BMW ConnectedRide Navigator

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har en, haft den ganska länge, beställde så fort BikeTrollhättan fått in. Funkar utmärkt till hoj utan TFT, jag har ingen TFT på min hoj tex.

Jag gillar att den är fristående med sim-kort. Riktigt snabb är den, väldigt ljusstark skärm, med anti-reflex behandling.

Spela musik via CRN är värdelöst, ljudkvaliteten blir så dålig. Jag kör inte med ljud från navi ändå, så jag har bara kopplat telefon till hjälm. Med CRN behöver jag inte ha telefonen kopplad till CRN heller då den får all info (trafik, kartor etc) via sitt eget sim-kort.

Jag missar telefonfunktionen i CRN, men behöver den inte, jag pratar så sällan i mobilen när jag kör hoj, det är väl mest frugan som ringer och vill att jag ska komma hem, "du skulle ju bara köra en liten tur sa du, och nu har du varit borta i fem timmar". :D

CRN är en landsvägsnavi, inte gjord för offroad. BMW har uppdaterat den så man kan lägga in spår nu, så det går ju att köra var man vill ändå, men inga topo-kartor tex, eller övriga kartor för den delen.

Kartmaterialet är från Tomtom, så BMW har lämnat Garmin därhän, vilket inte gör mig något.

Fråga på om ni undrar något!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja utan spår blir det inget, då får man invänta ny mjukvara… synd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur menar du med "spår" - det går lätt att importera gpx-filer, är inte det spår?

En rutt är en väg via ett antal waypoints. Räknas om efter preferenser.

Ett spår är en linje på kartan. Räknas aldrig om.

En .gpx fil kan innehålla såväl rutter som spår, liksom waypoints.

Rutter är bra om man skall tex ut ur eller in i en stad, den tar dig dit på snabbaste/kortaste/nåtannat sätt, men man vet aldrig vilken väg den tar (undviker tex trafik om man vill osv osv).

Spår är nödvändigt om man kör grus- och skogsbilvägar eller vill köra en specifik planerad sträcka. Vanligt när man kör tex grusturer…
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En rutt är en väg via ett antal waypoints. Räknas om efter preferenser.

Ett spår är en linje på kartan. Räknas aldrig om.

En .gpx fil kan innehålla såväl rutter som spår, liksom waypoints.

Rutter är bra om man skall tex ut ur eller in i en stad, den tar dig dit på snabbaste/kortaste/nåtannat sätt, men man vet aldrig vilken väg den tar (undviker tex trafik om man vill osv osv).

Spår är nödvändigt om man kör grus- och skogsbilvägar eller vill köra en specifik planerad sträcka. Vanligt när man kör tex grusturer…
OK - förstår vad du menar, går det att lägga upp spår direkt i andra navigatorer utan att gå via ett kartprogram, skapa gpx o importera?
Jag tänker som så att navigatorer är begränsade pga sin lilla skärm - att lägga ett spår i navigatorn blir inte så exakt som att lägga det i ett kartprogram där man också kan dra nytta av satellitvy.
Men jag har liten erfarenhet - håller mig till 99% på vägar som visas som körbar väg. Tycker det är sällsynt att en väg inte finns med - men det kanske är annorlunda norröver?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag använder spår en del även på väg, det är inte alltid jag faktiskt vill ha eller behöver instruktioner, jag vill vara veta var jag ska köra ca.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag använder spår en del även på väg, det är inte alltid jag faktiskt vill ha eller behöver instruktioner, jag vill vara veta var jag ska köra ca.
Jo, så kör jag också - nästan alltid utan instruktioner. Rutten tar mig tillbaka när jag snurrat tillräckligt på småvägar - och in till specifika adresser i större städer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
OK - förstår vad du menar, går det att lägga upp spår direkt i andra navigatorer utan att gå via ett kartprogram, skapa gpx o importera?
Jag tänker som så att navigatorer är begränsade pga sin lilla skärm - att lägga ett spår i navigatorn blir inte så exakt som att lägga det i ett kartprogram där man också kan dra nytta av satellitvy.
Men jag har liten erfarenhet - håller mig till 99% på vägar som visas som körbar väg. Tycker det är sällsynt att en väg inte finns med - men det kanske är annorlunda norröver?

Vägar finns även norröver, men det är enklare med spår när man så att säga VILL följa just ett spår och inte rutta sig via waypoints. Navigatorer har också lite olika sätt att rutta så om du får en rutt av någon annan kan den mycket väl välja olika vägar mellan waypoints… vilket är mycket irriterande när man kör i grupp.

Helt klart verkar det vara så att min nuvarande Nav5 får fortsätta tjänstgöra tills det kommer uppdateringar som gör den nya användbar på samma sätt.

Och ja, det är sant att det är svårt att lägga spår direkt i navigatorn. Där gör man rutt om den har den funktionen. Så gör jag tex i Montanan, som för övrigt använder spår på ett väldigt bra sätt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vägar finns även norröver, men det är enklare med spår när man så att säga VILL följa just ett spår och inte rutta sig via waypoints. Navigatorer har också lite olika sätt att rutta så om du får en rutt av någon annan kan den mycket väl välja olika vägar mellan waypoints… vilket är mycket irriterande när man kör i grupp.

Helt klart verkar det vara så att min nuvarande Nav5 får fortsätta tjänstgöra tills det kommer uppdateringar som gör den nya användbar på samma sätt.

