BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Ganska vanligt att batteriet är kass, det kan skapa en hel del skumma problem


Sitte på gelleråsen med en hoj som inte startar. Tändningen, lampor, "surret" osv är som vanligt, men när jag trycker på startknappen finns ingen reaktion. Quik fix? Typ säkring jag kan kolla? Misstänker dock knappen då den känns jävligt sladdrig.

Edit: nu startar den igen...
 
Ganska vanligt att batteriet är kass, det kan skapa en hel del skumma problem

Tänkte precis det, fick igång hojen igen efter passet, körde dom sista för dagen utan problem, men nu när jag kommit hem och lastat ur försökte ja starta igen: dött. Båda gångerna den varit död har tändningen stått på mer än 2 minuter. Får testa ett nytt batteri. Blir det trubbel 12-13 hoppas jag på expertishjälp...:rodnar
 
Sitte på gelleråsen med en hoj som inte startar. Tändningen, lampor, "surret" osv är som vanligt, men när jag trycker på startknappen finns ingen reaktion. Quik fix? Typ säkring jag kan kolla? Misstänker dock knappen då den känns jävligt sladdrig.

Edit: nu startar den igen...

Exakt samma hände MickeR på Gelleråsen i måndags. Batteriet där med. (Bactor som tipsade om batteriet, annars hade vi stått där än med alla konstiga felmeddelanden fortfarande...)
 
Testa fjonga på en laddare och kolla statusen... verkar som det blir problem med batteriet just vid bankörning när man slår på/av mycket och kanske står en del med tändningen på
Som sagt hade Micke problem även fast han skött om batteriet med underhålls laddning osv

Du har inte gjort någon vurpa med hojen så något kablage kan ha blivit skadat?

Jag testar batteriet och hoppas det inte är nått annat/svårare elfel.
 
Nä hojen har inte varit omkull. Jag prövar ladda under veckan, den har ju gått klockrent i övrigt, bara igår den började bråka.

Edit: tack för tipsen förresten!
 
Last edited:
Jag kör också CL Braking, C60 tror jag beläggen heter och de är egentligen bara avsedda för bana men jag har kört lite gata med de också helt utan problem. Bra bett och verkar hålla helt okej.

CL Braking hetter Carbon Lorraine tidigare om du inte känner igen namnet.

Det ser ut som att jag kommer att testa DUO Sinter belägg
 
En fråga om ABS/TC indikeringslamporna

Känner mig lite trög, men jag kommer inte ihåg hur det fungerade innan hojen skruvades ihop.

Det jag undrar över är hurvida indikeringslamporna för ABS och TC (jag tror alla vet vad jag pratar om. Men för tydlighetens skull, se bilden nedan. Röd och gul till vänster i bilden) skall bete sig några sekunder efter key-on.

Vi säger att jag har både ABS och TC aktiva. När man drar på tändningen så tänds båda lamporna. Efter några sekunder börjar ABS-lampan blinka (självdiagnostik). Som förväntat, BRA!
Men TC lampan slocknar, den blinkar alltså inte. Borde den inte vilja köra självdiagnostik den med?

Provade rycka ur en hjulhastighetsgivare. ABS lampan lyser med fast sken. Återigen som förväntat, felindikering.
Men TC lampan förblir släckt. Borde inte den också tycka att nånting är fel?


bild.jpg
 
Har du provat hålla i knappen för DTC? Kan vara så enkelt att den är avstängd..
Annars ska den ju slockna helt när hjulen börjar rulla, fram tills dess ska den blinka


Känner mig lite trög, men jag kommer inte ihåg hur det fungerade innan hojen skruvades ihop.

Det jag undrar över är hurvida indikeringslamporna för ABS och TC (jag tror alla vet vad jag pratar om. Men för tydlighetens skull, se bilden nedan. Röd och gul till vänster i bilden) skall bete sig några sekunder efter key-on.

Vi säger att jag har både ABS och TC aktiva. När man drar på tändningen så tänds båda lamporna. Efter några sekunder börjar ABS-lampan blinka (självdiagnostik). Som förväntat, BRA!
Men TC lampan slocknar, den blinkar alltså inte. Borde den inte vilja köra självdiagnostik den med?

Provade rycka ur en hjulhastighetsgivare. ABS lampan lyser med fast sken. Återigen som förväntat, felindikering.
Men TC lampan förblir släckt. Borde inte den också tycka att nånting är fel?


View attachment 389685
 
Har du provat hålla i knappen för DTC? Kan vara så enkelt att den är avstängd..
Annars ska den ju slockna helt när hjulen börjar rulla, fram tills dess ska den blinka

Trycker jag på knappen kan jag stänga av den. Då lyser den ju konstant. Men i det andra läget så släcks den helt, blinkar inte. Så det är ju nått lurt med andra ord. Idéer?
 
