BMW S 1000 R, drar lite åt höger

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Har en S 1000 R, den drar lite åt höger, kan man begära ett en ny hoj är helt balanserad och inte drar åt nåt håll när man släpper styret?

/rob
 
Märker du det när du håller i styret också?

Annars förstår jag inte vad som är problemet.. att den drar åt något håll när man släpper styret är väl inget att bry sig om? Kablar och ledningar som går från gaffelkronan har väl en viss torsionseffekt, skulle tro att det beror på detta snarare än felbalansering.

Kan ju även vara att bakdäcket är förskjutet..

Men om du tycker dig känna av det när du håller i styret så skulle jag nog ta upp det!
 
Man tycker att en ny hoj inte ska dra men hur har du uppmärksammat problemet? Kan det vara så att du sitter nån millimeter mer på ena sidan på hojen?

/JB
 
Den bör inte dra åt något håll som ny nej. Men tänk på att många vägar lutar aningen åt höger i sin konstruktion vilket kan ge en viss dragning åt höger. Testa på en jämn väg/yta och inte någon vanlig landsväg.

Bara så det inte är nyhojsnojan som tar dig. ;)
 
Alla S1000R drar åt höger, även min. Inte testat att bara släppa men när man drar igång cruisen så får man kompensera med kroppen. Även läst detta på andra forum för S1000R så det är inget unikt.
 
De flesta hojar drar åt nått håll.. eller faller åt nått håll. Viktfördelning mm.. Sen spårar cyklarna aldrig perfekt parallellt, några mm åt nått håll och cykeln drar något.. Du har fortfarande samma kontaktyta i backen så inge som påverkar körningen iaf. :tuttar
 
Var förbi butiken/verkstan där jag köpt den idag och en mekaniker provkörde den. Han noterade fenomenet och tyckte att det inte borde vara så. Han skulle kontakta BMW och se vad de har att säga.

Min gamla hoj, en 2009 års BMW F 800 R var perfekt balanserad och jag testade nån gång att lägga i friläge och släppa styret i neförsbacke och den drog inte åt nåt håll.
 
Nej, jag sitter rakt. Slår jag på farthållaren och släpper styret måste jag kompensera genom att flytta röven flera cm åt vänster, eller luta mig så det uppskattningsvis blir 3-5 kg tryck på vänster fotpinne. Jag har testat med farthållare, med motorbroms och i frilägesrullning, den drar åt höger oavsett. Har testat på landsväg, motorväg, mindre helt platt väg och gata.

Om alla S1000R drar åt höger är det väl en barnsjukdom som BMW får fixa.
 
Jag tycker inte min drar åt något håll men jag brukar inte släppa styret. Har gjort det en gång men noterade inget. Ska kolla igen vid tillfälle.
 
Idag blev den provkörd av en polare. Han kör R1 och sa att hans drar lite åt höger. Jag körde den och släppte styret och den gick spikrakt framåt. Han prova min S1000R och hans min efteråt var typ :3freak det där måste de fixa. Han tävlade med banhoj nångång på 80-talet och har byggt om sin R1:a från grunden, bytt motor osv. flera gånger så hans ord väger rätt tungt hos mig.

Nyhojsnoja kan väl strykas från listan nu när en en mekaniker som är specialist på BMW och en gammal roadracingräv inte tycker det är normalt?

Jag ska försöka återkomma i denna tråd med uppdatering kring vad BMW säger, om någon är intresserad.
 
Bytte till 520 kedja vid något tillfälle på en K7a. Märkte att den börja dra åt höger trots rätt monterad i svingen. Dock för hårt spänd kedja. Slutade med att jag bytte tillbaka till 530 kedja då jag märkte att kedjan skurit (ojämnt lång) o vips så drog den inte mer åt något specifikt håll. Vet inte riktigt vad problemet var
 
Är framdäcket helt nytt så det inte är konstigt slitet?
 
Troliga anledningar;
- Bakhjulet inte inpassat rätt
- Konstigt slitna däck
- Kablage som sitter spända och drar
- Felmonterade rör i framgaffeln (ena sidan sitter lite för högt/lågt)
- För lite olja i ena gaffelbenet
 
Jag kände lite idag. Vägen var kass men den drog lite åt höger och jag fick förflytta vikten. Har inte tänkt på det innan... Ska kolla på en planare väg.
 
Jag kände lite idag. Vägen var kass men den drog lite åt höger och jag fick förflytta vikten. Har inte tänkt på det innan... Ska kolla på en planare väg.

En väg har normalt en bombering vilket innebär att från mittlinjen luta åt varsitt håll för vattenavrinnings skull.
Andra har tvärfall då man lutat vägen åt ett o samma håll, dock vanligare med bombering

Ha det i åtanke.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top