Och ja, det är sant att det är svårt att lägga spår direkt i navigatorn. Där gör man rutt om den har den funktionen. Så gör jag tex i Montanan, som för övrigt använder spår på ett väldigt bra sätt.
Nu har jag provat lite mer
Skapade ett antal punkter i Plotaroute efter en skogspromenad vi gjorde häromdagen.
Exporterade som gpx till datorn
Skickade filen till min mail
Öppnade mailen i telefonen - sparade ner filen
Öppnade BMW Connected-appen i telefonen o hämtade in filen till appen
Startade navin och öppnade "Hämta rutt" - rutten blev då två alternativ
1) räta linjer mellan de waypoints jag skapat
2) ett spår som kopplade till stigarna i området
Krångligt - njae, det gick ganska lätt - var det detta du ville ha möjlighet att göra?
Funkar inte i Kurviger eller Google maps eftersom där bara kopplar ihop waypoints via vägar
1710162610577.png1710162674457.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den hanterar inte spår överhuvudtaget så än så länge går den bort.

Stor artikel i senaste Bumsen (BMWklubbens medlemstidning).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Återigen så hanterar CRN spår nu. Den artikeln skrevs innan den uppdateringen kom.

Aha, jag missförstod det eller snarare blev övertygad av hr Levén himself förra veckan att så inte var fallet.

Men jag avvaktar likt förbannat, den lär väl inte bli sämre med nästa uppdatering?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Aha, jag missförstod det eller snarare blev övertygad av hr Levén himself förra veckan att så inte var fallet.

Men jag avvaktar likt förbannat, den lär väl inte bli sämre med nästa uppdatering?
Herr Levén får ha hur fel han vill, men fel det har han 😊

Men att avvakta med CRN är ingen dum idé, det verkar komma en uppdatering i månaden cirka.
Den ger egentligen inte så mycket nytt mot tex Nav6, förutom några saker som just jag värdesätter. Framförallt att den är helt fristående. Behöver aldrig kopplas till dator eller telefon. Jag kan göra en rutt i mobilen som automatiskt är synkad till CRN. Den kan uppdatera, ladda ned kartor och hämtar trafikinformation från egen anslutning. Med Nav6 var jag tvungen att koppla mobilen för att få trafikinformation, det slipper jag nu.

Jag behöver inte styra telefon och musik via hojen, och vill aldrig ha navigationsinstruktioner via röst, varken i bil eller på hoj. Så jag har bara hjälm och mobil kopplade.

Dessutom är den MYCKET snabbare än Nav6, som var rätt slö när den släpptes, och den har inte åldrats väl direkt på den fronten. Allt från menyhantering till omräkning går direkt, som en modern mobil på CRN. Mycket trevligt.

Många saknar fartkameravarning, det gör inte jag. Det står ju alltid en skylt innan? Så jag ska missa att se skylten men stirra på en liten skärm? Jag hade fartkameravarning på Nav6, men förstod aldrig grejen. Visst mer varning är kanske bra - men helt ärligt, om jag nu mot förmodan skulle missa en kamera, så händer det ju inget ändå med hoj?

De två saker jag saknar är att kunna se höjd över havet och GPS-hastighet, det förstnämnda är mest kul, det sista är ovärderligt på långtur med polaren, när vi måste köra transportsträckor meddelar vi vilken hastighet och så sätter vi farthållaren efter GPS så blir det alltid samma. :D

Jag tycker den är bra. Om man lägger avancerade rutter/spår i Basecamp och är ute i vildmarken på långa turer då skulle jag nog rekommendera en XT2 eller Montana istället. Men för de allra flesta av oss, så är de turerna om inte obefintliga så väldigt sällsynta.

Som gat-navi för äventyr i civilisationen och på väg tycker jag nog CRN är rätt bra (men jag har inte kört långtur med den än måste ju sägas).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
XT2 kan inte styras med tumhjulet, annars hade jag haft en sedan länge.

Just det där med att slippa dator är en stor anledning till att kika på den nya men som sagt får den vänta ett tag tills den funkar mer som jag vill.

Fartkameravarning är bra eftersom det plingar till i intercomen. Ingen risk man glömmer.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Som gat-navi för äventyr i civilisationen och på väg tycker jag nog CRN är rätt bra (men jag har inte kört långtur med den än måste ju sägas).
Håller på att bryta ihop - hur f-n raderar man recent destinations o favourites?? Soffkörningen blev att en del onödigt las in på de platserna o nu hittar jag f-n inget sätt att bli av med dem utan att göra en fullständig rensning. Ingen katastrof just nu, men det borde finnas någon metod som jag förbisett
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Håller på att bryta ihop - hur f-n raderar man recent destinations o favourites?? Soffkörningen blev att en del onödigt las in på de platserna o nu hittar jag f-n inget sätt att bli av med dem utan att göra en fullständig rensning. Ingen katastrof just nu, men det borde finnas någon metod som jag förbisett
Lika på min TomTom.
Har inte hittat något än en total reset av GPS:n
Det är väl inte hela värden, dock tappar man blue toot till hjälmen
och det är ett jävla meck:gnissla
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Håller på att bryta ihop - hur f-n raderar man recent destinations o favourites?? Soffkörningen blev att en del onödigt las in på de platserna o nu hittar jag f-n inget sätt att bli av med dem utan att göra en fullständig rensning. Ingen katastrof just nu, men det borde finnas någon metod som jag förbisett
Recent vet jag inte, men ta bort en favorit gör du genom att klicka på den ifyllda favoritstjärnan uppe i högra hörnan:

IMG_6752.jpeg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top