppet är minst lika bra som K3:eek:rna men med bättre känsla och bakdäcket verkar vara oförstörbart och slitaget väldigt jämnt och fint.

- Jo, jag har en liten IR-termometer, köpt på ClasOhlsson för 260 spänn. :)

Jag har mätt hålen i däcken för att kunna avgöra hur mycket de slits.

Du talar om temperaturer; har beteckningarna "SC1, -2 och 3" osv, något med temperaturer å göra eller är det bara hårdhet? Och hårdhet, i vilket avseende?
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Upplever fler än jag tyskan rasslar lite och har sig, låter nästan som att skruv med bricka ligger och slår.
lite små konstiga ljud helt enkelt, vid vissa varvtal.

Eller är min hoj på väg att dö?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Upplever fler än jag tyskan rasslar lite och har sig, låter nästan som att skruv med bricka ligger och slår.
lite små konstiga ljud helt enkelt, vid vissa varvtal.

Eller är min hoj på väg att dö?

Den låter en hel del, det håller jag med om, men inte vid något speciellt varvtal för min del. Uppstart innan oljetrycket har kommit så låter det hemskt... :crash
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Jo, jag har en liten IR-termometer, köpt på ClasOhlsson för 260 spänn. :)

Jag har mätt hålen i däcken för att kunna avgöra hur mycket de slits.

Du talar om temperaturer; har beteckningarna "SC1, -2 och 3" osv, något med temperaturer å göra eller är det bara hårdhet? Och hårdhet, i vilket avseende?

SC0, -1 och -2 är gummiblandningen i Superbike/Supercorsa där 0 är mjukast och 2 är hårdast. De arbetar inom samma temperaturspann, 80-100 grader ungefär, men de är till viss del avsedda för olika temperatur i asfalten eftersom de kräver olika mycket belastning för att hålla rätt temp, 0 är avsedd för de varmaste asfaltstemperaturerna och 2 de lägsta, dvs 2 är lättast att hålla uppe värmen i. Naturligtvis gäller också att 2 håller längst och 0 slits fortast.
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
För att förenkla det hela, vad det gäller bakdäck.
Allt beror på vad det är för temp i backen när man väljer däcken.
Behålla tempen är oftast inga problem, men dem slits olika beroende på tempen i backen.
SC2 kan köras i ALLA temperaturer.
SC1 & SC0 fungerar bäst i 25 grader i luften, är det kallare så kör du slut på däcken på några varv.
Om du kör ett SC1 i rätt temperatur så håller det lika länge som ett SC2 (nästan) samt betydligt bättre grepp.
Med SC1 kan du gå på gas mycket tidigare ut ur böj än SC2.
SC0 är ett kvaldäck och ska gå i liknande värmeförhållanden som ett SC0.
Att tillägga är att jag aldrig testat SC0 själv..

Mycket handlar om hur snabb föraren är, mitt tips är om du inte kör på tävlingsnivå eller tider som tävlingsförare så kör enbart SC2. Då kommer du inte ha några bekymmer med s.k. kallrugg osv.

Varför jag vet, för att jag testat själv och kört upp en hel del set däck innan jag visste vad som fungerade.

Hoppas jag lyckades framföra min kunskap om SC1 kontra SC2 på ett enkelt sätt.

SC0, -1 och -2 är gummiblandningen i Superbike/Supercorsa där 0 är mjukast och 2 är hårdast. De arbetar inom samma temperaturspann, 80-100 grader ungefär, men de är till viss del avsedda för olika temperatur i asfalten eftersom de kräver olika mycket belastning för att hålla rätt temp, 0 är avsedd för de varmaste asfaltstemperaturerna och 2 de lägsta, dvs 2 är lättast att hålla uppe värmen i. Naturligtvis gäller också att 2 håller längst och 0 slits fortast.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Håller med DrZätare o Tob3 gällande Pirelli och slicks generellt men kan tillägga en sak;
Framdäcken tar inte lika mycket stryk som bakdäcken och där är min erfarenhet att du kan köra ett mjukare däck utan att köra sönder det (kallruggning) i samma marktemperaturer som du kör ett SC2 eller medium eller medium/hard-däck från Dunlop.

Detta kan vara bra att veta eftersom det är inte ovanligt att man hittar bättre begagnade framdäck i soft (SC1) eller medium/soft från Dunlop. För många av oss som är amatörer och letar bra beggade slicks-däck så kan vi alltså köpa i stort sett alla typer av framdäck utan att behöva oroa oss för att det är för kallt på svenska banor(skippa kvaldäcken dock). Bakdäck däremot så är det sällan vi får nytta av ett mjukt däck bak, utom möjligen idag då det skall bli närmare 30 grader varmt! :3freak
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Upplever fler än jag tyskan rasslar lite och har sig, låter nästan som att skruv med bricka ligger och slår.
lite små konstiga ljud helt enkelt, vid vissa varvtal.

Eller är min hoj på väg att dö?

Min är likadan, har kommit fram till att det är skruvarna och skyddsplåten på katalysatorn. Ljuden vandrar uppåt och det låter som det kommer från motorn. Gå över skruvarna med en torxnyckel, tror det är T20 alt T25 för att dra dem. Sen kan man "bocka" till plåten som ligger över katten om det inte slutar att skramla efter man har dragit fast alla skruvar.


Good Luck /Try
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Upplever fler än jag tyskan rasslar lite och har sig, låter nästan som att skruv med bricka ligger och slår.
lite små konstiga ljud helt enkelt, vid vissa varvtal.

Eller är min hoj på väg att dö?

Standard på skramlet brukar vara avgasspjället som sitter i grenröret. Se till att spänna vajrarna precis så mycket att de inte lämnar ett spel, men inte öppnar spjället för mycket.
De spänns lämpligast nere vid grenröret där det sitter en juster-bult som har vajern genom sig. ;-)

Sen är jag lite ledsen att jag lämnat S1000RR folket då jag bytt hoj till en KTM
RC8R 2011, men den nya ägaren finns med i tråden. ;-)

Hojar byts, och det är inte omöjligt att jag kommer tillbaka nångång. ;-)
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Standard på skramlet brukar vara avgasspjället som sitter i grenröret. Se till att spänna vajrarna precis så mycket att de inte lämnar ett spel, men inte öppnar spjället för mycket.
De spänns lämpligast nere vid grenröret där det sitter en juster-bult som har vajern genom sig. ;-)

Sen är jag lite ledsen att jag lämnat S1000RR folket då jag bytt hoj till en KTM
RC8R 2011, men den nya ägaren finns med i tråden. ;-)

Hojar byts, och det är inte omöjligt att jag kommer tillbaka nångång. ;-)


Okej, ska prova och se! Får gå över värmeskyddet som TRY nämnde också,
Backman var inne lite på samma sak.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Sitte på gelleråsen med en hoj som inte startar. Tändningen, lampor, "surret" osv är som vanligt, men när jag trycker på startknappen finns ingen reaktion. Quik fix? Typ säkring jag kan kolla? Misstänker dock knappen då den känns jävligt sladdrig.

Edit: nu startar den igen...
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top