BMW S 1000 R, drar lite åt höger

Jag har haft tre nya Yamaha FZ1-N. Två gick spikrakt när jag släppte styret och en drog snett (kommer inte ihåg om det var vänster eller höger). Så visst kan det skilja mellan olika exemplar av samma modell.
 
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.
 
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.


Har du regskylt fram eller hur vet Transportstyrelsen var dom skall skicka den roliga bilden?
 
Lite nördigt och OT men Corioliseffekten gör att man dras åt höger om man åker norr eller söder ut. Åker man ost-väst påverkar den inte. Nu har det inte med ditt problem att göra men jag tycker det är fascinerande, hoppas du får ordning på hojjen.

Turning now to your wimpy civilian concerns: Don’t sweat the Coriolis effect on your gas mileage. In Sacramento, the rotation of the earth causes your car to drift about 16 feet to the right per mile.

Källa:
http://www.washingtoncitypaper.com/...or-the-earthrsquos-rotation-what-the-coriolis
 
Med coriolis resonemanget har det väl även stor betydelse om du kör norrut eller söderut oavsett vilken hemisfär du befinner dig på. effekten avtar dock ju närmare polerna du befinner dig, ( sverige ligger ganska nära nordpolen).

Kör du ost-västlig riktning så effekterna var ännu mer obetydliga. Gyroeffekterna i hjulen och motorn är betydligt kraftigare.
 
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.

Det är en säkerhetsfunktion, eftersom det flesta BMW-åkare är gubbar och kör långsamt (detta gäller även om det råkar vara en relativt sportig BMW) och dessutom är lite okoncentrerade så är det bra att man inte hamnar i mötande trafik när man tappar focus på körningen. Det alltså en annan setup på de hojar som går till länder med vänstertrafik.
 
Var förbi butiken/verkstan där jag köpt den idag och en mekaniker provkörde den. Han noterade fenomenet och tyckte att det inte borde vara så. Han skulle kontakta BMW och se vad de har att säga.

Min gamla hoj, en 2009 års BMW F 800 R var perfekt balanserad och jag testade nån gång att lägga i friläge och släppa styret i neförsbacke och den drog inte åt nåt håll.

Hej Rob...

Jag talade just med vår mekaniker som provkörde din cykel. Vi har ännu inte fått något svar från BMW i ärendet. Jag ska ta ut vår demo när den kommer in igen och se om det är samma fenomen på den, har faktiskt inte reflekterat över det när jag kört den tidigare.

Vi återkommer till dig så snart vi får något svar från BMW.

Mvh

Danne @ Bike GBG
 
Det är en säkerhetsfunktion, eftersom det flesta BMW-åkare är gubbar och kör långsamt (detta gäller även om det råkar vara en relativt sportig BMW) och dessutom är lite okoncentrerade så är det bra att man inte hamnar i mötande trafik när man tappar focus på körningen. Det alltså en annan setup på de hojar som går till länder med vänstertrafik.

Mitt förslag är att du åker och provkör en BMW S 1000 R och sedan kommer ut här offentligt som gubbe.
 
Nyfiken, hur har det gått?

Känns helt tokigt att det skall vara så när man köper en sprillans ny hoj för så pass mycket pengar. Vad säger återförsäljaren, tar dom sitt ansvar. Om inte be att få häva köpet!

/B
 
Jahopp, de duckar problemet och säger att det ska vara så.

Vet någon om man få en motorcykel besiktad av en oberoende betrodd part, typ Besikta Bilprovning, och få ett protokoll eller liknande som gäller för en reklamation?

Kanske en ackrediterad serviceverkstad för BMW men inte inblandat i ärendet? Eller de kanske skulle få BMW på sig om de håller med mig?

/rob
 
Jahopp, de duckar problemet och säger att det ska vara så.

Vet någon om man få en motorcykel besiktad av en oberoende betrodd part, typ Besikta Bilprovning, och få ett protokoll eller liknande som gäller för en reklamation?

Kanske en ackrediterad serviceverkstad för BMW men inte inblandat i ärendet? Eller de kanske skulle få BMW på sig om de håller med mig?

/rob

Klart att det inte skall vara så.
Åk till en annan ÅF och provkör en av deras hojar så kan du se om det är samma problem.

En annan lösning är att maila till BMW. Skriv att du funderar på att köpa en S1000rr, men att du har hört att de drar till höger.

Garanterat kommer BMW svara att S1000rr inte drar till höger.

Lycka till.
 
En väg har normalt en bombering vilket innebär att från mittlinjen luta åt varsitt håll för vattenavrinnings skull.
Andra har tvärfall då man lutat vägen åt ett o samma håll, dock vanligare med bombering

Ha det i åtanke.

Hade det i åtanke när jag provade släppa styret när jag låg på fel sida på en bomberad väg idag (lång raksträcka och ingen trafik framåt eller bakåt). Den drog, eller rättare sagt svängde över på höger sida och efter 3-4 sekunder var jag i mitten på höger sida efter att ha legat i mitten på vänster sida, farten var ca 70 km/h.

Bombering utesluten alltså.

/rob
 
Klart att det inte skall vara så.
Åk till en annan ÅF och provkör en av deras hojar så kan du se om det är samma problem.

En annan lösning är att maila till BMW. Skriv att du funderar på att köpa en S1000rr, men att du har hört att de drar till höger.

Garanterat kommer BMW svara att S1000rr inte drar till höger.

Lycka till.

Tack för tipset. Du hade ett R för mycket i modellbeteckningen bara, eller var det medvetet?

/rob
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top