BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Vad er reflektion av S1K jämfört med Tuono... pendling/nöjes och bankörning?
Hur mycket används handtags värme? Skulle vara guldvårt vid långkörning i motorvägsfart.
Blir inte S1K bättre i chassit med RR chassit för 2017?
 
Vad er reflektion av S1K jämfört med Tuono... pendling/nöjes och bankörning?
Hur mycket används handtags värme? Skulle vara guldvårt vid långkörning i motorvägsfart.
Blir inte S1K bättre i chassit med RR chassit för 2017?

Handtagsvärme är guld värt, saknas på tuono men går ju att eftermontera. Jag har en snabb s1k och har i höst testat stora fighters, tyvärr vinner tuonon över s1k för mig :(. Mina 180cm sitter som en smäck på tuonon, den är gudomlig.

Gillade även nya speed skarpt men den saknar massa effekt tyvärr och ännu lägre fotpinnar än s1k = skrap eller eftermontera fotpinnar.
 
Ni som har S1K och provat Tuono.. vad anser ni det är för fördelar och nackdelar med respektive hoj?
Körmässigt: bankörning, aktiv körning på gata till långkörning?
Driftkostnad: service, reservdelar, mm?
 
Jag har en s1k och stormtrivs med den och jag har provkört Tuono.

Fördelar s1k: Det är kvalitet rätt igenom hela hojen! Växellådan, kopplingen, bromsarna, QS, i stort sett allt har en väldigt bra känsla och svarar direkt vid användning. Det är inget som sladdrar eller känns svampigt.
Nackdelar s1k: Kan efter ett tag få ont i mina knä pga rätt "brutal" körställning. Nu är jag 190 cm lång.

Fördelar Tuono: Den nya Factoryn ser grym ut! Den låter grymt!
Nackdelar Tuono: Reglagen känns B. Växellådan svarar inte lika direkt som BMWns. Bromsarna känns svampiga.

För och nackdelarna är ställda enbart mellan dessa två hojalternativen. Om jag inte hade provkört eller ägt en s1k hade jag kanske känt annorlunda mot Tuonon.

Den ekonomiska översikten (enligt tidningen Bike #2 2016):
Tuono 5 år/5000 mil: 36 651 kr.
S1K 5 år/5000 mil: 15 454 kr.

Jag ångrar iaf inte mitt val av hoj och jag tror säkert många Tuono-ägare säger samma sak.
 
Aprilians andrahandsvärde bör väl också få sig en törn jämfört med BMW:n. Trots detta är jag sjukt sugen på ett byte. En testkörning är kanske på sin plats i vårsolen 2017


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Är det någon som bytt sidokåporna (melon tank och ram) från de silvriga till svarta?

Jag har hittat ett par på eBay som är till en s1000RR, men jag vet inte om de passar till min -14 s1000r.

http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-S1000...h=item2ef647676f:g:vkkAAOSwHsRYEKPI#vi-ilComp

De i svarta gör hojen rätt mycket snyggare!

Jag har dom svarta. Köp dom direkt av en handlare i Sverige så sparar du någon hundring. Bara gå in och be efter dom så letar dom fram dom i deras datamaskin
 
Jag har en s1k och stormtrivs med den och jag har provkört Tuono.

Fördelar s1k: Det är kvalitet rätt igenom hela hojen! Växellådan, kopplingen, bromsarna, QS, i stort sett allt har en väldigt bra känsla och svarar direkt vid användning. Det är inget som sladdrar eller känns svampigt.
Nackdelar s1k: Kan efter ett tag få ont i mina knä pga rätt "brutal" körställning. Nu är jag 190 cm lång.

Fördelar Tuono: Den nya Factoryn ser grym ut! Den låter grymt!
Nackdelar Tuono: Reglagen känns B. Växellådan svarar inte lika direkt som BMWns. Bromsarna känns svampiga.

För och nackdelarna är ställda enbart mellan dessa två hojalternativen. Om jag inte hade provkört eller ägt en s1k hade jag kanske känt annorlunda mot Tuonon.

