BMW S1000R (inte RR) - tråden!

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Vetifan om jag skulle använda mig av ett Snell-filter. Åk och köp ett original på verkstan istället.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Tack för tips. Jag har hittat väldigt många kit med olja och filter men inte packningen. Dåligt! För honda fanns ju ett där t o m filterverktyg ingick, dock inte så kul att köpa det andra gången

Kom hem från Gelleråsen i lördags kväll. Mör och trött men sjukt nöjd och med lite nytt krull på däcken . Monterade bort passagerarpinnar och satte dit lite bmw/hp sliders på hjulaxlar och motor. Tråkigt med 7-8 avåkningar på en och samma dag både bland kursare och smc sport . Instruktionsbokens kapitel "på racingbanan" .
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Tack för tips. Jag har hittat väldigt många kit med olja och filter men inte packningen. Dåligt! För honda fanns ju ett där t o m filterverktyg ingick, dock inte så kul att köpa det andra gången

Kom hem från Gelleråsen i lördags kväll. Mör och trött men sjukt nöjd och med lite nytt krull på däcken . Monterade bort passagerarpinnar och satte dit lite bmw/hp sliders på hjulaxlar och motor. Tråkigt med 7-8 avåkningar på en och samma dag både bland kursare och smc sport . Instruktionsbokens kapitel "på racingbanan" .
Nu var det ju faktiskt bara två incidenter med school under lördagen och att Sport har incidenter ligger lite i sakens natur. Om du känner att allt är under kontroll så går det för långsamt och allt det...
Nu gäller det att ladda under vintern för nästa säsong!
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Nu var det ju faktiskt bara två incidenter med school under lördagen och att Sport har incidenter ligger lite i sakens natur. Om du känner att allt är under kontroll så går det för långsamt och allt det...
Nu gäller det att ladda under vintern för nästa säsong!

Två? Vi tappade räkningen nästan eftersom det var så täta ikullkörningar. Hur menar du två incidenter? Tror inte jag förstår definitionen av den isf. Var vi samma ställe?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag tyckte det var en lugn kursdag, tråkigt för han som bromsade omkull sig. :(.
Den kändes onödig!
Men vilket väder vi fick! Så jäkla gött! :D
Gelleråsen är dessutom en jävligt rolig bana.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Jag tyckte det var en lugn kursdag, tråkigt för han som bromsade omkull sig. :(.
Den kändes onödig!
Men vilket väder vi fick! Så jäkla gött! :D
Gelleråsen är dessutom en jävligt rolig bana.

Utmärkta förhållanden. Suveränt! Jag märkte skillnad på fler avåkningar än för 2-3 år sedan då jag åkte senast på Gelleråsen. Som tur var verkade det röra sig om mestadels plast och kopplings- och bromshandtag. Har inte åkt på andra banor än men blev sugen på att köra steg 2 och 3 på en och samma helg så fort kurserna drar igång igen till våren. Kanske köra lite Arlanda testtrack i april innan AK är igång? Sista passet var så himla bra för mig, hade fritt i flera varv på slutet . Han som bromsade omkull åkte i min grupp, låg precis bakom men med lucka förstås . Han hade gamla och kalla däck, ingen abs. Ingen bra kombo...
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Arlanda är ju fin för att träna kurvteknik men den är jävligt jobbig.
Tycker Kinnekulle och Gelleråsen är roligare, då är det lite fart.

Då kanske vi ses! :).

Du körde nog med sambon isåfall.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Så där, beställde ett oljefilter + packning via ebay (oem). Sen köper jag nog Castrols olja som rekas i instruktionsboken. Däremot var oljefilterverktyg inte helt enkelt att hitta på rimligt avstånd. Hittat en del utomlands men inte lätt att hitta separat i Sverige. Vilket filterverktyg kör ni med och var köpte ni? En annan sak, tips på hur man undviker oljespill på grenröret? Täcka?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Så där, beställde ett oljefilter + packning via ebay (oem). Sen köper jag nog Castrols olja som rekas i instruktionsboken. Däremot var oljefilterverktyg inte helt enkelt att hitta på rimligt avstånd. Hittat en del utomlands men inte lätt att hitta separat i Sverige. Vilket filterverktyg kör ni med och var köpte ni? En annan sak, tips på hur man undviker oljespill på grenröret? Täcka?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag brukar lyckas få bort oljefiltret med ren och rå handstyrka (äter gröt) :rock Det var dock inte på min BMW, så vet inte riktigt hur det sitter på den... Annars lärde jag mig ett bra trick på bilen, slå en skruvmejsel genom filtret och skruva loss den första biten på det sättet. Annars har biltema tänger

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ng/Olja-och-Fett/Oljefiltertanger-2000024002/

Jag ska själv byta olja och filter i veckan så vi får väl se om mina teorier stämmer :smasha
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Någon mer som känner att det luktar bränd koppling efter körning? Har noterat att jag alltid känner denna lukt efter åkturerna och funderar på om det är något problem eller om det är normalt på denna hojen, i synnerhet då med quickshifter?

Det är förmodligen kedjeolja som droppar på katalysatorn.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är förmodligen kedjeolja som droppar på katalysatorn.

Jo, det blev min slutsats. Lät även verkstaden göra en bedömning i samband med service och de kom också fram till att det borde vara rimligaste förklaringen.

Bränd kedjeolja tycks ha en doft som är identisk med brända lameller.

