BMW Club SH.com

Jag menar Q och jag har haft BMW 330D Xi som jämförelse måste säga att grabbarna i ingolstadt verkar ha gjort ett bättre jobb.

Stora MMI ?

Den stora navigatorn med 7" skärm. Mycket bra skärm som du kan kolla DVD-film på också (om man nu skulle vilja det). Ingår lite annat i kitet också som 10 GB hårddisk att ladda musik i samt två kortläsare. Den kräver att man köper den mest avancerade färddatorn också men den är rätt billig.

Nån som har några erfarenheter av mini one? ( är ju nästan en bmw :) )

Den stora navigatorn med 7" skärm. Mycket bra skärm som du kan kolla DVD-film på också (om man nu skulle vilja det). Ingår lite annat i kitet också som 10 GB hårddisk att ladda musik i samt två kortläsare. Den kräver att man köper den mest avancerade färddatorn också men den är rätt billig.

Har inte riktigt klart för mig vilket spec jag ska ha, men jag väljer hellre Sportlinepaketet framför massa navigation möjligheter.
På något vis väljer man en bil som har rätt utrustning för att sälja senare.

Provade en A5 3,0 Q TDI med 60-40 drivning och känslan att köra awd är mer gasa när det sladdar vilket gör att min rwd Badermeinhofwagen framstår sig slätt trots all elektronik.

Nån som har några erfarenheter av mini one? ( är ju nästan en bmw :) )

En gocart säger en del.

Last edited:
Har inte riktigt klart för mig vilket spec jag ska ha, men jag väljer hellre Sportlinepaketet framför massa navigation möjligheter.
På något vis väljer man en bil som har rätt utrustning för att sälja senare.

Jag valde bort S-line. Bilen är hårt uppsatt redan utan sportchassi (betydligt hårdare än A4) och skall man inte utmana Porschar med den, så vill jag påstå att sportchassi är overkill. Komforten blir också klart lidande. Tyvärr har man ju inte råd att fylla bilen med allt man skulle vilja ha. Jag valde bort sportattributen och la slantarna bland annat på det förfinade MMI-systemet. Kommer aktiv körning i första hand så skall du givetvis välja sportline.

Provade en A5 3,0 Q TDI med 60-40 drivning och känslan att köra awd är mer gasa när det sladdar vilket gör att min rwd Badermeinhofwagen framstår sig slätt trots all elektronik.

Den bilen är seriöst snabb och Torsen-diffen är fantastisk. :)

Hmm, denna tråd har jag missat... Sitter ju också inne med en BMW... En M5'a e39, kört otroliga 500mil på 1.5år med den :)
Ska nog sälja av den och köpa en billigare coupé istället dock, resten ska vi handla kök för :)

En 330c med x-drive från Bayerische Motoren Werke gör ju samma sak fast lite bättre :tummenupp

En gocart säger en del.

Mycket billigare än t ex 1 serien men undrar hur välbyggda de är.. Vill ju inte den ska kännas lika plåtig som min polo..

Last edited:
BMW är fint men inte så fint som folk tycker, därför en del folk (företrädesvis med arbetare-jobb eller nyanlända) har hellre en 318 med vev-hiss än en XC60 med 70" plasma i baksätet, typ.

Nu ska du vara snäll, annars outar jag vad du kör för bil... :D

Dessutom är 318 näppeligen en bil som lockar, i något avseende, lika lite som en XC60.

För egen del, emellan alla hojar har det varit:

Första bilen: BMW 320i - M-chassie.

Andra bilen: Ett franskt misstag: 206 GTi '01, aldrig mer franskt...

Nuvarande: BMW 528i E39 - gammal, men underbar komfort, kvalitet och motor. Vårdar den ömt...

Drömmer om: M5 E39 '03

Tycker E60:n känns lite sämre kvalitetsmässigt i interiör, visst är den nyare, fräsch och modern, men val av material och kvalitén på densamma känns lite smäckigare, iaf fram till '05. Knirr och knarr i plast etc. Designen är lite so-so exteriört. Framvagnen är bra, men bakändan kan jag inte förlika mig med. Då är E61:an betydligt bättre.

Tycker nya 5-serie F10 är ett uppsving, hoppas de har lagt krut interiört på materialval och utförande, så inte plast etc känns billigt.

Nästa bil: Sannolikt en 525i eller d, '06, om 1-3 år.

Allmänt om bilar: Nya bilar blir roligare och roligare, mer och fler gadgets och prylar i varje bil som kommer, men känns som alla fabrikat får mer och mer elektronik, vilken förr eller senare, i mer eller mindre utsträckning kommer kosta reparationspesetas... :död

Sitter själv och drömmer om en E36 325/328 93->. Det lite lustiga är att jag tidigare alltid tyckt att just E36 var BMW:s absolut fulaste modell. Fast nu är man snarare nerkärad i dom (visst dom är inte skitsnygga ala 100% org).

