BMW gör en standardhoj som slaktar BUSAN!!?

Ang. nya Rettan.
Säg att den ger 180 hp i fart. Man köper till ett helsystem typ M4 eller akrapovic, ger ca 10-15 på slangen. bankar på powercommander samt byter luftboxen. Detta e standard grejer som jag o flera polare gör på hojarna. Detta borde ge iallafall ca 200 häst på slangen. Tycker då att d inte ska va några problem o komma över 300.

Vad tror ni?

nja så där kan du inet säga, jag tror att yamaha nu liksom suzuki på deras 1000r själva tillverkat ett avgassystem ända från cyllarna som inte är så lätt att överträffa och få sånna ökningar som du får i dagens R1or.
Säkert kan du få ur en del extra men troligen inte i samma mängd som nu. Sedan är tjat tjat 180hk en siffra med trycksatt luftbox, 172hk sägs vara effekten utan.

kajlyl skrev:
Hatar alla BMW motorcyklar(princip sak)
Men tanken slog mig att det vore rätt fett om bmw hade låtigt sin M-avdelning plocka ut en hoj... skulle vara intressant iaf :D

BMW mc och bil är inte samma fabrik mm, som Honda bilar och mc inte är det, visst kan de dra nytta av varandras teknik, men att en hoj som heter M nånting tror jag inte kommer:-)

KickAss_Prod´s skrev:
Ang. nya Rettan.
Säg att den ger 180 hp i fart. Man köper till ett helsystem typ M4 eller akrapovic, ger ca 10-15 på slangen. bankar på powercommander samt byter luftboxen. Detta e standard grejer som jag o flera polare gör på hojarna. Detta borde ge iallafall ca 200 häst på slangen. Tycker då att d inte ska va några problem o komma över 300.

Vad tror ni?

Du menar att den skulle gå från 180 hästar på motorn till 200 på bakhjulet, bara med litet mindre motstånd i avgas och insug?

Keep dreaming. Det skulle betyda en effektökning på typ 25%.

Vad gäller toppfarter vill jag bara utbilda litet genom att påpeka att aerodynamiken är allenarådande. Vikten påverkar med bråkdelar av promille.

Fast när det gäller acceleration är det tvärt om.

Hur som helst - för att få upp en en båge som gör 180mph (290km/h) original i 200mph (320km/h) utan att ändra aerodynamiken så krävs en effektökning på uppåt 35-40%. Förutsatt att utväxlingen är optimal i båda fallen (= att hojen går prick på sitt maxeffektvarvtal i toppfart)

Det betyder att om en Busa gör 180mph original med 175 hästar så måste man få upp den till 240 hästar för att nå 200mph. Det når man INTE med bara litet avgasbyt och insprutsjustering.

Det i sin tur antyder att de toppfartsnoteringar man gjort runt 200mph gjordes med förändringar i aerodynamiken.

Annat kåpglas, skruva bort backspeglarna (ta bort blinkers?), trimma motorn, kör på velodrom eller i medvind och tolka resultaten litet optimistiskt ("Den gjorde bara 280 åt ena hållet, men 320 åt andra! Toppfarten är 320!") så kan man nog nå 200mph. Men jag skulle inte kalla det ärilig fart.

KickAss_Prod´s skrev:
BMW har inte på mc marknaden o göra. Punkt!

:tummenupp Tysklands mest sålde MC! (Ok - men, dom forlorade ju oxå kriget) :p

Frida skrev:
K 1200 RS har 130 hästar på 285 kilo.... Stor, tung och ful.... Nä, de måste nog banta ner hojarna ordentligt om det ska va intressant för en större publik.

Min lilla bumse väger "bara" 193 men så har den bara 50 hästar oxå... Så jag kommer överge den för en Retta till våren! Skulle kunna tänka mig en större BMW, men de är så höga och tunga så det funkar inte om man bara är 1,57. På Rettan når jag iaf ner med ena stövelspetsen om jag har två storlekar för stora stövlar..

BMW är ju definitivt katastof!!
Kolla nu t. ex. K1200RS..
Sitthöjden är faktisk 1 cm lägra än Frida´s F-650, åt andra sidan är tyndpunkten oxå lägra på K12...

Den svängar bra även på Gokartbana :p

jcpowerslidezoom.jpg

BMW har sålunda fått lite uppmärksammat respekt även i bitar av sporthoj - Galne Danskens Nerlägg

Dom 285 kilo - jag kör går lagom bra (te mig) - mä mina 142 chip hestar. Full försäkring till 4.000 /helår - ger mig (& banken) ingen längtan till f. ex. R1..

Jag tror att den ny BMW - svängar bättra för den får bättra markfrigång - att den då drar på lite bättra - yepzsz. Att gå över 300 på rakan - va så :whip
´
Yepzz - vi som kör BMW kör som gamla tråkiga kärringar - Svenska BMW MC Klubben har endast haft 8 Klubb-santionerede** Banåkninger i 2003...

