BMW ConnectedRide Navigator

En reparerad Nav6 får du nog det dubbla för. Alla som kör grus efter spår och har tumhjulet är än så länge hänvisade till Nav6 som ju är en bra navigator när den fungerar!


Mvh
Jag fick 4500 för min Nav6, den försvann fort till det priset. Min var dock så ovanlig att den fungerade i alla år och mil utan problem. En omstart tror jag den gjorde av sig själv, det är allt.
 
Jag fick 4500 för min Nav6, den försvann fort till det priset. Min var dock så ovanlig att den fungerade i alla år och mil utan problem. En omstart tror jag den gjorde av sig själv, det är allt.
Känner jag mig själv rätt så skulle jag behålla både en reparerad Nav6 och min CRN - åsna mellan två hötappar:(
 
Jag har haft CRN sedan den släpptes, tycker den är helt ok som navigator. Men den släpar efter på annat, annat som jag nästan har större behov av än själva navigationen.

Om jag kopplar som BMW vill, dvs mobilen till CRN och min hjälm till CRN, så är musikljudet i mycket sämre kvalitet än direkt mellan hjälm och mobil. Jag förlorar också funktionerna i Cardo-appen som är bra när man ska koppla ihop sig med andra (jag har Packtalk Edge). Detta gör att jag väljer att inte ha mobilen kopplad till CRN, och förlorar därmed telefon- och musikstyrning via den.

Jag har väntat på Chigee AIO-6, den släpps i sommar så jag har lagt förbeställning på den. Jag klarar mig med Carplay och de appar som finns i min telefon, plus att då kommer all koppling mellan telefon och headset funka perfekt. Om den uppfyller mina krav (vilket jag är rätt säker på att den gör) så säljer jag min CRN.
Chigee AIO-6 verkar finnas att beställa eller menar du att den ska komma som en BMW variant, som femman? ( EDIT: Ser nu att det står leverns juni )

Om jag fattat rätt så är Chigee beroende på koppling till din mobiltelefon, eller?
 
Last edited:
Chigee är ingen navigator i sig utan en enhet som speglar upp din mobiltelefon typ Apple CarPlay eller Android Auto. Du använder alltså din egen mobiltelefon och lämplig app.

Betydligt bättre än att använda mobilen med tanke på synbarhet och slitage men kanske inte en ersättning för en GPS.

Med det sagt så kanske inte alla heller behöver en separat GPS. Jag har som sagt provat att köra appen Connected Ride i cradle med tumhjulsstyrning och det fungerar bra (jäkligt bra i vissa avseenden) även om det är en kompromiss och är helt värdelöst när det kommer till att navigera efter spår och att INTE räkna om när man lämnar spåret…


Mvh
 
Chigee AIO-6 verkar finnas att beställa eller menar du att den ska komma som en BMW variant, som femman? ( EDIT: Ser nu att det står leverns juni )

Om jag fattat rätt så är Chigee beroende på koppling till din mobiltelefon, eller?
Det är 6:an jag beställt. Den är numera universal, så du köper det fäste du behöver. Full funktion med BMW-fästet.

Se på Chigee som du gör med CarPlay i bilen, fungerar på exakt samma sätt. Trådlös CarPlay (som Chigee har) kräver att enheten har inbyggd gps, vilket avlastar batteriet i telefonen enormt. Ungefär 5 procent batteri i timmen på min 15 Pro Max i bil med trådlös CarPlay.

Jag har också använt ConnectedCradle från BMW, den har tre problem, 1, passar inte min telefon, och jag kör min mobil utan skal. 2, man måste använda den navigatorappen BMW bestämt. 3, den stödjer inte CarPlay. Jag gillade Cradlen, men som sagt, passar inte telefonen i hållaren så är det ingen mening.

Chigee / CarPlay är inte perfekt heller, men jag tror det kommer att bli den bästa lösningen för mig.
 
Med senaste uppdateringen verkar Connected Ride Navigator kunna hantera spår på drägligt vis.

Hittade en beg för en tredjedel av nypriset så nu blir en BMW Nav V till salu inom kort som jag haft som backup till Nav VI-an.

Skickade Nav VI-an på renovering till Tyskland så nu är den bättre än ny. Och den gör jag mig inte av med just pga offroadfunktionaliteten.

Men det skall bli spännande att se hur CRN fungerar nu. Den har onekligen många fördelar också.

Någon som använt CRN sista tiden och har erfarenheter att delge?


Med vänlig hälsning,
 
Ja nu har jag provat lite CRN. Först av allt är jag glad att jag har kvar Nav6-an men eftersom jag sålde Nav5-an för samma pengar jag köpte CRN för så får jag både äta kakan och ha den kvar. :)

Uppdatering av kartor Europa via Wifi tog på riktigt nästan två dygn. Sinnessjukt långsamt men tydligen normalt enligt användarna.

Inte oväntat är det i princip sömlöst mellan appen i telefonen och GPS-en på hojen. Men det går inte att skapa en rutt i GPS-en och exportera till telefonen, bara tvärtom. Men har man kört den kan man i efterhand exportera den från telefonen då den dyker upp där.

Modern, snabb och funktionell vad gäller navigering. Winding roads ger bra vägval vad jag kan se. POI lätthanterligt längs rutt osv.

Koppla mot hjälm och mobil. Är lite tveksam här då jag har TFT och tycker att den faktiskt funkar alldeles utmärkt att tex ringa med. Men CRN tar över dessa funktioner. Om man som jag växlar mellan CRN och Nav6 kanske det är smartare att fortsatt köra Cardo och mobil via TFT-n istället och GPS-en får vara standalone. Dock utan möjlighet till navigeringsröst i cardon men sådant är jag ändå helst utan.

Men många funktioner saknas ännu, det jag mest saknar är en ruttplanerare som motsvarar Basecamp men som är modern och intuitiv. Det finns säkert men alla verkar kosta pengar.


Med vänlig hälsning,
 
Allright, första omdömet:

På riktigt så är den inte HELT värdelös på spårhantering. Men nästan.

+ Man slipper Basecamp
+ Enkelt att importera spår
+ Enkelt att skapa rutter från A till B

- Resten

För det första så räknar den om spåren om man vill navigera efter spår. Varför kan man ju fråga sig.
Alternativet är att markera spåret på kartan och köra efter det. Då är kartan skitdålig, kontrast mellan spår och markering för dålig, en del vägar finns inte, spåret visas ömsom bredvid vägen (och syns) eller på vägen (och syns knappt).

Sedan tappar den satellituppdatering alt långsam uppdateringsfrekvens på så sätt att det kan ta 200 meter in på en ny väg innan den noterat att jag bytt riktning och positionerar sig där den skall. Resulterat bara idag i två felkörningar och vändningar för det såg ut som om jag fortsatt på fel väg trots att jag var rätt.

Och ingen info alls utöver en alldeles för dåligt kontrasterad och många gånger felaktigt placerad markör på en helt detaljlös ”karta” utan information. Trots att den är på flera Gb och tog ett dygn att ladda ned.

Vafan BMW. Det här är så jävla dåligt. Visst, den är snabb och enkel att hantera och dela rutter osv men om man nu inte bara vill hitta till nagelsalonger, återförsäljare och hotell så är den faktiskt nästan HELT värdelös.

Visst. Hög kvalitetskänsla, fin skärm och yadda-yadda. Men absolut ingen ersättning för Nav6. Nu vet jag att det finns adaptrar till
XT/XT2 så man kan styra den med tumhjulet. Men då är det kinaprylar igen.

Betyg: 1 överkryssad bajskorv av 5 möjliga.


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top