Först måste man få sålt på förra årets trofasta japanare, Honda Preluden. Älskar bilen, men måste prova nåt nytt! :)

Om du kan överleva att köra en 99'a så kan du få köpa min, allt roligt på redan:
KW coilovers var.2
AC Schnitzer krängningsstag
AC Schnitzer fjäderbensstag
19" BBS Le Mans
380mm borrade brembo skivor med 6kolvsok

etc etc :)

Tack för erbjudandet, men nej tack.

"Blingade" BMW:s är det värsta jag vet. En BMW ska vara original, annars får det vara. BBS-fälgar och annat junk kräks jag på. (Hade jag varit 18 hade jag säkert tyckt det varit Jeeeettetufft [tm]... )

Hade den varit i originalutförande i mint-condition hade jag allvarligt kunna överväga det, även om den är några år "för" gammal.

Min nuvarande Bumse är gammal som gatan, men jag ser hellre till skick och egenskaper än ålder.

En 330c med x-drive från Bayerische Motoren Werke gör ju samma sak fast lite bättre :tummenupp
..

Svårt att se att 330D Xi gör det bättre snarare på ett annat sätt.
Jag tycker A5 3,0 C tdi Q som kom 07 är snäppet snyggare och nackdel med klart sämre baksätes comfort men jag köper inte en coupé för passagerarnas skull då jag nästan alltid själv kör bilen.

Dessutom känns den ovanligare modernare och exklusivare än 330 som liknar för mycket mainsteam 3 serie som funnits ganska länge
Fast det är säkert en f...nat fin bil det med.:tummenupp

Jag tycker A5 3,0 C tdi Q som kom 07 är snäppet snyggare...

Jag tycker A5 är lite knepig. Den var snygg som fan första gångerna man såg den men sen blev man mätt på den och den där vågiga linjen på sidorna känns som att den är ditritad utan självförtroende. Det är liksom inte självklart att det är där den skall gå riktigt. Men det är ju kul att det görs lite bilar med ha-begär. Sen är den nog rätt så mumma att damma långt i.

Trevlig tråd. :)

Min bebba:
large_124710-1162909.jpg

BMW 325iMII E46 STCC 2004, 192+ hk / 250+ Nm, BMW Original STCC Sportavgas, BMW Original M135 M3-fälg, Bridgestone 18x40x225 fram, Bridgestone 18x30x255 bak, CSL-grå.

I nyskick och jag älskar att köra den!

Jag tycker f.ö. att E46:an är snyggare än E90 (som ser för slätstruken ut). Förhoppningsvis är nästa 3-serie snyggare så man kan köpa en sån också, eller en F10 (E46:an jag har nu är för fin för att sälja). F10 är dock så hiskeligt dyra... :(

Last edited:
Jag tycker A5 är lite knepig. Den var snygg som fan första gångerna man såg den men sen blev man mätt på den och den där vågiga linjen på sidorna känns som att den är ditritad utan självförtroende. Det är liksom inte självklart att det är där den skall gå riktigt. Men det är ju kul att det görs lite bilar med ha-begär. Sen är den nog rätt så mumma att damma långt i.

För mig är det tvärtom den växer i mina ögon och baksätet utan komfort gillar jag det vittnar om att man prioriterat förarens upplevelse.
3 serien som funnits sen 2004 i sin nuvarande form är väldigt neutral på ett snyggt och alldagligt sätt men inget man längre vänder sig om längre.
Såvida inte "kräk" Eva sitter bakom ratten.

För mig är det tvärtom den växer i mina ögon och baksätet utan komfort gillar jag det vittnar om att man prioriterat förarens upplevelse.
3 serien som funnits sen 2004 i sin nuvarande form är väldigt neutral på ett snyggt och alldagligt sätt men inget man längre vänder sig om längre.

Håller med om att bmw coupén är lite tråkig, men är inte a5an bra ful? Har lite svårt för bullig heten i karossen för att alla däck ser små ut i de enorma hjulhusen

-05 (Touring-06):mattias

Är det inte en trafikfara att få spontana kaskadspyor?

-05 (Touring-06):mattias

Är det inte en trafikfara att få spontana kaskadspyor?

Men 5 generationens 3 serie lanserades sent 2004. Spy Eva måste överskattat ECU i sin 745

Håller med om att bmw coupén är lite tråkig, men är inte a5an bra ful? Har lite svårt för bullig heten i karossen för att alla däck ser små ut i de enorma hjulhusen

Jag tycker om formspråket i den bilen inte så vulgärt svulstig men ändå med en tydlig subkulturell identitet.
Den vackra aktern övergår den typiska couén kännetecken utan ett abrupt slut. Bredden på bilen är balanserad med längden.
Helt enkelt har den vacker form med en verklig funktion, sen håller jag med att de små 17" fälgarna ser inte ut att passa som det var tänkt. Minst 18" är ett måste

Last edited:
Tycker BMW:s design peakade med E46 karossen i M-Sport utförande, har haft flera stycken, härliga att köra, fin kvalitet & tidlöst utseende.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT