KickAss_Prod´s skrev:
Ang. nya Rettan.
Säg att den ger 180 hp i fart. Man köper till ett helsystem typ M4 eller akrapovic, ger ca 10-15 på slangen. bankar på powercommander samt byter luftboxen. Detta e standard grejer som jag o flera polare gör på hojarna. Detta borde ge iallafall ca 200 häst på slangen. Tycker då att d inte ska va några problem o komma över 300.
Vad tror ni?
Du menar att den skulle gå från 180 hästar på motorn till 200 på bakhjulet, bara med litet mindre motstånd i avgas och insug?
Keep dreaming. Det skulle betyda en effektökning på typ 25%.
Vad gäller toppfarter vill jag bara utbilda litet genom att påpeka att aerodynamiken är allenarådande. Vikten påverkar med bråkdelar av promille.
Fast när det gäller acceleration är det tvärt om.
Hur som helst - för att få upp en en båge som gör 180mph (290km/h) original i 200mph (320km/h) utan att ändra aerodynamiken så krävs en effektökning på uppåt 35-40%. Förutsatt att utväxlingen är optimal i båda fallen (= att hojen går prick på sitt maxeffektvarvtal i toppfart)
Det betyder att om en Busa gör 180mph original med 175 hästar så måste man få upp den till 240 hästar för att nå 200mph. Det når man INTE med bara litet avgasbyt och insprutsjustering.
Det i sin tur antyder att de toppfartsnoteringar man gjort runt 200mph gjordes med förändringar i aerodynamiken.
Annat kåpglas, skruva bort backspeglarna (ta bort blinkers?), trimma motorn, kör på velodrom eller i medvind och tolka resultaten litet optimistiskt ("Den gjorde bara 280 åt ena hållet, men 320 åt andra! Toppfarten är 320!") så kan man nog nå 200mph. Men jag skulle inte kalla det ärilig fart.