Testa fjonga på en laddare och kolla statusen... verkar som det blir problem med batteriet just vid bankörning när man slår på/av mycket och kanske står en del med tändningen på
Som sagt hade Micke problem även fast han skött om batteriet med underhålls laddning osv

Du har inte gjort någon vurpa med hojen så något kablage kan ha blivit skadat?

Jag har för mig att BMW varnade för att batteriet kunde bli urladdat när man använder ABS'en flitigt, exv vid bankörning.
 
Till förmån för stundande husköp har jag efter mycket vånda beslutat mig för att sälja min pärla :-(

Om någon i tråden är sugen eller känner någon som är sugen så är det bara att höra av sig, SH rabatt ges naturligtvis :-) Hojen är i grymt skick och gör ingen besviken!

Länk till annons:

http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_S1000RR_48424138.htm?ca=17&w=1&last=1

Äsklingen provkörde min i helgen och vart såld. Hon undrar vad SH rabatten har för betydelse på priset:lol
 
Någon här som ska till Actionpics körning på Karlskoga 8-9 aug som bor i närheten av Göteborg eller kör genom Göteborg?
 
Nån som vet om man kan köpa Bazzaz fuel controll kabelstammen "lös" till bmw s1000 rr 10a? Letar utan framgång.
 
Trycker jag på knappen kan jag stänga av den. Då lyser den ju konstant. Men i det andra läget så släcks den helt, blinkar inte. Så det är ju nått lurt med andra ord. Idéer?

Har kollat några gamla filmer från tidigare i säsongen från Anderstorp och det har visat sig att beteendet som jag observerat med lamporna inte är nått nytt fenomen. TC;n kör inte diagnostik vid key-on. Men den verkar ändå fungera för att TC lampan indikerade (blinkar snabbt) att den griper in emellanåt på Anderstorp. Och från HP dataloggern ser man att slip % beräknas.
Eftersom den verkar fungera, så är det väl egentligen inget att oroa sig över. Så nu är det mest av ren nyfikenhet. Kan det finnas nån koppling till Alpha Race ECU;n?
 
Känner mig lite trög, men jag kommer inte ihåg hur det fungerade innan hojen skruvades ihop.

Det jag undrar över är hurvida indikeringslamporna för ABS och TC (jag tror alla vet vad jag pratar om. Men för tydlighetens skull, se bilden nedan. Röd och gul till vänster i bilden) skall bete sig några sekunder efter key-on.

Vi säger att jag har både ABS och TC aktiva. När man drar på tändningen så tänds båda lamporna. Efter några sekunder börjar ABS-lampan blinka (självdiagnostik). Som förväntat, BRA!
Men TC lampan slocknar, den blinkar alltså inte. Borde den inte vilja köra självdiagnostik den med?

Provade rycka ur en hjulhastighetsgivare. ABS lampan lyser med fast sken. Återigen som förväntat, felindikering.
Men TC lampan förblir släckt. Borde inte den också tycka att nånting är fel?


View attachment 389685

Kanske har jag missuppfattat hur det går till, men enligt instruktionsboken så slutförs inte DTC'ns självkontroll föränn man nått 5km/h med motorn på. Likaså så verkar det generellt vara så att släckt = bra, blinkar = aktiv eller självdiagnos, Lyser = dåligt. Nedan ett urklipp från instruktionsboken.

DTC intervention
DTC warning light quickflashes.
The DTC has detected a degree
of instability at the rear wheel
and has intervened to reduce
torque. The warning light flashes
for longer than DTC intervention
lasts. This affords the rider visual
feedback on control intervention
even after the critical situation
has been dealt with.
Self-diagnosis not
completed
DTC warning light slowflashes.
Possible cause:
Self-diagnosis did not complete,
so the DTC function is not available.
The engine must be running
and the motorcycle must
reach a speed of at least 5 km/h
in order for DTC self-diagnosis to
complete.
Pull away slowly. Bear in mind
that the DTC function is not
available until self-diagnosis has
completed.
DTC switched off
DTC warning light shows.
Possible cause:
The rider has switched off the
DTC system.
Activating DTC function
( 43).
DTC fault
DTC warning light shows.
Possible cause:
The DTC control unit has detected
a fault.
You can continue to ride. Bear
in mind that the DTC function
is not available or the functionality
might be subject to certain
restrictions. Bear in mind the
more detailed information on
situations that can lead to a
DTC fault ( 105).
Have the fault rectified as
quickly as possible by a
specialist workshop, preferably
an authorised BMW Motorrad
dealer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top