zx10 drar till höger

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Som rubriken säger så drar cykeln till höger oavsett vägbanans lutning. Att den drar menar jag att när jag släpper styret och glider.. oavsett fart. Lutar ja lite till vänster så håller den sig rak. Uppmärksammade de när ja skulle sträcka på mig som jag alltid gjort med tidigare cyklar. Normal körning märker ja de inte. Dock störande med tanke på om något är galet.

Cykeln är en 2010 uttagen i år, alltså 3gen zx10r. Har kollat bakhjulet och den är i linje, Gafflarna ser ut att vara i samma nivå. Någon som kan tänka sig ha en idé? sitter ju dock avgassystem + en fet kat på höger sida om nu de ska ha nån skillnad har ja svårt att tänka mig med.
 

zx10rjocke

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
runt hbg
Hoj
Kawasaki zx10r -2010
Inte ensam
Har samma problem med min zx10r FAF, dock inte samma fel på min gammla 09.. Märker dock bara det vid gas pådrag.. Hade till och med av mitt bak&fram däck och balansera om det, kolla även lager men det hjälpte inte.. skulle vara spännande och se om det är ngn som vet? värt att säga att det e värre när man kör på bakhjulet cyklen dras till höger. cyklen har bara rullat 600 mil och aldrig varit i backen... Låter nästan lite som fabriksfel :huvet
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Vid kontrollen av att bakhjulet är i linje, användes markeringarna på svingen eller riktig koll? Vissa hojars markeringar är inte rätt på svingen. Prova med två pallbockar och två snören. Snöret tejpas fast på motsatt sida av däcket dras runt och fästs i pallbocken en meter framför hojen. Pallbocken flyttas så snöret precis går emot däcksidan framför hjulnavet sen likadant på andra sidan. Då ska avståndet till bägge sdiorna på framhjulet vara lika när det står rakt.
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Eller rulla igenom en vattenpöl och kolla spåret. Blir det två raka spår så ligger hjulen inte i linje. Svänger spåret så funkar det givetvis inte. Förhoppningsvis så går bakhjulet spår i spår.

Mn nog kan väl luftmotståndet från avgassystemet absolut påverka så att hojen drar åt höger?!
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Kolla att du sitter mitt på hojen. Jag har haft samma fel på alla mina hojar då jag sitter lite åt höger på sadeln....
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Styrlagret, om det är någon skada så kan det sega lite vid skadan, vissa upp fram så du kan styra den helt obalstad,,,,,, domkraft på avgasröret under motorn funkar.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Det kan vara en CP-hoj (Center Partist). Inte helt höger men de drar till höger.

:glömdet
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tror nog ni sitter mer åt höger samt så lutar ju vägbanan åt höger. Har själv haft samma fundering någon gång i tiden.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Tack för svaret...

Bad en mc mekaniker titta på de och även han kände men kunde inte se något på blotta ögat.

Va in på lite utländska forum och sett att flera zx10 08-10 har samma tendens, vissa har mer och andra märker de inte ens(eller så har de bara inte känt efter ordentligt) För kör man aktivt så märker du inget utan bara endast när du släpper styret. i alla farter! Gasar du till lite hårdare så åker cykeln rakt 1-2 sekunder sen börjar den dala höger oavsett vägbana. Man får burka lite vänster för hålla den rak.

Mekanikern skulle höra med kawasaki sverige ifall de kände till felet.
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Okej! Skönt att veta att man inte är ensam! Kan de ha något med motornsplacering? nån miss lär de ju vara ja!

Mvh
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Har fått svar från Kawasaki själva och de hävdar att de är avgasröret som sitter på höger sida som gör detta fenomen.. Tycker de verkar väldigt skumt! Jag sitter mer vänster på cykeln för att cykeln ska gå rakt! alltså de är omöjligt att sitta mitt i cykeln för då drar cykeln höger(utan händer).

Kan man dra åt framhjulsaxeln på denna cykel så pass mycket att nått gaffelben böjs in?