:hej :hej

** 100% täckning av försäkring, och reucerat självrisk..

Dock så har bara busan uppmätts till över 300km/h av oberoende (typ Guiness Book of Records)

Mest ovanstående jag menade.. bägge gå som sagt tok fort.. o 295 eller 305 käns lite som det kvittar stoppet gör lika ont ändå

Van Zan skrev:
Dear Kain...

hehe. Bra början va :rolleyes: Inte för att vara stingslig eller så, men du pratar mot dig själv när du säger att endast busan kommer över 300 blås.

Enligt nedan (Saxat från sidan du länkade) så stämmer det väl alldeles utmärkt vad jag skrev. Nämligen att bra exemplar av båda kan komma över 300 och att tester visade på allt från "Busan o 12:an varierar mellan drygt 182 - närmare 190 mph."

Var bara tvungen att påpeka :mattias :hej

4. MOTORCYCLIST MAGAZINE [June 2000]

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 184.2 mph
Kawasaki ZX-12R 183 mph
[Elevation 2400 feet above sea level]

Quarter Mile
--------------------------------------------
Suzuki GSX1300R 9.86 sec @ ~ 140.3 mph
Kawasaki ZX-12R 9.96 sec @ 142.3 mph

5. BIKENET Online <http://www.bikenet-racing.com/>

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 196 mph
Kawasaki ZX-12R 194 mph

Quarter Mile - NA

Kain skrev:
295 eller 305 käns lite som det kvittar stoppet gör lika ont ändå

Håller med dig. Det var det jag menade med att jag lever i ovisshet över min maskins verkliga topphastighet :)

Blir bara lite less på all onyanserad :Bugar "Busa" hysteri ;)

Silwer skrev:
äh, den är snabbare än 12an, punkt slut, men 12an är snyggare.

Varför tror du jag köpte 12:an :D

Edit: Det var inte vem som var snabbare saken gällde utan om det enbart var busan som klarade att passera 300 ärliga.

Last edited:
Galne Dansken skrev:
BMW är ju definitivt katastof!!
Kolla nu t. ex. K1200RS..
Sitthöjden är faktisk 1 cm lägra än Frida´s F-650, åt andra sidan är tyndpunkten oxå lägra på K12...

Den svängar bra även på Gokartbana :p

Jag tror att den ny BMW - svängar bättra för den får bättra markfrigång - att den då drar på lite bättra - yepzsz.

Har provsuttit men har inte en chans att nå ner så den måste ha mkt bredare sadel eller nåt.

Ser att även din bumse lättar från marken! Senaste gången för mig var i en kurva på Slingerbulten där fotpinnen skrapade i tills det tog stopp. Och vad händer då..? Bakhjulet lyfter.. Mitt i kurvan där jag möter en bil med husvagn.. :D Vad på din bumse tar i marken först vid nedlägg? Jag har ju ingen boxermotor, men fotpinnarna går i hur lätt som helst. På BMW är de helt frågande inför mitt problem :confused: De förstod att jag ville byta till en Retta när de såg mina fotpinnar..

Silwer skrev:
äh, den är snabbare än 12an, punkt slut, men 12an är snyggare.

När den är hel iaf :D Van Zan: Är hojen i nyskick igen?

Frida skrev:
När den är hel iaf :D Van Zan: Är hojen i nyskick igen?

Tja, snart. Byte av lite skrapad plast som du vet o sen så blir den vacker som en vårdag i februari igen :rolleyes:

såå.. man ska få se dig jaga fram på slingerbulten med en R1:a ala lowrider nästa år då :crash ..eller iförd alpinestar platå safe :confused: :D

Frida skrev:
På BMW är de helt frågande inför mitt problem :confused: De förstod att jag ville byta till en Retta när de såg mina fotpinnar..

:D :fakta :tummenupp

Gixxern hade dom mätt me laser till 301...
Han hade bytt mätarn på den. Hade tydligen visat 316.

Silwer skrev:
du som hade turbo kom du nånsin upp i ärliga 300?

Ja, jag hade 307km/h på GPS med en läckande intercooler.
På filmen (om du vet vilken det är) så slog jag av vid 320km/h, men den farten är inte helt exakt, men bra mycket närmare än hastighetsmätaren. Jag provade faktiskt aldrig att pressa fram en absolut toppfart, utan nöjde mig med att knäcka den ärliga 300-vallen.

Van Zan skrev:
Tja, snart. Byte av lite skrapad plast som du vet o sen så blir den vacker som en vårdag i februari igen :rolleyes:

såå.. man ska få se dig jaga fram på slingerbulten med en R1:a ala lowrider nästa år då :crash ..eller iförd alpinestar platå safe :confused: :D

Nä, inga såna modifieringar på hojen. Fusk. Frida kan själv. Jag har inte planerat att sätta ner fötterna så ofta. Har två storlekar för stora stövlar, det räcker för att jag ska nå ner med ena spetsen. Körde Bogesund med Rettan och Slingerbulten med Rsexan, men Rettan är ju överlägsen!! Skulle vilja testa en ZX12:a oxå *blink*

Jo, din hoj blev ju jättefin när vingarna väl var på plats igen :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...