Att jag upplevde kopplingen som att den hugger lite får nog betraktas som en egenskap hos hojen snarare än ett fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Jag hade samma lukt med min när jag hade provat biltemas fruktansvärda smet. Det samlades vid framdrevet och droppade ner när när motorn blev varm. Får du det där hugget som känns när man släpper ut kopplingen ibland? Jag har hört att det är nåt med slirkopplingen, det känns inte direkt premium , om man uttrycker sig snällt.
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Jag hade samma lukt med min när jag hade provat biltemas fruktansvärda smet. Det samlades vid framdrevet och droppade ner när när motorn blev varm. Får du det där hugget som känns när man släpper ut kopplingen ibland? Jag har hört att det är nåt med slirkopplingen, det känns inte direkt premium , om man uttrycker sig snällt.

Jag har hört att hugget i kopplingen har med växelassistansen att göra, den möter ju motorvarven vid nerväxling. När jag av misstag kopplade ur QS, farthållare mm så tror jag att jag slapp "klicket" tills jag fick igång grejerna igen...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag hade samma lukt med min när jag hade provat biltemas fruktansvärda smet. Det samlades vid framdrevet och droppade ner när när motorn blev varm. Får du det där hugget som känns när man släpper ut kopplingen ibland? Jag har hört att det är nåt med slirkopplingen, det känns inte direkt premium , om man uttrycker sig snällt.

Kan känna av lite av de tendenserna. Detta i kombination med att jag tyckte kopplingen tog lite för långt ut plus lukten gjorde att jag anade att kopplingen hade något fel. Nu efter att verkstaden försäkrat att det inte var något fel med kopplingen känner jag inte av problemet. Typiskt fall av MC-hypokondri som inträffar när man läser för mycket om olika fel på forum och känner efter för mycket, haha. :3freak

Jag har hört att hugget i kopplingen har med växelassistansen att göra, den möter ju motorvarven vid nerväxling. När jag av misstag kopplade ur QS, farthållare mm så tror jag att jag slapp "klicket" tills jag fick igång grejerna igen...

Gissar att du inte har en R, utan någon av modellerna med Shift Assist Pro (senaste RR eller XR)? I annat fall blir jag förbryllad när du säger att du har QS som fungerar vid nedväxling med automatisk mellangas, då det inte kommer förrän på 2017 års modell av R (ryktas det om iaf) :va Hursomhelst, jo det sägs att "klicket" har med just sensorn för QS att göra.
 

Sundaypro

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Södra Sthlm
Hoj
BMW S1000R -17
Vad tycker ni om S1000R nya färgerna?
Tycker BMW gjorde det lätt för sig med EU4 ljuddämparen, klumpigt system. Blir det inte några radikala uppdateringar förrän 2020?
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Den svarta/röda såg ok tycker jag. Vit är förstörd. Den blå var snyggare än den nya grå.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Vad tycker ni om S1000R nya färgerna?
Tycker BMW gjorde det lätt för sig med EU4 ljuddämparen, klumpigt system. Blir det inte några radikala uppdateringar förrän 2020?

Ny ram? Ska inte glömma att den enbart är 3 år gammal och fortfarande är lättast i sin klass och effekt med dom värsta. Utan euro4 hade det garanterat inte kommit någon uppdatering alls. Färgerna känns väldigt tråkiga men nu ska jag inte ha en så det spelar mindre roll

:banana
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Problemet som jag ser det har inte med effekt och vikt att göra, många som kör s1000r vill nog ha den lite mer rejsig och då får den storstryk av t ex tuonon.

Vill man ha en lite mer robust hoj med högre kvalitet i detaljer där man sitter lite bekvämare, har plats för ett lås i cutsen, handtagsvärme osv då är BMWn valet. Men som sagt, många vill nog helst ha egenskaperna från tuonon istället.. jag är iaf en av dom.

Svart/Röd = snygg även om just svart/röd är en färgkombo tuffa tanter gillar, men det har kanske med hojkultur att göra.

Gillar nya vita!
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Problemet som jag ser det har inte med effekt och vikt att göra, många som kör s1000r vill nog ha den lite mer rejsig och då får den storstryk av t ex tuonon.

Vill man ha en lite mer robust hoj med högre kvalitet i detaljer där man sitter lite bekvämare, har plats för ett lås i cutsen, handtagsvärme osv då är BMWn valet. Men som sagt, många vill nog helst ha egenskaperna från tuonon istället.. jag är iaf en av dom.

Svart/Röd = snygg även om just svart/röd är en färgkombo tuffa tanter gillar, men det har kanske med hojkultur att göra.

Gillar nya vita!

Sånt där med meningslösa fel som leder till åtgärder på verkstad är t ex typexempel som kan få mitt intresse att svalna. Någon som vet vad man kan förvänta sig om man byter till tuono factory, t ex 2017?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Sånt där med meningslösa fel som leder till åtgärder på verkstad är t ex typexempel som kan få mitt intresse att svalna. Någon som vet vad man kan förvänta sig om man byter till tuono factory, t ex 2017?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Håller helt med, driftsäkerhet är ett stort plus. Dock är det väl alltid ett bekymmer dom första åren förutsatt att man inte köra Honda...

Grejen med tuonon är att den är mycket mer lik rsv4, t ex hur fotpinnar är placerade, sittställning och elektronik. R har fått mindre av sporthojen från RR.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top