Kan detta vara ett av problemen? http://www.motorcyclenews.com/MCN/community/Forums/Categories/Topic/?topic-id=351872

http://www.zx-10r.net/forum/showthread.php?t=58313&highlight=pulls
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Min är likadan, fått samma svar som du, att det är den gigantiska ljuddämparen som är problemet. Nu har jag Racefit monterat som väger 1 kilo, problemet kvarstår. Men det är inte mycket, släpper jag styret så kan jag lätt justera med kroppsvikten för att få cykeln gå rakt men visst, helt klockrent är det inte. Har pratat med andra ZX10-ägare och det verkar variera en hel del mellan olika cyklar som någon här var inne på tidigare.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13

Kneedrag

Guest
Har fått svar från Kawasaki själva och de hävdar att de är avgasröret som sitter på höger sida som gör detta fenomen.. Tycker de verkar väldigt skumt! Jag sitter mer vänster på cykeln för att cykeln ska gå rakt! alltså de är omöjligt att sitta mitt i cykeln för då drar cykeln höger(utan händer).

Kan man dra åt framhjulsaxeln på denna cykel så pass mycket att nått gaffelben böjs in?

Kan detta vara ett av problemen? http://www.motorcyclenews.com/MCN/community/Forums/Categories/Topic/?topic-id=351872

http://www.zx-10r.net/forum/showthread.php?t=58313&highlight=pulls


Hmm det var samma fenomen på min gsxr 1000 01.Den styrde åt höger samt det var pyttelite vobbel längst ut i styrändarna Klämde ock kände på styrlagret 1000 gånger ungefär. Inget glapp eller missljud. Bytte skivor och gaffelben. Men felet var kvar.
bytte styrlagret sist sen gick hojen som ett tåg stabilt och rakt när man släppte styret.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Bakhjulet är väldigt enkelt att prova själv att justera på.

Ljuddämparen ???? Knappast troligt.
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Bakhjulet är väldigt enkelt att prova själv att justera på.

Ljuddämparen ???? Knappast troligt.

Har kontrollerat bakhjulet och de är som de ska! Dock inte kollat om de är linje med fram. Att ljuddämparen skulle vara problemet tror inte jag heller. Men lite lustigt att Kawasaki säger de själva. Avgassystemet sitter dock mer på höger sida hela vägen. Alltså efter grenrören så ligger de mer mot höger. Så de blir mer än halva systemets vikt mot höger. Helsystem+kolla så allt är i linje kanske hjälper en del. Även om de känns otroligt. Hade jag aldrig släppt styret hade jag nog inte märkt det.
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Hmm det var samma fenomen på min gsxr 1000 01.Den styrde åt höger samt det var pyttelite vobbel längst ut i styrändarna Klämde ock kände på styrlagret 1000 gånger ungefär. Inget glapp eller missljud. Bytte skivor och gaffelben. Men felet var kvar.
bytte styrlagret sist sen gick hojen som ett tåg stabilt och rakt när man släppte styret.

Hmm ja de är väl en orsak med dåligt styrlager men cykeln är ny så borde inte va problem med lager. Sen att de är så många med zx10 08-10 som har samma problem gör nog de mer sannolikt att något inte stämmer i tillverkningen någonstans. Hade alla zx10 08-10 haft samma problem hade de varit lättare att släppa. Men när en del inte har problemet så lär nått va tokigt med de som har problemet med att den drar höger när man släpper styret. Nått är skumt med de hela iaf :(
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har kontrollerat bakhjulet och de är som de ska! Dock inte kollat om de är linje med fram. Att ljuddämparen skulle vara problemet tror inte jag heller. Men lite lustigt att Kawasaki säger de själva. Avgassystemet sitter dock mer på höger sida hela vägen. Alltså efter grenrören så ligger de mer mot höger. Så de blir mer än halva systemets vikt mot höger. Helsystem+kolla så allt är i linje kanske hjälper en del. Även om de känns otroligt. Hade jag aldrig släppt styret hade jag nog inte märkt det.
Glöm avgassystemet,,, prova justera bakhjulet och utvärdera så vi får veta.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top