Den ekonomiska översikten (enligt tidningen Bike #2 2016):
Tuono 5 år/5000 mil: 36 651 kr.
S1K 5 år/5000 mil: 15 454 kr.

Jag ångrar iaf inte mitt val av hoj och jag tror säkert många Tuono-ägare säger samma sak.

Gällande ägande kostnaden vad har hört från återförsäljare är att Aprilia har max pris kostnad medan Bmw har från pris kostnad. Är det fler som hört det?


Personligen ser jag fördelar och nackdelar från båda hojarna... har prov kört båda flera gånger. Och kan inte bestämma mig för vilken jag ska satsa på.
 
Har kört alla literbågar i streetracerklassen.
Man bör prova själv då bågarna upplevs olika för olika förare (preferenser, körstil mm)
För mig...
- Sitter PÅ Bimmern, den känns hög/vinglig och fick inget förtroende för den. Stark motor men känns tom under 4k och låter ansträngd. Och den har barnsjukdomar. Frågan man ställer sig är...kommer det fler och hur håller den framgent.
- Tuonon är tvärt om. Blir ett med hojjen. Får förtroende. Underbar känsla. Fin motor som dra bra från låga varv och låter underbart. Frågetecken för andrahandsvärdet och kvaliteten.

De andra literhojjarna i klassen var inte klockrena heller. Även superduke.

Jag ville ha Tuono men valde en beggad CB1000R och sparade 100kSEK och den håller högsta kvalitet. Inge strul o småfel.
Hondan och Tuono var de som jag gillade stenhårt!
Alla andra lämnade mig likgiltig.
Men det är ju mina preferenser. :tungan

testa själv, lycka till !!
 
Gällande ägande kostnaden vad har hört från återförsäljare är att Aprilia har max pris kostnad medan Bmw har från pris kostnad. Är det fler som hört det?

Inget som jag hört. Däremot var jag i köpartagen i våras och kollade servicepriser på egen hand för just dessa två, och priserna som Bike tagit reda på var rätt nära de servicesiffror jag själv fick tag på. Tuonon fick jag faktiskt ett ännu dyrare långtidsestimat på med enskilda servicar på 10 såväl som 15k när det skulle justeras ventiler. Hu! :glömdet

Till slut blev det en helt annan hoj för mig men det hade med lite andra saker att göra också. Nån som ägt en Tuono under några år kan säkert komma med riktiga siffror men om man ska uppskatta servicekostnad verkar Bike ligga rätt nära sanningen.
 
Har kört alla literbågar i streetracerklassen.
Man bör prova själv då bågarna upplevs olika för olika förare (preferenser, körstil mm)
För mig...
- Sitter PÅ Bimmern, den känns hög/vinglig och fick inget förtroende för den. Stark motor men känns tom under 4k och låter ansträngd. Och den har barnsjukdomar. Frågan man ställer sig är...kommer det fler och hur håller den framgent.
- Tuonon är tvärt om. Blir ett med hojjen. Får förtroende. Underbar känsla. Fin motor som dra bra från låga varv och låter underbart. Frågetecken för andrahandsvärdet och kvaliteten.

De andra literhojjarna i klassen var inte klockrena heller. Även superduke.

Jag ville ha Tuono men valde en beggad CB1000R och sparade 100kSEK och den håller högsta kvalitet. Inge strul o småfel.
Hondan och Tuono var de som jag gillade stenhårt!
Alla andra lämnade mig likgiltig.
Men det är ju mina preferenser. :tungan

testa själv, lycka till !!

Barnsjukdomarna är borta, finns inga kvar. Jag ha haft en cb1000r i 3 år innan bimmern kan säga att det inte går att jämföra dom. Hondan är som en moped i jämförelse. Ingen dålig hoj men Har som sagt 40-50hk mindre på bakdäcket. Körde en efter jag åkt BMW ett tag och Hondan kändes enormt kort men väldigt bekväm i körställningen.

Har även provkört tuonon och funderar på att byta till en nästa år. Tuonon protesterar vilt på låga varv tvärtemot BMW-n där du kan lägga i sexan och glida i pysfart. Tuonon funkar ju knappt under 4K.

