zx10 drar till höger

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Glöm avgassystemet,,, prova justera bakhjulet och utvärdera så vi får veta.

Håller 100% med om avgassystemet.. Knappast troligt :glömdet
Förmodligen är det däck, bakfälg (lösningen fick ni i början av tråden) eller styrlager.


Det kan dock även vara ramen som är sned.

Nu är det LÄNGE sedan, & i USA.
Våren 91 fick jag några flång nya hojar, fortfarande i kartong, av Suzuki som skulle göras om till racehojar. 2 av dem drog till höger, såpass att jag knappt vågade släppa styret.
Visade sig vara ramen (styrhuvudet) som var riktigt sned....
En svetsautomat som inte funkade som den skulle, var svaret från Suzuki.

Tyvärr har jag ingen aning om hur man kollar ramen...
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Håller 100% med om avgassystemet.. Knappast troligt :glömdet
Förmodligen är det däck, bakfälg (lösningen fick ni i början av tråden) eller styrlager.


Det kan dock även vara ramen som är sned.

Nu är det LÄNGE sedan, & i USA.
Våren 91 fick jag några flång nya hojar, fortfarande i kartong, av Suzuki som skulle göras om till racehojar. 2 av dem drog till höger, såpass att jag knappt vågade släppa styret.
Visade sig vara ramen (styrhuvudet) som var riktigt sned....
En svetsautomat som inte funkade som den skulle, var svaret från Suzuki.

Tyvärr har jag ingen aning om hur man kollar ramen...


Att ramen skulle vara sne från fabrik låter inte troligt! Skulle någon ram bli sne i fabriken så hade den fastnat i kontroller innan den kommit ut.. Ur ren säkerhets tänk. Och visst finns de måndags ex men eftersom de är så pass många zx10r 08-10 som har samma tendens tyder de på något annat. Och något lager tror ja inte heller. Eftersom de rör sig om nya hojar. :va
 

Kneedrag

Guest
Att ramen skulle vara sne från fabrik låter inte troligt! Skulle någon ram bli sne i fabriken så hade den fastnat i kontroller innan den kommit ut.. Ur ren säkerhets tänk. Och visst finns de måndags ex men eftersom de är så pass många zx10r 08-10 som har samma tendens tyder de på något annat. Och något lager tror ja inte heller. Eftersom de rör sig om nya hojar. :va

Mycket bakhjul med hårda nedslag kan slita rätt hårt på styrlager. Just sayyinmvh
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Mycket bakhjul med hårda nedslag kan slita rätt hårt på styrlager. Just sayyinmvh

Damn! inte tänkt på! :huvet hehe näe skämtosido.. så mkt bakhjulskörning har de inte blivit på de 300mil jag kört och detta "dra höger" fenomen kände ja av rätt tidigt på cykeln. Cykeln står just nu för nerskruvning för portning och byta kam, helsystem+pc5 och byte av fjädring så vi får se om man lyckas hitta nått under tiden. Känns nästan som ett hopplöst fall! :arsele
 

Kneedrag

Guest
Damn! inte tänkt på! :huvet hehe näe skämtosido.. så mkt bakhjulskörning har de inte blivit på de 300mil jag kört och detta "dra höger" fenomen kände ja av rätt tidigt på cykeln. Cykeln står just nu för nerskruvning för portning och byta kam, helsystem+pc5 och byte av fjädring så vi får se om man lyckas hitta nått under tiden. Känns nästan som ett hopplöst fall! :arsele

ok ingen bakhjulskung med andra ord ;).


Riktigt skumt fel du råkat ut för. Jag tycker ju att felet borde vara på alla hojar av din modell om det nu skulle vara avgas systemet tyngd som gör det enligt kawa.

Undra om det är någon på de större marknaderna som USA som prova att byta styrlager och om felet då kvarstod.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kan det vara gaffelbenen som är vridna i styrkronan?
Lossa infästningarna och tryck ihop gaffeln ett par gånger.
Knäcker det till så har gaffeln vridit sig till normalläget.
Spänn infärstningarna enligt mekhandbok och testa om den slutat dra åt höger.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
ok ingen bakhjulskung med andra ord ;).


Riktigt skumt fel du råkat ut för. Jag tycker ju att felet borde vara på alla hojar av din modell om det nu skulle vara avgas systemet tyngd som gör det enligt kawa.

