BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Om alla är lika snygga kan du ju antingen välja för att underlätta eventuell försäljning när det är dags att byta igen.
Är det en mer udda kulör kan det å andra sidan vara läge för prutmån (eller extra tillbehör) redan i butiken som då torde var intresserade att bli av med en blivande hyllvärmare.

Angående servicekostnader brukar BMW hålla sig lågt jämfört med andra märken när vi räknande över 5 år/5000 mil (detta var när jag jobbade på Bike). Vill minnas att det var en extra timme för ventilkontroll (mer tid om justering skulle göras) och dessutom ganska få/biliga punkter när det handlade om kalendertid (för den som kör under 1000 mil per år).

Tuono, särskilt då 1100:an som jag hade nöjet att köra på Misano (IIRC), är en fantastisk maskin. Däremot har inget märke , under våra tester, småstrulat så mycket som Aprilia. Visserligen bara skitsaker som en slangklämma som lossnat med kylvattenläckage som följd, tappade skruvar osv men ändå. Hjärta eller hjärna är en ganska bra liknelse för S1000R vs Tuono.

Bra feedback. Hållit ögonen på alla tester av dessa, och alla tankstopp plus småsaker som bara ska funka har gjort att jag avvaktar med Tuono lite. Behåller S1000R:en med glädje inför stundande säsong. Det kommer bli en V4 någon gång dock. Det är nog ofrånkomligt. Ljudet kompenserar för virveln i tanken. Alla märken har ju barnsjukdomar på gen 1 men Tuono borde ha hög tillförlitlighet på slangklämmor med en så beprövad modell. En skitsak men på väg till jobbet eller banhelgen blir man ju sjukt irriterad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag skulle personligen välja Tuono alla dagar i veckan men då har jag nu några andra alternativ att ta den dag den skulle strula. Som enda hoj, njae...
S1000R är också lättare att leva med då den faktiskt fungerar i laglig fart. Tuono börjar ju först leva i literklubbaregistret, kul men dyrt. Sedan finns det en hel del smarta vardagstillbehör (det är ju en BMW...).
 
Slangklämmor har varit samma problem sedan första generationen som kom 2002. Aprilia använder fortfarande samma varianter så det är tyvärr inte direkt nån barnsjukdom på V4 som faktiskt är gen 3 och 4 om man ska vara jobbig (sett till modellnamnet och klämmorna, inte motorn). Problemet gäller såklart alla RSV också, men är sporadiskt.

Ja, jag har stått på GR och rivit kylsystem... Inte så kul just då, men att jaga sporthojar är roligare än andra nakna hojar så det uppväger lite.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:
Nån som bytt dom långsmala skärmarna direkt under tanken, på sidorna? Tar gärna tips på sida att köpa från, vill inte ha kolfiber.
 
Nån som bytt dom långsmala skärmarna direkt under tanken, på sidorna? Tar gärna tips på sida att köpa från, vill inte ha kolfiber.

Jag är också lite sugen på att byta, har letat överallt... jag tänkte kolla med Pro Bike om de kan beställa hem som reservdel. Jag vill ha ett par svarta istället för de silver jag har på den röda s1000r. De verkar bara heta Tank cover fairing left/right, men har inte hittat ett produktnr än...
 
Någon som kan ge ett rakt svar. Slip-on.. om vi bara fokuserar på ljudet, är det någon nämnvärd skillnad på slip-on mot original om man bara kör slip-on?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Någon som kan ge ett rakt svar. Slip-on.. om vi bara fokuserar på ljudet, är det någon nämnvärd skillnad på slip-on mot original om man bara kör slip-on?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Original slipon är i princip helt öppet (jag bytte precis till akra) och kan omöjligt dämpa något alls... ljuddämpningen sitter i katten och spjället.
 
Någon som kan ge ett rakt svar. Slip-on.. om vi bara fokuserar på ljudet, är det någon nämnvärd skillnad på slip-on mot original om man bara kör slip-on?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, det är knappt märkbart. Ska man ha ljud finns det 2 alternativ.

1. Har du massor med pengar över så köp akra helsystem
2. Har du inte massor med pengar eller inte vill spendera massor med pengar så köp grenrör ifrån s1000rr 2015 och framåt och valfritt slutrör.

Slipon är meningslöst på 2014-2016 enligt mig. En akra slipon är dessutom dyrare än alternativ 2 :va
 
Jag är också lite sugen på att byta, har letat överallt... jag tänkte kolla med Pro Bike om de kan beställa hem som reservdel. Jag vill ha ett par svarta istället för de silver jag har på den röda s1000r. De verkar bara heta Tank cover fairing left/right, men har inte hittat ett produktnr än...

Dom vet vilka det är. Förut fanns dom bara till s1000rr i deras system men sen iår säljs dom även på s1000r så ska inte vara nåt strul, bara beställa! Jag tror dom kostade 300-400kr per sida eller liknande.
 
Nej, det är knappt märkbart. Ska man ha ljud finns det 2 alternativ.

1. Har du massor med pengar över så köp akra helsystem
2. Har du inte massor med pengar eller inte vill spendera massor med pengar så köp grenrör ifrån s1000rr 2015 och framåt och valfritt slutrör.

Slipon är meningslöst på 2014-2016 enligt mig. En akra slipon är dessutom dyrare än alternativ 2 :va

Tack för svaret :) Ja jag hittar inget vettigt alls på youtube men vet själv hur svårt det är att filma så det återspeglar ljudet. Till alla andra hojjar har jag antingen köpt helsystem eller bara slipon (och det är nog bara på HDn det haft mätbar effekt utöver ljudet..) Men ljudet har ju alltid blivit bättre men känns inte så i detta fall då :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack för svaret :) Ja jag hittar inget vettigt alls på youtube men vet själv hur svårt det är att filma så det återspeglar ljudet. Till alla andra hojjar har jag antingen köpt helsystem eller bara slipon (och det är nog bara på HDn det haft mätbar effekt utöver ljudet..) Men ljudet har ju alltid blivit bättre men känns inte så i detta fall då :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk

En liten fingervisning då jag bytte slip on en gång i tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=2hhLZcoZDCg
 
Fler frågor, just köpt en s1000r och har grått aluminium under tanken men vill ha svart.. vad heter delen på bilden?
Och tips på vart man får tag på en svart? Helt svart och inte kolfiber..

IMG_0203.JPG


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top