Alla väljer vad man tycker om. Fakta som t ex barnsjukdomar går dock inte att slira med. För mig blir det nog V4 efter 3år med Honda rad4 och 3år med BMW rad4!
 
Jag förstår inte hur man kan jämföra en cb1000r med en S1000R
Svaret stavas HARMONI.
Det kändes RÄTT i sadeln i Hondan o Tuonon från första metern.
Ja Hondan är efter i effekt men i kurvan är det känslan av kontroll som är viktigaste för mig. Kom aldrig underfund med Bimmern o alla andra jag testade.
 
Ännu mer förvånad!?.

Den är mjuk som en Volvo V70, har bromsar som en Harley och en trött motor med sporthojskaraktär.
Men det är ju min bild av cb1000ra.

Tänkte att äntligen kom en rolig Honda. Hondas cyklar åldras bra också!
kört två, en standard och en med pipa och pc5.
Men nej!

Återigen, det är roligt att du är nöjd med cykeln men BMW och Tuono lirar i en mycket högre klass, dom är inte jämförbara med varandra.
 
Gällande ägande kostnaden vad har hört från återförsäljare är att Aprilia har max pris kostnad medan Bmw har från pris kostnad. Är det fler som hört det?


Personligen ser jag fördelar och nackdelar från båda hojarna... har prov kört båda flera gånger. Och kan inte bestämma mig för vilken jag ska satsa på.

Samma här!
Men service kostnaden har jag inte ens tänkt på.
Dubbelt så dyr, nu spelar det ingen roll för mig.
Har BMW ventiljustering vid 4000mil?
Tuonon har ju 2000mil intervaller.

Så där drar det ju iväg.
 
Barnsjukdomarna är borta, finns inga kvar.
Fast jag läser ju fortfarande om handtag som behövs bytas efter något år (nåt elfel i kontakterna vill jag minnas)
Tuonon har även den vissa elfel. Tex demohojjen (2015) hade display som visade lite som den vill.
Och den mindre Shiver demohojjen larmade om elfel...
 
Ännu mer förvånad!?.

Den är mjuk som en Volvo V70, har bromsar som en Harley och en trött motor med sporthojskaraktär.
Men det är ju min bild av cb1000ra.

Tänkte att äntligen kom en rolig Honda. Hondas cyklar åldras bra också!
kört två, en standard och en med pipa och pc5.
Men nej!

Återigen, det är roligt att du är nöjd med cykeln men BMW och Tuono lirar i en mycket högre klass, dom är inte jämförbara med varandra.
Ja du har rätt, Hondan ÄR mjukare! Och i en lägre klass,
Hade ju lätt tagit Tuono men det ökade priset ihop med vissa frågetecken med kvaliteten fick mig att avstå.
 
Man får även erkänna att jag kanske inte är tillräckligt bra förare för att kunna hantera en Bimmer. :tungan
Men den är en finfin hoj för de som gillar den!
 
Fast jag läser ju fortfarande om handtag som behövs bytas efter något år (nåt elfel i kontakterna vill jag minnas)
Tuonon har även den vissa elfel. Tex demohojjen (2015) hade display som visade lite som den vill.
Och den mindre Shiver demohojjen larmade om elfel...

Om du syftar på kopplingshandtaget så är den och resten fixat på sena 2015 och framåt. Skramlande kamkedja och sönderslitna kamaxlar läser man om men det har funnits på dessa motorer sen s1000rr kom 2009. Pensionörssjukdom kan man nog kalla det.

S1000r har 1000mil eller 1år som intervall. Miltalet är oviktigt då man ofta inte kör mer än 1000mil på ett år ändå. Kom upp i 900mil iår! Just årsintervaller tror jag alla har. Ventiljustering är vid 3000mil. Hört att tuonon ska kosta 14-15k för den servicen, BMW "bara" runt 9k

Jag gillade cb1000r och gör det fortfarande men det är en annan typ av hoj än s1000r/tuono. Man kan hoppas att Honda faktiskt gör en uppdatering någon gång, alla andra har gjort det...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top