BMW S 1000 R, drar lite åt höger

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Jag har haft tre nya Yamaha FZ1-N. Två gick spikrakt när jag släppte styret och en drog snett (kommer inte ihåg om det var vänster eller höger). Så visst kan det skilja mellan olika exemplar av samma modell.
 

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.


Har du regskylt fram eller hur vet Transportstyrelsen var dom skall skicka den roliga bilden?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Lite nördigt och OT men Corioliseffekten gör att man dras åt höger om man åker norr eller söder ut. Åker man ost-väst påverkar den inte. Nu har det inte med ditt problem att göra men jag tycker det är fascinerande, hoppas du får ordning på hojjen.

Turning now to your wimpy civilian concerns: Don’t sweat the Coriolis effect on your gas mileage. In Sacramento, the rotation of the earth causes your car to drift about 16 feet to the right per mile.

Källa:
http://www.washingtoncitypaper.com/...or-the-earthrsquos-rotation-what-the-coriolis
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Med coriolis resonemanget har det väl även stor betydelse om du kör norrut eller söderut oavsett vilken hemisfär du befinner dig på. effekten avtar dock ju närmare polerna du befinner dig, ( sverige ligger ganska nära nordpolen).

Kör du ost-västlig riktning så effekterna var ännu mer obetydliga. Gyroeffekterna i hjulen och motorn är betydligt kraftigare.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jo men corioliseffekten byter riktning när du passerar ekvatorn
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.

Det är en säkerhetsfunktion, eftersom det flesta BMW-åkare är gubbar och kör långsamt (detta gäller även om det råkar vara en relativt sportig BMW) och dessutom är lite okoncentrerade så är det bra att man inte hamnar i mötande trafik när man tappar focus på körningen. Det alltså en annan setup på de hojar som går till länder med vänstertrafik.
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Var förbi butiken/verkstan där jag köpt den idag och en mekaniker provkörde den. Han noterade fenomenet och tyckte att det inte borde vara så. Han skulle kontakta BMW och se vad de har att säga.

Min gamla hoj, en 2009 års BMW F 800 R var perfekt balanserad och jag testade nån gång att lägga i friläge och släppa styret i neförsbacke och den drog inte åt nåt håll.

Hej Rob...

Jag talade just med vår mekaniker som provkörde din cykel. Vi har ännu inte fått något svar från BMW i ärendet. Jag ska ta ut vår demo när den kommer in igen och se om det är samma fenomen på den, har faktiskt inte reflekterat över det när jag kört den tidigare.

Vi återkommer till dig så snart vi får något svar från BMW.

Mvh

Danne @ Bike GBG
 

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Det är en säkerhetsfunktion, eftersom det flesta BMW-åkare är gubbar och kör långsamt (detta gäller även om det råkar vara en relativt sportig BMW) och dessutom är lite okoncentrerade så är det bra att man inte hamnar i mötande trafik när man tappar focus på körningen. Det alltså en annan setup på de hojar som går till länder med vänstertrafik.

Mitt förslag är att du åker och provkör en BMW S 1000 R och sedan kommer ut här offentligt som gubbe.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Nyfiken, hur har det gått?

Känns helt tokigt att det skall vara så när man köper en sprillans ny hoj för så pass mycket pengar. Vad säger återförsäljaren, tar dom sitt ansvar. Om inte be att få häva köpet!

/B
 

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Jahopp, de duckar problemet och säger att det ska vara så.

Vet någon om man få en motorcykel besiktad av en oberoende betrodd part, typ Besikta Bilprovning, och få ett protokoll eller liknande som gäller för en reklamation?

Kanske en ackrediterad serviceverkstad för BMW men inte inblandat i ärendet? Eller de kanske skulle få BMW på sig om de håller med mig?

/rob
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jahopp, de duckar problemet och säger att det ska vara så.

Vet någon om man få en motorcykel besiktad av en oberoende betrodd part, typ Besikta Bilprovning, och få ett protokoll eller liknande som gäller för en reklamation?

Kanske en ackrediterad serviceverkstad för BMW men inte inblandat i ärendet? Eller de kanske skulle få BMW på sig om de håller med mig?

/rob

Klart att det inte skall vara så.
Åk till en annan ÅF och provkör en av deras hojar så kan du se om det är samma problem.

En annan lösning är att maila till BMW. Skriv att du funderar på att köpa en S1000rr, men att du har hört att de drar till höger.

Garanterat kommer BMW svara att S1000rr inte drar till höger.

Lycka till.
 

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
En väg har normalt en bombering vilket innebär att från mittlinjen luta åt varsitt håll för vattenavrinnings skull.
Andra har tvärfall då man lutat vägen åt ett o samma håll, dock vanligare med bombering

Ha det i åtanke.

Hade det i åtanke när jag provade släppa styret när jag låg på fel sida på en bomberad väg idag (lång raksträcka och ingen trafik framåt eller bakåt). Den drog, eller rättare sagt svängde över på höger sida och efter 3-4 sekunder var jag i mitten på höger sida efter att ha legat i mitten på vänster sida, farten var ca 70 km/h.

Bombering utesluten alltså.

/rob
 

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Klart att det inte skall vara så.
Åk till en annan ÅF och provkör en av deras hojar så kan du se om det är samma problem.

En annan lösning är att maila till BMW. Skriv att du funderar på att köpa en S1000rr, men att du har hört att de drar till höger.

Garanterat kommer BMW svara att S1000rr inte drar till höger.

Lycka till.

Tack för tipset. Du hade ett R för mycket i modellbeteckningen bara, eller var det medvetet?

/rob
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top