Undra om det är någon på de större marknaderna som USA som prova att byta styrlager och om felet då kvarstod.


Ja visst är de skumt! :p

Jo precis.. Borde ju vara alla hojar och inte enstaka fall, iof väldigt många men.. Just nu är hojen inlämnad för garantiåtgärde(samt byte av kam+portning) på Motospeed i Västerås så får se om de kan hitta något fel. Jävla kawa :p
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Kan det vara gaffelbenen som är vridna i styrkronan?
Lossa infästningarna och tryck ihop gaffeln ett par gånger.
Knäcker det till så har gaffeln vridit sig till normalläget.
Spänn infärstningarna enligt mekhandbok och testa om den slutat dra åt höger.

Vridna i styrkronan? Har kollat gaffelbenen så de båda är i samma höjd tidigare, bland de första jag kika. Men jag har inte lossnat på infästningarna. Skulle de monterat de fel i fabrik isf? Ja vafan man får titta igen pått :p

Men som sagt detta "dra höger" när man släpper styret tendensen är något som många upplever, vad är oddsen att de monterar fel på ca 80% av zx10 årsm 08-10 :) eftersom de finns några som inte upplever de så är de något som skiljer dem åt.

Om de nu vore så att alla zx10 08-10 hade denna tendens skulle man kunna tro att de var någon gyroeffekt i motorn eller nått som gjorde att den dala iväg höger när man släppte styret
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Finns det möjlighet att justera förspänning etc på din gaffel? Är inställningarna helt åt h........ så kanske det kan påverka.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Finns det möjlighet att justera förspänning etc på din gaffel? Är inställningarna helt åt h........ så kanske det kan påverka.

Tror inte de påverkar eftersom de jobbar samma axel? kan ju ha helt olika inställningar vardera gaffelben och de ska inte påverka att den "drar åt nått håll" eller är ja ute och cyklar?
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
normaldontmasturbatemas.jpg


:hihi

____________________

Prova att släppa på framhjulet och skruva fast det enligt Dave Moss´s video
http://www.youtube.com/watch?v=c0dkpQJREno

Min zx12 drar också lite åt höger, men jag tror att det är jag som sitter liiiite snett :)
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
normaldontmasturbatemas.jpg


:hihi

____________________

Prova att släppa lossa på framhjulet och skruva fast det enligt Dave Moss´s video
http://www.youtube.com/watch?v=c0dkpQJREno

Min zx12 drar också lite åt höger, men jag tror att det är jag som sitter liiiite snett :)

Höhö kanske använder mig av högerarmen mera :p

Framhjulet är korrekt monterat och jag har dubbelkollat det också. Gafflarna va centrerade innan jag drog åt dem på axeln :p
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vridna i styrkronan? Har kollat gaffelbenen så de båda är i samma höjd tidigare, bland de första jag kika. Men jag har inte lossnat på infästningarna. Skulle de monterat de fel i fabrik isf? Ja vafan man får titta igen pått :p

Men som sagt detta "dra höger" när man släpper styret tendensen är något som många upplever, vad är oddsen att de monterar fel på ca 80% av zx10 årsm 08-10 :) eftersom de finns några som inte upplever de så är de något som skiljer dem åt.

Om de nu vore så att alla zx10 08-10 hade denna tendens skulle man kunna tro att de var någon gyroeffekt i motorn eller nått som gjorde att den dala iväg höger när man släppte styret

Säge rinte att det är så men att det kan vara värt att kolla.
Och ja om de hanterar monteringen felaktigt så kan många cyklar komma ut med samma fel.
Kanske långsökt att det är felet men inte omöjligt.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Mycket märkligt, som jag skrev innan har jag också haft små bekymmer med att min drar sig något åt höger, det har aldrig stört mig nämnvärt så jag har aldrig gjort nåt åt det. När jag var ute och körde i söndags fick jag plötsligt lust att släppa styret och se på fan. Hojen gick för första gången superstadigt, provade att släppa styret i olika hastigheter, inga som helst problem, gick stadigt som tåget. Det enda jag gjort är bytt baksula men det är samma Sportsmart som jag alltid köper. Jag fattar ingenting, det är första gången hojen lagar sig själv:)
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top