BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Lite tråkigt är det iallafall :va

Det återstår som sagt att se, Ducati har ju inte heller något fabriksteam sedan ett par år och det verkar ju finnas gott om Duccar där ändå :)

Det är väl bara Kawasaki som har ett fabriksteam då? Jag tror fortfarande Honda kallas privatteam även om de har en del stöd från HRC, Suzuki vet jag faktiskt inte.

Edit; glömde Aprilia, det är fabrikare.
 
Last edited:
Jag har en fråga!
Hur stort skulle intresset vara för er som läser i denna tråd, ett kåpset i glasfiber, där man har cut out för lysen fram, färdigt med blinkers samt bromsljus, godkänt för besiktning, lackat och klart. Tanken är alltså ett krashkåpset för åkare som blandar bana med gata men inte vill skruva

En liten marknadsundersökning bara :)

Låter klart intressant, jag har faktiskt funderat på det där själv med hur mycket jobb det skulle vara att ta upp hål för lampor osv. Sen blir man ju nyfiken på prislappen.... :crash
 
Ryktet säger att BMW nu jobbar på sin non-MSMA motor för MotoGP istället för WSBK och att de ska öka effekten till ca 245hk nästa år (från nuvarande 232) och till 2015 kommer den med pneumatiska ventiler och 260hk...
 
Jag har en fråga!
Hur stort skulle intresset vara för er som läser i denna tråd, ett kåpset i glasfiber, där man har cut out för lysen fram, färdigt med blinkers samt bromsljus, godkänt för besiktning, lackat och klart. Tanken är alltså ett krashkåpset för åkare som blandar bana med gata men inte vill skruva

En liten marknadsundersökning bara :)
Intressant helt klart, sen beror det som sagt på vad prislappen
säger
 
- Nu har jag vänt däcket, Diablo Supercorsa SP!!:yoparty
Skall försöka ta mig till Falkenberg på onsdag och fördärva även andra sidan på däcket.
Kommer att köra några varv försiktigt för att se om jag "lindar-av" gummit.
Om inget märks, så blir det full tuting sedan. :D

- Vände som sagt på bakdäcket.
Jag kan meddela att det inte syns några tendenser till sönderfall mer än att det gick ganska varmt denna gången oxå, trots några extra hekto luft.
Mätte 77° på högersidan, innan jag fick av mig hjälmen i depån, så det var nog uppe i över 80° på banan.
 
- Vände som sagt på bakdäcket.
Jag kan meddela att det inte syns några tendenser till sönderfall mer än att det gick ganska varmt denna gången oxå, trots några extra hekto luft.
Mätte 77° på högersidan, innan jag fick av mig hjälmen i depån, så det var nog uppe i över 80° på banan.

80 grader för ett gatdäck måste ju helt klart vara i det övre segmentet för vad det är gjort för, om inte över?
 
- Vände som sagt på bakdäcket.
Jag kan meddela att det inte syns några tendenser till sönderfall mer än att det gick ganska varmt denna gången oxå, trots några extra hekto luft.
Mätte 77° på högersidan, innan jag fick av mig hjälmen i depån, så det var nog uppe i över 80° på banan.

80 grader är i den övre delen av skalan av vad ett gatdäck tål, de sportigare varianterna (inkl. Superbike Pro) brukar ha ett rekommenderat temperaturområde på 60-80 grader och riktiga slicks 80 grader och uppåt.

Vissa säger att däcken går kallare om man släpper ur lite luft eftersom kontaktytan blir större vilket betyder att gummit kyls bättre där. Själv blir jag aldrig klok på det där...

Ska bli intressant att se hur mina Pro-däck klarar temperaturen på lördag då det ska bli sol och 32 grader, kan vara rätt varmt i asfalten...
 
Nja, det tror jag inte.. Låter som det är något med brytaren i kopplingen. Är du säker på att ligger på som den ska?

Är det problem med brytaren borde man väl också märka det när man försöker byta mode eller är det olika brytare?
 
Jag har en fråga!
Hur stort skulle intresset vara för er som läser i denna tråd, ett kåpset i glasfiber, där man har cut out för lysen fram, färdigt med blinkers samt bromsljus, godkänt för besiktning, lackat och klart. Tanken är alltså ett krashkåpset för åkare som blandar bana med gata men inte vill skruva

En liten marknadsundersökning bara :)

Bara som ett tips så finns det säljare från Hong Kong som har ett rätt stort utbud på S1000RR-kåpor med hål för lysen och olika lackeringar men jag tror det är plast och inte glasfiber.

Tänkte att det kan vara bra att känna till som konkurrens innan ni plöjer ned några pengar i projektet? :)
 
Blir många inlägg på en gång nu...

Kan någon som har tillgång till en verkstadsmanual för en 2010/2011 hjälpa och kolla om det här rätt metod för att efterdra styrlagret?
- hojen ska vara upplyft utan belastning på styrkronan, styret ska vara vid maximalt styrutslag åt höger, mot styrstoppen
- den undre bulten/ringen dras till 15nm
- låsringen/bulten dras till 50nm
Muttern på styrkronan dras till 120nm

Är det rätt?

Edit; jag hittade det och har rättat mig själv ovan. Det var lite andra grejer man skulle göra också, som att vrida styret tre gånger från fullt styrutslag åt bägge hållen.
 
Last edited:
Är det någon som har koll på vilka färgkoder det är på motorsport?

På gång att lacka kåporna, men hittar inte någonstans!
 
Blir många inlägg på en gång nu...

Kan någon som har tillgång till en verkstadsmanual för en 2010/2011 hjälpa och kolla om det här rätt metod för att efterdra styrlagret?
- hojen ska vara upplyft utan belastning på styrkronan, styret ska vara vid maximalt styrutslag åt höger, mot styrstoppen
- den undre bulten/ringen dras till 15nm
- låsringen/bulten dras till 50nm
Muttern på styrkronan dras till 120nm

Är det rätt?

Edit; jag hittade det och har rättat mig själv ovan. Det var lite andra grejer man skulle göra också, som att vrida styret tre gånger från fullt styrutslag åt bägge hållen.

Hur är det? Kommer du att komma till 12-13 aug till Sverige, det vore skoj att få träffa dig irl med härligt hojsnack.
 
Hur är det? Kommer du att komma till 12-13 aug till Sverige, det vore skoj att få träffa dig irl med härligt hojsnack.

Nä, jag har tyvärr inga planer på att besöka bankörningen, det är för långt bort helt enkelt, jag bor längst nere i södra Tyskland.

Det hade varit kul att vara där, det kommer garanterat bli den bästa händelsen för S1000RR-förare i Sverige sedan modellen lanserades! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top